سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چند توصیه برای مصرف فیبر بیشتر



علائم کمبود فیبر, اضافه‌وزن

بدن ما روزانه به 25 تا 30 میلی‌گرم فیبر نیاز دارد تا امورات خود را بگذراند. این فیبرها برای رفع یبوست، حفظ تناسب اندام و کنترل کلسترول و قند خون کاربرد دارند؛ اما متأسفانه در اغلب موارد ما فیبر کمی مصرف می‌کنیم. در این مطلب علائمی که نشان می‌دهد بدن شما به فیبر بیشتری نیاز دارد را عنوان می‌کنیم. با ما باشید.

 

علائم کمبود فیبر, اضافه‌وزن

 

از یبوست رنج می‌برید
فیبرهای غیرمحلول در آب باعث راحتی دفع می‌شود. یکی از علائم آشکار کمبود فیبر یبوست است. اگر به دلیل نفخ یا عدم تحمل فیبر از مصرف آن‌ها پرهیز می‌کنید بهتر است بدانید که با افزودن تدریجی فیبرها به برنامه‌ی غذایی و کارهای دیگری مانند افزودن زیره به حبوبات تا حد زیادی می‌شود از این مشکلات پیشگیری کرد.

 

کلسترول خونتان بالاست
فیبرهای محلول در آب باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شوند. این فیبرها مانند تله‌ای عمل می‌کنند که به کلسترول موجود در سیستم گوارشی چسبیده و آن‌ها را به طور طبیعی از بدن دفع می‌کنند.

 

45 دقیقه بعد از غذا گرسنه‌تان می‌شود
اگر بعد از صرف غذا بلافاصله احساس گرسنگی می‌کنید معنی‌اش این است که به میزان کافی فیبر جذب نمی‌کنید. فیبرها باعث سیری زودهنگام و طولانی مدتی می‌شوند.

 

علائم کمبود فیبر, اضافه‌وزن

 

اضافه‌وزن دارید
فیبرها به لاغری کمک می‌کنند. فیبرهای محلول در آب در لوله‌ی گوارشی ژلی درست کرده و به چربی‌ها می‌چسبند و هضم کربوهیدرات‌ها را کندتر می‌کنند. به همین دلیل هم جذب کالری محدودتر می‌شود. علاوه بر این فیبرها جلوی ترشح زیاد انسولین را می‌گیرد. حتماً می‌دانید که ترشح انسولین زیاد باعث ذخیره‌سازی بیشتر چربی‌ها و چاقی می‌شود.
توجه داشته باشید که عدم مصرف فیبر کافی باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان کولورکتال خواهد شد

 

چند توصیه برای مصرف فیبر بیشتر
* تا حد امکان از میوه‌های ارگانیک استفاده کنید که سرشار از مواد مغذی هستند.
* سبزیجات تازه و خشک را فراموش نکنید.
* غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه‌شده کنید.
* میوه‌های خشکی مانند خرما، زردآلوی خشک، انجیر، پسته، گردو و بادام و غیره را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.
* حبوباتی مانند نخود، عدس، لپه، انواع لوبیاها و غیره فوق‌العاده هستند.

 

توجه داشته باشید که عدم مصرف فیبر کافی باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان کولورکتال خواهد شد. نتایج یک پژوهش آمریکایی که به مدت 9 سال روی 388122 داوطلب بین 50 تا 71 سال انجام شده نشان می‌دهد که مصرف منظم فیبرهای غذایی خطر مرگ‌ و میر زودهنگام و ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی را به ترتیب به میزان 22، 34، 46 و 50 درصد کاهش می‌دهد.
منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
مصرف شیر به همه توصیه می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند توصیه برای مصرف و پخت سبزی



 

 

 

چند توصیه برای مصرف و پخت سبزی

 

 

سبزی ها را به مدت زیاد در آب خیس نکنید ، زیرا ویتامین ها و مواد معدنی آنها در آب حل می شود.

 

تا آنجا که ممکن است سبزیجات را با پوست بپزید یا تنوری کنید.

 

سبزی ها را برای مدت طولانی در معرض هوا قرار ندهید.

 

در موقع طبخ غذا ، از ظروف در دار استفاده کنید و در ظرف را همیشه بگذارید.

 

سبزی و میوه را مدتی قبل از خوردن یا پختن خرد نکنید و آب میوه را نیز بلافاصله پس از گرفتن مصرف کنید.

 

برای پختن سبزی اول آب را جوش بیاورید و بعد سبزی را بریزید و فقط آنقدر بپزید تا نرم شود ( له نشود ).

 

هر قدر ممکن است در سبزی ها آب کمتری بریزید.

 

اگر در طبخ سبزی آب زیاد مصرف کرده اید، از این آب برای سوپ و سس استفاده کنید.

 

اگر از سبزی یخ زده استفاده می کنید هرگز آن را مستقیما در آب جوش نگذارید.

 


نگهداری سبزیجات


برای آنکه سبزیجات شما از جمله کاهو زرد و پلاسیده نشود. کف جایگاه مخصوص نگهداری سبزیجات را در یخچال با حوله کاغذی یا دستمال سفید بپوشانید. کاغذ رطوبت اضافی را جذب کردو سبزیجات ومیوه ها را برای مدت بیشتری تازه نگه می دارد یا چند قطعه اسفنج خشک در قسمت مخصوص سبزیجات قرار دهید. اسفنج خشک مانند کاغذ رطوبت را جذب می کند و از فاسد شدن میوه ها و سبزیجات برای مدتی جلوگیری می کند.

 


سالاد ،میوه ها و سبزیجات


هیچگاه اول به سالاد و کاهو نمک نزنید زیرا نمک تازگی و طراوت کاهو را گرفته برگ های آن را سخت و زمخت می کند. همیشه هنگامی که می خواهید سالاد را سرو کنید به آن نمک بزنید .

 

همیشه همه اجزاء لازم برای چاشنی از جمله روغن زیتون و سرکه را در یک شیشه دهان گشاد که درش بسته می شود (شیشه مربا و...)بریزید، یک قطعه یخ داخل آن بیندازید و درش را محکم ببندید. سپس آن را تکان دهید تا خوب مخلوط شود. سپس یخ را از آن خارج سازید. با این روش چاشنی سالاد فوق العاده نرم شده وبا هم می آمیزد. سپس سبزیجات سالاد را داخل یک کیسه پلاستیک قرار دهید چاشنی آماده شده را روی آن بریزید وخوب تکان دهید تا هم اجزاء سالاد به این چاشنی آغشته شود سالاد خوشمزه ای بدست خواهد آمد.

 


بیرون راندن حشرات از سبزیجات


برای آنکه حشرات را از سبزیجاتی مانند گل کلم و کلم و .. . بیرون برانید، مدت 15 دقیقه آن را در آب سردی که با چند قاشق چایخوری نمک یا سرکه مخلوط کرده اید، قرار دهید.

 


خیار سالاد


خیار سالاد را با پوست خورد کنید پوست خیار طعم جالبی به سالاد می دهد.

 


بوی مطبوع سیر!


برای آنکه سالاد خوشمزه ای داشته باشید یک حبه سیر را له کرده قبل از آنکه اجزاء سالاد را در ظرف سالاد خوری بریزید سیر را به آن بمالید سالاد شما طعم مطبوعی از سیر به خودخواهد گرفت .

 


در مورد سس ها


برای هم زدن سس به جای قاشق از چنگال استفاده کنید زیرا به این ترتیب سس صاف ترشده و گلوله نخواهد شد.

 

برای غلیظ تر کردن سس ها می توانید از آرد استفاده کنید. برای این منظور مقداری آرد را در آب حل کنید بصورت خمیر رقیقی در آورده و به تدریج به سس اضافه کنید