سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ژنژیویت یا التهاب لثه ها



خونریزی لثه, ژنژیویت, التهاب لثه ها

ژنژیویت یکی از بیماریهای بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . این دسته از بیماریها زمانی که التهاب و عفونت بافت اطراف دندان را تخریب می کنند بوجود می آیند. از علائم شایع این بیماری تورم ، حساس بودن ، قرمزی و نرمی لثه ها در اطراف دندانها است .

 

ژنژیویت
از دیگر علائم آن خونریزی لثه ها با تحریک کم یا به صورت خودبخودی ، بد بو شدن دهان و نفس ( Halitosis ) ، ندرتاً تب و در مواردی بدون درد می باشد .
از علل اصلی آن وجود پلاک روی دندانها ( حاوی ذرات غذائی ، میکروب ها و مخاط ) است .
تغذیه نامناسب ، خصوصاً کمبود ویتامین ها که باعث بیماریهائی مثل اسکوربوت یا پلاگر می شوند . بیماریهای خونی مثل سرطان خون ، واکنش های نامطلوب داروئی مثل واکنش به داروهائی مثل فنی توئین و باربیتال و در معرض سرب و بیسموت قرار گرفتن از دیگر علل آن است.


آسیب یا تروما به لثه ها به هر علتی ، مثل مسواک زدن شدید یا آب کشیدن شدید می تواند باعث ژنژیویت شود . دیابت کنترل نشده ، تغذیه نامناسب ، عفونت ها ، حاملگی و بهداشت نامناسب دهان و دندان از عوامل افزاینده خطر ژنژیویت هستند .
بسیاری از افراد نیز در دوران بلوغ یا اوائل بزرگسالی به علت تغییرات هورمونی دچار ژنژیویت می شوند ، که ممکن است دائمی شده یا دچار عودهای مکرر شود . این بستگی به وضعیت سلامت و بهداشت دندانها و لثه شما دارد .


درمان :
هدف اصلی کاهش التهاب لثه هاست . دندانها به صورت دقیق توسط دندانپزشک یا عوامل دخیل در بهداشت دهان و دندان پاک و تمیز می شود . دندانهای خود را خوب مسواک بزنید . روزانه با مسواک نرم پلاک های چسبیده را از دندان بزدائید . احتمال آسیب با مسواک نرم کمتر است .


روزانه حداقل یک بار از نخ دندانهای موم دار یا بدون موم استفاده کنید. از خمیردندان فلوئوردار استفاده کنید و مراجعات منظم به دندانپزشک داشته باشید. در موارد خاص دندانپزشک با روشهای جراحی بافت ملتهب لثه را خارج می کند .
آنتی بیوتیک در موارد عفونی و دهان شویه فلوئوردار نیز از موارد درمانی هستند .
در صورتی که کمبود ویتامین عامل آن باشد باید جبران شود . رژیم غذائی خاصی توصیه نمی شود .


ازمصرف شیرینی و نوشیدنیهای شیرین خودداری کنید . شکر باعث تولید اسید در دهان و تخریب مینای دندان می شود . دندانهائی را که ردیف نیستند با مراجعه به پزشک ترمیم کنید و ابزار و وسایل ارتودنسی یا دندانپزشکی را بردارید . البته این با مشورت دندانپزشک باید صورت پذیرد .

 

برداشتن پلاک از لثه ملتهب ممکن است راحت نباشد ، خونریزی و حساسیت لثه ها در عرض ۱ تا ۲ هفته بعد از شستشوی حرفه ای و مراقبت بهداشتی دقیق باید کاهش یابد . آب نمک گرم یا شستشوی با آنتی باکتریال ها تورم آن را کم می کند . از عوارض آن می توان عود ژنژیویت ، پریودونتیت ، عفونت یا آبسه لثه ها یا استخوانهای فک باشد . ژنژیویت حاد و زخم دهنده از عوارض بسیار نادر آن است .
tandorosti.


ویدیو مرتبط :
5) التهاب لثه،جرمگیری و پیوند لثه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

التهاب لثه در دوران بارداری



 

التهاب لثه در بارداری

 

در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌ طور مرتب افزایش می‎یابند و در سه ماهه ی آخر بارداری، مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد.

 

 

این هورمون‌ها روی لثه‎ها تاثیر می‎گذارند و تغییراتی را ایجاد می‎نمایند که بیشتر ناشی از هورمون پروژسترون است. معمولاً افزایش التهاب لثه در دوره بارداری، از ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و در ماه نهم مقداری کمتر می‎شود.


 

اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر از قبل استفاده کند، میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش بیش از قبل بارداری خواهد شد. البته باید توجه داشت خانمی که قبل از بارداری مرتب مسواک نمی زند و از نخ دندان استفاده نمی کند، دارای التهاب لثه در اثر تجمع جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش است، اما مقدار و شدت آن کمتر می باشد، در نتیجه به آن توجهی نمی کند، ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا می کند و زن باردار ناچارا متوجه آن می شود، لذا ممکن است به اشتباه فکر کند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است.

 

 

در دوره بارداری، ترکیب رسوبات میکروبی دهان تغییر می‎کند. مجموعه این تغییرات باعث می‎شود که پاسخ لثه‎ها به حضور میکروب‌ها شدیدتر از حالت قبل بارداری شود، لذا برای پیشگیری لازم است در این دوران، دهان دقیق‎تر و بهتر از دوران قبل بارداری تمیز نگه داشته شود.

 

 

در واقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند سایر اوقات به علت تجمع رسوبات میکروبی موجود در دهان است و نه به علت حاملگی. لازم به ذکر است دو ماه بعد از زایمان، تناسب بین میزان رسوبات میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل بارداری برمی‎گردد. در هر حال، بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی (جرم و پلاک میکروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه به وضعیت سلامت برنمی گردد و لازم است که عمل جرم‌گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد.