سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چطور یک ارتباط عاشقانه را زنده نگه داریم؟



توجه به طبیعت صمیمیت یا دوستی صمیمانه میان زن و مرد نخستین نکته مهم در رابطه آنهاست. یک رابطه مبتنی بر صمیمیت با دیگر روابط بر اساس شش عامل با اهمیت تفاوت می یابد. این عوامل عبارتند از شناخت، توجه، وابستگی دوطرفه، تقابل، اعتماد و تعهد.

ارتباط عاشقانه,دوستی صمیمانه میان زن و مرد

 

بدون داشتن شناخت (knowledge)شخصی و گسترده و گاه محرمانه نمی توان از دوستی صمیمانه سخن راند. اطلاعاتی که طرفین در مورد تاریخچه زندگی و سلایق شخصی به هم می دهند و بسیاری از موضوعات خصوصی که با هم در میان می گذارند شناخت دوطرفه از یکدیگررا تکمیل می کند و تعمیق می بخشد.

 

نزدیکی و صمیمت(intimacy) همچنین موجب می شود که طرفین برای یکدیگر اهمیت داشته باشند و دلسوزی به خرج دهند و به هم توجه کنند و احساس همدلی بیشتری نسبت به یکدیگر نشان دهند. رابطه صمیمانه و دوستانه موجب می شود که زندگی دو نفر با هم آمیخته شود و اعمال هریک بر دیگری تاثیر گذارد. وابستگی دوجانبه (interdependence)به این ترتیب شکل می گیرد و نشان دهنده تاثیر دوجانبه طرفین بر هم و نیازی است که به یکدیگر دارند. این دلبستگی نیرومند، متنوع و اغلب دارای تداوم است و رفتارهای طرفین راشکل می دهد.

 

عامل بعدی سازنده صمیمیت یعنی تقابل (mutuality) به دنبال وابستگی دوجانبه شکل می گیرد. از اینجا به بعد طرفین یکدیگر را نه به صورت افراد مجزا بلکه به صورت یک زوج می بینند که خواسته ها و آمال مشترکی دارند و از درهم آمیختگی زندگی های خود باخبرند. در حقیقت در این مقطع است که «من»های مجزای طرفین تبدیل به یک «ما»ی مشترک می شود و برای نخستین بار از «زندگی ما، آینده ما، رابطه ما، خانه ما و...» سخن به میان می آید. این تبدیل «من»ها به یک «ما»ی مشترک یک نقطه عطف بااهمیت در تاریخ رابطه صمیمانه یا دوستی و عشق به شمار می آید.

 

بدون اعتماد هرگز

اعتماد (trust) عامل استحکام بخش بعدی یک رابطه صمیمی است. بدون اعتماد صحبت از عشق، دوستی و هرگونه همکاری یا تقابل درازمدت در یک رابطه دوطرفه یا ازدواج غیرقابل تصور است. معمولا اعتماد زمینه ساز بروز و حضور عدالت و احساس برابری در رابطه است و فقدان آن موجب زوال تقابل و احساس نزدیکی و رشد بی اعتمادی می شود که مانند موریانه رابطه را از درون تخریب می کند یا از هم می پاشد.

 

و بالاخره واپسین عامل سازنده یک رابطه صمیمی، احساس تعهد(commitment) ، وفاداری و پایبندی به طرف مقابل است. زوجین متعهد می شوند که رابطه خود را تداوم بخشند ، وقت وکوشش و انرژی لازم برای تحقق این تداوم را تامین کنند و به اصل این رابطه وفادار باشند. فقدان تعهد، رابطه را از محتوای واقعی خود تهی می کند و مانع از بروز احساس مسئولیت در یک رابطه مشترک می شود که نه تنها برای سلامت رابطه ضروری است بلکه عاملی است که براساس آن می توان شخصیت هریک از طرفین را ارزیابی کرد. باید توجه داشت هنگامی که وارد قلمرو روابط نزدیک و صمیمانه از قبیل رابطه میان زن و مرد می شویم کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. لذا وجود صمیمیت در یک رابطه نزدیک و ارضای نیاز به احساس تعلق، انگیزه برای برقراری روابط دیگر را کاهش می دهد و دوام رابطه موجود را بیشتر می کند.

سبک تعلق خاطر یا دلبستگی این فرد سبک ایمن (secure)خوانده می شود. این افراد در رابطه با دیگران شادند و از توانایی اعتماد کردن برخوردارند و می توانند به دیگران تکیه کنند. متقابلا دیگران نیز در رابطه با آنان چنین ویژگی هایی را لمس می کنند

ارتباط عاشقانه,دوستی صمیمانه میان زن و مرد

فرهنگی برای دوست داشتن

تمام عوامل قوام بخش رابطه نزدیک میان زوجین و ازدواج در یک بستر فرهنگی مشخص صورت می گیرد که متغیرهای آن در کیفیت و چگونگی آن رابطه موثر هستند. هنجارهای فرهنگی در جوامع مختلف تفاوت دارند و در هریک از این جوامع نیز تغییر می یابند. مثلا در ایالات متحده امریکا تعداد افرادی که ازدواج می کنند کاهش یافته است و از سوی دیگر زمان دوره قبل از ازدواج افزایش یافته است. همچنین تقریبا نصف ازدواج ها به طلاق منتهی می شوند. نتیجه این تغییرات آن است که امروزه تقریبا اکثر نوجوانان و کودکان امریکایی در خانه هایی زندگی می کنند که در آن تنها یک والد(مادر یا پدر) حضور دارد.

 

از سوی دیگر رشد اقتصادی- اجتماعی، افزایش فردگرایی و تکنولوژی مدرن نیز تاثیرات خاص خود را بر استحکام و دوام ازدواج گذاشته است. به عنوان مثال نسبت زن به مرد یکی از این متغیرهاست.

در جوامعی که نسبت زنان در دسترس برای ازدواج زیادتر باشد رفتارهای سنتی و محافظه کارانه در رابطه با ارتباط زن و مرد کاهش یافته، سست تر می شود و برعکس. تجربیات قبلی افراد در رابطه با اشخاص مهم زندگی عامل دیگر شکل گیری نوع روابط بعدی است. تعاملات کودکان در هنگام کودکی با والدین (پدر و مادر یا جانشین آنها) موجب می شود که سبک های متفاوت دلبستگی(attachment) یا تعلق خاطر به وجود آید. کسی که در دوران نوزادی و کودکی از مادر و پدری پذیرا، مهربان، مسئول و مراقب برخوردار است و در این رابطه در دوران کودکی احساس ایمنی می کند، در روابط بعدی نیز با احساس ایمنی درونی وارد رابطه می شود.

 

سبک تعلق خاطر یا دلبستگی این فرد سبک ایمن (secure)خوانده می شود. این افراد در رابطه با دیگران شادند و از توانایی اعتماد کردن برخوردارند و می توانند به دیگران تکیه کنند. متقابلا دیگران نیز در رابطه با آنان چنین ویژگی هایی را لمس می کنند.

 

صمیمیت بین زوجین

در مقابل کسی که از نعمت وجود مادر یا پدری مهربان، مراقب، دلسوز و دارای احساس مسئولیت برخوردار نبوده و مثلا مادری فاقد ثبات احساسی و نامطمئن و بیمناک داشته سبک دلبستگی یا تعلق خاطر مضطرب(anxious) یا دوسویه(ambivalent) از لحاظ احساسی را اتخاذ می کند.

 

ترس از صمیمیت

سومین سبک دلبستگی یا تعلق خاطر، سبک اجتنابی (avoidant)است. کسانی که در دوران نوزادی یا کودکی توجه لازم به آنها مبذول نشده یا با اکراه ارائه شده و مادرانی طرد کننده و دشمن خو و پرخاشگر داشته اند، انتظار وقوع احساس یا چیزی خوب و خوشایند در رابطه با دیگران را ندارند. لذا از بقیه فاصله می گیرند. اینها در روابط بعدی اغلب سوءظن دارند و نسبت به دیگران خشمگین می شوند و نمی توانند به آسانی به آنان اعتماد کنند.

 

مراقب گلتان باشید

در پایان باید اشاره کرد که رابطه میان دو نفر مانند گیاهی است که احتیاج به توجه و مراقبت دارد. صرف وجود یک رابطه خوب در ابتدای دوستی یا ازدواج بقای همیشگی آن را تضمین نمی کند. طرفین باید نگاهی پویا به رابطه فیمابین داشته باشند و رابطه را به مثابه یک هستی ارگانیک در نظر بگیرند که باید دائما از آن مراقبت و بر روی آن کار آگاهانه صورت گیرد. همان طور که یک گیاه اگر از نور، آب ، تغذیه و رسیدگی محروم بماند خشک می شود و می پوسد، رابطه نیز به کوشش آگاهانه طرفین و احساس مسئولیت آنان نیاز دارد تا زنده بماند، رشد کند و تداوم یابد. رابطه نیز مانند یک موجود زنده مراحل رشد مختلفی را سپری می کند که نوع برخورد با آن در هر دوره و مرحله ای با مرحله قبلی متفاوت است و عدم توجه به ظرافت برخورد با عناصر سازنده و پویای آن و غفلت از انجام فعالیت های لازم برای تداوم آن موجب نابسامانی و یا خاتمه یافتن آن می شود.

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
زنده نگه داشتن عاشوراء

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شوهر سیگاری تان را زنده نگه دارید!




شوهر سیگاری تان را زنده نگه دارید!


روان شناسی تعریف می کرد؛ روزی خانمی که به خاطر سیگاری بودن همسرش دلخور بود، به او مراجعه کرد و بعد از مدتی صحبت و گفت وگو، خانم جوان به این نتیجه رسید آن چیزی که بیشتر از سیگاری بودن همسر، او را آزرده می کند بی توجهی شریکش نسبت به خواسته او برای ترک سیگار است و در واقع همسر این مرد سیگاری کسی بود که بیشتر از همه به توجه و روانکاوی نیاز داشت. اگر شما هم از آن دسته از زنانی هستید که فقط به دنبال تایید همسر و اطاعت بی چون و چرای او در مقابل خواسته های تان هستید، بهتر است دست از این انتظار بیهوده بردارید و در عوض راه حلی بیابید که بتواند به همسرتان کمک کند. همسر شما به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده و این حقیقتی است که باید قبل از هر چیز آن را بپذیرید.

 

● از او بخواهید بیشتر زنده بماند
به همسرتان بگویید که دوست دارید مدت زمان طولانی را با او زندگی کنید و نمی خواهید که او به خاطر مشکلات تنفسی و سایر عوارض کشیدن سیگار سلامتش به خطر بیفتد. علاوه بر این صحبت در مورد هزینه مصرف سیگار هم می تواند او را متوجه خسارت مالی که به درآمد خود می زند بیندازد که از یادآوری آن غافل نشود.

 


● وقتی کنارش نیستی
از همسرتان بخواهید که روزی را برای ترک سیگار تعیین کند تا در پایان آن روز هدفش را به انجام برساند. در زمانی که از هم دور هستید از همسرتان بخواهید که هر زمان وسوسه کشیدن سیگار به سراغش آمد با شما تماس بگیرد و در آن زمان با یکدیگر صحبت کنید و این را بدانید همسرتان در این مرحله بیش از آنچه تصور می کنید به کمک شما نیاز دارد.

 

● چیزی که معجزه می کند
اگر همسرتان توانست یک هفته سیگار را ترک کند به او هدیه ای بدهید مثلا شام مورد علاقه اش را بپزید یا چیزی که به آن علاقه دارد را برایش بخرید. بگذارید او متوجه حمایت و توجه شما بشود. به همسرتان یادآوری کنید که شما هرگز اراده و توانش را در ترک سیگار نادیده نمی گیرید.

 

● مردانی که زیاد سیگار می کشند
اغلب مردانی که خیلی سیگار می کشند حساب تعداد سیگارهایی که می کشند را ندارند. شما به عنوان شریک می توانید به او گوشزد کنید که تعداد آن را کمتر کند و علاوه بر این به آرامی با او در مورد ضررهایی که سیگار می تواند به شما و فرزندان شما برساند صحبت کنید.

 

● مراقب باشید
از به وجود آوردن شرایطی که باعث ایجاد استرس و نگرانی در همسرتان می شود خودداری کنید و محیطی آرام را برایش به وجود بیاورید. شنا و ورزش کردن در کنار حمایت شما می تواند محیط مناسبی را برای ترک سیگار در او به وجود بیاورد.

 

● یک جایگزین به درد بخور
همسر شما به کشیدن سیگار عادت کرده و برای همین شما به عنوان همسر باید کاری دیگر را جایگزین این عادت کنید مثل پیاده روی و ورزش یا تنقلات خوشمزه ای را برایش تهیه کنید که در عین داشتن کالری کم بتواند او را در ساعاتی که عادت به کشیدن سیگار دارد، مشغول نگه دارد.

 

● اگر ناامید می شود...
کسانی که درمرحله ترک سیگار هستند ممکن است در این بین گاهی سیگار هم بکشند و از ترک سیگار ناامید شوند. هرگز همسرتان را به خاطر این کار سرزنش نکنید چون این موضوع در ترک سیگار بسیار طبیعی است. از شریک تان بخواهید که دوباره تلاش کند و او را نسبت به نتیجه کار امیدوار کنید.
منبع:aftabir.com