سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ژن عامل دیابت نوع 2 موجب چاقی می‌شود



 

 

 

ژن عامل دیابت نوع 2 موجب چاقی می‌شود

 

پژوهشگران استرالیایی دریافتند افرادی که دارای ژن عامل بروز بیماری دیابت نوع 2 هستند بیش از سایر افراد دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.

محققان به منظور دستیابی به این نتایج از دو گروه شرکت کننده استفاده کردند.

گروه اول افرادی بودند که در تاریخ خانوادگی خود افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشتند و گروه دوم دارای ژن عامل بروز این بیماری نبودند.

برای افراد هر دو گروه به مدت حدود یک ماه رژیم غذایی محتوی هزار و 250 کالری تجویز شد. نتایج این بررسیها نشان داد افرادی که دارای سابقه دیابت فامیلی بودند 4/3 کیلوگرم اضافه وزن داشتند. درحالی که در افراد گروه بدون سابقه خانوادگی بیماری دیابت نوع 2 به طور متوسط 2/2 کیلوگرم اضافه وزن به ثبت رسید.

نتایج این تحقیقات نشان داد که افراد با سابقه خانوادگی دیابت، پس از گذشت سه روز از اضافه وزن خود یک مقاومت انسولین را نشان دادند.

مقاومت انسولین به شرایطی گفته می شود که در آن سلولهای بدن نسبت به هورمون انسولین حساسیت کمتری نشان می دهند.

منبع:salamatnews.com

 


ویدیو مرتبط :
‫درمان دیابت و چاقی به وسیله خام گیاهخواری‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیابت دوره بارداری موجب چاقی نوزاد می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,نوزادان

طبق یک تحقیق جدید، نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت بارداری احتمالا در دوران اوایل زندگی شان چاق تر هستند.

به گزارش مهر، یافته های محققان دانشکده امپریال لندن نشان می دهد نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت بارداری در مقایسه با نوزادان متولدشده از مادران بدون این اختلال، در سن ۲ ماهگی دارای ۱۶ درصد چربی بدنی بیشتری هستند.

به گفته محققان، این یافته ها در تناقض با چربی بدن کودک به هنگام تولد است، چراکه چربی بدنی هر دو گروه در هنگام تولد تقریبا یکسان است.

کارن لوگان، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ابتلا به دیابت بارداری همچنان روبه افزایش است و نوزادان متولدشده از این دسته از مادران بسیار در معرض خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی هستند. از اینرو باید بدانیم این نوع دیابت چه نوع تاثیراتی بر نوزاد دارد.»

وی در ادامه توضیح می دهد: «این مطالعه جدید بیانگر این مطلب است که دیابت مادر می تواند آغازگر بروز تغییراتی در نوزاد در مرحله اولیه زندگی باشد.»

از نظر محققان، علت بروز چاقی ناشی از این اختلال به خاطر ایجاد تغییراتی در متابولیسم در رحم یا تغییر در شیر سینه این گروه از مادران است.

به گفته این محققان، مطالعات قبلی نشان داده اند که دیابت ممکن است موجب بروز تغیییراتی در شیر سینه مادر شود، از اینرو این شیر حاوی قند بیشتر، چربی یا میزان متفاوت ترکیبات کنترل کننده اشتها موسوم به هورمون گرسنگی است.

اکثر ۸۶ نوزاد تحت مطالعه که ۴۲ تن از آنها از مادران مبتلا به دیابت بارداری بدنیا آمده بودند، با شیر مادر تغذیه می شدند. محققان میزان چربی بدن این نوزادان را از طریق اسکن MRI بلافاصله بعد از تولد و مجددا در سن ۸ تا ۱۸ هفتگی اندازه گیری کردند.

معمولا زنان دارای اضافه وزن، مبتلا به دیابت بارداری می شوند، از اینرو محققان توصیه می کنند زنان با انجام مدیتیشن، رژیم غذایی و ورزش این شرایط را تحت کنترل داشته باشند.