سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چه بخوریم تا راحت بخوابیم



مواد غذایی مفید, خواب راحت, غذاهای تند

مصرف مواد غذایی مفید و مناسب در داشتن خواب راحت شبانه موثر است.
محققان دریافتند ساعت کاری زیاد، خوردن مواد غذایی نامناسب، یک جا نشستن و بی‌تحرکی مانع خواب خوب و راحت است.

 

مطالعات انجام شده نشان داده است عادات غذا خوردن تا حد زیادی در خواب شبانه افراد تاثیرگذار است.
خوردن یک موز یا نوشیدن یک لیوان شیر در داشتن خواب راحت شبانه موثر است و این در حالی است که خوردن غذاهای تند و یا مصرف کافئین خواب افراد را مختل می‌کند.

 

نوشیدن شیرگرم قبل از خواب به افراد در راحت خوابیدن کمک می‌کند. کلسیم موجود در شیر اثری آرام‌بخش بر روی سیستم عصبی دارد.

 

گیلاس نیز منبع طبیعی ملاتونین در مغز است که چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند. خوردن گیلاس یک ساعت قبل از خواب به ویژه گیلاس‌های ترش می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.

 

موز هم منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است. این میوه سرشار از آهن، ویتامین B6، کربوهیدرات‌ها و فیبرهای رژیمی نیز است.

 

85 درصد سردردها بدون علت و گذراست
85 درصد سردردها بی علت است. این سردردها به اعصاب، شرایط محیطی، برخوردها و کلا روان فرد بستگی دارد. بیشتر این سردردها زودگذر نیم ساعته تا یک ساعته هستند و خود به خود خوب می شوند.

 

سردرد کمربندی، شایع ترین نوع سردرد است که نتیجه استرس، نگرانی و تشویش است که دور تا دور سر احساس می شود.

این سردرد نیز به دلیل گرفتاری های عصبی و روانی و انبساط و انقباض عروق و در نتیجه بیماری های میگرن، آلرژی و بیماری های عروقی به وجود می آید که بیشتر در گیجگاه ها احساس می شود.

 

نوع دیگری از سردرد به علت تالمات روحی ـ روانی، جریان و دمای هوا، بیماری های سینوسی و حتی بعضی از تومورها در ناحیه ابرو و پیشانی احساس می شود.

 

نوع دیگر سردرد، سردرد میگرنی یا شبه میگرنی است که به واسطه افزایش یا کاهش آنزیم های خون به وجود می آید؛ البته می تواند علت های گوناگونی داشته باشد که تظاهرات آن به صورت سردرد طولانی مدت بروز پیدا می کند.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
چگونه راحت بخوابیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه بخوریم تا خوب بخوابیم



چه بخوریم تا خوب بخوابیم

یک کار‌شناس تغذیه مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که شام را باید قبل از ساعت ۹ شب صرف کرد، تاکید کرد: هنگام صرف شام باید از مصرف زیاد غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات خودداری شود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ناهید برخورداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که به هر نوع اختلال خواب در طول شب، بی‌خوابی اطلاق می‌شود، گفت: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشکلات تیروئید، دیابت، وجود افسردگی، عفونت و همچنین سطح هموگلوبین خون بررسی شود چرا که وجود هر یک از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.

وی با بیان اینکه تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد، خاطرنشان کرد: در این بین زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.

برخورداری تصریح کرد: با توجه به ریتم‌های زیستی و فعالیت‌های هورمون‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اختلال در روند سوخت چربی‌ها در وهله اول باید شام قبل از ساعت ۹ شب مصرف و از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به خوردن سبزی‌های پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.

به گفته این کار‌شناس تغذیه، انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن به آرامی هضم و سوخته می‌شود.

برخورداری با بیان این که موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند، گفت: تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین است به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان این که گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی مقادیر کافی ویتامین B۶هستند گفت: وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروریست.

وی ادامه داد: انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون وساردین و همچنین تخمه کدو و کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا ۶ است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.

برخورداری با اشاره به اینکه کمبود آهن در بدن می‌تواند یکی از علل عمده کم خوابی باشد، گفت: به همین دلیل مصرف موادغذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزیجات برگ سبزتیره و جگر توصیه می‌شود.

این کار‌شناس تغذیه مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان یادآورشد: کاهو دارای ماده‌ای به نام لاکتوکاریوم است که محرک خواب بوده و به همین علت توصیه می‌شود قبل از خواب حتماً از سالاد کاهو استفاده شود./ایسنا