سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی



 

نگاهی  به ناسازگاری در زندگی زناشویی

 

نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی وقتی‌ آب‌تان‌ به‌یك‌جوی نمی‌رود.دلت می‌خواهد فریاد بزنی و از ته دل به سرنوشت خودت فحش بدهی. دلت می‌خواهد مقصر را پیدا كنی و هر چه روی دلت مانده را به او بگویی و دلت خنك شود. شوهرت هم دلش می‌خواهد به میز مشت بكوبد و سرش را به دیوار بزند.

 

شاید او هم اگر مقصر را پیدا كند مشتی به چانه‌اش بزند تا از دست این همه كینه خلاص شود.

 

زندگی‌تان جهنم شده است. چشم دیدن همدیگر را ندارید در حالی كه می‌دانید همدیگر را هم دوست دارید اما انگار برای هم ساخته نشده‌اید. نمی‌شود دیگر! انگار هیچ وقت آب شما دو نفر توی یك جوی نمی‌رود و مثل دوتا خط موازی یا باید از هم دور باشید یا نزدیك شدن به فكر و احساس هم برایتان غیرممكن است.

 

چرا این اتفاق افتاده است؟ از كی این طور شد؟ شما عاشق كس دیگری شده‌اید؟ همسرتان زن دیگری را دوست دارد؟ یا... .هر چه هست این زندگی گل‌آلود شما را به جایی نمی‌رساند. شما و همسرتان با هم سازگار نیستید.

 

 

سازگاری‌ها

 

وقتی ما توان سازگاری نداریم ناسازگار می‌شویم، اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟محققان توانسته‌اند فهرستی از اولویت‌های زوج‌های سازگار و ناسازگار را تهیه كنند كه بودن این فهرست سبب سازگاری و نبود آن سبب ناسازگاری می‌شود.

 

 

سازگاری در تصمیم‌گیری‌های مشترك

 

به گزارش ایسنا تحقیقی كه میشل روی 450‌زوح انجام داد نشان داد زنانی كه در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به بودجه، تجهیزات و وسایل مسكن و امور فرزندان در كنار شوهرانشان به صورت فعال مشاركت دارند، از زندگی خود راضی‌تر هستند.

 

آقایان اگر شما این همكاری را از همسرتان دریغ می‌كنید و همسری سازگار می‌خواهید بهتر است در روش خود تجدیدنظر كنید.

 

تحقیق دیگر نشان می‌دهد افراد ناراضی از زندگی زناشویی كسانی هستند كه شوهران سنتی و زنان غیرسنتی دارند. زنان شاغلی كه به علت استقلال روانی و اقتصادی تصمیم‌گیری در خانواده را حق خود می‌دانند، با سدی به نام شوهران سنتی مواجه می‌شوند كه برای منع آنان از این كار كوهی از وظایف و مسائل را سر راه آنان قرار می‌دهند تا آنان را سر جای خود بنشانند.

 


اوقات فراغت

 

این یكی از مشكلاتی است كه امروز بین خانواده‌های ایرانی بیشتر بروز می‌كند. فشار تورم و نیاز اقتصادی سبب می‌شود مردان و زنان كاری فزون‌تر انجام دهند و حضور در شیفت‌های اضافی كاری آنان را از گذران اوقات فراغت در خانواده بازمی‌دارد. این گلایه‌ای است كه اكثر زنان از همسران پركار خود دارند و در فهرست محققان ازجمله پاركی و ساكر جزو عوامل ناسازگاری است.

 

زنان در این خانواده‌ها یا تنها می‌مانند یا وقت خود را با كودكشان سر می‌كنند و كم‌كم حس گسستگی خانواده به سراغشان می‌آید. آنان سعی می‌كنند این گسستگی را مهار كنند، اما مشاجرات پیش می‌آید... .

 

نگاهی  به ناسازگاری در زندگی زناشویی


فرزند، حلال مشكلات

 

تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های دارای فرزند از نظر میزان روابط جنسی و رضایت‌مندی در سطح بالاتری قرار دارند و نبود هر یك از این مولفه‌ها منجر به ناسازگاری در خانواده می‌شود.

 

 

ارتباطات موثر

 

این یكی دیگر از عوامل سازگاری است. رفتارهای ارتباطی زوج‌های سازگار بیشتر از زوج‌های ناسازگار بر مبنای گذشت و تكیه بر نكات مثبت طرف مقابل است. زوج‌های ناسازگار در برداشت خود از منظور و هدف طرف مقابل به صورت منفی عمل می‌كنند در حالی كه در زوج‌های سازگار بین منظور فرستنده و برداشت گیرنده تفاوت اندكی وجود دارد. یعنی این زوج‌ها مثبت‌اندیش‌تر و شنونده‌های بهتری هستند. اهل قضاوت و پیشداوری نیستند و حرف‌های طرف مقابل را تحریف نمی‌كنند. در عوض زوج‌های ناسازگار اغلب تفسیر منفی از پیام طرف مقابل خود ارائه می‌دهند.

 

 

زوج‌های پیشگو

 

جالب است بدانید این تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های موفق و سازگار از توانایی بیشتری برای پیش‌بینی رفتار طرف مقابل خود برخوردار هستند و لذا در روابط زناشویی نیز موفق‌ترند. مهارت‌های ارتباطی و حل مساله به تنهایی قادر است سازگاری یا نا سازگاری یك زوج را مشخص كند.

 


همسان نه، مكمل

 

تحقیقی كه روی زوج‌های همسان شاهد انجام شده، نشان می‌دهد همسانی ویژگی‌های روانی میان همسران می‌تواند منجر به ناسازگاری شود در حالی كه شخصیت‌های مكمل بهتر با هم سازگاری می‌كنند. بنابراین دنبال نسخه مونث خودتان نباشید!

 

تحقیقات بسیاری در مورد سازگاری و ناسازگاری زوج‌های جوان انجام شده است.این تحقیقات به شما می‌گوید كجا زندگی به بن‌بست می‌رسد و اگر چه رفتاری پیش بگیرید با وجود تمام اختلافات می‌توانید به زندگی مشترك توام با خوشبختی ادامه دهید، اما در این شماره بیش از این مجال نیست و ادامه این مبحث را در هفته‌های آتی پی می‌گیریم.


ویدیو مرتبط :
بردن اختلاف زناشویی = باختن زندگی زناشویی ـ هلاکویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند توصیه برای زندگی زناشویی بهتر



 

زناشویی

 

توصيه به زوج هاي جوان اين است كه زياد سخت نگيريد. هيچ گاه به خود اجازه ندهيد كه فكر طلاق به ذهنتان خطور كند. حتي در بحراني ترين لحظات زندگي و در اوج كشمكش ها و اختلاف هاي زناشويي، طلاق تنها راه حل نيست. مطمئن باشيد كه پس از طلاق مشكلات و سختي هاي. زيادي انتظارتان را مي كشد.خودپسندي و خودخواهي، ازدواج را به ورطه نابودي مي كشاند.

 

هر يك از نكات زير مي تواند زندگي زناشويي را به بن بست بكشاند:

1- تعهد بيش از اندازه

تعهد بيش از اندازه و خستگي جسمي و روحي؛ اين مشكل در زوج هاي جواني كه در مدرسه يا دانشگاه تحصيل مي كنند يا تازه در جايي استخدام شده اند بيشتر به چشم مي خورد. حتي الامكان سعي كنيد اوايل ازدواج به دانشگاه برويد، كار تمام وقت داشته باشيد، صاحب فرزندي شويد، خانه بسازيد يا كار و كاسبي جديدي راه بيندازيد. اين كارها مشكلات و سختي هاي زيادي به همراه دارد و بسياري از زوج هاي جواني كه با اين مشكلات روبه رو مي شوند، پس از آن كه ازدواجشان با شكست مواجه مي شود با تعجب از خود مي پرسند:«چرا چنين اتفاقي افتاد؟» مسئوليت و مشغله ي زياد باعث مي شود كه زن و شوهر فرصت كمي براي همديگر داشته باشند و بنابراين فاصله ي آنها روز به روز افزايش مي يابد و زماني مي رسد كه براي هم مثل دو غريبه هستند، پس سعي كنيد در اوايل ازدواج، براي خود، كار و دردسر نتراشيد و وقت بيشتري را با هم بگذرانيد تا همديگر را بيشتر بشناسيد.

 

زندگی بهتر

 

2- صورت حساب هاي بالا

صورت حساب هاي بالا و بحث بر سر نحوه ي خرج كردن پول؛ اجناس مصرفي خود را با پول نقد خريداري كنيد، در غير اين صورت آنها را به صورت قسطي نخريد. تمام پولتان را براي خريد خانه يا اتومبيل كه استطاعت خريد آن را داريد خرج نكنيد. هميشه مقداري از پولتان را براي روز مبادا پس انداز كنيد و با آن به سفرهاي كوتاه برويد و اگر صاحب فرزندي هستيد، آن را براي مواقع ضروري كنار بگذاريد. سعي كنيد درآمدتان را عاقلانه و درست خرج كنيد.

 

 

3- خودپسندي

در جهان دو گروه از مردم وجود دارند، افراد بخشنده و افراد گيرنده. ازدواج دو نفر بخشنده مي تواند يك مسئله ي رضايت بخش و خوشايند براي هر دو طرف باشد، بين دو نفر بخشنده و گيرنده هميشه اصطكاك وجود دارد، اما دو نفر گيرنده در عرض شش هفته زندگي مشترك، به جان هم مي افتند و دمار از زندگي هم درمي آورند. خودپسندي و خودخواهي، ازدواج را به ورطه نابودي مي كشاند.

 

 

4- دخالت والدين

اگر زن يا شوهر به طور كامل از والدينشان جدا نشوند، احتمال بروز مشكل در زندگي زناشويي آنها وجود خواهد داشت. بعضي از والدين دوست ندارند فرزندشان پس از ازدواج از آنها دور شود و ترجيح مي دهند كه در كنارشان زندگي كند. آنها به اين مسئله توجه ندارند كه در اين صورت ممكن است باعث به وجود آوردن مشكل در زندگي مشترك فرزندشان شوند.

 

زندگی بهتر

 

5- توقعات زياد و بي جا

بسياري از زوجين انتظار دارند كه پس از ازدواج وارد يك سرزمين پر از شادي و خوشبختي شوند. آنها هميشه روياي قصر پريان را در سر مي پرورانند، غافل از اين كه گاهي اوقات در زندگي زناشويي مشكلاتي پيش مي آيد كه عرصه زندگي آنها را تنگ مي كند.

 

 

6- بحث و جدل

سخن ما با كساني است كه فضاي خانه را با بحث و دعواهاي خود مسموم مي كنند و باعث رنجش و نگراني طرف مقابل خود مي شوند و او را از ادامه ي زندگي مشترك دلسرد مي كنند. بدبيني و حسادت، يكي از علل ايجاد جر و بحث زوجين است و خودبيني عامل ديگري است كه باعث آزار رساندن به طرف مقابل مي شود.

 

 

7- اعتياد

اعتياد نه تنها باعث از هم پاشيدن زندگي مشترك مي شود بلكه فرد را نيز از بين مي برد. هميشه از مواد مخدر و مشروبات الكلي دوري كنيد.

 

 

8- خيانت و بي وفايي نسبت به همسر

ازدواج، پيمان و تعهد بين دو نفر است و آنها را متعهد مي سازد كه تا آخر عمر به هم وفادار بمانند و در غم و شادي هاي زندگي، شريك يكديگر باشند. متأسفانه بعضي از همسران به اين تعهد پايدار نمي مانند و پس از مدتي از جاده درستي منحرف مي شوند و به همسرشان خيانت مي كنند و با اين كار كتاب زندگي مشتركشان را براي هميشه مي بندند.

 

زندگی بهتر

 

9- شكست در كار و تجارت

اين مسئله به خصوص در مردان بسيار به چشم مي خورد. اضطراب و نگراني كه به دنبال اين شكست ايجاد مي شود، باعث آشفته كردن كانون خانواده مي شود.

 

 

10- موفقيت در تجارت و كسب و كار

شايد خطر موفق شدن در تجارت يا به اصطلاح يك شبه پولدارشدن بيشتر از شكست در تجارت باشد. گاهي اوقات، ثروت يكباره اي كه به طرف خانواده ها سرازير مي شود باعث دور شدن آنها از يكديگر و منجر به مرگ زندگي مشترك مي شود.

 

 

11- ازدواج در سنين پايين

آمار طلاق در بين دختراني كه در سنين 17- 14 سالگي ازدواج مي كنند دو برابر بيشتر از دختراني است كه در سنين 19-18 سالگي ازدواج مي كنند و نيز كساني كه در سنين 19- 18 سالگي ازدواج مي كنند، 75 برابر بيشتر از كساني كه در سنين 20 سالگي پيمان زناشويي مي بندند به دادگاه هاي طلاق قدم مي گذارند.این آمار نشان مي دهد كه فشار ناشي از اضطراب و هيجان هاي دوران نوجواني با مشكلات زندگي مشترك در هم مي آميزد و خيلي زود زن و شوهر را به پاي ميز طلاق مي كشاند.