سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پدر و مادری ایده آل



 

 

پدر و مادری ایده آل

 

بسیاری از والدین در جست وجوی راه حلی هستند که نشان دهند چطور می توان والدین خوبی بود؛ اگرچه هر خانواده ای منحصر به فرد است و نمی توان پاسخ یکسانی یافت. به هر جهت می دانیم که رشد تربیتی کودک کار دشواری است و اغلب والدین تلاش می کنند تا در این راه بهترین باشند. روش برخورد والدین یکی از مهم ترین حیطه های تحقیقی در شاخه های علوم اجتماعی است و مطالعات بسیاری در دهه های گذشته توسط محققان انجام گرفته که صدها هزار خانواده را شامل می شود.

 

● حال چگونه می توان پدر و مادر خوبی بود؟

 

▪ باید بدانیم که به کودکی موفق می گویند که...

 

▪ مهربان و مؤدب باشد،

 

▪ دوستانه رفتار کند و حس همدردی داشته باشد.

 

▪ در قبال دیگران احساس مسئولیت می کند،

 

▪ درکارها مشارکت دارد،

 

▪ اخلاقی و منطقی عمل می کند.

 

▪ با شادی به زندگی می نگرد،

 

▪ دلسوز است و عاشق خانواده و زندگی کردن است.

 

▪ با هوش، بلند پرواز، مصمم، مطمئن، صبور و پایدار است.

 

▪ با هر شرایطی می تواند خود را سازگار کند و توانایی کنترل خویش و اعتماد به نفس را دارد.

 

▪ به سختی کار می کند تا اهداف بلند پروازانه اش را به دست آورد.

 

▪ توانایی به دست آوردن اهدافش را دارد.

 

● اصول پیشنهادی جهت پدر و مادر خوب بودن

 

▪ آگاه باشیم که پدر و مادر بودن نیاز به تلاش دارد:

 

هر روز درباره رفتارهایتان به عنوان یک والد، خوب فکر کنید.خودتان را به خاطر بیاورید که چگونه با فرزندتان رفتار کرده اید تا بر او اثر بگذارید و سعی کنید که از تجارب گذشته تان پند بگیرید و همان طور که مسئول هستید با یادگیری بهتر، رفتارتان را بهبود بخشید.

 

برای آن دسته از فعالیت هایتان که مرتبط با کودک شماست اولویت بیشتری قائل شوید:برای والدین شاغل، کار پر زحمت و چالش برانگیزی است. به هر جهت بایستی زمانتان را مدیریت کنید. کار کردن شما همچون راهی است که فرزندتان ابتدای آن راه قرار دارد و گاهی این بدان معناست که علایق و نیازهای شما، قربانی نیازهای فرزندتان شود.

 

▪ عاشق فرزندتان باشید اما نه خیلی زیاد :

 

چند بار در روز احساس عاطفه و گرمی را به کودکتان نشان دهید. به طور نمونه بارها او را بغل کنید و در آغوش خود بفشارید؛ اگر چه در فرهنگ های مختلف روش های گوناگونی وجود دارد. به یاد داشته باشید اگر فرزندتان کار اشتباهی انجام داد و قانونی را در خانواده نقض کرد، باید به او روش درست را تذکر دهید و به جای انتقاد از کودک از رفتار و کارش انتقاد کنید نه خود کودک را مورد انتقاد قرار دهید.

 

▪ قوانین ویژه خانوادگی وضع کنید :

 

در جامعه ما قوانینی وجود دارد که به فرزندتان کمک می کند تا در مدرسه و دنیای واقعی موفق عمل کند. به عنوان یک والد لازم است که قوانین خانوادگی وضع کنید تا فرزندتان یاد بگیرد که چطور خود را مطابق آن قوانین مدیریت کند. برای اینکه فرزند بهتری داشته باشید بایستی ۳سؤال در هر زمان برایتان روشن باشد :

 

فرزندم کجاست؟

 

با چه کسی است؟

 

و چه می کند؟

 

▪ بر قوانین خانوادگی وضع شده پافشاری کنید :

 

لازم است قوانین وضع شده روشن و ثابت باشند، در غیراین صورت فرزندتان گیج خواهد شد و نمی تواند به طور جدی به آنها عمل کند. قوانین خانوادگی را برای فرزندتان توضیح دهید و نشان دهید که اقتدارتان بیشتر منطقی است نه آنکه زور و قدرت بر آن حاکم است. طبق این روش، فرزندتان کمتر دچار چالش می شود. توجه کنید که پدر و مادر باید هر دو با هم فرزندشان را طبق قوانین یکسانی تربیت کنند، پس لازم است تا هر دو قوانین یکسانی وضع و به آن عمل کنند.

 

▪ درباره تصمیمی که می گیرید برای فرزندتان توضیح دهید:

 

با توجه به آنکه فرزندتان تجربه و علمی را که شما در زندگی استفاده می کنید ندارد، نیاز است به آنچه فکر می کنید و تصمیمی را که گرفته اید، با حوصله برای او توضیح دهید و لازم است که در همه مراحل مختلف رشد (درسنین مختلف) از روشی که برای او قابل فهم است استفاده کنید.

 

▪ از تنبیه کردن شدید و خشن اجتناب کنید :

 

براساس تحقیقات به عمل آمده در تمامی اشکال تنبیه هایی که والدین استفاده می کنند، تنبیه بدنی و جسمانی بیشترین عوارض جانبی را ایجاد می کند. بچه هایی که تنبیه بدنی بیشتری می شوند در برخورد با کودکان دیگر از خشونت بیشتری در حل مسائلشان استفاده می کنند و علت آن تقلید از والدینشان است.

 

▪ به فرزندتان احترام بگذارید :

 

بچه ها نسبت به دیگران همان رفتاری را خواهند داشت که والدینشان نسبت به آنان دارند. فکر کنید فرزندتان شخصی است همچون افراد دیگر که احتیاج دارد مورد احترام قرار گیرد؛ همان طور که شما نیز مورد احترام قرار می گیرید. با ادب با او صحبت کنید، به عقاید او احترام بگذارید، زمانی که او با شما صحبت می کند به دقت به حرف هایش گوش دهید و همانند یک دوست با او برخورد کنید.

 

▪ مستقل بودن را به کودکتان بیاموزید :

 

ترغیب کودک به مستقل بودن، اگر چه برای کودک آزادی عمل به وجود می آورد و در کنار آن محدودیت هایی نیز دارد ولی به کودکتان یاد می دهد که کنترل خویش را که یکی از کلید های موفقیت در زندگی است، در خودش تقویت کند. همواره به این نکته توجه کنید که استقلال، تمرد یا سرکشی نیست، پس تفاوت بین تمرد و مستقل بودن را برای فرزندتان توضیح دهید.

منبع: funpatogh.com


ویدیو مرتبط :
دکوراسیون ایده آل دراتاق های کوچک با این ایده ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش ساخت یک پدر ایده آل!


این روزها نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک در مقایسه با گذشته تغییرات چشمگیری كرده‌. خوشبختانه مردها این روزها بیشتر در جریان رشد و پرورش کودکان‌شان هستند و تلاش می‌کنند سهم زیادی در تربیت فرزندان‌شان داشته باشند. اما بعضی از آنها با وجود تلاش‌‌هایی که دارند به نظر می‌رسد آن‌طور كه باید و شاید در این زمینه موفق ظاهر نمی‌شوند.


مجله سیب سبز:  این روزها نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک در مقایسه با گذشته تغییرات چشمگیری كرده‌. خوشبختانه مردها این روزها بیشتر در جریان رشد و پرورش کودکان‌شان هستند و تلاش می‌کنند سهم زیادی در تربیت فرزندان‌شان داشته باشند. اما بعضی از آنها با وجود تلاش‌‌هایی که دارند به نظر می‌رسد آن‌طور كه باید و شاید در این زمینه موفق ظاهر نمی‌شوند. گروهی از این پدران میان کسب موفقیت‌های شغلی، تامین مخارج زندگی و مسئولیت‌های پدرانه و تامین نیازهای اعضای خانواده گرفتار شده‌اند و به خوبی نمی‌توانند این دو را موازی با یكدیگر مدیریت كنند.  واقعیت این است كه هیچ‌چیز مثل مسئولیت‌ها و وظایف پدرانه نمی‌تواند یك مرد را به مرز كمال برساند. شاید شما به عنوان مادر خانواده بتوانید همسرتان را در این زمینه یاری دهید. برای این منظور باید بدانید مرد شما در گروه كدام پدران قرار می‌گیرد تا بهتر بتوانید او را برای نقشش كه ایده‌آل‌ترین پدر روی زمین است، همراهی كنید.

پدر کم‌تجربه

 چطور او را کشف کنید

کافی است نگاهی به سر و وضع پدر و کودک بیندازید تا متوجه ناشی بودن پدر شوید. کودکی که لباس مناسب فصل به تن ندارد  یا طوری بغل شده که هر آن ممکن است راه تنفسش بسته شود، همه نشان از این دارد که این پدر بی‌تجربه و ناشی است. این پدر را از کیلومترها فاصله در حالی که مستاصل صندلی بچه را گرفته و نمی‌داند چطور آن را حمل کند تا کودک احساس راحتی کند می‌توان تشخیص داد.

 تکیه کلامش چیست

با این بچه چه‌کار کنیم؟

چگــونه از همسـرتان یـك پــدر ایـــده‌آل بســـازید

 محاسن این پدر

چیزی که پشت یک پدر ناشی با همه بی‌احتیاطی‌هایش وجود دارد این است که او پدری خاص است که در عین بی‌تجربگی به مسائل توجه دارد و دوست دارد یاد بگیرد. او تلاش می‌کند کار درست را انجام دهد.

 معایب این پدر

پدر ناشی همه چیز را بیش از حد تحلیل می‌کند، از نحوه پوشک کردن بچه تا الگوی خواب او مدام نگران است و این نگرانی را به هر چیزی تعمیم می‌دهد.

 چه کار کنید

باید اعتماد به نفس پدر ناشی را افزایش دهید. یکی از کارهایی که از همان روزهای اول باید به او نشان دهید این است که این تنها شما نیستید که باید کودک را آرام کنید و او نیز می‌تواند با در آغوش گرفتن و حتی یادگیری روش‌های ماساژ فرزندش را آرام کند.

پدر قهرمان

 چطور او را کشف کنید

پدر قهرمان نگاهی واضح و شفاف دارد و در حالی که غذای آماده خود را کنار می‌گذارد و کودک را در بغل می‌گیرد با خوابی که بر او مستولی شده، مبارزه می‌کند. پدر قهرمان همیشه همه چیز را تحت کنترل دارد و به خوبی از عهده مراقبت از فرزند و البته رسیدگی به کارهای روزمره بر‌می‌آید.

 تکیه کلامش چیست

اینها همه اقتضای کودک است و همه چیز مرتب است.

چگــونه از همسـرتان یـك پــدر ایـــده‌آل بســـازید

 محاسن این پدر

فرزند چنین پدری همیشه مرتب است و هیچ نیاز بی‌پاسخی ندارد. همه چیز این کودک فراهم است و از لحاظ روحی و جسمی می‌تواند بی‌نقص باشد. کودکی که پدری قهرمان دارد بدون شک شادترین کودک در میان همسایه‌ها و اطرافیان است.

 معایب این پدر

در برابر یک پدر قهرمان مادر ممکن است فکر کند نقش چندانی ندارد و نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید با کودک ارتباط بگیرد و نزدیک شود. اینکه او می‌خواهد همه چیز کامل و بدون نقص باشد به این معناست که مادر در نقشی که دارد چندان کامل نیست.

 چه کار کنید

از او بخواهید گاهی اوقات کارهایی که چندان کامل نیست انجام دهد، قرار نیست او در همه چیز ایده‌آل باشد. وقتی در برخی مسائل کودک، او مسئولیت را کامل برعهده شما بگذارد کودک می‌داند که نباید مدام به پدر وابسته باشد.

پدر در نقش دوست

 چطور او را کشف کنید

آنها نه تنها در ویژگی‌های‌شان به هم شبیه هستند بلکه در نوع لباس پوشیدن هم کاملا یکسان عمل می‌کنند. برای پدر فرقی نمی‌کند که به پارک برود یا در تراس خانه باشد،‌ او دوستانه تمام سعی‌اش را می‌کند که همه روز کودک را سرگرم کند.

 تکیه کلامش چیست

امروز قراره چی بازی کنیم؟

چگــونه از همسـرتان یـك پــدر ایـــده‌آل بســـازید

 محاسن این پدر

او به معنای واقعی کلمه مرد خانواده است. او یک مراقبت‌کننده است و انگار که با نمونه کوچک خود وقت می‌گذراند. این پدر معمولا کارهای سرگرم‌کننده زیادی انجام می‌دهد و از اسباب‌بازی‌هایی که در اتاق کودک است برای گذران وقت با او استفاده می‌کند.

 معایب این پدر

شاید گاهی این‌طور به نظر برسد که دو کودک در خانه دارید و شما مادر هر دوی آنها هستید. این نوع پدران معمولا زمانی که نیاز به نظم و انضباط در خانه و تربیت کودک وجود دارد به سختی می‌توانند به نقش والدینی خود ایفا کنند.

 چه کار کنید

هرگونه رفتار بالغانه او نسبت به کودک را تایید کنید و گاه به گاه در مورد اینکه چقدر دوست دارید این رفتار را بعدها در فرزندتان نیز ببینید به او توضیح دهید. گاهی درباره مرز نقش دوستی و پدری با او صحبت کنید و از او بخواهید اقتدار پدرانه خود را در برخی از مسائل تربیتی به فرزندتان نشان دهد.

پدر ارگانیک

 چطور او را کشف کنید

به راحتی می‌توانید او را تشخیص دهید. احتمالا اگر او را گم کنید در بازار محلی در حال خرید آب معدنی یا هرجایی که محصولی طبیعی یا کرانچی بدون قند و سالم بفروشند، پیدا خواهید کرد.

 تکیه کلامش چیست

همه چیز طبیعی‌اش خوبه.

چگــونه از همسـرتان یـك پــدر ایـــده‌آل بســـازید

 محاسن این پدر

چنین پدری تمام حواسش به این است که کودک شیر مادر بخورد و به موقع از شیر گرفته شود. همین باعث می‌شود کودک تغذیه سالم داشته باشد. به همین دلیل این کودک یکی از سالم‌ترین کودکانی است که در خانواده و فامیل می‌توان سراغ داشت.

 معایب این پدر

ممکن است کودک از محصولات گیاهی خوشش نیاید، چنین پدری رویکرد زندگی خود را در مورد فرزندش نیز اعمال می‌کند و این حق انتخاب را از کودک می‌گیرد. وقتی کودک خیلی پاستوریزه بزرگ شود،‌ همین موضوع می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودک را در برابر بیماری‌ها ضعیف کند.

 چه کار کنید

از او بخواهید دستور تهیه غذاهای سالم را به شما بدهد یا کتاب آشپزی در این زمینه به شما معرفی کند. یادتان باشد درباره تعادل و این حقیقت که فرزندتان گاهی اوقات باید با برخی غذاهایی که کمتر خالص هستند هم روبه‌رو شود، صحبت کنید.

پدر مشغول

 چطور او را کشف کنید

چنین پدری معمولا غرق در لپ‌تاپش در حال خواندن آخرین اخبار یا نتایج بازی فوتبال است. اگر هم برحسب اتفاق در جلسه کاری نباشد، کودک را در صندلی‌اش به تنهایی در حال بازی رها کرده و باز هم با موبایلش مشغول است.

 تکیه کلامش چیست

پوشک را عوض می‌کنم؟ وقت ندارم که...

چگــونه از همسـرتان یـك پــدر ایـــده‌آل بســـازید

 محاسن این پدر

او با کارهای خانه و وظایفش به خوبی آشناست. چنین پدری معمولا برای تکالیف و پروژه‌هایی که کودک در آینده خواهد داشت، بسیار مفید است.

 معایب این پدر

او از دور خود را درگیر می‌کند و این به آن معناست که شما اغلب به تنهایی وظایف والدینی را برعهده دارید و کارهای خانه را انجام می‌دهید. این را هم به یاد داشته باشید که شما تنها کسی هستید که قرار است شب‌ها در کنار کودک‌تان بیدار بمانید.

 چه کار کنید

به او بگویید که درک می‌کنید سرش شلوغ است و خسته از کار آمده و این خیلی خوب است که وظایف را می‌شناسد. او را تشویق کنید که با گذران وقت با فرزندتان او را هرچه غنی‌تر کند. حواس‌تان باشد که اگر او کارهای خاصی را انجام نمی‌دهد وزن کار را در جای دیگر برعهده‌اش بگذارید.