سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه می توان قانونی "سقط جنین" كرد؟



 

 

چگونه می توان قانونی

 

 

اگر تا قبل از چهارماهگی بارداری تشخیص داده شود كه جنین مشكل ژنتیكی یا معلولیت دارد، با رضایت مادر مجوز قانونی ختم حاملگی صادر می‌شود.

 

امیر سعید غفاری، متخصص ژنتیك به فارس گفت:تقریباً 2 درصد نوزادانی كه متولد می‌شوند مشكل ژنتیكی مادرزادی دارند. مادرزادی نه به این معنی كه مادر مشكل یا بیماری داشته كه به نوزاد منتقل كرده بلكه بدین معناست كه نوزاد از بدو تولد دچار مشكلاتی است كه نهایتاً منجر به اختلال و معلولیت در زندگی طبیعی او می‌شود.

 

وی اضافه كرد: البته این آمار در برخی موارد بسته به میزان ازدواج فامیلی تا 5 درصد هم افزایش می‌یابد. زیرا شایعترین علت بیماری‌های ژنتیك در تولد نوزادان ازدواج‌های فامیلی با افرادی مانند پسرخاله/دخترخاله، پسر عمو/ دختر عمو، دخترعمه /پسر دایی، دختر دایی/پسر عمه است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تفكر غلطی كه در جامعه ما رایج است این است كه افراد فكر می‌كنند فقط در ازدواج با خانواده پدری مانند پسر عمو /دخترعمو مشكل ژنتیكی به وجود می‌آید در صورتی كه نسبت خطر ازدواج فامیلی از هر دو سو به یك اندازه است. مگر در مواردی كه یك بیماری در یك طرف شیوع داشته باشد كه در آن صورت خطر آن هم بیشتر می‌شود.

 

غفاری در پاسخ به این پرسش كه شیوع بیماری‌های ژنتیك در چه منطقه‌ای بیشتر است گفت: از آنجایی كه معمولاً ازدواج فامیلی در مناطق روستایی و كم جمعیت بیشتر است این پدیده بیشتر در مناطق روستایی مشاهده می‌شود و معمولاً در مناطق شهری و به خصوص كلانشهرها این پدیده به دلیل به حداقل رسیدن ازدواج‌های فامیلی به نسبت كمتر است.

 

وی راهكار جلوگیری از داشتن فرزندی با مشكلات مادرزادی را مشاوره ژنتیكی دانست و گفت: این روش نه تنها برای ازدواج‌های فامیلی حتی برای زوجهایی كه با هم نسبت فامیلی ندارند موثر است.البته این طور نیست كه هر كس ازدواج فامیلی كرد فرزند معلول خواهد داشت و هر كس با غیر فامیل ازدواج ‌كند مشكلی ندارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: مشاوره قبل از بارداری، غربالگری مادران در 3 ماهه اول بارداری و غربالگری نوزاد هنگام تولد و تشخیص به موقع بسیار مفید است. به عنوان مثال اگر نوزاد مشكل متابولیك گوارش داشته باشد نباید از شیر مادر بخورد چرا كه با خوردن شیر مادر بیماری آغاز می‌شود بلكه باید با خوردن شیر مخصوص در‌مان شود.

 

غفاری اضافه كرد: غربالگری در اوایل بارداری هم بسیار موثر است چرا كه اگر تشخیص داده شود كه جنین دارای مشكل ژنتیكی یا معلولیتی است كه بعدها مادر در نگهداری او دچار رنج می‌شود ،طبق مصوبه 2 سال اخیر مجلس شورای اسلامی و بارضایت مادر تا از قبل از 4 ماهگی مجوز قانونی برای ختم حاملگی داده می‌شود.

 

به گفته غفاری مجلس شورای اسلامی 5 سال پیش با تصویب قانون سقط درمانی اجازه سقط جنین به صورت قانونی در موارد خاص كه شامل حدود 50 بیماری ژنتیكی می‌شد را می‌داد اما دو سال پیش این مصوبه اصلاح شد و مطابق آن به تمام معلولیت های ژنتیكی كه موجب عسر و حرج مادر بعد از تولد مادر شود به شرط درخواست و رضایت مادر تا قبل از 4 ماهگی این مجوز داده می‌شود.

 

منبع:topforum.ir


ویدیو مرتبط :
انتقال غیر قانونی قرص سقط جنین به لهستان با کمک کوادکوپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶۶۵۶ درخواست سقط جنین قانونی فقط در یک سال/ با ۷۲ درصد موافقت شد/تهرانی ها بیشترین مراجعه را داشتند



سقط جنین,سقط جنین قانونی, در تهران

۶۶۵۶ درخواست سقط جنین قانونی فقط در یک سال/ با ۷۲ درصد موافقت شد

در سال گذشته شش هزار و 656 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد چهار هزار و 818 نفر شرایط دریافت مجوز سقط درمانی را داشتند، که این تعداد 72.4 درصد کل مراجعین خواستار مجوز سقط درمانی را در بر می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد مطابق آمارهای موجود تعداد متقاضیان مجوز سقط درمانی در سال گذشته شش هزار و 656 نفر بود، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد افزایش داشته است.

 

همچنین در سال گذشته استان آذربایجان غربی بیشترین کاهش را در مراجعین دریافت مجوز سقط درمانی داشت، تعداد این متقاضیان از 165 نفر در سال 1390 به 66 نفر در سال 1391 کاهش یافت. یادآور می شود تمامی متقاضیان دریافت مجوز سقط درمانی این استان در سال گذشته شرایط دریافت مجوز را داشتند.

 

در سال گذشته در استان تهران با یکهزار و 684 مراجعه برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی در مقایسه با دیگر استان ها بیشترین تعداد مراجعه را داشته است که از این تعداد 761 نفر شرایط دریافت مجوز را داشتند.

 

همچنین پس از تهران استان های خراسان رضوی با 592 مراجعه و خوزستان با 543 مراجعه بیشترین آمار مراجعین سقط درمانی را در سال گذشته داشته اند. این در حالی است که در سال گذشته کمترین تعداد مراجعین سقط درمانی با 35 نفر در استان سمنان ثبت شده است که از این تعداد متقاضی، 27 نفر مجوز سقط جنین درمانی را دریافت کردند.

 

یادآور می شود یکی از نکات ضروری برای بررسی تقاضای سقط درمانی در مراکز پزشکی قانونی سن جنین است به این نحو که اگر سن جنین از 19 هفته بیشتر باشد و یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هیچ وجه برای فرد متقاضی مجوز سقط صادر نخواهد شد.

 

همچنین در صورت خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین به نحوی که نگهداری از آن برای مادر ایجاد حرج کند از جمله مواردی است که در صورت وجود هر یک از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخیص سه نفر پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، مجوز سقط درمانی صادر می شود البته به شرط آنکه سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

 

تأکید بر این نکته ضروری است که زمان در رسیدگی به پرونده های سقط درمانی بسیار اهمیت دارد تا آنجا که تنها مورد از وظایف پزشکی قانونی که بررسی آن نیازی به دستور مقام قضایی ندارد، رسیدگی به موارد درخواست سقط جنین است. بنابراین با توجه به اهمیت زمان در پرونده های سقط درمانی، پزشکی قانونی به مدارک متقاضیان در اسرع وقت رسیدگی و در صورت وجود شرایط قانونی با درخواست سقط جنین موافقت می‌کند.

 

گفتنی است متقاضیان سقط درمانی که شرایط لازم را دارند و پزشکی قانونی نیز برای آنان مجوز صادر کرده باید پیش از پایان چهار ماهگی(19 هفتگی و ولوج روح در جنین) و در کوتاه ترین زمان پس از دریافت مجوز برای انجام سقط به بیمارستان مراجعه کنند زیرا بیمارستان ها نیز پس از چهار ماهگی اقدام به سقط نمی کنند حتی اگر قبل از این تاریخ پزشکی قانونی مجوز را صادر کرده باشد./خبرآنلاین