سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

هشت اشتباه رایج در بارداری دوم



 بارداری دوم, بارداری, ویار  بارداری, مراقبت های دوران  بارداری

خانم هایی که برای نخستین بار باردار می شوند چون هیچ پیش زمینه و تجربه ای ندارند، معمولا خیلی مراقب خود و جنین شان هستند و با بروز هر اتفاقی به متخصص مراجعه می کنند و چکاپ های دوره ای را به موقع انجام می دهند اما بارداری دوم کمی متفاوت است؛ مخصوصا اگر نزدیک به بارداری اول باشد. در این شرایط، مادران گاهی با فرض اینکه از همه چیز آگاهند، مرتکب اشتباهایی می شوند که می تواند جان خود یا حتی جنین شان را به خطر بیندازد.

باور اشتباه اول: همه چیز مثل همان بارداری قبلی پیش می رود
هیچ بارداری و زایمانی مثل هم نیست. این بارداری و زایمان شما می تواند کاملا متفاوت باشد. ممکن است اتفاق هایی در زندگی شما افتاده باشد که روی روان شما هم تاثیر مثبت یا منفی گذاشته باشد و بر بارداری شما هم اثر بگذارد. در بارداری دوم نیز لازم است مثل بارداری اول، مرتب زیر نظر متخصص باشید و آزمایش ها و چکاپ های دوره ای تان را انجام دهید.

باور اشتباه دوم: از آنجا که یک بار سزارین کرده ام، بار دوم هم مجبور به سزارین هستم
اگر خانمی بار نخست سزارین کرده، باید دلیل این موضوع مشخص شود. اگر دلیل سزارین مشکلات آناتومیکی و تنگی لگن بوده، این خانم مجبور است دوباره سزارین کند اما اگر دلیل سزارین مسائل مربوط به جنین است، مثلا ضربان قلب جنین افت کرده یا وضعیت قرارگیری او مناسب نبوده، ممکن است در زایمان بعدی این اتفاق نیفتد و خانم بتواند به راحتی زایمان طبیعی انجام دهد.

البته این خانم ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند زیرا احتمال پارگی جای برش قبلی وجود دارد. در کل اگر سیر زایمان خوب و طبیعی باشد و مشکلی در کانال زایمان ایجاد نشود، جای نگرانی نیست.

به خانم هایی که 2 یا 3 بار سزارین داشته اند، اجازه زایمان طبیعی داده نمی شود زیرا احتمال پارگی رحم بالا می رود. در مورد خانم هایی که یک بار زایمان طبیعی انجام داده اند نیز این احتمال وجود دارد که وضعیت جنین نامناسب باشد یا جفت جدا شود و خانم مجبور به انجام عمل سزارین شود. به هر حال هر بارداری شرایط خاص خود را دارد.

باور اشتباه سوم: همه چیز قابل پیش بینی است و در سونوگرافی هر مشکلی معلوم می شود
این باور کاملا اشتباه است. بسیاری از مسائل در روند زایمان ناگهان بروز می کنند؛ مثلا جدا شدن جفت یا جفت سر راهی مسئله ای نیست که بتوان آن را با سونوی قبل از زایمان یا آزمایش تشخیص داد.

در طول روند زایمان باید مادر و جنین زیر نظر باشند و ضربان قلب تحت کنترل باشدتا اگر مشکلی پیش آمد، بتوان اقدام مناسب انجام داد.

 

باور اشتباه چهارم: بیماری ها و مشکلات بارداری اول در بارداری دوم تکرار می شود
بارداری دوران خاص و پیچیده ای است. برخی بیماری ها که زمینه آن در فرد وجود دارد اما هرگز بروز نکرده، ممکن است در این دوران خود را نشان دهد. دیابت بارداری یا فشار خون بارداری از این قبیل بیماری هاست. برخی بیماری ها مثل لوپوس، بیماری های روماتیسمی یا بیماری های مغز و اعصاب ممکن است در بارداری برای اولین بار خود را نشان دهند.

بارداری دوم, بارداری, ویار  بارداری, مراقبت های دوران  بارداری

 برخی بیماری ها اگر در بارداری اول رخ دهند، احتمال دارد در بار داری دوم هم تکرار شوند؛ مثل فشار خون، مسمومیت بارداری یا دیابت بارداری اما باز هم هیچ چیز قابل پیش بینی و صددرصد نیست.

باور اشتباه پنجم: در بارداری دوم نیازی به چکاپ مرتب نیست
برخی خانم ها مخصوصا کسانی که فرزند کوچک یا دو فرزند دارند، برای بارداری بعدی و چکاپ های ماهانه و هفتگی مراجعه نمی کنند و فکر می کنند چون یک یا دو بارداری موفق داشته اند، همه چیز این بار نیز خوب پیش می رود اما دو بارداری مثل هم نیست.

ممکن است خانمی در بارداری اول مشکلی نداشته باشد اما در بارداری دوم فشار خون بالا یا دیابت داشته باشد. کنترل نشدن روند بارداری ممکن است باعث شود فرزندی با مشکلات رشدی و تنفسی یا کم وزن متولد شود که بعد از زایمان دردسرهای زیادی برای مادر خواهد داشت.

هر بارداری به مراقبت های خاص خود نیاز دارد. خانمی که وضعیت طبیعی دارد، باید در 5 ماه نخست ماهی یک بار و بعد 2 هفته یک بار و بعد هر هفته ویزیت شود. اگر راه خانم به مطب یا بیمارستان دور است، می تواند به خانه های بهداشت یا مراکز درمانی نزدیک مراجعه کند. باید فشار و وزن مرتب در طول بارداری زیر نظر باشد. شاید در گذشته خانم ها کمتر زیر نظر متخصص بودند و در خانه زایمان می کردند اما آمار مرگ و میر هم بالا و طول عمر آنها کوتاه بود اما امروز موظفیم آمار مرگ و میر مادر و طول عمر را در حد استاندارد نگه داریم.

یک بخش این ماجرا در کنار امکانات و توجه پزشک مربوط به توجه خود مادران است.

باور اشتباه ششم: فرزند اولم نیاز بیشتری به من دارد و من دیگر فرصت کافی برای خواب و استراحت نخواهم داشت
هر فرزندی حق و حقوق خود را دارد، نباید یکی را فدای دیگری کرد. بسیاری از خانم ها وقتی زایمان کردند فردی را برای کمک خود می آورند اما در واقع قبل از زایمان و در طول بارداری هم به این کمک نیاز دارند تا بتوانند به اندازه کافی بخوابند و استراحت کنند و تغذیه خوبی داشته باشند.
هر مشکل روانی و جسمی روی سلامت جنین تاثیر می گذارد. در بارداری دوم فعالیت مادر بیشتر و بدن او ضعیف تر و سن بارداری مادر بالاتر است و مشخص است که به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

باور اشتباه هفتم: فرصت کافی برای ویزیت بعد از زایمان ندارم
3 تا 6 هفته بعد از زایمان اولین ویزیت نزد متخصص زنان مخصوصا برای خانم هایی که در طول بارداری مشکلات قند خون یا فشار خون داشته اند، بسیار مهم و ضروری است. این خانم ها در معرض دیابت یا فشار خون مزمن هستند. در کل باید در این ویزیت حال عمومی مادر ارزیابی شود و از نظر کم خونی یا افسردگی و بیماری های زمینه ای بررسی شود.

  بارداری دوم, بارداری, ویار  بارداری, مراقبت های دوران  بارداری

باور اشتباه هشتم: تهوع و استفراغ در بارداری دوم کمتر است
برخی خانم ها بر این باورند که در بارداری دوم بدن با هورمون ها سازگاری پیدا می کند و احتمال تهوع و استفراغ یا دیگر مسائل مرتبط با هورمون بارداری کم می شود در حالی که بدن به هورمون ها عادت نمی کند و اصلا نمی توان دو بارداری را با هم مقایسه کرد. بچه ای که الان در شکم دارید، همان کودک قبلی نیست.

فقط اید اتماد به نفس شما و آمادگی روانی تان به علت تجربه قبلی بیشتر و اضطراب تان کمتر شده باشد و این موضوع باعث شود بارداری برایتان راحت تر به نظر برسد ولی به طور کلی هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و این حالت ها می توانند در بارداری دوم تشدید شوند یا کاهش پیدا کنند. حتی این موضوع به جنسیت جنین هم ربط ندارد.

 

منبع:healthmag.ir


ویدیو مرتبط :
‫پنج اشتباه رایج ورزشکاران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشت اشتباه رایج در شبکه های مجازی


حضور در فضای مجازی و استفاده از قابلیت های بی نظیر آن، وجوه مثبت و منفی بسیاری دارد. با این وجود، اگر شما نیز در زمره افرادی هستید که نسبت به این امکانات تازه نگاهی توأم با بدبینی دارید، باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید.

ماهنامه معیشت: حضور در فضای مجازی و استفاده از قابلیت های بی نظیر آن، وجوه مثبت و منفی بسیاری دارد. با این وجود، اگر شما نیز در زمره افرادی هستید که نسبت به این امکانات تازه نگاهی توأم با بدبینی دارید، باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. حضور مجازی صرفا به معنای ایجاد فهرستی بلندبالا از تماس های روزانه و یا حضور دائمی در سیستم های ارائه دهنده خدمات ارتباطی (فیسبوک، تلگرام و..) نیست. شبکه های مجازی قادرند روابطی بسیار سودمند و فراتر از کاربردهای نه چندان جذاب روزانه ایجاد کنند؛ روابطی که برای موفقیت شما در جهان امروز حیاتی است.

هشت اشتباه رایج در شبکه های مجازی

موارد زیر اشتباهاتی است که مرتکب می شوید. توصیه ها نیز به هدف ارائه الگویی مناسب برای حضور در شبکه های مجازی طراحی شده اند. این الگو می تواند بدبینی احتمالی را نسبت به فضای مجازی کاهش دهد و همزمان، روش مواجهه با دنیای مجازی را در افراد علاقه مند به این حوزه تغییر دهد.

1- زمانی در شبکه های مجازی حاضر شوید که جویای کار هستید

واقعیت این است که به تاخیر انداخت حضور مجازی تا زمان کاریابی اشتباهی جدی است. چرا که حضور موثر در این شبکه ها و ساختن ارتباطات نیرومند و پرفایده، برخلاف آنچه به نظر می رسد، زمان بر است و به همین جهت، اگر از قبل برای شخصیت مجازی خود برنامه ریزی نکرده باشید، در زمان نیاز نمی توانید روی قابلیت های آن حساب چندانی باز کنید.

2- زمانی در شبکه های مجازی حاضر شوید که کار شما ایجاب کند

حضور شما در فضای مجازی بیانگر شخصیت شما در چشم هزاران نفر است. از این رو نمی توانید حضور خود را به وقایعی خاص محدود سازید و به طور مثال، صرفا در جلسات مجازی و کاری به حضور در شبکه ها تن دهید. گستردگی روابط شبکه ای می تواند در موفقیت شغلی و کاری شما موثر واقع شود. این حقیقتی تردیدناپذیر است، اما استفاده از همین امکان بدیهی به حضور درازمدت شما نیازمند است.

3- پرهیز از شبکه های اجتماعی

این شبکه ها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروز ما هستند و به همین سبب، نمی توانید از آنها صرف نظر کنید. چرا که بدون این حضور، بخش بسیار وسیعی از امکانات ارتباطی خود را از دست می دهید. ممکن است دوستی های قدیمی تر شما نیز در این دوری آسیب ببیند. از حضور در شبکه های اجتماعی نترسید. زمانی که با امکانات فوق العاده آنها آشنا شوید، متوجه خطای خود خواهید شد. بهتر است تا دیر نشده دست به کار شوید!

هشت اشتباه رایج در شبکه های مجازی

4- گرفتن اطلاعات بدون دادن آن

ارتباطات مجازی به مانند روابط واقعی اغلب ماهیتی دو سویه دارند. به این معنا که در برابر آنچه دریافت می کنید، از شما انتظار می رود که چیزی را نیز به اشتراک بگذارید. به طور مثال، درباره اطلاعاتی که با دوستان خود به اشتراک می گذارید، همین مساله صادق است. در نتیجه اگر نگاهی یک طرفه داشته باشید، به روابط خود آسیب خواهید رساند. البته این امر به معنای کنار گذاشتن احتیاط نیست، چرا که به هر حال اطلاعات هویت شما است و ارائه آن به افراد ناشناس ممکن است به مشکلات جدی منتهی شود.

5- مرور نکردن پیام های پنهان

سرنخ های بسیاری در مسیر فعالیت مجازی وجود دارند که بسیاری از آنها در نگاه اول از چشم شما دور می مانند.

سعی کنید در زمان حضور مجازی، خطوط پنهان میان پیام ها و نوشته ها را پیدا کنید. ارتباطات میان افراد را دریابید و پیشنهادهای مناسب را مورد بازبینی قرار دهید. این مهارت از جمله مهم ترین توانایی های مجازی است که استفاده از آنها حضور شما را به نحو قابل توجهی موثر می سازد.

6- ارتباط بی پروا با افراد ناشناس

هرچند تاکنون از اهمیت به اشتراک گذاری و ارتباط با دیگران سخن گفتیم، اما باید مسائل امنیتی را نیز رعایت کنید. فضای مجازی نیز مانند جامعه واقعی پر است از افراد نیک و بد. با این تفاوت که به سبب امکان حضور ناشناس، مجرمان می توانند با آزادی عمل بیشتری رفتار نمایند. به همین جهت، اطلاعات باارزش خود، به ویژه اطلاعات هویتی چون شماره حساب یا آدرس را بدون شناخت در اختیار هیچ کس قرار ندهید. اگر این توصیه را جدی نگیرید، مسائلی پیش خواهد آمد که موجب پشیمانی است.

هشت اشتباه رایج در شبکه های مجازی

7- رفتارهای غیرمودبانه

رفتار نامناسب دیگری که در فضای مجازی عمومیت دارد، نوشته ها و سخنان بی ادبانه، فحاشی یا آزار و اذیت دیگران است. این گونه رفتارها نه تنها باعث ناراحتی دیگران می شود، بلکه به وجهه عمومی و مجازی شما نیز آسیب می رساند. در نتیجه، زمانی که به استفاده از وجهه خود نیاز داشته باشید، با نظر منفی دیگران مواجه می شوید.

8- اعتماد بی قید و شرط به دیگران

شبکه های مجازی فضایی است که در آن هر روز با افراد جدید مواجه می شوید. افرادی که جز یک نام غیرقابل اعتماد، هیچ چیز دیگری از آنها نمی دانید. پس نباید تصور کنید که شناخت کافی از دوستان مجازی خود دارید و می توانید به آنها اعتماد کنید. پیش از آن که با مشکلات جدی مواجه شوید، احتیاط را در دستور کار قرار دهید.