سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چند تمرین خوب برای داشتن زندگی بهتر!


اشتباهات ساده شما در نظافت می‌تواند به سلامت اعضای خانواده آسیب برساند. فقط با رعایت نكات كوچكی می‌توان آلودگی را در محیط خانه به حداقل رساند.





در اتاق خواب

عادت بد اول: هیچ وقت كمد را مرتب نمی‌كنید

 صبح بخیر:  كمد می‌تواند كثیف‌ترین جای خانه باشد، اگر به موقع به آن نرسید. وسایلی كه در دسترس نیستند را در كمد می‌گذارید و معمولا از آن‌ها غافل می‌شوید. گرد و غبار روی وسایل شما می‌نشیند و به خصوص اگر كفش بین این وسایل باشند، می‌تواند آلودگی را با هر بار باز و بسته كردن در، به فضای اتاق منتقل كند.

یك تمرین خوب:

اول از همه برای كفش‌های جای متفاوت و پوشیده‌ای در كمد اختصاص دهید. سالی یك‌بار و موقع خانه‌تكانی، تمام وسایل كمد را بیرون بیاورید، قفسه‌ها و دیوارهای كمد را كاملا دستمال بكشید، همه وسایل را پاك و تمیز كنید و بعد دوباره آن‌ها را در كمد بچینید. لباس‌ها را قبل از آویزان كردن كاملا بتكانید و آن‌هایی كه رنگ روشن دارند را در یك لایه نایلون بپیچید و در كمد بگذارید. علاوه‌بر نظافت سالانه، باید كف قفسه كمد‌ها را ماهی یك‌بار تمیز كنید. برای این‌كار وسایل را بردارید و زیر آن‌ها را دستمال بكشید. درهای كمدهای‌تان را درزگیری كنید تا گرد و غبار به درون آن‌ها راه پیدا نكند.





  در سرویس بهداشتی

عادت بد اول: برس توالت را در محفظه برس خیس می گذارید

این محفظه می‌تواند به عنوان یك دستگاه انكوباكتور برای كشت باكتری‌ها به كار برود. فضای تاریك و گرم و مرطوب آن محیط بسیار خوبی برای رشد قارچ و باكتری است. وقتی برس را در محفظه خیس می‌گذارید و بعد با آن توالت را تمیز می‌كنید مطمئن باشید توالت شما كثیف‌تر و آلوده‌تر از قبل خواهد شد.

یك تمرین خوب:

محفظه‌ای برای برس بخرید كه زیر آن سوراخ داشته باشد و آب در آن نماند. به علاوه هر چند وقت یك‌بار محفظه را با سفیدكننده یا هر ضد‌عفونی‌كننده دیگر كاملا بشویید. راه خوب دیگر این است كه بعد از استفاده از برس آن را كاملا بتكانید و جایی بگذراید تا كاملا خشك شود و بعد آن را در محفظه بگذارید.

عادت بد دوم: گذاشتن حوله‌های مرطوب روی یكدیگر

محیط حمام گرم، تاریك و مرطوب است. این ویژگی‌ها حمام را به بهترین محیط برای رشد قارچ بدل می‌كند. حوله‌ها وقتی  در محیط مرطوب می‌مانند احتمال به‌وجود آمدن قارچ روی آن‌ها شدت می‌گیرد. وقتی حوله‌های خیس را روی هم آویزان می‌كنید علاوه‌بر این‌كه دیرتر خشك می‌شوند، احتمال دارد، قارچ از یكی به دیگری سرایت كند.

یك تمرین خوب:

حوله‌ها را بعد از استفاده در اتاق و در هوای كافی خشك كنید. اگر امكانش را دارید، حوله‌ها را بعد از یكی، دو بار استفاده در نور آفتاب خشك كنید تا احتمال به‌وجود آمدن قارچ روی آن به حداقل برسد. سپس وقتی مطمئن شدید حمام كاملا از رطوبت خالی شده و حوله هم خشك است، آن را در حمام آویزان كنید. هر ماه یك بار حوله‌ها را با آب داغ و ماده ضد‌عفونی‌كننده بشویید و در آفتاب خشك كنید. هر چند وقت یك‌بار هم آن‌ها را اتو بكشید.





در اتاق پذیرایی

عادت بد اول: همیشه از یك طرف جارو می‌كشید

این روش جارو كشیدن می‌تواند بخش‌هایی از آلودگی را از قلم بیندازد. وقتی فقط از یك سمت جارو می‌كشید، آلودگی‌ها می‌توانند در پرزهای قالی‌گیر كنند و هیچ وقت بیرون نیایند.

یك تمرین خوب:

مطمئن شوید فرشتان را از زوایای مختلف جارو كشیده‌اید. همیشه از چپ به راست، از راست به چپ، از بالا به پایین و برعكس جارو بكشید. این كار كمك می‌كند تا همه فرش تمیز شود. همیشه گوشه فرش را بالا بزنید و زیر آن را تمیز كنید. آهسته جارو بكشید تا جارو برقی شما فرصت كند تمام آلودگی را جمع كند. توجه كنید جاهای پر ترافیك مثل جلوی در ورودی یا جلوی مبل‌ها را با دقت بیشتری جارو بكشید.

عادت بد دوم: فراموش كردن كنترل از راه دور یا دسته بازی كامپیوتری را نادیده نگیرید

بچه‌ها با دستی كه پراز آلودگی است به دسته پلی‌استیشن‌شان دست می‌زنند. شما یا همسرتان از سر كار می‌آیید و كانال تلویزیون را با ریموت عوض می‌كنید. بعد دست‌هایتان را می‌شویید و باز هم به همانها دست می‌زنید. با همان دست غذا می‌خورید و... این وسایل می‌توانند علت اصلی انتقال آلودگی در محیط خانه شما باشند. گوشی تلفن یا دسته یخچال هم در این دسته قرار می‌گیرد. به آن‌ها توجه كنید.

یك تمرین خوب:

حداقل هفته‌ای یك‌بار باید این وسایل را به‌طور كامل ضدعفونی كنید. برای این كار می‌توانید از تمیز‌كننده كی‌بورد كامپیوتر استفاده كنید. اگر چنین پاك‌كننده‌ای ندارید، می‌توانید از یك تكه پنبه آغشته به الكل استفاده كنید. پنبه الكلی مرطوب را روی ریموت‌ یا دسته بازی كامپیوتری بكشید و بگذارید كاملا خشك شود. می‌توانید دسته بازی كامپیوتری را بعد از استفاده بچه‌ها در یك جعبه بگذارید تا نشستن آلودگی و گرد و خاك روی آن به حداقل برسد.

عادت بد سوم:  صفحه تلویزیون LCD را با پاك‌كننده معمولی تمیز می کنید

ماه‌های اول كه تلویزیون‌تان را می‌خرید، از آن به بهترین نحو نگهداری می‌كنید و با پاك‌كننده و دستمال مخصوص تمیزش می‌كنید. اما مدتی كه گذشت تنبلی غلبه می‌كند و همه با شیشه‌پاك‌كن و دستمال صفحه این تلویزیون‌ها را تمیز می‌كنند. اما باید بدانید كه پاك‌كننده معمولی آسیب جدی به این صفحات وارد می‌كند و عمر تلویزیون شما را كم می‌كند.

یك تمرین خوب:

با یك دستمال كه پرز نمی‌دهد هفته‌ای یك‌بار تلویزیون را تمیز كنید. برای این كار دستمال را از بالا به پایین روی صفحه به آرامی بكشید تا گرد و غبار پاك شود. هیچ‌وقت پاك‌كننده را به طور مستقیم روی صفحه نپاشید. حتما اول دستمال را با آن مرطوب كنید و بعد با دستمال مرطوب سطح را تمیز كنید. اگر رطوبت روی سطح باقی ماند، آن را با یك دستمال نرم دیگر پاك كنید. توجه كنید كه تلویزیون را فقط وقتی كاملا خنك شده تمیز كنید.



در آشپزخانه

عادت بد اول: از اسكاچ كهنه و كثیف استفاده می کنید

بارها و بارها درباره آن شنیده‌اید اما باز هم خیلی از ما به دلیل تنبلی یا صرفه‌جویی، اسكاچ و دستمال كثیف و كهنه را در آشپزخانه نگه‌می‌داریم و با آن فضای آشپزخانه را تمیز می‌كنیم. بدون آن‌كه بدانیم این وسایل كثیف باكتری و قارچ را در تمام آشپزخانه ما پخش خواهند كرد و به‌طور مستقیم باعث بیماری اعضای خانواده می‌شوند.

یك تمرین خوب:

اگر استفاده معمولی و متعارف از اسكاچ می‌كنید، آن را باید بعد از گذشت حداكثر 2 هفته عوض كنید. بعد از هر بار استفاده اسكاچ را كاملا با آب داغ بشویید تا كف و مواد‌غذایی از روی آن پاك شود سپس آن را كاملا بچلانید. در پایان هر روز استفاده یا بعد از برخورد اسكاچ با گوشت خام باید آن را ضد‌عفونی كنید. برای این كار اسكاچ را با یك انبر برای چند لحظه روی آتش بگیرید تا سریع خشك شود یا این‌كه روی آن آب‌جوش بریزید. اسكاچ باید برای خودش جایی داشته باشد. جای اسكاچ باید مثل جاصابونی سوراخ‌دار باشد تا آب در آن جمع نشود و باعث ایجاد قارچ نشود. می‌توانید جای اسكاچ را از مغازه‌های پلاستیك فروشی بخرید و بالای ظرفشویی متصل كنید.



عادت بد دوم: اجازه می دهید مواد‌غذایی روی گاز بریزند و همانجا بمانند

اگر موادی كه روی گاز می‌ریزند را همان موقع پاك نكنید، می‌چسبند و سفت می‌شوند. در اثر سفت شدن علاوه بر این‌كه منظره بسیار زشتی ایجاد می‌كنند و آشپزخانه شما همیشه كثیف به‌نظر می‌رسد، می‌توانند باعث از بین رفتن رنگ و آسیب رساندن به گازهای استیل یا لعابی شوند.

یك تمرین خوب:

یك پاك‌كننده مناسب دم دست داشته باشید. شیشه‌پاك‌كن، دستمال جادویی، پاك‌كننده چند منظوره یا هر پاك‌كننده دیگری كه با آن راحت هستید را دم دست بگذارید.

خودتان را عادت دهید به محض این‌كه چیزی روی گاز ریخت با دستمال آن را تمیز كنید. با این كار گاز شما به راحتی و به سرعت تمیز می‌شود و هیچ وقت لكه كهنه‌ای روی آن تشكیل نمی‌شود كه پاك كردن آن سخت باشد. هفته‌ای یك بار هم بست‌های گاز را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید و روی آن را كاملا دستمال بكشید تا همیشه گاز تمیزی داشته باشید.



عادت بد سوم: اجازه می دهید لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی بمانند

با این كار لباس‌ها بیش از حد چروك می‌شوند و نیاز به اتو كشی اضافه پیدا می‌كنید. علاوه‌بر این لباس‌ها در اثر ماندن كنار هم و در رطوبت در ماشین لباس‌شویی بوی بد می‌گیرند.

یك تمرین خوب:

سعی كنید لباس‌های یك فرم را با هم در ماشین لباسشویی بیندازید. لباس‌های نخی را با هم، رنگی‌ها را با هم و مشكی‌ها را با هم. با این روش لباس‌های شما بسیار كمتر از چیزی كه فكر می‌كنید آسیب خواهند دید. می‌توانید از برنامه‌های شست‌وشوی خاص ماشین لباس‌شویی یا شوینده‌های خاص استفاده كنید. طوری برنامه‌ریزی كنید كه وقتی شست‌وشوی ماشین تمام شد، بتوانید لباس‌ها را بردارید و به رخت‌آویز آویزان كنید تا سریع خشك شوند. لباس‌ها را كاملا صاف آویزان كنید تا زحمت اتوكشی را به حداقل برسانید.


ویدیو مرتبط :
پناهیان : هم خوب هم بد زجر میکشند پس بهتر است خوب باشیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند توصیه برای زندگی زناشویی بهتر



 

زناشویی

 

توصيه به زوج هاي جوان اين است كه زياد سخت نگيريد. هيچ گاه به خود اجازه ندهيد كه فكر طلاق به ذهنتان خطور كند. حتي در بحراني ترين لحظات زندگي و در اوج كشمكش ها و اختلاف هاي زناشويي، طلاق تنها راه حل نيست. مطمئن باشيد كه پس از طلاق مشكلات و سختي هاي. زيادي انتظارتان را مي كشد.خودپسندي و خودخواهي، ازدواج را به ورطه نابودي مي كشاند.

 

هر يك از نكات زير مي تواند زندگي زناشويي را به بن بست بكشاند:

1- تعهد بيش از اندازه

تعهد بيش از اندازه و خستگي جسمي و روحي؛ اين مشكل در زوج هاي جواني كه در مدرسه يا دانشگاه تحصيل مي كنند يا تازه در جايي استخدام شده اند بيشتر به چشم مي خورد. حتي الامكان سعي كنيد اوايل ازدواج به دانشگاه برويد، كار تمام وقت داشته باشيد، صاحب فرزندي شويد، خانه بسازيد يا كار و كاسبي جديدي راه بيندازيد. اين كارها مشكلات و سختي هاي زيادي به همراه دارد و بسياري از زوج هاي جواني كه با اين مشكلات روبه رو مي شوند، پس از آن كه ازدواجشان با شكست مواجه مي شود با تعجب از خود مي پرسند:«چرا چنين اتفاقي افتاد؟» مسئوليت و مشغله ي زياد باعث مي شود كه زن و شوهر فرصت كمي براي همديگر داشته باشند و بنابراين فاصله ي آنها روز به روز افزايش مي يابد و زماني مي رسد كه براي هم مثل دو غريبه هستند، پس سعي كنيد در اوايل ازدواج، براي خود، كار و دردسر نتراشيد و وقت بيشتري را با هم بگذرانيد تا همديگر را بيشتر بشناسيد.

 

زندگی بهتر

 

2- صورت حساب هاي بالا

صورت حساب هاي بالا و بحث بر سر نحوه ي خرج كردن پول؛ اجناس مصرفي خود را با پول نقد خريداري كنيد، در غير اين صورت آنها را به صورت قسطي نخريد. تمام پولتان را براي خريد خانه يا اتومبيل كه استطاعت خريد آن را داريد خرج نكنيد. هميشه مقداري از پولتان را براي روز مبادا پس انداز كنيد و با آن به سفرهاي كوتاه برويد و اگر صاحب فرزندي هستيد، آن را براي مواقع ضروري كنار بگذاريد. سعي كنيد درآمدتان را عاقلانه و درست خرج كنيد.

 

 

3- خودپسندي

در جهان دو گروه از مردم وجود دارند، افراد بخشنده و افراد گيرنده. ازدواج دو نفر بخشنده مي تواند يك مسئله ي رضايت بخش و خوشايند براي هر دو طرف باشد، بين دو نفر بخشنده و گيرنده هميشه اصطكاك وجود دارد، اما دو نفر گيرنده در عرض شش هفته زندگي مشترك، به جان هم مي افتند و دمار از زندگي هم درمي آورند. خودپسندي و خودخواهي، ازدواج را به ورطه نابودي مي كشاند.

 

 

4- دخالت والدين

اگر زن يا شوهر به طور كامل از والدينشان جدا نشوند، احتمال بروز مشكل در زندگي زناشويي آنها وجود خواهد داشت. بعضي از والدين دوست ندارند فرزندشان پس از ازدواج از آنها دور شود و ترجيح مي دهند كه در كنارشان زندگي كند. آنها به اين مسئله توجه ندارند كه در اين صورت ممكن است باعث به وجود آوردن مشكل در زندگي مشترك فرزندشان شوند.

 

زندگی بهتر

 

5- توقعات زياد و بي جا

بسياري از زوجين انتظار دارند كه پس از ازدواج وارد يك سرزمين پر از شادي و خوشبختي شوند. آنها هميشه روياي قصر پريان را در سر مي پرورانند، غافل از اين كه گاهي اوقات در زندگي زناشويي مشكلاتي پيش مي آيد كه عرصه زندگي آنها را تنگ مي كند.

 

 

6- بحث و جدل

سخن ما با كساني است كه فضاي خانه را با بحث و دعواهاي خود مسموم مي كنند و باعث رنجش و نگراني طرف مقابل خود مي شوند و او را از ادامه ي زندگي مشترك دلسرد مي كنند. بدبيني و حسادت، يكي از علل ايجاد جر و بحث زوجين است و خودبيني عامل ديگري است كه باعث آزار رساندن به طرف مقابل مي شود.

 

 

7- اعتياد

اعتياد نه تنها باعث از هم پاشيدن زندگي مشترك مي شود بلكه فرد را نيز از بين مي برد. هميشه از مواد مخدر و مشروبات الكلي دوري كنيد.

 

 

8- خيانت و بي وفايي نسبت به همسر

ازدواج، پيمان و تعهد بين دو نفر است و آنها را متعهد مي سازد كه تا آخر عمر به هم وفادار بمانند و در غم و شادي هاي زندگي، شريك يكديگر باشند. متأسفانه بعضي از همسران به اين تعهد پايدار نمي مانند و پس از مدتي از جاده درستي منحرف مي شوند و به همسرشان خيانت مي كنند و با اين كار كتاب زندگي مشتركشان را براي هميشه مي بندند.

 

زندگی بهتر

 

9- شكست در كار و تجارت

اين مسئله به خصوص در مردان بسيار به چشم مي خورد. اضطراب و نگراني كه به دنبال اين شكست ايجاد مي شود، باعث آشفته كردن كانون خانواده مي شود.

 

 

10- موفقيت در تجارت و كسب و كار

شايد خطر موفق شدن در تجارت يا به اصطلاح يك شبه پولدارشدن بيشتر از شكست در تجارت باشد. گاهي اوقات، ثروت يكباره اي كه به طرف خانواده ها سرازير مي شود باعث دور شدن آنها از يكديگر و منجر به مرگ زندگي مشترك مي شود.

 

 

11- ازدواج در سنين پايين

آمار طلاق در بين دختراني كه در سنين 17- 14 سالگي ازدواج مي كنند دو برابر بيشتر از دختراني است كه در سنين 19-18 سالگي ازدواج مي كنند و نيز كساني كه در سنين 19- 18 سالگي ازدواج مي كنند، 75 برابر بيشتر از كساني كه در سنين 20 سالگي پيمان زناشويي مي بندند به دادگاه هاي طلاق قدم مي گذارند.این آمار نشان مي دهد كه فشار ناشي از اضطراب و هيجان هاي دوران نوجواني با مشكلات زندگي مشترك در هم مي آميزد و خيلي زود زن و شوهر را به پاي ميز طلاق مي كشاند.