سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا متاهل ها از مجردها بهترند؟



آدم‌های متاهل,مردان مجرد , زنان متاهل

قدیمی‌ها می‌گفتند آدم‌های متاهل نسبت به مجردها هم سالم‌تر هستند و هم بیشتر عمر می‌كنند، حالا هم تحقیقات نشان داده كه احتمالا این باور قدیمی درست است و در مورد اكثریت آدم‌ها صدق می‌كند. آخرین مطالعات انجام شده نشان داده كه سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین‌تر از مردان متاهل است و سن متوسط فوت بر اثر سكته قلبی و مغزی مردان و زنان متاهل بالاتر از سن متوسط زنان و مردان مجردی است كه به علت این سكته‌ها فوت می‌كنند. اما چرا؟ یعنی واقعا ازدواج فیزیولوژی خاصی را در بدن فعال می‌كند كه طول عمر را اضافه می‌كند؟


1 +2 دلیل برای سلامت متاهل‌ها
1- رفتار و اخلاق سلامت: كریستوفر فاگوندس، فوق‌تخصص روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: یك دلیل ساده سلامت بیشتر متاهل‌ها این است كه آنها روابط و كارهای پرخطر كمتری دارند، با دقت بیشتری رانندگی می‌كنند، كمتر سمت مواد مخدر و الكل رفته و همچنین كمتر سراغ بی‌بندوباری می‌روند، طبیعی است كه شیوه زندگی اینگونه سالم‌تر و كم‌خطرتر باشد.

2- سیستم حمایتی: دكتر رابرت دیویس، پروفسور طب داخلی در دانشگاه اوهایو می‌گوید: اگر متاهل باشید، احتمال اینكه دارای یك سیستم حمایتی مناسب باشید بیشتر است... به‌خصوص در مورد مردان. می‌توان دید كه افراد مجرد عموما تنها هستند و حالت دورافتاده دارند، طبیعی است كه چنین وضعیتی آنها را به سمت بیماری‌های اضطرابی و افسردگی سوق دهد و همه می‌دانند كه افراد دچار بیماری‌های اضطرابی یا مبتلا به انواع افسردگی بیشتر از سایرین دچار مشكلات جسمی می‌شوند.

3- الگوی بهتر: دكتر تئودور روبلس، فوق‌تخصص روانپزشكی رفتاری می‌گوید: همسر، فرزندان و پدر و مادر نزدیك‌ترین افراد به انسان هستند، اكثر انسان‌ها در دوران كودكی از پدرومادر خود الگو می‌گیرند و بعد از دوران بلوغ تاثیرگذارترین فرد در زندگی اكثر انسان‌ها همسر آنهاست. این همسران در عموم مواقع تلاش می‌كنند الگوی رفتاری مناسبی را به یكدیگر ارائه دهند، مثلا سعی می‌كنند رژیم غذایی مناسبی برای همسر خود تدارك ببینند و توصیه‌های پزشكی را به آنها بگویند... . درضمن همسران مراقب قرص‌ خوردن‌ها و سایر تجویزهای دارویی هستند. مطالعات نشان داده افراد متاهل درست‌تر و در زمان مناسب‌تر داروهای خود را مصرف می‌كنند.

چرا متاهل‌ها بهتر هستند
دكتر فاگوندس می‌گوید: از قدیم در افسانه‌ها و روایت‌ها آمده كه اگر انسان‌ها نیمه گمشده خود را پیدا كنند، بیشتر عمر می‌كنند، شاید موضوع همان ازدواج باشد، در واقع شاید نكته اصلی سلامت افراد متاهل این است كه آنها حتی به خاطر همسر و فرزندان‌شان هم كه شده، بیشتر مراقب سلامت 6020 ساعت شاد باشیم  داده كه سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین‌تر از مردان متاهل است، نشان داده كه احتمالا این باور خود هستند و بیشتر از خودشان مراقبت می‌كنند، در ضمن طبیعی است كه افراد متاهل به‌طور معمول هدفمندتر و منظم‌تر از افراد مجرد باشند.

آدم‌های متاهل,مردان مجرد , زنان متاهل

مهم خوشبختی است
اما این‌ را یادتان باشد كه صرفا در دست كردن حلقه ازدواج شما را سالم نمی‌كند و به طول عمرتان نمی‌افزاید، مهم این است كه ازدواج همراه با خوشبختی می‌تواند عمری طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه ‌آكسفورد نشان داده كه افراد متاهلی كه در زندگی مشترك خود احساس خوشبختی می‌كنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند و البته باید این را هم متذكر شد كه در این مطالعه مشخص شد افراد مجرد هم نسبت به افراد متاهلی كه زندگی مشترك مناسبی ندارند، پس از جراحی قلب باز، طول عمر بیشتری دارند. 

 

دكتر كی‌كات گلاسر، مسئول انجام این تحقیق می‌گوید: یكی از دلایل احتمالی این موضوع این است كه زندگی مشترك بد و نابسامان باعث اضطراب مزمن می‌شود كه روی سیستم ایمنی حالت تضعیف‌كننده دارد و در كل باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود... افرادی كه به‌طور معمول مشاجره و منازعه دارند سطح هورمون‌های استرس‌شان بالا می‌رود، زخم‌های‌شان دیرتر بهبود می‌یابد و عملكرد سلول‌های دفاعی آنها هم ضعیف‌تر است. جالب است بدانید كه در مطالعات ما مشخص شد در این مورد زنان آسیب‌‌پذیرتر از مردان هستند و سطح سلامت زنانی كه در یك زندگی مشترك نامناسب هستند از سطح سلامت شوهران آنها پایین‌تر است.

دركل وضع متاهل‌ها بهتر است
دكتر جیمزورما، متخصص روانشناسی بالینی در آكسفورد می‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده كه زنانی كه ازدواج ناموفقی دارند بسیار بیشتر از سایر زنان دچار چاقی‌های شدید، افسردگی، فشارخون بالا و سكته‌های مغزی می‌شوند اما مردانی هم كه یك زندگی مشترك ناراحت‌كننده و پر از درگیری دارند بیشتر از معمول به سمت استفاده از موادمخدر و روانگردان‌ها می‌روند و آمار افسردگی در آنها بیشتر است.

اما دكتر ورما متذكر می‌شود كه در تمام مطالعات انجام گرفته، مشخص شده كه در زندگی‌های مشترك طولانی‌مدت (بالای 10سال) سطح رضایت از زندگی به طور معمول بیشتر از افراد مجرد هم50عوامل تنش زا و استرس فراد مجرد طالعات انجام گرفته، مشخص شده كه در زندگی‌های مشترك طولانی‌مدت (بالای 10سال) سطح رضایت از زندگ‌سن و سال است. او می‌گوید: دركل باید گفت كه به دلایل متعدد، افراد متاهل به‌طور متوسط سالم‌تر و بهتر از افراد مجرد زندگی می‌كنند و كمتر و دیرتر دچار بیماری‌های مختلف خطرناك می‌شوند.

 

مطلقه‌ها مواظب باشند
دكتر دیوید سابارا، پروفسور روانپزشكی در دانشگاه آریزونا می‌گوید: اینكه بگوییم افراد مجرد به دلیل مشكل ارتباطی یا مشكل شخصیتی مجرد هستند غلط است و شاید تنها در مورد گروهی از مجردها اینگونه باشد. در این گروه طبیعی است كه مشكلات ارتباطی یا مشكلات تیپ شخصیتی می‌تواند روی سطح سلامت كلی و نوع رفتارهای فرد هم تاثیرگذار باشد و در كل باعث شود كه آنها زودتر از سایرین دچار مشكلات و بیماری شوند اما گروهی از مجردها هم هستند كه هنوز فرد موردنظر خود را پیدا نكرده‌اند و به دنبال شریك زندگی خود می‌گردند، طبیعی است كه این گروه رفتار بهتری داشته باشند و رعایت نكات بیشتری را بكنند اما در مجموع آنچه مسلم است این است كه متاهل بودن به‌خصوص اگر همراه با احساس رضایت باشد، باعث بالا رفتن سطح سلامت و به تعویق افتادن بروز برخی بیماری‌های مهم می‌شود.

آخرین نكته هم اینكه، در مجموع به نظر می‌رسد كه افراد مطلقه هم مثل مجردها بیشتر در خطر هستند. دكتر سابارا می‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده است كه بسیاری از افراد متاهل می‌توانند زندگی خود را مدیریت كنند و در نتیجه حس بدی به زندگی نداشته باشند‌ در این گروه احساس افسردگی و اضطراب ریشه‌دار زیادی وجود ندارد اما هم در این گروه و هم در گروه افراد مطلقه‌ای كه رضایت از وضع زندگی خود ندارند آمار سكته‌های قلبی و مغزی بالاست و سن برز این بیماری‌ها هم پایین‌تر از حد معمول است. باید در این مورد تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

منبع:مجله سیب سبز

 


ویدیو مرتبط :
انسانها بهترند یا حیوانات ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگوشی متاهل های خوشبخت با مجردها



ازدواج موفق,زوج های موفق,زندگی مشترک موفق

همه آرزو دارند ازدواج موفقی داشته باشند اما شاید هیچ نسخه ای بیشتر از نسخه ای که کاربلدان زندگی مشترک و زوج های موفق می پیچند، موثر نباشد.

در این مطلب، توصیه های مهم همسران خوشبخت را که باعث می‌شود زندگی زناشویی شاد و سالمی داشته باشند به شما می گوییم:
- مهربان باشید: تا جایی که می‌توانید مهربان باشید. حداقل به اندازه زمانی که به عنوان یک غریبه با همسرتان ملاقات کردید با او مهربان بمانید. مهم ترین رمز یک ازدواج موفق این است که بدانیم همه ما انسان هستیم و فراموشکار. و انسان اشتباه می‌کند و روز بد هم در زندگی وجود دارد.

- از با هم بودن لذت ببرید: زن و شوهر خوشبخت، همیشه بهترین دوست یکدیگر هستند. دوست دارند با هم خوش بگذرانند و با هم کار کنند. آنها با هم صادق و رک و راست هستند.

- اکسیر جادویی دوستت دارم.همسران موفق آنهایی هستند که در گفتن «دوستت دارم» زیاده روی می کنند. البته این نسخه برای روزهای بعد از ازدواج شما است و لازم نیست در دوران آشنایی و نامزدی در استفاده از این دو کلمه جادویی زیاده روی کنید! اما از روزی که عقد کردید، این توصیه می تواند شامل حال شما هم بشود. فقط کافیست پنج بار این جمله را به او بگویید و این دوست داشتن را معنا کنید. یعنی در عمل به او نشان بدهید. این باعث می‌شود تا همسرتان بداند که به او اهمیت می‌دهید.

- صادق باشید. درباره خطاها و اشتباهات خود صادق باشید و آنها را به عهده بگیرید و به اصطلاح ماست‌مالی نکنید.

- دخالت‌های اطرافیان را محدود کنید. دخالت پدر زن، مادر زن، پدر شوهر و مادر شوهر در زندگی تان را به حداقل برسانید. سعی کنید از همان زمانی که زندگی زیر یک سقف را تجربه می کنید، استقلال خانواده دو نفره تان را به دیگران نشان دهید و به آنها بفهمانید که هر تصمیمی در این زندگی گرفته شود، حاصل همفکری شما دو نفر است.

- هدایای کوچک عاشقانه اثرات بلندمدت دارند. دادن هدایای کوچک و ابراز علاقه در قالب دادن هدیه ولو کوچک و ابراز احساسات که می‌تواند نشان‌دهنده اعتیاد عاطفی شما باشد باعث بروز اثرات مثبت طولانی‌مدت می‌شود.

- فاصله، قلب‌ها را نزدیک‌تر و مشتاق‌تر می‌کند. برای خود کمی تنهایی فراهم کنید. بسیاری معتقدند اگر هر از گاهی زوجین چند ساعت، یک روز یا چند روز برای خود خلوتی داشته باشند و به بهانه سفر یا هر بهانه دیگری از هم فاصله داشته باشند، بسیار موثر و مفید است. قول می‌دهیم که پس از چند ساعت یا چند روز به شدت دلتنگ هم شوید و مدام آرزو می‌کنید ای کاش همسرتان الان پیش شما بود. وقتی دوباره همدیگر را می‌بینند هر دو مثل روز اول آشنایی از دیدن هم بسیار خوشحال هستید.

- واقع‌بین باشید. قانون 20-80 را فراموش نکنید. هیچکس در دنیا نمی‌تواند 100 درصد نیازهای شما را برآورده کند. اما پیش بینی می‌شود طرفین بتوانند دست‌کم 80 درصد از خواسته‌های یکدیگر را برآورده کنند. درک این مسئله باعث می‌شود تا حقایق زندگی مشترک را نیز ببینید و زندگی را بیش از اندازه رومانتیک و احساسی تصور نکنید.

- قدردان یکدیگر باشید. فراموش نکنید که چیزهایی کوچک تا چه اندازه می‌توانند مهم باشند. حتی یک تعریف و تحسین کوچک نیز معجزه می‌کند. جوری رفتار نکنید که طرف مقابل فکر کند هر کاری انجام می‌دهد از روی وظیفه است بلکه از او قدردانی کنید.
حتی یک تعریف و تحسین کوچک نیز معجزه می‌کند. جوری رفتار نکنید که طرف مقابل فکر کند هر کاری انجام می‌دهد از روی وظیفه است بلکه از او قدردانی کنید

- خودتان باشید. مهمترین مسئله در زندگی مشترک اهمیت درک «ما» بودن است اما این را نیز فراموش نکنید در داخل این «ما» بودن یک «من» و «تو» نیز وجود دارد. پس به راحتی می‌توانید خود را مانند کسی فرض کنید که تازه ازدواج کرده یا یک رابطه را شروع کرده است. اما همیشه باید به خاطر داشته باشید که هر دو طرف همانقدر که به هم نزدیک و شبیه هستند به همان نسبت نیز دو فرد متفاوت و مجزا هستید که سلایق، نظرات و عقاید متفاوت نیز دارند.

- بنای دوستی با هم را محکم بگذارید. زن و شوهر باید با هم دوست باشند. همسر شما باید فردی باشد که می‌خواهید با او زندگی کنید. اگرچه نمی‌توان جنبه‌های غریزی را نادیده گرفت اما تنها کشش غریزی برای حفظ یک رابطه کافی نیست. چون زندگی روزهای دشواری نیز دارد که در این لحظات به فردی نیاز دارید که در کنارتان باشد و با او وقت خود را بگذرانید.

- رابطه زناشویی یک اتوبان دوطرفه است. درباره خواسته‌ها و نیازهایتان صادق باشید و در طرف مقابل نیز به خواسته‌ها و نیازهای همسرتان نیز توجه کنید.

- هیچ ازدواجی بدون نقص نیست و این هم عیب نیست. این را بدانید که هیچ چیز همیشه عالی و بدون نقص نیست. همیشه اختلاف عقاید و مخالفت وجود دارد. زمان‌هایی هست که ممکن است همسرتان چیزی بگوید یا کاری کند که موجب رنجش شما شود. زن و شوهر شاد درباره این اختلافات صحبت و راه حل آن را پیدا می‌کنند. در مقابل در یک رابطه ناموفق اجازه می‌دهند تا این مسئله آنقدر روی هم جمع شود تا به مرز انفجار برسد و به یک مشکل بزرگتر تبدیل شود.

- مسائل پیش پا افتاده را جدی نگیرید. زوج های موفق آنهایی هستند که می توانند اولویت های زندگی را مشخص کنند و فقط برای مسایل خیلی مهم از هم مکدر شوند نه به هر بهانه ای. آنها می دانند چطور کوپن شان را در جای درستی خرج کنند. یعنی از امکان قهر کردن، عصبانی شدن، غر زدن و انتقاد کردن و... درست در جای خود استفاده کنند نه هر جایی. می توانید اجازه دهید که عادات بد همسرتان اعصابتان را به هم بریزد و اذیتتان کند. می توانید هم این عادات را بپذیرید و برای بهبود وضعیت تلاش کنید.

- مهارت کنترل خشم داشته باشید. اگر می خواهید زندگی مشترک موفقی را تجربه کنید از همین حالا کنترل خشم را یاد بگیرید. کنترل خشم به معنی آن نیست که عصبانی نشوید. بلکه به این معنی است که به جا عصبانی شوید و بتوانید این عصبانیت را به شیوه ای سازنده نشان دهید، نه مخرب.
وقتی عصبانی می شوید، کمی صبر کنید. وقتی هر دوی شما عصبانی هستید، اصلاً با هم صحبت نکنید. چند دقیقه صبر کنید، بیرون رفته و کمی قدم بزنید، یا روی تخت دراز بکشید. برای مدتی از همدیگر دور شوید. یک مکث کوتاه به هر دو شما این امکان را می دهد که به جای ناراحت کردن و رنجاندن همدیگر، عاقلانه درمورد چیزی که موجب ناراحتیتان شده است با یکدیگر صحبت کنید.

- هیچ وقت از اسرار و ضعف های همسرتان علیه او استفاده نکنید. آنچه که به نظر غیر مهم، جزئی، و پیش پا افتاده می آید ممکن است در نظر همسرتان بسیار جدی و پراهمیت باشد. باید تشخیص دهید که چه چیز برای همسرتان مهم است و به هیچ عنوان درمورد آن با دوستانتان، مادرتان، خانواده همسرتان و یا هیچ کس دیگر صحبت نکنید. همچنین سعی نکنید موقع دعوا آن مسائل را به رخ او بکشید. یک رابطه عاشقانه رابطه ای است که طرفین بتوانند به همدیگر اعتماد کنند و رازهای درونیشان را برای هم مطرح کنند.
منبع: ایسنا، پارسی طب