سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا ماهی جنوب بو نمی‌دهد؟


ماهی‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها ماهی آب شور و بعضی دیگر ماهی آب شیرین هستند. البته انواع ماهی‌های دریایی نسبت به ماهی‌های پرورشی ارجحیت دارند به دلیل اینكه آنها از دریا كه منبع بسیاری از مواد مغذی است تغذیه می‌كنند.

در ضمن نباید فراموش کرد که این نوع ماهی‌ها از لحاظ ید و ویتامین‌ D و سایر مواد مغذی بهتر از ماهی‌های پرورشی -كه این خواص را ندارند - هستند. به علاوه، ماهی‌ها از لحاظ نوع تغذیه و اسیدهای آمینه موجود در بدن‌شان نیز با هم متفاوت‌اند. برخی از آنها گوشت‌خوار، گیاه‌خوار و برخی دیگر جزو ماهی‌هایی هستند كه از مواد كف دریا و... تغذیه می‌كنند.
به همین دلیل تركیب اسیدهای آمینه بدن‌شان متفاوت است. البته اغلب ماهی‌ها اسیدهای آمینه بیوژن دارند. اسیدآمینه بیوژن عاملی است كه باعث تولید بوی ماهی می‌شود. به همین دلیل بوی زهم ماهی به 2 عامل نوع تغذیه و اسیدآمینه موجود در بدن ماهی بستگی دارد. نباید فراموش کرد که انتخاب ماهی بدون بو یا بودار به ذائقه افراد نیز برمی‌گردد و اغلب افرادی كه مرتب ماهی مصرف می‌كنند، این طعم و بو برایشان قابل‌پسندتر است. البته توصیه می‌شود برای گرفتن بوی زهم ماهی بیشتر از ادویه‌ها و پیاز استفاده شود چون از نظر تغذیه‌ای سالم هستند و پیامدی را برای مصرف‌کننده در پی نخواهند داشت. مساله بعدی كیفیت ماهی است كه با توجه به نوع پرورشی و دریایی آن به عوامل دیگری چون نحوه حمل و نقل، نگهداری، سردخانه‌گذاری و... بستگی دارد. مهم‌ترین بحث درخصوص ماهی، بحث سلامت و رعایت نکات بهداشتی است كه همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.
در مورد اینكه ماهی از جنوب یا شمال تامین ‌شود، تفاوتی نیست اما اگر از جنوب تامین می‌شود حتما باید منجمد حمل شود یا با هواپیما به مقصد موردنظر انتقال پیدا کند. اگرچه ماهی شمال را هم می‌توان به صورت غیرمنجمد نیز به برخی از شهرهای اطراف انتقال داد اما برای حمل به شهرهای دورتر باید روش انجماد را انتخاب کرد.

منبع : Salamatiran.com


ویدیو مرتبط :
صید ماهی تُن,باتشکر از وبسایت شکار ماهی جنوب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلیه ماهی(غذای جنوب ایران)



 

 

طرز تهیه قلیه ماهی

 

 

در اينجا يكی از غذاهای معروف جنوب ايران را كه با ماهی تهيه می‌شود به شما آموزش مى‌دهيم :

 

 

مواد لازم :

 

 

ماهی
2 کیلوگرم(از نوع ماهیهای شیر،سنگسر،هامور یا شوریده)
پیاز متوسط
3 تا 4 عدد
گشنیز
1 کیلو گرم
شنبلیله
250 گرم
تمبر هندی 200 گرم
زردچوبه 2 قاشق مرباخوری
فلفل قرمز کوبیده شده به مقدار لازم
سیر 1 بوته
روغن 200 گرم

 


طرز تهيه :

 

 

سبزی را پس از تمیز کردن شسته در آبکش می‌ریزیم تا آب آن برود؛بعد آنرا ریز خرد می‌کنیم. پیاز را خرد کرده با روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شود. سیر را می‌کوبیم و در پیاز می‌ریزیم. سبزی را نیز به آن اضافه کرده، می‌گذاریم آب آن تبخیر و کمی سرخ شود. ماهی را تکه کرده با 1 استکان آب و کمی نمک می‌گذاریم در حرارت ملایم بپزد. پوست آن را می‌گیریم و به قطعات درشت خرد کرده در سبزی می‌ریزیم. تمبر هندی را در 2/1 لیوان آب جوش خیس می‌کنیم و در پارچه نازکی ریخته،شیره آن را می‌گیریم و آن را به سبزی و ماهی اضافه می‌کنیم؛زردچوبه و کمی نمک به آن زده مخلوط می‌نماییم. تمام مواد را همراه با یکدیگر،کمی سرخ می‌کنیم؛2 تا 3 لیوان آب در آن می‌ریزیم و در حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خورش آهسته بجوشد و جا بیفتد. در اواخر طبخ ترشی و نمک آن را اندازه می‌کنیم. نوش جان!