سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نکاتی برای بارداری سالم



 

بسیاری از زنان در آرزوی مادر شدن زندگی را سپری می‌ کنند. انواع اقدامات را انجام می ‌دهند تا به هدف خود برسند. اما هنگامی که باردار می ‌شوند، نمی دانند که در 15 تا 20 درصد موارد در معرض عوارض گوناگونی قرار دارند یا اینکه چه تمهیداتی باید بیندیشند تا بارداری سالمی داشته باشند؟ مهم است بدانیم که چه کارهایی موجب ایجاد خطر برای زنان باردار می‌ شود.

 

 

نکاتی برای بارداری سالم

 

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فلوشیپ لاپاروسکوپی و نازایی در این خصوص توضیح می دهند:

 


در دوران حاملگی می ‌شود ورزش کرد؟



بله، انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات پیش، حین و پس از حاملگی به خانم‌های محترم توصیه می ‌شود. اگر در زندگی روزمره عادت به ورزش داشته‌اید، در هنگام حاملگی آن را ادامه دهید. تنها این نکته را به خاطر بسپارید که در حاملگی نباید تا حد خستگی مفرط به ورزش کردن ادامه داد. ورزش‌های ایروبیک همانند پیاده ‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا بسیار مناسب دوران بارداری هستند ولی باید از انجام ورزش‌های رزمی و بوکس در حین بارداری اجتناب کرد. انجام ورزش شنا در حاملگی به انجام ساده‌تر زایمان و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک کرده و با کاهش وزن خانم حامله در آب از صدمه به مفاصل زانو جلوگیری می ‌شود.



در موارد خاصی باید از انجام ورزش اجتناب کرد و یا حتماً با نظر پزشک اقدام به این کار کرد. این موارد عبارتند از: تهدید به سقط که همراه خون‌ریزی سه ماهه اول باشد و حاملگی‌های چند قلویی و بیماری قلبی و ریوی شدید و احتمال زایمان زودرس که با کوتاه شدن طول دهانه رحم همراه است.

 



آیا در دوران حاملگی می‌ توان به مسافرت رفت؟



به طور کلی اگر حاملگی طبیعی باشد و احتمال سقط و یا زایمان زودرس را نداشته باشیم، بله ولی خانم حامله باید هر یک ساعت یک بار به مدت یک ربع قدم بزند تا از بروز لخته در سیاهرگ‌های پای وی جلوگیری شود ولی در کل اگر بتوان از مسافرت‌های طولانی در سه‌ماهه اول و سوم خودداری کرد، بهتر است. در اغلب کشورهای دنیا از پرواز خانم حامله بعد از هفت‌ ماهگی ممانعت به عمل می ‌آورند.

 

 

 


تغذیه هنگام حاملگی چگونه باید باشد؟



خانم حامله در ابتدای حاملگی به علت بروز تهوع و استفراغ باید از 5 یا 6 وعده غذایی مختصر استفاده کند که به شرح ذیل است: صبحانه و ساعت 10 صبح یک میوه، ناهار مختصر و ساعت 4 عصر یک نوع لبنیات به‌ طور مثال، 125 گرم ماست و شام مختصر و نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب.



نکته جالب توجه این است که افزایش وزن بیش از 12 کیلوگرم حتی تا 30 کیلوگرم در حاملگی در ایران یک امر بسیار معمولی است در حالی که باید بدانیم که بسیاری از عوارض حاملگی با افزایش وزن حین دوره‌ بارداری افزایش می ‌یابند که از جمله دیابت حین بارداری و بزرگ شدن جنین و افزایش احتمال زایمان دشوار و درنهایت سزارین را می‌ توان نام برد. به طور کلی مصرف انواع ویتامین‌ها، آهن و کلسیم در حاملگی توصیه می ‌شود. با مصرف اسید فولیک به مقدار یک میلی‌گرم از سه ماه قبل از حاملگی می ‌توان از بروز اختلالات سیستم عصبی جنین جلوگیری کرد.

 

 

تغذیه در دوران بارداری

 

آیا مصرف دارو در بارداری مجاز است؟


مصرف داروها در بارداری را به پنج گروه تقسیم ‌بندی کرده‌اند که از بی ‌خطر‌ترین که در گروهA می‌ گیرد تا پرخطرترین در گروهX ، متفاوت هستند. در هر حال، پیش از شروع مصرف هر دارویی باید با پزشک خود مشاوره کنید و به خصوص در سه ماهه اول تا حد امکان از مصرف دارو خودداری کنید.

 


آیا لازم است که خانم حامله با دندان‌پزشک مشاوره کند؟


بله، ویزیت در ابتدای حاملگی و حتی پیش از حاملگی به خانم‌ها توصیه می‌ شود و انجام اغلب عمل‌های ترمیمی در حاملگی بی ‌خطر است. تنها باید به دندانپزشک خود یادآور شوید که حامله هستید.

 



آیا مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر در حاملگی مجاز است؟


خیر مصرف سیگار و مواد مخدر سبب اختلال در خون ‌رسانی به جنین و کوچکی بیش از حد وی و گاه حتی مرگ داخل رحمی‌ جنین می ‌شود. حتی مادر باردار نباید در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرد و به اصطلاح، سیگاری دست دوم باشد و دود سیگار را به صورت تحمیلی، استنشاق کند.

 

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بهداشت دهان در بارداری، نکاتی که باید رعایت کنیم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری



 

نکاتی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری

 

 

کمر درد در دوران بارداری ، بسیار شایع است اما این بدان معنی نیست که شما باید آن را نادیده بگیرید. کمر درد ممکن است علامتی برای زایمان زودرس باشد .حتی کمر دردهای شدید همراه با خونریزی و ترشحات واژن ممکن است مادر را با مشکلات اساسی مواجه کند .پس لازم است مواردی را درباره کمر درد رعایت کرده و در باره آن بیشتر بدانیم .

 

شکایت از کمر درد درد دوران بارداری بسیار شایع است و جای تعجبی هم ندارد چرا که شما در حال افزایش وزن هستید .هورمونهای شما در حال تغییر است و این، آرامش عضلات و رباط های سراسر بدن را به هم میزند .اما مجبور به تحمل این درد نیستید چرا که با روشهای درمانی کمردرد در دوران بارداری و با یک استراتژی ساده میی توانید از بروز آن تاحدی جلوگیری کنید .


تمرین با یک وضعیت مناسب


کودک شما درحال رشد است و این مرکز ثقل شما را به سمت جلو میراند و باعث میشود که برای اجتناب از جلو افتادن به عضلات کمر خود فشار بیاورید و همین باعث بروز کمر درد میشود . سعی کنید پشت و شانه های خود را به سمت پائین ، راست کشش دهید و باز هم صاف بایستید این تمرین را چند بار تکرار کنید .

 


به زمان و وضعیت نشستن و ایستادن ،دقت کنید


زمانی که می نشینید پاهای خود را کمی بالاتر از حد معمول قرار دهید برای اینکار یک صندلی کوچک زیر پاهای خود و یک بالش کوچک پشت خود قرار دهید . از ایستادن به مدت طولانی اجتناب کرده و حتما هنگام ایستادن یک پای خود را روی یک چهار پایه قرار دهید.

 

بدنتان را هنگام خواب تنظیم کنید


هنگامی که می خوابید خود را عقب نیندازید سعی کنید هر دو زانو را خم کرده و یک بالش بین آنها قرار دهید و یک بالش هم زیر شکم خود بگذارید .

 

اشیای سنگین بلند نکنید


بلند کردن یک شیء کوچک ، چمباتمه زدن و و خم کردن کمر خود را محدود کنید اگر نیاز به کمک دارید از دیگران کمک بگیرید

 

کفش و شلوارخود را با دقت انتخاب کنید


پوشیدن کفش پاشنه بلند با قوس کم گزینه مناسبی است . همچنین سعی کنید از شلوارهای با کمربند مخصوص بارداری استفاده کنید.

 

اندام خود را متناسب نگه دارید


ورزش منظم می تواند شما را ا ز جلو افتادن بدن دور نگه دارد، قوی کند و همچنین تسکینی برای کمر درد باشد. خوب است با مشورت پزشک شنا و پیاده روی و دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود قرار دهید.


سعی کنید تمرینات کج کردن لگن خاصره را دنبال کنید


زانو بزنید و دستهای خود را در پشتتان قرار دهید سپس شکم و ستون فقرات خود را به سمت بالا برده و 5 ثانیه تامل کنید .بعد از این مدت به شکم و پشت خود یک استراحت کوتاه داده و این عمل را 5 بار تکرار کنید مراقب باشید از کشش بیش از حد بپرهیزید

 

درمان با مکمل را هم در نظر بگیرید.


معلوم نیست تا چه حد فن ماساژ یا طب سوزنی در زمان بارداری در درمان کمر درد موثر است اما اینکار ممکن است آرامشی را که به دنبال آن هستید برای شما به ارمغان بیاورد .

 

منبع:daneshju.ir