سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نوشتن افکار مزاحم آنها را کمرنگ می‌کند



 

افکار مزاحم,نوشتن افکار مزاحم, نوشتن افکار

 

یک دکترای روانشناسی گفت: برای همه پیش می‌آید زمانی که تلاش می‌کنند به موضوعی فکر نکنند ناخودآگاه تنها به آن موضوع می‌اندیشند به همین دلیل نباید با این افکار مقابله کرد در واقع نوشتن افکار نوعی استقبال از آنهاست که با مرور زمان حساسیت افراد بر افکار مزاحم کم می‌شود.

 

دکتر مهدی دوایی ،با بیان اینکه اغلب دانشجویان از حواس پرتی و عدم تمرکز لازم هنگام درس خواندن شکایت دارند، گفت: اشتغال ذهنی دانشجویان مانع از تمرکز لازم هنگام فراگیری مطالب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای داشتن تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی در انجام کارها دو راهکار کاربردی وجود دارد، گفت: راهکار اول یادداشت افکار مزاحم در دفترچه‌ای است که دانشجویان می‌توانند همیشه به همراه داشته باشند، افکار مزاحمی که هنگام مطالعه به سراغ افراد می آید مانع فهم مطالب خوانده شده می‌شود، در این شرایط باید خواندن کتاب را برای مدت کوتاهی کنار گذاشت و به یادداشت افکاری که مانع مطالعه شده‌اند پرداخت، در ابتدای کار نباید کمتر از 10 دقیقه را صرف نوشتن افکار صرف کرد، نوشتن افکار به مرور می تواند دایره زمانی بیشتری را دربرگیرد.

 

این دکترای روانشناسی گفت: برای همه پیش می آید زمانی که تلاش می کنند به موضوعی فکر نکنند ناخودآگاه تنها به آن موضوع می اندیشند، به همین دلیل نباید با این افکار مقابله کرد، در واقع نوشتن افکار نوعی استقبال از آنهاست که با مرور زمان حساسیت افراد بر افکار مزاحم کم می شود.

افکار مزاحم,نوشتن افکار مزاحم, نوشتن افکار

دکتر دوایی در خصوص راهکار دوم مقابله با حواس پرتی گفت: می توان با افکار مزاحم گفتگو کرد و به خود بگوییم که حواسمان به او هست، اما زمان دیگری با او مکالمه می کنیم، روش کار به این ترتیب است که عنوان افکار مزاحم را نوشته و پس از مدت زمانی که کار اصلی که به آن می پرداختیم تمام شد، پرداختن به همان فکر مزاحم و فکرکردن به آن را شروع کنیم.

 

وی همچنین افزود: باید به افکار بگوییم که ندای او را شنیده‌ایم و حتما زمانی را به گفتگو با او اختصاص می دهیم، پس از نوشتن افکار، شروع به خواندن آن کرده و حدود پنج بار آن را بخوانیم تا زمانی که حساسیت نسبت به آن افکار کمتر شود.

 

دکتر دوایی در پایان یادآور شد: پس از بکارگیری یکی از این دو روش باید برای رسیدگی به افکار شروع به طبقه بندی کرده و به آنها رسیدگی شود، برخی از افکار مربوط به دلخوری‌هایی از اطرافیان است که باید آنها مطرح شوند در غیر این صورت دچار انباشتگی می شوند.

منبع:ایسنا


ویدیو مرتبط :
با افکار مزاحم چگونه برخورد کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از بازگشت افکار مزاحم به مغز با آدامس جویدن



آدامس, فواید جویدن آدامس, راههای خلاص شدن از افکار آزاد دهنده

جویدن آدامس می‌تواند ذهن را از افکار ناخواسته منحرف کند

 

پیشگیری از بازگشت افکار مزاحم به مغز با آدامس جویدن
نتایج تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ریدینگ انگلیس حاکی از آن است که جویدن آدامس می‌تواند ذهن را از افکار ناخواسته منحرف کند.
زمان‌های زیادی پیش می‌آید که آهنگ یا فکر خاصی در ذهن انسان تکرار می‌شود و خلاصی از آن به سختی صورت می‌گیرد؛ اما اکنون محققان دریافته‌اند که جویدن آدامس می‌تواند راه‌حل ساده‌ای برای این معضل باشد.بر اساس این یافته‌ها، جویدن آدامس می‌تواند همچنین برای جلوگیری از عود خاطرات آزاردهنده در مغز مورد استفاده قرار بگیرد.


به گفته «فیل بیمان» مولف ارشد این پژوهش، اکثر مردم ممکن است این حالت را برای دوره‌های کوتاه‌مدت و شاید چند دقیقه‌ای تجربه کنند، برخی نیز ممکن است این افکار مزاحم را برای چندین روز داشته باشند که این امر به بشدت خسته‌کننده و گاهی فلج‌کننده است.
شرکت‌کنندگان در این پژوهش به چند آهنگ گوش کردند؛ سپس از آن‌ها خواسته شد تا به این آهنگ‌ها گوش نکنند و با هر بار یادآوری، یک کلید را فشار دهند. افرادی که آدامس می‌جویدند، بسیار کمتر از سایرین این کلیدها را فشار می‌دادند.


به گفته محققان، دخالت در سخنرانی درونی از طریق یک نسخه پیچیده‌تر از روش جویدن آدامس ممکن است به طور گسترده‌ای کاربرد داشته باشد، اما به تحقیقات بیشتر برای مشاهده سودمند بودن آن در مقابله با علائم وسواس اجباری و اختلالات مشابه نیاز است.
نتایج این پژوهش در مجله Experimental Psychology منتشر شده است.

منبع : isna.ir