سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

والک؛ سبزی کوهی بهاری



والک,خواص والک,خاصیت والک

والک، نوعی سبزی کوهی است که تنها در فصل بهار می‌روید و از هزاران سال پیش تا کنون به عنوان گیاهی شگفتان گیر، در افرادی که در دامنه کوه‌ها زندگی می‌کردند؛ معروف بوده است؛ زیرا خواص درمانی متعدد و خارق‌العاده‌ای دارد.

والک گیاهی شبیه سیر با خواص مشابه است. امروزه افراد درباره خواص بی‌شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی‌نظیر آن آشنایی دارد.

اگر فواید متعدد سیر را می‌دانید اما به دلیل بوی تند آن، از این گیاه گریزان هستید، والک جایگزین مناسبی می‌باشد؛ زیرا این دو گیاه از یک خانواده می‌باشند. گیاه سیر که ما بیشتر با آن آشنا هستیم با نام سیر خانگی و والک با نام سیر جنگلی معروف می‌باشد. همین نام‌گذاری نشان می‌دهد که این دو گیاه تا چه اندازه مشابه با یکدیگر می‌باشند. تحقیقات علمی نیز موید این ادعا می‌باشد و تجزیه شیمیایی این دو گیاه نشان می‌دهد که سیر و والک از نظر مواد موثر شیمیایی بسیار مشابه می‌باشند.
 
والک چگونه گیاهی است؟
سبزی کوهی والک گیاهی است که تنها در فصل بهار و تنها در مناطق کوهستانی می‌روید. این گیاه شبیه پیاز می‌باشد. گل‌های سفید و کوچک ستاره‌ای شکل این گیاه در میان برگ‌های پهن و براق آن خودنمایی می‌کند. گل این گیاه، برگ‌ها و ریشه آن همگی از قسمت‌های قابل‌استفاده می‌باشند. والک از 5 هزار سال پیش تا کنون به عنوان گیاه شگفت‌انگیز معروف بوده است؛ زیرا خواص درمانی متعدد و خارق‌العاده‌ای دارد. امروزه افراد درباره خواص بی‌شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی‌نظیر آن آشنایی دارد.

سه برتری سیر جنگلی (والک) بر سیر خانگی
سیر جنگلی (والک) و سیر خانگی هر دو از یک خانواده می‌باشند و فعالیت مشابهی نیز در بدن دارند. با این تفاوت که والک (سیر جنگلی) سه مزیت بیشتر از سیر دارد:

1. والک در مقایسه با سیر از مواد فعال شیمیایی بیشتری تشکیل شده است.

2. گیاه والک دارای مواد شیمیایی فعالی می‌باشد که در گونه‌های دیگر سیر یافت نمی‌شود.

3. سبزی کوهی والک برخلاف سیر بی‌بو می‌باشد و بعد از خوردن در دهان ایجاد بو نمی‌نماید.

 علت بی‌بو بودن والک
برگ‌های والک مقدار زیادی کلروفیل دارند که با مواد نیتروژنی موجود در این گیاه (که مسئول ایجاد بو در گونه‌های مختلف خانواده سیر می‌باشد) در طی عمل هضم و جذب ترکیب می‌شوند. در نتیجه این مواد نیتروژنی غیرفعال گشته و تبدیل به مواد بودار نمی‌شوند. نتیجه اینکه کلروفیل زیاد موجود در این گیاه مانع از انتشار بوی این گیاه می‌شود.

 ترکیبات موجود در گیاه والک
 والک از ترکیبات متعدد سولفور مانند آمینواسیدهای گوگرددار، آلیسین و ترکیبات آزاد دیگر مانند دی وینیل سولفور، دی متیل تیوسولفونات و ... تشکیل یافته است؛ که همگی این مواد مسئول خواص متمایز این گیاه می‌باشند. همچنین سرشار از ویتامین‌های A, B, C و مواد معدنی متعدد مانند ژرمانیوم، سلنیم و روی است.
 
پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با والک
آلیسین که یک ترکیب گوگرددار در والک می‌باشد مسئول خواص بی‌نظیر این سبزی کوهی می‌باشد. این ترکیب فشارخون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد. پس می‌توان آن را به عنوان یک محافظت‌کننده بی‌نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک‌های چربی دانست. نتیجه اینکه این سبزی کوهی پیشگیری‌کننده از سکته و بیماری‌های قلبی می‌باشد.

والک و بهبود بیماری‌های گوارشی
اثرات مفید والک بر کبد، کیسه صفرا، روده و معده در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. این گیاه هضم را ارتقا می‌بخشد و به منظور بهبود سوءهاضمه کاربرد دارد. عصاره آن را می‌توان برای درمان کرم‌های لوله‌ای روده به کار برد. بهبود بیماری‌های رودی معدی مانند اسهال، کولیک، گازهای اضافی معده و روده و رودل از اثرات این گیاه است. همچنین در زمینه کمبود اشتها می‌تواند اثربخش باشد.

 والک,خواص والک,خاصیت والک

   اثرات آنتی‌اکسیدانی گیاهی از دل کوه
اتانول موجود در والک می‌تواند شدت اثر رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. پس می‌توان این گیاه را نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال‌های آزاد دانست.

 بهبود سیستم ایمنی با سیر جنگلی (والک)
والک به دلیل دارا بودن ترکیب موثر آلیسین خواص آنتی‎‌باکتریایی و ضدقارچی متعددی را نشان داده است و می‌تواند در زمان حمله باکتری‌ها به بدن به کمک سیستم ایمنی بدن آمده و آن را تقویت کند. همچنین سایر ترکیبات موجود در این گیاه اثرات تقویت‌کننده و نیروزایی قوای بدن را دارند و در کل سلامت عمومی برای بدن را به وجود می‌آورد.

اثرات متعدد دیگر والک
1. بهبود سیستم تنفسی: والک ضد آسم، برطرف‌کننده برونشیت و ضد آمفیزم می‌باشد.

2. اثرات کاهش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آب این گیاه برای کاهش وزن موثر است.

3. بهبود بیماری‌های مفصلی: تسکین بیماری‌های روماتیسمی و آرتریت مفصلی از اثرات دیگر این گیاه کوهی می‌باشد.

4. پیشگیری از سرطان: اثرات پیشگیری‌کننده والک در برابر سرطان‌های معده و پروستات به اثبات رسیده است.

5. اثرات درمانی دیگر: والک ضداسپاسم عضلانی، قابض، عرق‌آور، ادرارآور، خلط‌آور و تب‌بر می‌باشد.

 طریقه مصرف والک
بعد از شستشوی گیاه والک، برگ‌های گیاه را به قطعات 1-2 سانتی‌متری برش بزنید و فریز نمایید و در طول سال که این گیاه وجود ندارد از آن استفاده کنید. سبزی‌پلوی تهیه‌شده از این گیاه بسیار خوش‌طعم می‌باشد. هم چنین می‌توانید از این سبزی برای تهیه کوکو استفاده نمایید.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : او انسانی بهاری بهاری بهاری است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سبزی های بهاری را بشناسید + روش مصرف



 

بهار با طراوتی که دارد با خودش شکوفایی را نیز به همه جا وار می کند. در این فصل سبزی هایی نیز هستند که می روند و در این فصل است که می توانید از آن ها به طور تازه مصرف کنید.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، سبزی های بهاری در کنار طراوت و تازگی که دارند می تواند غذاهای شما را نیز بسیار خوش طعم کنند. اما در ابتدا بهتر است تا با این سبزی ها آشنا شویم و خواص آن ها را نیز پیدا کنیم.

 

پونه

یکی از سبزی هایی که در فصل بهار می توانید آن را پیدا کنید پونه است. پونه از جمله سبزی هایی است که حتی می توانید در باغچه حیاطتان نیز بکارید. در میان گونه های پونه خواص پونه کوهی از پونه جویباری بیشتر است البته گونه های مختلف آن آثار شبیه به هم دارند. پونه ضد درد و کوفتگی ماهیچه هاست، طبیعت گرمی دارد و برای افراد کم خون مفید است.پونه، اشتهاآور و مقوی معده است و سکسکه را برطرف می کند. پونه آب پز ادرار آور است و هر یک صد گرم آن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین های A و C دارد.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

تلخون

تلخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است. این سبزی به دلیل خاصیت بی حس کنندگی برای دهان و برای تسکین درد دندان استفاده می شود.

تلخون باعث هضم بهتر غذا، پیشگیری از بیماری های قلبی و چاقی می شود. همچنین برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها به کار می رود. این سبزی معطر تولید صفرا به وسیله کبد را افزایش می دهد و باعث افزایش سرعت فرآیند سم زدایی در بدن می شود.

بوی تند و معطر تلخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می شود و هم چنین تلخون باعث مهار رشد میکروب های روی پوست می شود. افرادی که فشار خون بالایی دارند می توانند از تلخون به جای نمک در غذا استفاده کند.

تلخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم های روده ای نیز دارد روغن آن ضد روماتیسم و برای گردش خون مفید است. این سبزی باعث تحریک سیستم عصبی، گوارشی، گردش خون و هورمون ها نیز می شود.

 

مرزه

مرزه یکی از سبزی های بسیار مفید فصل بهار است. این سبزی از گیاهان خانواده نعناع به شمار می رود. مرزه جزو سبزی های خوراکی است که به صورت خام و پخته در غذاها مصرف می شود. مرزه چاشنی خوبی برای غذاهای گوشتی به خصوص ماهی محسوب می شود و دارای خواص ضدمیکروبی و یک ضدعفونی کننده قوی است که برای معالجه اسهال بسیار مناسب است.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

مرزه خواص ضدالتهابی و ضد درد دارد و برای درمان دردهای عصبی به کار می رود و باعث تقویت معده می شود و در رفع زخم معده و روده موثر است. مصرف مداوم مرزه باعث کاهش چربی خون می شود هم چنین این سبزی بهاری خاصیت ضدانعقادی دارد و زمان انعقاد خون را طولانی تر می کند.

مصرف مرزه هضم غذا را آسان می کند و نفخ و التهابات شکم را برطرف می سازد. مرزه به عنوان ضد خارش پوست، کهیر، آلرژی و رفع اگزما به کار می رود هم چنین برای استعمال خارجی و تسکین دردهای روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد.استفاده از مرزه کرم های معده و روده را دفع می کند. در سوءهاضمه، یرقان و در رفع اسهال های حاد و مزمن اثرات موثری دارد. هم چنین از آن در درمان کودکان مبتلا به راشیتیسم استفاده می شود.

 

ریواس

ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت‌دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته، زخم اثنی‌عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری کرده و با افزایش ترشح شیره معده موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می‌شود. این سبزی پتاسیم، فسفر و کلسیم زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم‌های یائسه مفید است.

 

کنگر

کنگر گیاهی با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود.

این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می‌کاهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

کنگر به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. این سبزی، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است. قابل‌توجه آن که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.

 

تهیه خورشت ریواس و کنگر:

شما می توانید با استفاده از ریواس و کنگر خورشت های لذیذی نیز تهیه کنید که باب طبع بیشتر افراد است. در ادامه با دو روش تهیه این خورشت شما را آشنا می کنیم.

 

مواد لازم (روش اول)

پیاز متوسط                                                       2 عدد

نعنا ساتوری شده                                              150 گرم

جعفری ساتوری شده                                         150 گرم

گوشت گوساله یا گوسفند                                   300 گرم

             کنگر پاک کرده                                                   350 گرم              

      نمک و فلفل                                                      به مقدار دلخواه

      ادویه                                                                به مقدار دلخواه

 

طریقه تهیه (روش اول)

اول پیازها را خلال می‌کنیم و درون قابلمه با کمی روغن تفت می‌دهیم (بهتراست تا از روغن زیتون استفاده شود) و سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده، تفت می‌دهیم و بعد از کمی تفت خوردن ادویه رابهش اضافه می‌کنیم و آب می‌ریزیم و می گذاریم خوب بپزد.

در همان حین، کنگرها را خورد می‌کنیم (مانند کرفس) و درون روغن تفت می‌دهیم. بعد از کمی تفت دادن از روی گاز برمی‌داریم و به خورشتمون اضافه می‌کنیم. وقتی گوشت پخت، نمک و آبلیمو رو به خورشت اضافه می‌کنیم و 15 دقیقه مانده به برداشتن خورشت سبزی‌های معطرمون رو به غذا اضافه می‌کنیم و می گذاریم تا خورشتمون کاملا درست شود.

نکته: خورش ریواس هم به همین روش تهیه می‌شود، فقط چون ریواس زود می‌پزد، 20 دقیقه قبل از برداشتن ریواس‌های خورد شده و تفت داده شده رو اضافه می‌کنیم و 10 دقیقه آخر هم سبزی معطر رو اضافه می‌کنیم. ضمناً چون ذاتاً ریواس ترش است می‌توانین به دلخواه از آبلیمو استفاده کنید یا خیر.

 

سبزی های بهاری  , پونه کوهی , کوفتگی ماهیچه , خواص سبزیجات

 

مواد لازم (روش دوم)

پیاز متوسط                                                             2 عدد

گوشت مرغ                                                             400 گرم

لپه (در صورت دلخواه)                                                6 قاشق غذاخوری

لیمو امانی                                                       ‌       6 عدد

کنگر پاک کرده                                                          350 گرم

رب                                                                        به مقدار دلخواه

نمک و فلفل                                                            به میزان لازم

ادویه                                                                     به مقدار دلخواه

 

طریقه تهیه (روش دوم)

طبق معمول همه خورش‌ها، اول پیازهارا خلال می کنیم و تو روغن تفت می‌دهیم، گوشت مرغ رو هم به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم و در آخر لپه‌های پاک کرده و شسته شده ‌را به آن ها اضافه می کنیم. حالا ادویه‌، نمک و فلفل رو اضافه می‌کنیم و بعد از یک تفت دادن، وقتِ اضافه کردن آب برای پخته شدن غذاست.

در همین حین هم کنگر را خرد کرده و جداگانه تفت می‌دهیم و بعد از اینکه گوشت مرغ و لپه نیم پز شد، کنگر را به غذا اضافه می‌کنیم و کمی بعد از آن لیمو‌امانی و در آخر، وقتی همه آن ها تقریباً پختند، رب را به خورشت اضافه می‌کنیم و می گذاریم خورشتمون با شعله کم خوب کامل شود.

نکته : خورشت ریواس هم به همین ترتیب درست می‌شود، فقط همانطور که در بالا گفتیم، چون ریواس زودتر می پزد 15 دقیقه مانده به برداشتن خورشت از روی گاز، ریواس‌های خرد شده و تفت داده شده را اضافه می‌کنیم و اگه لپه را از این خورشت حذف کنید ، خوشمزه‌تر و خاص‌تر می‌شود. همچنین می‌توانین لیمو امانی را هم اضافه نکنید، بدلیل اینکه ریواس خودش ترش مزگی خوبی دارد..../مشرق نیوز