سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه خاطره بد را از ذهن پاک کنیم؟



 

 

چگونه خاطره بد را از زهن پاک کنیم

 

بعد از اینکه گریه مفصلی کرد، در حالی که باقی‌مانده اشک‌هایش را از روی صورت‌اش پاک می‌کرد، با چهره‌ای غمگین و صدایی که حسرت در آن موج می‌زد، گفت: «آقای دکتر! می‌شه یه قرصی به من بدین که دیگه این چیزا یادم نیاد...

 

اگرچه ما یاد می‌گیریم که از نظر عاطفی درگیر مشکلات بیمار نشویم و فقط تا جایی به آنها بپردازیم که مانع تفکر بی‌طرفانه و کمکی که قرار است به بیمار بکنیم، نشود؛ ولی این بار انگار فرق می‌کرد و واقعا آرزو می‌کردم که چنین دارویی در اختیار داشتم.

 

اما حیف که هنوز چنین روشی ابداع نشده و با توجه به دانش فعلی از مغز و حافظه، دستیابی به چنین درمانی هم اصلا نزدیک به نظر نمی‌رسد. پس چه باید کرد؟

 

خوشبختانه با انجام برخی اقدامات ممکن است بتوان تدریجا این مشکل را کمرنگ‌تر کرد. یکی از اولین و مهم‌ترین اقداماتی که باید صورت گیرد، درمان اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب است که امکان دارد به‌طور هم‌زمان در فرد وجود داشته باشد و باعث تشدید اشتغالات ذهنی و آسیب‌پذیری بیمار شود.

 

بنابراین فرد باید از نظر وجود اختلالات همراه مورد بررسی قرار گیرد. به علاوه، انجام روان‌درمانی هم ممکن است بتواند از طرق مختلفی مثل حساسیت‌زدایی نسبت به جنبه‌های آزارنده حادثه، اصلاح باورهای نادرستی که ممکن است در مورد حادثه در ذهن فرد باشد و همچنین بررسی واقعه از دیدگاه‌های جایگزین یا به عبارت دیگر ارایه تعریف دوباره‌ای از اتفاق ناگوار، کمک‌کننده باشد. جالب است بدانیم که اگر فردی تلاش کند به یک موضوع خاص فکر نکند، از این تلاش خود نتیجه معکوس خواهد گرفت و بیشتر از قبل به آن موضوع فکر خواهد کرد!

 

پس تلاش برای فراموشی، آب در ‌هاون کوبیدن است و گردو بر گنبد انداختن. در عوض پرداختن به امور دیگری که توجه فرد را به سمت دیگری منحرف کند، می‌تواند تا حدودی و دست‌کم به صورت موقتی موثر باشد. اگرچه به خصوص در مواردی که مشکل شدید است، معمولا برای بهبود پایدار ناچار به استفاده از اقدامات درمانی که پیشتر به آنها اشاره شد، هستیم.


ویدیو مرتبط :
ذهن پاک و اعتیاد و تمایلات جنسی42A

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاک کردن خاطرات بد از ذهن با شوک الکتریکی



اخبار,اخبار علمی,پاک کردن خاطرات بد از ذهن

 
اخبار علمی - پاک کردن خاطرات بد از ذهن با شوک الکتریکی

دانشمندان هلندی شیوه جدیدی برای پاک کردن خاطرات بد از ذهن ارائه کرده اند.

به گزارش مهر ، طی 75 سال اخیر، از شوک الکتریکی برای پاک کردن قسمت هایی از حافظه استفاده شده است. این روش درمانی در فرهنگ عمومی، روانپزشکی غیر انسانی و عقب افتاده توصیف می شود با این حال بسیاری از پزشکان و بیماران در موارد خاص به استفاده از این روش باور دارند.

در شیوه ارائه شده توسط دانش پژوهان هلندی، جریان های الکتریکی از داخل مغز عبور داده می شود و شوک موقتی ایجاد می کنند.

پزشکان از شل کننده های عضلانی و داروهای بیهوشی استفاده می کنند تا این شوک را برای بیمار قابل تحمل تر کنند.

از شوک الکتریکی در هلند به عنوان آخرین راه برای درمان افسردگی شدید استفاده می شود اما در تحقیق جدید، برخی از خاطرات را هدف قرار داده و سعی می کند آنها را از بین ببرد.

در این مطالعه به شرکت کنندگان دو سری عکس نشان داده شد که هر یک از این تصاویر داستانی را روایت می کرد. سپس قبل از شوک الکتریکی یک بار دیگر این تصاویر به آنها نشان داده شد تا آن داستان خاص در ذهن داوطلبان فعال شود.

این پژوهشگران نتیجه به دست آمده را باور نکردنی توصیف کرده و می گویند پس از شوک الکتریکی، داوطلبان داستان این گروه از عکس ها را فراموش کردند اما داستان عکس های دیگر را هنوز به خاطر می آورند.

این روزنه امیدی برای محققانی است که امیدوارند بتوانند از این روش برای درمان اختلال استرس پس از حادثه استفاده کنند.

"جرون ون وارد"  روانپزشک این پروژه می گوید:" خیلی جالب است اگر بتوانیم خاطرات و افکار فرد را مجددا فعال و با استفاده از این روش درمانش کنیم."

وی تاکید کرد : "اما این روش هنوز خیلی دور از دسترس است."

حتی اگر بتوان نتیجه گرفت که چنین امری از نظر علمی امکان پذیر است سئوال مهم، پیامدهای پاک کردن خاطرات است.

این تحقیق بر اساس خاطرات ساختگی بود و ممکن است پاک کردن خاطرات واقعی کار سخت تری باشد.
اخبار علمی - مهر