سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کارمندان پشت صندلی چرخان ننشینند



 

عصب سیاتیک, دردهای استخوانی

یک فیزیوتراپ معتقد است: نشستن نامناسب بازده کاری کارمندان را کاهش می دهد و موجب بیقراری، مشکلات روحی و دردهای استخوانی در بدن فرد می شود.

مرتضی عزیزیان گفت: زو به ویژه میز و صندلی که کارمندان روی آن می نشینند باید استاندارد باشد و برای هر فرد متناسب با ابعاد و قواره بدن وی تنظیم شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم نیست از میز و صندلی گران قیمت برای نشستن استفاده کرد بلکه می توان با راهکارهای ساده و تدابیری خاص، محیط کار را برای نشستن راحت و مطلوب کرد.

این استاد دانشگاه ارتفاع صندلی را از جمله مهمترین عواملی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: ارتفاع صندلی باید معادل طول ساق پا باشد به گونه ای که وقتی فرد در وضعیت عادی می نشیند مفصل زانو حداکثر دو تا سه سانتی متر بالاتر از مفصل لگن باشد.

عزیزیان خاطرنشان کرد: چنانچه ارتفاع صندلی زیادتر از حد معمول باشد عضلات پشت ران متحمل فشار خواهند شد و عصب سیاتیک نیز درگیر می شود و اگر ارتفاع کمتر از حد عادی باشد و زانو خیلی بالاتر از لگن قرار گیرد به عضلات باسن فشار می آید.

این فیزیوتراپ با تاکید بر اینکه نشستن کاملا صاف و راست کار درستی نیست، ادامه داد: هر فرد حداکثر ۲۰ دقیقه می تواند صاف بنشیند و بعد از آن ناخودآگاه دچار خمیدگی خواهد شد.

وی ابراز داشت: باید تکیه گاه کمر بر روی صندلی مشخص شود و گودی کمر نیز کاملا توسط صندلی و یا بالش طبی پر شود، به گونه ای که تمام فشار و تکیه بدن به صندلی باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صندلی های چرخان برای کارمندان توصیه نمی شود، چون فرد در این حالت نمی تواند به راحتی تمام فشار را به صندلی منتقل کند.

عزیزیان توصیه کرد: تا حد امکان از صندلی های دسته دار برای نشستن استفاده شود و ارتفاع دسته ها نیز به گونه ای باشد که وقتی فرد دستش را روی آن قرار می دهد شانه ها در حالت عادی و نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد.

به گفته عزیزیان، صندلی دسته دار فشار را از روی اندام های فوقانی بدن بر می دارد.

این فیزیوتراپ گفت: برای افرادی که ساعت های طولانی پشت میز کار می نشینند واجب است حداقل هر دو ساعت یک بار از پشت میز بلند شوند و چند حرکت کششی ساده انجام دهند.

وی افزود: راه رفتن بین زمان کاری هم باعث افزایش گردش خون در پاها می شود و از آمبولی خون و چربی در پا جلوگیری می کند.

عزیزیان معتقد است: باید در زمان راه رفتن به نقاط دوردست خیره شد تا ازخستگی چشم ها هم کاسته شود.

وی در خصوص ارتفاع میز هم یادآوری کرد: ارتفاع میز باید به گونه ای باشد که وقتی فرد موقع نشستن آرنج را روی میز قرار می دهد مجبور نباشد خم شود و یا شانه ها را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه همچنین توصیه کرد: افرادی که از مانیتور استفاده می کنند باید حتما رو به روی مانیتور قرار گیرند و اگر یک خط فرضی از بالای سر فرد رسم کنیم به بالای مانیتور ختم شود.

به گفته عزیزیان نامناسب بودن محل مانیتور گردن درد را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: افرادی که مدت زیادی مشغول تایپ هستند باید مچ دست را روی قسمت شیب صفحه کلید قرار دهند، در غیر این صورت در بلند مدت دچار سندرم گیر افتادن عصب در ناحیه مچ دست خواهند شد.

این فیزیوتراپ تاکید کرد: موقع تایپ کردن از ضربه زدن مستقیم با نوک انگشت نیز باید خودداری شود.
منبع:pezeshkan.org


ویدیو مرتبط :
صندلی چرخان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ توصیه به کارمندان پشت میز نشین



 

 

عوارض پشت میزنشینی

 

نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد پشت میزنشینی، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است؛ استرس، بیماری های مفصلی و بسیاری از بیماری های دیگر نیز از جمله عوارض پشت میزنشینی به شمار می روند اما اگر به خاطر شغل و حرفه تان مجبورید ساعات زیادی از روز را پشت میز کار بگذرانید، توصیه محققان به شما این است که با رعایت ۱۰ نکته زیر، بیشتر به فکر سلامتی تان باشید و جلوی بیماری های ناشی از پشت میزنشینی را بگیرید:

 

۱) در وضعیت مناسبی بنشینید.

اگر بدن شما در حالت نشسته یا حتی ایستاده، وضعیت مناسبی نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهی استرس به سراغ تان خواهد آمد. یکی از راه های فرار از استرس هم پرخوری است و نتیجه پرخوری هم چیزی نیست، جز چاقی. از طرف دیگر، وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی سبب آسیب مفاصل و دردهای منطقه ای می شود. بنابراین پژوهشگران بهترین وضعیت بدن را در حالت نشسته برای ساعات طولانی، این طور عنوان کرده اند:

ـ طول کفی صندلی باید به اندازه ای باشد که از نشیمن گاه تا زانوی شما به طور کامل روی آن قرار گیرد.

ـ صندلی تان باید حتما تکیه گاه داشته باشد تا بتوانید کمرتان را به آن تکیه دهید. در غیر این صورت بهتر است صندلی تان را به دیوار بچسبانید و از دیوار به عنوان تکیه گاه استفاده نمایید.

ـ هنگام کار با کامپیوتر، باید مچ و ساعد دست تان در یک راستا قرار داشته باشند و برای جلوگیری از درد مفاصل مچ دست، نباید مدام آنها را خم و راست کنید.

▪ درست نشستن

ـ هنگام کار با کامپیوتر، باید سر و گردن تان به طور مستقیم رو به روی مانیتور قرار داشته باشند. در غیر این صورت و با خم نگه داشتن سر و گردن تان به مدت طولانی، دچار گردن درد خواهید شد.

ـ به منظور پیشگیری از گردن درد، بهتر است هر چند دقیقه یک بار، چند ثانیه ورزش های مناسب برای گردن را انجام دهید و گردن تان را به طرفین بچرخانید.

ـ هنگام نوشتن یا کار با کامپیوتر، آرنج خود را در نزدیک ترین حالت به بدن قرار دهید؛ آن هم در وضعیت ۹۰ یا ۱۲۰ درجه.

ـ سعی کنید موقع انجام کار، بازوها و شانه هایتان را در وضعیتی کاملا راحت قرار دهید و آنها را خیلی بالاتر یا پایین تر از سطح میز کارتان نبرید.

ـ کف پاهای تان باید کاملا چسبیده به زمین باشد و اگر صندلی تان بلند است و پاهای تان به زمین نمی رسد، بد نیست که از یک زیرپایی استفاده کنید.

ـ بهتر است که کفی و تکیه گاه صندلی تان فوم دار باشد، نه چوبی یا آهنی. این طوری فشار کمتری به کمرتان وارد می شود و دیرتر خسته می شوید.

 

۲) هر چند دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و چرخی بزنید.

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان، بدن هر فرد فقط ۲۰ دقیقه می تواند تحمل قرار داشتن در یک وضعیت ثابت را داشته باشد. بنابراین بهتر است که هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار، از جای تان بلند شوید و مدت ۳۰ ثانیه قدم بزنید، یا بدن تان را کش و قوس دهید.

 

۳) حرکات تکراری انجام ندهید.

تکرار مداوم یک حرکت (مانند جواب دادن به تلفن) می تواند آزاردهنده و استرس آور باشد. به همین خاطر بهتر است که در صورت امکان و اگر ضرورتی حس نمی کنید، کارهای تکراری انجام ندهید یا نوع کارتان را عوض کنید. برای مثال، به جای خم و راست کردن مداوم دست تان برای پاسخ گویی به تلفن ها، از یک هدفون استفاده کنید و تلفن های شخصی تان را به ساعات یا روزهای خلوت تان اختصاص دهید.

 

۴) نمایشگر کامپیوترتان را در وضعیت مناسبی قرار دهید تا چشم یا مفاصل گردن تان اذیت نشوند.

وضعیت مناسب یعنی اینکه نمایشگر درست روبه روی شما به فاصله ۵۰ سانتی متر از چشم تان قرار داشته باشد و صفحه نمایشگر رو به پنجره هم نباشد تا انعکاس نور بیرون روی نمایشگر، چشم های شما را اذیت و خسته نکند. در ضمن، بد نیست که برای جلوگیری از خشکی یا سوزش چشم، مدام به صفحه کامپیوتر زل نزنید و هر ۱۵ دقیقه یک بار، دست از کار با کامپیوتر بکشید.

 

۵) مراقب گردن تان باشید.

به منظور خم شدن کمتر گردن تان هنگام تایپ کردن، بهتر است که از وسیله ای برای نگهداری کاغذها در کنار صفحه کلید استفاده کنید.

 

۶) میزتان را تمیز کنید.

برای اینکه به آلرژی یا سایر بیماری های عفونی مبتلا نشوید، باید هر روز صفحه کلید، نمایشگر، سطح میز، تلفن یا هر وسیله دیگری که روی میزتان قرار دارد را گردگیری کنید و هفته ای یک بار هم آنها را ضدعفونی نمایید. باکتری های روی میز می توانند سلامتی شما را تهدید کنند.

 

۷) میز خود را همیشه مرتب نگه دارید و اجازه ندهید که آشفته و درهم برهم شود.

شلوغی میز کار باعث خستگی زودرس و استرس می شود و یکی از عوامل اتلاف وقت کاری به شمار می رود.

 

۸) میز کار خود را تبدیل به میز غذا نکنید.

قراردادن خوراکی های رنگارنگ و پرکالری روی میز کار، اشتهای شما را به غذا خوردن افزایش می دهد؛ حتی اگر گرسنه هم نباشید. شما می توانید برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود، به جای چیپس و پفک و شکلات، کمی میوه خشک یا انواع آجیل را درون کشوی میزتان نگهداری کنید.

 

۹) میزتان را زیبا کنید.

زیبا بودن میز کار یکی از عوامل افزایش دهنده انگیزه کاری و لذت بردن از ساعات کار است. شما می توانید با قرار دادن عکس فرزندتان خود یا حتی یک گلدان کوچک روی میز، فضای کاری تان را کاملا عوض کنید.

 

۱۰) زمان برگشتن به خانه، بهترین فرصت برای پیاده روی یک فرد پشت میزنشین است.

پس تنبلی را کنار بگذارید و برای حفظ سلامت جسم و روان تان، پیاده روی را به فهرست کارهای روزانه خود اضافه کنید.

جهان نیوز