سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نکاتی در مواجهه با مشکلات گوارشی




 

نکاتی در مواجهه با مشکلات گوارشی

 


خوددرمانی عادت معمول مردم برای درمان مشکلات و بیماری های معده ای و روده ای و ناراحتی گوارشی مثل سوزش سردل، سنگینی معده، سو هاضمه، اسهال و دردهای شکمی است.

مردم تصور می کنند اگر برای درمان این دردها معده خود را از داروهای آنتی اسید و آنتی بیوتیک انباشته کنند، هیچ اتفاقی مهمی نمی افتد. برخی افراد حتی سعی می کنند از داروهای ضد اسهال قوی تر و بدون مشورت با پزشک برای درمان این علائم و ناراحتی ها استفاده کنند.

متخصصان گوارش تاکید دارند که در شرایط اورژانس موارد خاص، استفاده هرازگاهی از آنتی اسید ها، بلامانع است اما به هیچ وجه درست نیست و می تواند مشکل ساز شود.

اسهال ممکن است نتیجه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد و یا در اثر ابتلا به بیماری های روده کوچک مثل بیماری روده ملتهب، حمله انگلی، عدم تحمل یک غذای خاص و یا واکنش به داروهای مختلف بروز کند. بنابراین بسته به اینکه که عامل اسهال چیست، راه حل ها و درمان های متفاوتی مورد نیاز است که در صورت درمان مناسب عامل مربوطه، اسهال نیز درمان می شود. اگر اسهال ناشی از عفونت ویروسی باشد برای درمان آن نیازی به دارو نیست بلکه تنها با مصرف مایعات زیاد ظرف چند روز، اسهال درمان می شود. اما اگر عامل بروز این مشکل گوارشی عفونت های باکتریایی باشد، باید طبق تشخیص پزشک، آنتی بیوتیک مصرف شود. برای خود درمانی اسهال، فرد باید بتواند عوامل مختلف ایجاد کننده این مشکل را بر اساس علائم بیماری خود تشخیص دهد که این کار تقریبا به غیر از پزشک، برای فردی که هیچ سابقه تحصیلات پزشکی ندارد، غیرممکن است.

 

با توجه به مطالب فوق، متخصصان گوارش دو نکته مهم را در موارد مواجهه با مشکلات گوارشی توصیه می کنند:

۱) تشخیص نیاز به مصرف آنتی بیوتیک را به عهده پزشک بگذارید. معمولا مردم برای هر نوع اسهال، یک دوره آنتی بیوتیک مصرف می کنند اما مصرف آنتی بیوتیک همانطور که در بالا ذکر شد فقط در مورد عفونت های باکتریایی مورد نیاز است. همچنین دوز و طول دوره مصرف آنتی بیوتیک نیز حائز اهمیت است به همین دلایل اجازه دهید پزشکان در این مورد تصمیم بگیرند. گاهی اوقات خود درمانی وضع را بد تر کرده و منجر به مقاومت دارویی می شود.

۲) از عوارض آنتی اسید ها آگاه شوید. بیشتر مردم در مصرف آنتی اسید ها برای درمان مشکلات گوارشی نیز بی احتیاط عمل می کنند. در حالی که برخی از این داروها اسید تولید شده در دستگاه گوارش را خنثی کرده و برخی دیگر تولید این اسید را افزایش می دهند. این داروها شاید در مراحل ابتدایی علائم بیماری را تا حدی تسکین دهند، اما ممکن است این علائم ناشی از یک مشکل جدی تر مثل سرطان مری معده باشد. آنتی اسید ها شاید دردهای شکمی را کاهش دهند اما بیماری را به طور کامل درمان نمی کنند. پس آزمایشات دقیق باید توسط پزشک انجام گیرد تا علت دقیق مشکل گوارشی شما و در نیتجه نحوه درمان مناسب آن، شناسایی شود.

منبع:mardomsalari.com


ویدیو مرتبط :
درمان مشکلات گوارشی سالخوردگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل مشکلات گوارشی خوردن شیر



 

دلایل مشکلات گوارشی خوردن شیر

 

تجربیات نشان داده است افرادی که با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند به مرور با استفاده از شیرهای بدون لاکتوز و آنزیم مربوط به آن در بدن آنها سنتز می‌شود.

برخی از افراد به خوردن شیر حساسیت دارند و این موضوع می‌تواند به دو علت باشد یکی اینکه بدن فرد تحمل لاکتوز شیر را ندارد و علت آن هم این است که مصرف شیر این افراد بعد از دوران شیرخوارگی قطع شده و به مواد دیگری روی می‌آورند و آنزیم لاکتاز در بدن آنها سنتز نشده و عدم تحمل لاکتوز را در بزرگسالی پیدا می‌کنند.

عدم تحمل لاکتوز در جوامع اروپایی بین 5 تا 6 درصد است ولی در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی به 60 تا 70 درصد می رسد و در کشور ما، افراد حدود 20 درصد عدم تحمل لاکتوز را دارند.

علت دیگر اینکه برخی از افراد به خوردن شیر حساسیت دارند این است که در شیر پاستوریزه برخی باکتری‌های مقاوم به گرما از بین نمی روند و این باکتری‌ها و برخی باکتری‌های سرما دوست هستند که رشد پیدا می کنند و برخی باکتری‌ها هم بعد از بسته بندی شیر اگر در مجاورت درجه حرارت بالاتر از 4 درجه قرار گیرند شروع به رشد کرده (باکتری‌های گرما دوست) و بدین ترتیب در این نوع شیرها اگر مراحل پاستورازیسیون شیر به خوبی انجام نشده باشد برخی افراد با خوردن این شیرها حال بدی پیدا می‌کنند.

علت اینکه برخی افراد به خوردن این شیرها حساسیت دارند این است که با خوردن این نوع شیرهای پاستوریزه این باکتری‌های سرما دوست و گرما دوست وقتی وارد روده می شوند از لاکتوز شیر استفاده می‌کنند و تولید گاز اسید لاکتیک کرده و التهابات گوارشی پیدا می‌کنند بنابراین، این افراد مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر را ندارند بلکه به نوع شیر مصرفی حساسیت دارند.

بهتر است که این افراد از شیر استریلیزه استفاده کنند که عاری از هر نوع باکتری است و مطالعات نشان داده است که افرادی که از شیرهای مدت دار استفاده می‌کنند مشکل التهابات گوارشی پیدا نمی‌کنند.

همچنین به افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر را دارند توصیه می شود که از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنند که بسیار مناسب است و بعد از 1 تا 2 ماه بتدریج از شیرهای معمولی کم چرب استفاده کنند، تجربیات نشان داده است که عده زیادی از افراد می‌توانند مشکل عدم تحمل لاکتوز را برطرف کنند چرا که با مصرف شیر لاکتوز و آنزیم مربوط به آن می‌تواند در بدن فرد سنتز شود.

افرادی که بدن آنها به خوردن شیر بسیار حساسیت دارند می‌توانند از منابع دیگری مثل ماست استفاده کنند که فاقد لاکتوز شیر است و کلسیم بالایی دارد اما فاقد لاکتوز است و این عامل باعث کاهش جذب کلسیم در بدن این افراد می شود به علت اینکه لاکتوز جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد.

از دیگر منابعی که این افراد می توانند به عنوان جایگزین شیر استفاده کنند پنیر است که منبع غنی از کلسیم است اما به مانند شیر نیست، همچنین استفاده از برخی شیرهای طعم دارهم توصیه می‌شود اما از لحاظ کلسیم بالا مثل شیرهای طبیعی نیست ولی بدون مزایا هم نیست و اگر قابلیت جذب کلسیم شیر معمولی 40 درصد است جذب کلسیم در شیرهای طعم دار به 25 درصد می‌رسد.