سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پوست ما وضعیت سلامت ما را آشکار می کند



علائم اضطراب, دیابت

بیماریهایی که با یک نگاه پزشک به ظاهر شما فاش می شود.

 

پزشکان متخصص قادرند فقط با نگاه کردن به شما نکات بسیاری را درباره‌ی وضعیت سلامت شما فاش کنند. بله، پوست، ناخن و موهای شما سرنخ‌های مهمی برای پی‌بردن به راز درون بدن هستند. از اضطراب تا مشکلات گوارشی و دیابت، پزشکان متخصص دیابت، روانپزشکان و حتی چشم پزشکان آنچه در یک نگاه از ظاهر شما متوجه می‌شوند را با ما به اشتراک گذاشته‌اند.

 

چشم پزشکان
این پزشکان به دنبال چه سرنخ‌هایی هستند: پلک‌های قرمز یا ورم اطراف پلک
دکتر رابرت آبل متخصص چشم و اپتومتریست معتقد است بافت‌ حساس اطراف پلک ممکن است متورم، قرمز و یا حتی مغموم به نظر رسند و دلیل آن می‌تواند حساسیت یا تحریک و خارش ناحیه‌ی اطراف پلک ناشی از لوازم آرایشی همانند ریمل، سایه‌ی چشم یا حتی شامپو باشد. حساسیت‌های غذایی نیز می‌تواند عامل تورم پلک‌ بالایی شوند. تشخیص اینکه کدام یک از این موارد موجب تورم و دیگر موارد می‌شود از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. وی در ادامه می‌گوید که قرمزی و ترشحات چشمی نیز موجب تحریک و تغییر مایع قرنیه می‌گردد. به عبارت دیگر چشم‌ها مستعد سوزش و تاری دید خواهید شد.

 

چه کمکی از پزشک ساخته است: ممکن است برای درمان علائم به وجود آمده در پلک‌ها به آنتی‌بیوتیک، قطره‌ی چشمی استروئید یا کرم هیدروکورتیزن معمولی نیاز داشته باشید.

 

مقصر کیست؟ شاید محصولات جدید آرایشی عامل تحریک پلک‌ها باشند اما واکنش‌های حساسیتی پس از چندین بار استفاده خود را نمایان می‌سازند.

 

برای حل معما، آبل این اقدامات را پیشنهاد می‌کند: نخست، چنانچه پوستی حساس دارید از محصولاتی که برای پوست‌های حساس طراحی شده که اغلب فاقد مواد معطر هستند، استفاده نمائید. سپس، تمام محصولات آرایشی که با چشمان شما در ارتباط مستقیمند را حذف و آنها را جداگانه امتحان نمائید تا دریابید کدام یک مضر است. در نهایت، اگر شواهد چیزی را نمایان نکرد، به متخصص پوست مراجعه نمائید تا آزمایشاتی مبنی بر تشخیص دقیق یک یا تمام موارد برایتان انجام دهد.

 

چاقی مفرط,تشخیص بیماری

جویدن ناخن ناشی از مشکلات روانی میباشد.

 

روانپزشکان
این پزشکان به دنبال چه سرنخ‌هایی هستند: ناخن‌های از ته جویده شده؛ پوستی قرمز و ناهموار

 

دکتر جورجی ترکلسون، روانپزشک کلینیک پیتسبرگ می‌گوید که ما علائم اضطراب را در پوست و ناخن‌های شما جستجو می‌کنیم. جویدن ناخن که ناخن خوری نیز نامیده می‌شود می‌تواند در نتیجه‌ی استرس، کسالت و یا حتی ایده‌ال‌گرایی باشد. اگر چه اضطراب مستقیما موجب مشکلات پوستی نمی‌شود، اما می‌تواند مشکلاتی از قبیل اگزما و پسوریازیس و حتی مشکلات وخیم‌تری را به وجود آورد.

 

چه کمکی از روانپزشکان ساخته است: علائم ناشی از استرس که بر پوست هویدا می‌شوند را می‌توان با کمک متخصص پوست برطرف نمود البته روانپزشکان نیز می‌توانند در درمان ریشه‌ایی و نحوه‌ی مقابله با استرس به شما کمک نمایند تا در آینده دچار مشکلات مشابه نشوید.

 

متخصصان دیابت
این پزشکان به دنبال چه سرنخ‌هایی هستند: پوستی ناهموار، تیره و مخملی در پشت گردن و زیر بازوها
دکتر رابرت گبی، متخصص دیابت بر این باور است که پوست چین‌خورده‌ی تیره در زمره نخستین علائم پیش از دیابت قلمداد می‌شود. این نقاط تیره از علائم مقاومت بدن در برابر انسولین به شمار می‌رود. اعتقاد بر این است که انسولین موجب تحریک بیش از حد پوست شده و آن لکه‌های تیره را پدید می‌آورد، حتی اگر خود فرد متوجه‌ی آن نقاط تیره نشود. از آنجایی که دیابت در زمره بیماری‌های خانوادگی قلمداد می‌شود، اغلب بیماران آن چین‌خوردگی‌های تیره را مورثی می‌دانند تا علائم یک بیماری.

 

چه کمکی از پزشکان ساخته است: چنانچه از اضافه وزن یا چاقی مفرط رنج می‌برید و سابقه‌ی دیابت خانوادگی دارید، در عین حال متوجه لکه‌ یا چین‌خوردگی‌های تیره روی بدن خود شدید، پزشک خود را در جریان قرار دهید تا میزان گلوکز خون شما را بررسی نماید. ممکن است هنوز مبتلا به دیابت نشده باشید و با وجود این علائم اولیه بتوانید گام‌های موثری در پیشگیری و ممانعت از پیشروی این بیماری بردارید. گبی معتقد است به عنوان مثال، کاهش ۷٪ از وزن بدن خطر ابتلا به دیابت را تا دو سوم کاهش می‌دهد.

 

چاقی مفرط, ورم معده

دانه‌های قرمز پوستی از نشانه های بیماریهای گوارشی است.

 

متخصصان گوارش
این پزشکان به دنبال چه سرنخ‌هایی هستند: دانه‌های براق، ریز روی ساق پا؛ جوش‌های خارش‌دار، تاول‌مانند روی آرنج، زانو، کپل، کمر و پوست فرق سر

 

دکتر الیزابت بلانی متخصص گوارش معتقد است که اینگونه جوش‌ها و مشکلات پوستی در ۴۴٪ از موارد با بیماری‌ ورم معده پیوند خورده است. متخصصان گوارش به دو مورد از شایع‌ترین علائم مشکلات گوارشی متمرکز می‌شوند: التهابات پوستی یا همان دانه‌های قرمز و براق که ناشی از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن است و آماس‌های پوستی یا جوش‌های خارش‌دار که عامل محرک آن گلوتن است. این علائم در واقع علائم بیماری‌های گوارشی هستند که به طور خاموش به بدن حمله‌ می‌کنند.

 

چه کمکی از پزشکان ساخته است: بر حسب تشخیص پزشک، چنانچه مبتلا به بیماری‌های گوارشی باشید از برنامه‌ی غذایی بدون گلوتن پیروی می‌کنید تا علائم پوستی محو شوند. در همین اثنا، داروهای غیراستروئیدی ضد التهابات شکمی به شما کمک می‌کنند تا درد و دانه‌های قرمز پوستی از بین روند و کرم‌های آنتی‌بیوتیک خارش و التهابات ناشی از گلوتن را برطرف می‌سازند.

 

متخصص زنان
این پزشکان به دنبال چه سرنخی هستند: لکه‌ایی سیاه، قهوه‌ایی، سفید، صورتی یا قرمز بر روی قسمت خارجی اندام تناسلی زنان

 

دکتر لورن استریچر، متخصص زنان می‌گوید هنگامی که درخواست معاینه‌ی لک‌های بدن را می‌نمائید، اندام تناسلی نیز باید مورد معاینه قرار گیرد. اگرچه نادر، اما برخی مواقع تومور در قسمت خارجی این اندام نیز مشاهده می‌شود. بعضی از متخصصان هنگام معاینه‌ی پوست به درخواست بیمار این اندام را نادیده گرفته و معاینه نمی‌کنند. چرا؟ خودتان می‌خواهید گردنتان را مانند مرغ ماهیخوار درازکنید و معاینه نمائید، اگر می‌توانید، بفرمائید! او در ادامه می‌گوید که همه‌ی خانم‌ها باید سالانه یک‌بار بدین منظور به متخصص زنان مراجعه نمائید، حتی اگر نیازی به تست سرطان نداشته باشند. ما به دنبال همین سرنخ‌ها هستیم.

 

چه کمکی از پزشک ساخته است: چنانچه اندام تناسلی شما مشکوک به وجود بیماری خاصی باشد، متخصص زنان شما را نزد متخصص پوست خواهد فرستاد تا از آن نمونه‌برداری و در نتیجه تشخیص درست حاصل شود.

 

حساسیت‌های غذایی, سلامت پوست

داشتن موهای نازک یکی از علائم کم کاری تیروئید است.

 

متخصصان غدد
این پزشکان به دنبال چه سرنخی هستند: خشکی غیرعادی پوست، موهای نازک یا ناخن‌های شکننده

 

دکتر مینیشا سود، متخصص غدد معتقد است که عملکرد تیروئید، چه در وضعیت پرکاری و یا کم‌کاری، عامل مشکلات پوستی می‌شود. علائم خارجی تیروئید کم‌کار، موهای نازک یا ناخن‌های شکننده است، حال آنکه تیروئید پرکار موجب زمختی و خشکی پوست در ساق‌ پاها می‌گردد.

 

چه کمکی از پزشک ساخته است: چنانچه خشکی پوست و کاهش یا افزایش وزن، خستگی مفرط و اختلالات خواب را به طور همزمان تجربه می‌کنید به پزشک خود مراجعه نمائید تا با انجام آزمایش خون سطح فعالیت غده‌ی تیروئید شما را زیر نظر بگیرد.
منبع:healthmag.ir


ویدیو مرتبط :
‫پوست و سلامت آن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر پوشک در سلامت پوست بچه



 

 

خطر پوشک در سلامت پوست بچه

 

 

پرسش های زیادی در مورد نحوه مراقبت از پوست بچه ها وجود دارد، به خصوص اینکه درماتیت پای بچه ناشی از پوشک،مشکل شایعی است و تقریبا تمام کودکان به نوعی دچار درماتیت در ناحیه پوشک می شوند. درماتیت پوشک ممکن است در اثر رطوبت، ادرار یا مواد تحریک آمیز موجود در پوشک یا در اثر حساسیت ایجاد شود. در تمام بچه ها در صورتی که استفاده از پوشک قطع شود،

 

بهبود سریع تری ایجاد می شود. علایم شایع این بیماری عبارتند از بثورات ساده قرمزرنگ، خشن و پوسته پوسته. این بثورات معمولا روی نواحی پوشک شده پوست کودک ظاهر می شود. پوست می تواند به وسیله موادشیمیایی که در ترکیبات پودر لباس شویی، صابون، مواد نرم کننده و سفیدکننده هاست، تحریک شود.

 

شورت های پلاستیکی و لاستیکی روی پوست تاثیر می گذارند. پوست ممکن است به موادشیمیایی که در ساخت پوشک های یک بار مصرف به کار رفته نیز حساسیت پیدا کند. نوعی دیگر از این مشکل با بثورات آمونیاکی ناشی از ادرار تظاهر می کند که به وسیله باکتری های پوست هنگام تجزیه ادرار ایجاد می شود. بعضی غذاها نیز احتمال ایجاد حساسیت در کودک را بالا برده و می توانند باعث بروز بثورات شوند.

 


● توصیه هایی برای حل این مشکل

 

- هر شب قبل از خواب، پوشک بچه را عوض کنید.

 

- در هر بار تعویض پوشک، بدن کودک را با آب گرم بشویید.

 

- ابتدا از یک صابون مایع و سپس به مقدار کافی از پماد محافظ (ژلاتینی، پماد ویتامینAD ، وازلین یا لانولین) استفاده کنید.

 

- پوست خشک بچه را در هر بار تعویض پوشک مرطوب کنید و اگر باز هم احساس کردید که پوست خشک است، یک مرطوب کننده غیرمحرک در ناحیه مبتلا استفاده کنید.

 

- کرم را مطابق دستورالعمل دارو استفاده کنید. ممکن است استفاده از یک کرم استرویید یا کرم ضدقارچ نیز لازم باشد که باید طبق نظر پزشک استفاده شود و مصرف یک یا دو بار در روز مفید است. این کرم ها روی پوست نرمال نباید مالیده شود. ترکیبات ضدقارچ باید حداقل یک هفته بیشتر از بهبودی کامل دانه ها استفاده شود. - کرم های استرویید قوی نباید در ناحیه پوست پوشک مالیده شود.

 

- اگر بثورات در اثر حساسیت غذایی ایجاد شده باشد، باید از مصرف غذاهای جدید و نوشابه هایی که در ماه گذشته خورده اید و ممکن است روی شیرتان اثر گذاشته باشد، خودداری کنید و غذاهایی را که به کودک می دهید، یکی یکی (هر هفته یک نوع غذا) به رژیم غذایی کودک اضافه کنید تا باعث بروز بثورات نشود.