سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نگاه ها به ازدواج عوض شده



 

 

نگاه ها به ازدواج عوض شده

 

چندی پیش در حاشیه هفدهمین کنگره ملی باروری و ناباروری ایران اعلام شد سن ازدواج و باروری  در ایران افزایش یافته است به طوری که سن ازدواج برای پسران ۲۹ و دختران ۲۸ تخمین زده می شود...

 

متأسفانه براساس آمارها، ۱۵ درصد زوج های جوان از ناباروری رنج می برند و افزایش سن ازدواج یکی از دلایل ناباروری هاست اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که چه عواملی باعث افزایش سن ازدواج شده است؟ برای پاسخ به این پرسش، گفتگوی ما را با دکتر نادر شکیبا، روان شناس و مشاور خانواده بخوانید.

 

▪ آقای دکتر! بهترین سن برای ازدواج چه سنی است؟

 

سن ازدواج باید مبتنی بر سه اصل «بلوغ جسمانی»، «بلوغ روانی» و «بلوغ اجتماعی» باشد. منظور از بلوغ جسمانی، دوران توانمندی فرد از نظر تولیدمثل است که برای دختران از حدود سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی و در پسران از حدود ۱۴ تا ۱۶ سالگی آغاز می شود. روان پزشکان بلوغ روانی را رشد شخصیت می دانند. از لحاظ حقوقی نیز بلوغ روانی با عنوان رشد شناخته می شود. درواقع فرد باید زمانی تصمیم به ازدواج بگیرد که از لحاظ شخصیتی، توانمندی، پختگی و رشد به مرحله ای برسد که نه تنها نسبت به خود شناخت کافی پیدا کند و بتواند مصالح خود را تشخیص بدهد بلکه نسبت به فردی که در نظر دارد با او ازدواج کند نیز شناخت کافی به دست آورد. معمولا دختران در سن ۲۰ تا ۲۴ سالگی و پسرها در سنین ۲۲ تا ۲۶ سالگی به این شناخت می رسند اما با افزایش سن، قدرت باروری هم کاهش می یابد و با مشکل ناباروری، مشکلات زناشویی و اختلافات خانوادگی هم آغاز می شود. مثلا در خانم ها قدرت باروری در ۳۵ سالگی به سرعت کاهش می یابد و در سن ۴۵ سالگی با مشکل شدید مواجه می شود و بارداری در این سن به ندرت صورت می گیرد. هر چقدر زمان تشخیص ناباروری و مدت زمان نازایی بیشتر طول بکشد، احتمال بارداری نیز کاهش می یابد.

 

▪ چه عواملی بر افزایش سن ازدواج موثر است؟

 

سن ازدواج در اغلب کشورهای در حال توسعه، روندی صعودی دارد و آمارها نشان می دهد در چند دهه اخیر به طور مرتب با نوسانات جزیی افزایش یافته است. بخشی از این افزایش عملی به دیدگاه های فرهنگی بازمی گردد که واکنشی در برابر الگوی توسعه در این جوامع است. نتایج یک نظر سنجی در تهران نشان می دهد پسران، سنین بالای ۲۶ سال را برای ازدواج مناسب می دانند و دختران ۲۱ تا ۲۵ سالگی را سن ایده آل ازدواج تلقی می کنند. البته سن مطلوب ازدواج برای اقشار کم سواد و بی سواد که الگوهای توسعه تاثیر پذیری کمتری دارند

 

۲ تا ۳ سال پایین تر از این حد است. در این بین عوامل موثر بر افزایش فرهنگی سن ازدواج را باید در واقعیات جامعه و تلقی نسل جوان از مفهوم تأهل و استقلال جست وجو کرد.

 

▪ بیشتر توضیح می دهید؟

 

الگوهای رفتاری معاصر به دنبال رفاه است و آن را جزیی ضروری از زندگی می داند و توقع مادی بیشتری ایجاد می کند. بالطبع دستیابی به این رفاه زمان بر است. تحول الگوهای دختران که آنها را به ادامه تحصیل و کسب شأن تحصیلی، شغلی و اجتماعی تشویق می کند و ازدواج را مانع دستیابی به آنها می پندارد، در افزایش سن ازدواج در نظر و عمل تأثیری چشمگیر دارد. بی اعتمادی نسبت به جنس مخالف، وسواس بیش از اندازه در انتخاب همسر و فراهم بودن زمینه روابط آزاد قبل از ازدواج عوامل دیگری هستند که در تأهل تاخیر ایجاد می کنند. نکته دیگر الگوپذیری از جوامع توسعه یافته غربی است. به نظر می رسد با آنکه تمایل به استقلال در جوانان بسیار زیاد است، دیگر ازدواج را وسیله تحقق آن نمی دانند و نگرشی مبتنی بر جست وجوی استقلال در تجرد دیده می شود. جوانان ترجیح می دهند به استقلال مالی برسند و بدون داشتن تعهد زندگی مشترک، خانه ای بخرند یا اجاره کنند و تجرد و آزادانه زندگی کردن را محک بزنند.

 

▪ مشکلات مالی تا چه حد در افزایش سن ازدواج مؤثر است؟

 

مشکلات مالی را باید از مهم ترین عواملی دانست که در جامعه ما باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است. براساس تحقیقات میدانی و آنچه از شواهد جامعه برمی آید، با وجود همه دگرگونی های فرهنگی، ازدواج هنوز یکی از دغدغه های اصلی جوانان بالای ۲۰ سال است. اغلب دختران و پسران ازدواج و تشکیل خانواده را نقطه عطفی در روند زندگی شان می دانند، به آن فکر می کنند و در صورت توانایی برای تأهل به اقدامات عملی دست می زنند. در حقیقت افزایش سن تأهل در جامعه ما با دلایل اقتصادی نظیر تامین معیشت خانواده آینده، اشتغال و مسکن ارتباطی قوی دارد و از این نظر با عوامل تاخیر ساز تأهل در کشورهای غربی که دلایل عمده فرهنگی دارند به کلی متفاوت است. البته ناگفته نماند این مشکلات اقتصادی علاوه بر ناتوان کردن بخش بزرگی از جمعیت جوان برای تشکیل خانواده به تدریج از مطلوبیت ازدواج و تأهل نیز می کاهد و نوعی مقاومت منفی در برابر این جریان طبیعی زندگی پدید می آورد. جوان ها به ویژه پسرها به قول معروف با یک دو دوتا، چهارتا ازدواج را عقلانی نمی دانند. رفتن زیر بار هزینه های گزافی که پیش، حین و پس از ازدواج وجود دارد از مخارج مراسم نامزدی، عقد و عروسی گرفته تا اجاره خانه های سنگین با وجود بیکاری یا سطح درآمد پایین، یا غیرممکن است یا بسیار دشوار و بر این اساس تجرد برای آنها هرچند که طولانی شده باشد، یک مزیت محسوب می شود. دیدگاه جدیدی میان جوانان پسر به دور از تعارفات و تبریک های ازدواج و پیوند زوجین در حال شکل گیری است و آنها تأهل و به دوش گرفتن بار سنگین زندگی خانوادگی را نوعی حماقت، فریب، ندانم کاری یا به قول معروف افتادن در چاه زندگی پس از بیرون آمدن از چاله تجرد می دانند.

 

▪ همان طور که اشاره کردید با بالا رفتن سن ازدواج احتمال باروری هم کاهش می یابد. این موضوع تا چه حد سلامت روانی ازدواج را تحت تاثیر قرار می دهد؟

 

بچه دارشدن یکی از هدف های ازدواج و تشکیل خانواده است و شاید اوایل زندگی مشترک خیلی مهم نباشد اما با گذشت زمان این هدف پررنگ تر می شود. در کنار همه سختی های

 

بچه دار شدن، نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تولد یک کودک شادی را برای زندگی زن و شوهر به ارمغان می آورد و نبودنش می تواند نشاط را از بعضی از خانواده ها بگیرد. البته با پیشرفت علم پزشکی احتمال بچه دارنشدن زوج ها به حداقل رسیده اما برخی زوج ها به دلیل مسائل فرهنگی، اجتماعی و مالی نمی توانند پدر و مادر شوند. حتی گاهی همین دلیل به ظاهر بی اهمیت باعث می شود تا زندگی مشترک به بن بست برسد. البته ما همواره به زوج هایی که صاحب فرزند نیستند توصیه می کنیم به مشاور مراجعه کنند تا از لحاظ روانی واقعیت ها را بپذیرند و بتوانند با هم زندگی کنند.

 

▪ بعضی از زوج ها ترجیح می دهند بعد از ازدواج بچه دار شدن را به تأخیر بیندازند. این موضوع می تواند تاثیر منفی روی روابط?شان داشته باشد؟

 

هنوز چنین چیزی ثابت نشده اما اگر سن زن و شوهر بالا باشد و بچه دار شدن را به تأخیر بیندازند بدون شک مشکل ایجاد خواهد شد.

 

▪ آیا انجام مشاوره بارداری قبل از ازدواج ضروری است؟

 

برای همه زوج ها نیازی نیست اما افرادی که در معرض خطر ناباروری قرار دارند باید به مراکز ناباروری معتبر مراجعه کنند تا وضعیت سلامت آنها بررسی شود و بعد از ازدواج به مشکل برنخورند.

منبع:salamat.ir


ویدیو مرتبط :
پناهیان تقدیر در ازدواج خیلی سخت عوض میشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه نشریه اکونومیست به معضل ازدواج در ایران



اخبار,اخباراجتماعی , ازدواج

برای کسانی که نگران خانواده و سنت ها هستند وضعیت کنونی ایران نگران کننده است. نهاد سنتی خانواده در ایران مثل بسیاری دیگر از نقاط دنیا در حال فروپاشی است و از هر سه ازدواج یک ازدواج در شهر تهران به جدایی و طلاق می انجامد.

نشریه اکونومیست در جدید ترین شماره خود گزارشی از معضل کاهش میل به ازدواج در ایران منتشر کرده است.

به گزارش عصر ایران در این گزارش با اشاره به تمایل حکومت ایران برای ترویج مساله ازدواج در بین جوانان به عنوان راهکاری برای جلوگیری از معضل پیری جمعیت ایران می نویسد این مساله به دغدغه نخست سران حکومت ایران تبدیل شده است.

اکونومیست می نویسد:
دولت ایران می خواهد دلال و واسطه ازدواج بین جوانان باشد. در حالی که به نظر می رسد بسیاری از جوانان ایرانی ازدواج خود را به تاخیر انداخته اند حکومت این کشور در تدارک و برنامه ریزی برای گسترش این سنت در بین جوانان است. اخیرا در استان همدان یک آیت الله ارشد نسبت به خطر از دست دادن مشاغل دولتی برای کارمندان مجرد هشدار داده است. یک ارزیابی و مطالعه نشان می دهد یک وب سایب همسر یابی که توسط حکومت راه اندازی شده است ممکن است بتواند بیش از 100 هزار ازدواج جدید را ساماندهی کند.

برای کسانی که نگران خانواده و سنت ها هستند وضعیت کنونی ایران نگران کننده است. نهاد سنتی خانواده در ایران مثل بسیاری دیگر از نقاط دنیا در حال فروپاشی است و از هر سه ازدواج یک ازدواج در شهر تهران به جدایی و طلاق می انجامد.

اسلام شیعی رایج در ایران مساله صیغه یا همان ازدواج موقت را به عنوان راهکاری به جای ازدواج به رسمیت می شناسد. این ازدواج موقت می تواند از یک ساعت تا سال ها برقرار باشد، اما این چیزی نیست که مطلوب حکومت باشد . حکومت به دنبال ازدواج های دایم و همیشگی بین جوانان است.

با این جال به نظر می رسد بسیاری از 55 درصد از جمعیت زیر 30 سال ایران (از جمعیت 77 میلیونی ) علاقه مند به ارتباطات موقت به جای ازدواج دایم هستند. اخیرانهادهای حکومتی ایران اعلام کردند بیش از 300 وب سایت دوست یابی به سبک غربی را شناسایی و از دسترس خارج کرده اند. در حالی که مقامات حکومت ایران قادر به کنترل و از دسترس خارج کردن همه این گونه وب سایت ها نیستند ترجیح می دهند به عنوان دلال و تسهیل کننده و مشوق سیاست ازدواج باشند.

اما یک وب سایت رسمی که در ماه اخیر راه اندازی شده است به نظر نمی رسد بتواند به جز قشر مذهبی جامعه اقشار گوناگون را به سمت خود جذب کند. فرهاد جوان 32 ساله که 3 سال اخیر را تنها بوده است می گوید به هیچ وجه علاقه ای ندارد اطلاعات شخصی خود را روی این وب سایت تحت کنترل حکومت قرار دهد.

اکونومیست در پایان این گزارش می نویسد وقتی در جامعه ای بیش از 60 درصد از ورودی دانشگاه ها و دانشجویان را دختران تشکیل دهند به طور طبیعی مساله اولویت همسر شدن از دستور کار آنها خارج می شود.


  اخباراجتماعی  - عصر ایران