سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چه كنیم كه نوزادمان كم وزن به دنیا نیاید؟



 

 

نوزاد كم وزن,نوزاد نارس

 

مادران شیرده یا باردار كه دچار اضافه وزن هستند بهتر است سبزی را قبل از غذا به عنوان سالاد استفاده كنند و ...

 


سبزی به علت دارا بودن اسید فولیك باعث جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین شده و از تولد نوزاد نارس و كم وزن جلوگیری می كند.

 

دكتر صفوی متخصص تغذیه با اشاره به خاصیت آنتی اكسیدان سبزی ها اظهار داشت: سبزی علاوه بر دارا بودن ویتامین، حاوی آنتی اكسیدان است. آنتی اكسیدان مانند ویتامین C و یا بتاكاروتن در سبزی و میوه می تواند كیفیت شیر مادر را بهبود ببخشد و مانع از عفونت شیر و سینه مادر می شود.

 

وی در خصوص شیوه صحیح پخت سبزی در دوران بارداری و شیردهی گفت: در اثر حرارت سبزی، مقداری آب تولید می شود و ویتامین های سبزی جذب آن می شود در هنگام مصرف سبزی پخته باید علاوه بر محتوای سبزی از آب آن نیز استفاده شود و استفاده سبزی پخته شده به تنهایی خواصی نخواهد داشت.


دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تصریح كرد: مادران شیرده یا باردار كه دچار اضافه وزن هستند بهتر است سبزی را قبل از غذا به عنوان سالاد استفاده كنند زیرا سبزی به علت كالری اندكی كه داراست حجم معده را می پوشاند و مانع از افزایش وزن آنها می شود و در خانم های با وزن متعادل بهتر است سبزی را روی غذا و یا همراه غذا استفاده كنند كه این امر مانع از كمبود كالری در آنها می شود.

منبع :Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
بدون هیچ زحمتی وزن كم كنید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه در بهار وزن كم ‌كنیم؟


نگران نباشید با خوردن میوه ها و سبزی های بهاره به راحتی می‌توانید وزن‌تان را كنترل كنید. كافی است توصیه‌های ما را اجرا كنید تاثیرش را در وزن‌تان ببینید

فصل‌ها یكی از موارد تاثیرگذار در روند كاهش و افزایش وزن هستند. در حالت طبیعی در 6 ماه اول سال، وزن كم می‌كنیم و 6 ماه دوم سال وزن اضافه می‌كنیم. یكی از دلایل آن هم دشواری فعالیت در فصل سرد است. به‌طور طبیعی، پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌ها در آب‌وهوای گرم تابستان آسان‌تر است، همچنین به‌نظر می‌رسد، اشتها در فصل زمستان بیشتر می‌شود و گرایش بیشتری به خوردن پیدا می‌كنیم. برای رهایی از نقش فصل‌ها در میزان افزایش یا كاهش وزن بهتر است رژیم غذایی خود را در تمام فصل‌های سال حفظ كنیم تا وزن خود را در حد دلخواه ثابت نگه داریم. فصل بهار هم یكی از بهترین فصل‌ها برای كاهش وزن است زیرا در این فصل بسیاری از مواد‌غذایی به‌ویژه میوه‌ها و سبزی‌ها به‌صورت طبیعی و تازه در دسترس هستند.



5 وعده غذا بخورید
  •  بهتر است روزانه 5 یا 6 وعده غذایی را در برنامه خود قرار دهید تا بتوانید اشتهای خود را كنترل كنید. با توجه به میزان فعالیت، هر وعده غذایی باید 002 تا 004 كالری داشته باشد.
  • همچنین‌زمانی كه چند وعده غذایی را درنظر می‌گیریم، میزان انرژی كه به بدن می‌رسد و در نتیجه آن سطح قند خون تنظیم می‌شود.
  •   مواد‌غذایی سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ رژیم غذایی سالم، رژیمی است كه با محوریت میوه‌ها و سبزی‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. غذاهای بدون نشاسته مثل كلم بروكلی را به برنامه غذایی خود اضافه كنید. برای كاهش اشتها، پروتئین‌ها را مثل ماهی، مرغ و گوشت در هر وعده غذایی بگنجانید، همچنین لبنیات كم‌چرب و بدون چربی را در 2یا 3 وعده در رژیم غذایی خود درنظر بگیرید.



   با سبزیجات اشتهای‌تان را كنترل كنید

 سبزی‌ها را از یاد نبرید؛ در این فصل سبزی‌های تازه بسیار یافت می‌شود. سبزی‌ها، موادی مغذی اما كم كالری هستند، همچنین مصرف سبزی‌ها در كنار غذای اصلی اشتها را كاهش می‌دهد و نتیجه آن مصرف كمتر مواد‌غذایی با كالری بالاست.یكی دیگر از نكات مثبت سبزی‌ها نبود كلسترول است. میزان چربی موجود در سبزی‌ها بسیار اندك است.فیبر بخش اصلی سبز‌ی‌ها را تشكیل می‌دهد. بدن قادر به هضم فیبر نیست اما فیبرها برای بدن مفید هستند و دستگاه گوارشی بدن را تنظیم می‌كنند.در این میان كاهو، كلم، هویج، گوجه فرنگی، گل كلم و كرفس انتخاب‌های مناسبی هستند.



  میوه‌ها و سبزی‌های فصلی را از یاد نبرید؛ زردآلو، توت فرنگی، كلم بروكلی، رازیانه، اسفناج، انبه و میوه‌ها و سبزی‌های مهم فصل بهار هستند.



   صبحانه سوپ جو بخورید

 مواد‌غذایی را گرم مصرف كنید؛  بهتر است نخستین وعده غذایی در روز یعنی صبحانه، مواد غذایی گرم همچون حریره جو باشد. سوپ حبوبات گرم در هر 004 گرم تنها 003 كالری دارد. درحالی‌كه میزان كالری حبوبات نپخته به 0041 تا 0002 كالری در هر 004 گرم می‌رسد، همچنین حبوبات پخته جلوی اشتها را می‌گیرند و سبب می‌شوند تا ساعات متوالی احساس سیری كنید.مصرف حبوبات كه از فیبر نیز سرشار هستند، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری می‌كند.




همچنین چای سبز تركیبی به نام كاتچین دارد كه سوخت‌وساز بدن را تسریع می‌كند. همچنین كاتچین خواص ضد‌سرطان دارد



   سوخت و ساز بدن‌تان را افزایش دهید

 چای سبز بنوشید؛ زمانی كه صحبت از نوشیدنی‌ها به میان می‌آید، چای سبز یكی از بهترین و سالم‌ترین انتخاب‌هاست. یك لیوان نوشابه حدود 041 كالری دارد كه با 9قاشق‌ چای‌خوری شكر قابل قیاس است؛ درحالی‌كه چای سبز كالری ندارد مگر اینكه آن‌را به‌صورت شیرین بنوشید.همچنین چای سبز تركیبی به نام كاتچین دارد كه سوخت‌وساز بدن را تسریع می‌كند. همچنین كاتچین خواص ضد‌سرطان دارد.یكی دیگر از مواردی كه می‌توان درخصوص چای سبز اشاره كرد این است كه اگر نوشیدنی‌های گرم را دوست ندارید، می‌توانید چای سبز را به‌صورت سرد مصرف كنید.



  چرا بایدشكلات بخورید؟

 شكلات یك میان وعده فوق‌العاده و خوشمزه است؛ یك تكه شكلات با كیفیت می‌تواند نیاز بدن را  به انرژی تامین كند. این یعنی نه تنها مجبور نیستید شكلات را از یك برنامه غذایی سالم حذف كنید بلكه حتی شما را به خوردن آن ترغیب می‌كنیم. اما به یاد داشته باشید شكلاتی كه از آن صحبت می‌كنیم شكلات تلخ است كه میزان شكر و دیگر افزودنی‌ها در آن اندك است، همچنین طعم تلخ و تند شكلات خالص سبب می‌شود تا مدت بیشتری احساس سیری كنید.
از دیگر خواص شكلات تلخ می‌توان به‌وجود آنتی‌اكسیدان‌ها در آن اشاره كرد كه برای داشتن پوستی شاداب و سالم لازمند.
همچنین شكلات تلخ منبع غنی منیزیم، آهن و پتاسیم است و خاصیت شاداب‌كنندگی دارد.خوردن یك تكه شكلات در هر روز آرام‌بخش، برای سلامت مفید و لذت‌بخش است.

منبع : مجله سیب سبز