سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه بریدگی های کوچک را درمان کنیم؟



درمان زخم و بریدگی, زخم‌های عفونی

زخم‌های کوچک با وجود احتیاط  فراوان ما، باز هم پیش می‌آیند.درمان مناسب این زخم‌ها لازم است چون دیگر عفونت نمی‌کنند. در غیر این صورت با تأخیر در درمان امکان منتهی شدن به دیگر بیماری‌ها نیز وجود دارد.

 

دستور العمل
برای جلوگیری از خونریزی،به سرعت روی زخم را فشار دهید.

 

محل خونریزی را با محلول ملایم صابون و آب گرم بشویید تا تمیز شود و از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک شود.بعد از شستن زخم، می‌توانید با پنبه‌ی آغشته به پرو کسید هیدروژن آن را ضدعفونی کنید.

 

به آرامی زخم را خشک‌کنید.

 

کرم حاوی آنتی بیوتیک روی زخم بگذارید تا عفونت نکند.

 

آن را باندپیچی کنید تا آلوده نشود.

 

در صورت کثیف شدن یا خیسی، بانداژ را تعویض کنید. می توانید از بانداژهای ضدآب نیز استفاده کنید.

 

اجازه دهید زخم التیام یابد و بعد بانداژ را بردارید. زخم‌های جزئی در ظرف 2 روز به خوبی درمان می‌شوند.

 

زخم در حال بهبود را از معرض نور خورشید دور کنید چون ممکن است باعث به جا ماندن جای زخم شود.

 

اگر زخم بهبود نیافت و یا بدتر شد حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است زخم عفونت کرده باشد. زخم‌های عفونی معمولاً قرمز می‌شوند و چرک زردرنگ از آن‌ها ترشح می‌شود.

 

درمان زخم و بریدگی, زخم‌های عفونی

 

نکته‌ها و هشدارها
در سن 10 یا 11 سالگی، واکسن کزاز بزنید و واکسن تقویتی را هر 10 سال یک‌بار تزریق کنید. این کار باعث پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های پیچیده‌ای که در نتیجه‌ی زخم‌های عفونی ایجاد می‌شوند، می‌گردد.

 

همیشه در کیف یا در ماشین یک کرم آنتی بیوتیک، یک بسته دستمال الکلی و بانداژ داشته باشید تا در زمان لازم، مثلاً هنگام بروز یک بریدگی کوچک، از آنها استفاده کنید. به خصوص اگر بچه‌های کوچک دارید، این کار خیلی مفید خواهد بود.
منبع:wiki.5040.ir


ویدیو مرتبط :
بریدگی دست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین درمان بریدگی یا خراش پوست كودك



 

برنامه ریزی برای بارداری

 

دست‌هایتان را خوب بشویید، سپس محل جراحت را بررسی كنید. اگر زخم خونریزی دارد، با یك باند یا حوله تمیز روی آن به طور مستقیم فشار بیاورید تا بند بیاید. (اگر پس از ده دقیقه فشار مستقیم خونریزی بند نیامد، كودك خود را به اورژانس برسانید.)

 

پس از توقف خونریزی، بررسی كنید كه آیا شیشه، آشغال یا هرگونه جسم خارجی دیگر در زخم باقی مانده است یا خیر. اگر چیزی دیدید، سعی كنید آن را با جریان آب سرد بیرون بیاورید. اگر نتیجه نداد، با استفاده از موچین به دقت آن را خارج كنید.

 

سپس زخم را به آرامی با صابون و آب گرم خوب بشویید و با استفاده از یك پارچه تمیز به آرامی خشك كنید. اگر كودك اجازه نمی‌دهد زخمش را بشویید، از او بخواهید آن را در یك ظرف بزرگ پر شده از آب فرو ببرد ت تمیز شود.

 

فوت كردن روی زخم می‌تواند موجب آرام شدن كودك شود اما كار درستی نیست زیرا می‌تواند میكروب‌های بیشتری، از جمله باكتریهای دهان را وارد آن كند.


آیا باید از داروی ضدعفونی استفاده كنم؟

این كار ضروری نیست اما استفاده از یك پماد آنتی‌بیوتیك، مانند Bacitracin پس از شستشو و خشك كردن زخم، می‌تواند موجب كاهش خطر بروز عفونت شود. از الكل صنعتی، پراكسید هیدروژن، ید یا مركوركروم استفاده نكنید. این مواد نه تنها موجب افزایش درد كودك می‌شوند، بلكه ممكن است فرآیند ترمیم زخم را نیز كند كنند.

 


بهترین راه برای پانسمان یك بریدگی یا خراش چیست؟

بریدگی‌ها یا خراش‌های كوچك اگر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، زودتر خوب می‌شوند؛ لذا می‌توانید از باندپیچی صرف‌نظر كنید مگر اینكه زخم در منطقه‌ای باشد كه احتمال آلوده شدن آن یا كثیف كردن لباس‌های كودك وجود داشته باشد.

 

برای بریدگی‌ها و خراش‌های عمیق‌تر، از یك چسب زخم معمولی استفاده كنید اما قبل از آن مطمئن شوید كه پوست تمیز و خشك است. اگر روی یك بریدگی را می‌پوشانید، چسب زخم را به گونه‌ای قرار دهید كه پوست دو طرف بریدگی را به آرامی در كنار هم قرار دهد. مواظب باشید پانسمان آنقدر محكم نباشد كه جلوی گردش خون را بگیرد.

 

هر روز پانسمان را بردارید (یا در صورت امكان، هر وقت كه پانسمان خیس می‌شود) و وضعیت بهبود زخم را بررسی كنید. اگر پوست هنوز هم تازه به نظر می‌رسد یا زخم هنوز هم باز است، مجددا آن را پانسمان كنید.

 

پس از دلمه بستن یا بسته شدنِ محل بریدگی، دیگر نیازی به پانسمان نیست. اما اگر كودك دائم می‌خواهد دلمه‌اش را بكند، شاید بهتر باشد از پانسمان برای حفاظت از زخم استفاده كنید.

 

برخی از پزشكان توصیه می‌كنند كه روی زخم در طول شب باز بماند تا كمی خشك شود. البته اگر جراحت شدید است یا احتمال دارد كه لباس‌ها یا بدن كودك را آلوده كند، بهتر است روی زخم را بپوشانید.

 


چگونه می‌توانم درد را كاهش دهم؟

اگر كودك شما درد دارد، می‌توانید یك مسكن مخصوص كودكان مانند استامینوفن یا ایبوپروفن كودكان به او بدهید. همان مقداری از دارو را مصرف كنید كه روی برچسب آن نوشته شده است. هرگز به كودك خود آسپیرین ندهید زیرا می‌تواند در كودكانی كه بیماری ویروسی دارند، یك مشكل نادر اما جدی به نام سندرم رایز (Reye's Syndrome) ایجاد كند.

 


چه وقت باید با پزشك تماس بگیرم؟

اگر پس از 10 دقیقه فشار محكم، خونریزی متوقف نشد، كودك را به اورژانس برسانید. همچنین اگر فكر می‌كنید كودك به بخیه نیاز دارد یا یك شیء خارجی (مثلا آشغال یا سنگ‌ریزه) در زخم گیر افتاده كه نمی‌توانید با اقدامات ذكر شده و براحتی آن را بیرون بیاورید، حتما او را به اورژانس ببرید.

 

از پزشك بخواهید تا همه جراحت‌های روی صورت كودك را معاینه كند، زیرا جای بریدگی‌های كوچك نیز می‌توانند روی صورت باقی بمانند. همچنین اگر یك حیوان یا كودك دیگر فرزند شما را گاز گرفته و پوست او را پاره كرده است، او را نزد پزشك ببرید زیرا ممكن است به درمانی خاص نیاز داشته باشد.

 

برای زخم‌های عمیقی كه در اثر سوراخ شدن ایجاد می‌شوند یا بریدگی‌هایی كه با اشیاء كثیف ایجاد شده‌اند، پزشك مشخص خواهد كرد كه آیا كودك به واكسن كزاز نیاز دارد یا خیر.

 

خواه پزشك زخم كودك شما را بررسی و معاینه كرده باشد یا خیر، شما باید جراحت را زیر نظر داشته باشید. اگر نشانه‌های عفونت (مثلا قرمزی، چرك، ترشح، ورم یا گرم شدن اطراف محل زخم) را مشاهده كردید، از پزشك بخواهید تا آن را معاینه كند. ممكن است برای درمان به آنتی‌بیوتیك نیاز باشد.


یك بریدگی چه وقت به بخیه نیاز دارد؟

بریدگی‌هایی كه عمیق و باز به نظر برسند، خصوصا اگر پوست لبه‌های بریدگی نامنظم شكاف خورده باشد، احتمالا به بخیه نیاز دارند. مواردی كه احتمالا به بخیه نیاز دارند عبارتند از بریدگی‌های روی صورت و روی قسمت‌هایی از بدن كه عضله آنها كشیده است یا با حركت سفت می‌شود، مثل كف دست‌ها و انگشت‌ها.

 

برای اینكه بخیه به بهترین نحو نتیجه دهد، جراحت كودك باید ظرف هشت ساعت پس از بریدگی (یا حتی زودتر)، بخیه شود تا از خطر بروز عفونت یا باقی ماندن جای زخم، پیش‌گیری شود. اگر در این باره شك دارید، از پزشك بخواهید تا زخم را معاینه نماید.

 

منبع:ninisite.com