سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نوزاد در طول زایمان چه چیزی را تجربه می کند؟



نوزاد در طول زایمان چه چیزی را تجربه می کند

 آیا می خواهید بدانید که نوزاد شما هنگام تولد چه احساسی دارد؟ دوست دارید تجربه کودک را در حین تولد و ورود به این دنیا بدانید؟

 برای همه زنان باردار جالب است که چگونه نوزاد با چند کیلو وزن می تواند از فضایی با قطر کم خارج شود؟ طبیعت نوزاد را با دلیل خاصی به جمجمه نرم مجهز کرده است. با دست زدن و لمس سر نوزاد متوجه این مسئله خواهید شد. نرم بودن ملاج کودک به سر او اجازه میدهد هنگام عبور از کانال تولد حالت انعطاف پذیر داشته باشد. سر همه کودکانی که به طور طبیعی متولد می شوند در خلال تولد تا حدی تغییر شکل می دهد اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد چون طی چند روز سر نوزاد به حالت طبیعی بر می گردد.

 نوزاد چگونه اولین نفس را می کشد؟
فرایند زایمان موجب تغییرات فیزیولوژیکی و مکانیکی می شود که به نوزاد برای گرفتن هوا و اولین نفس کمک می کند. جنین در رحم مادر، اکسیژن مورد نیازش را از هوا جذب نمی کند بلکه باید آن را از مادر بگیرد. در دوران جنینی، اکسیژن از طریق جفت به کودک منتقل می شود اما زمانی که کودک متولد می شود و با قطع بند ناف، جفت نمی تواند وظیفه اش را انجام دهد و شش ها کارشان را آغاز می کنند. در رحم مادر، شش های کودک با مایع پر شده اند که به رشد آنها کمک می کند. زایمان باعث خشکی این مایع شده و در نتیجه شش ها می توانند باز شوند و بعد از تولد با هوا پر شوند.

علاوه بر این، شش های نوزاد بعد از تولد خون بیشتری را پمپاژ می کنند. در رحم، خون با فشار از این اعضای بدن عبور می کنند. در خلال تولد این فشار کاهش می یابد و خون به حالت عادی در آنها جریان می یابد.

 نوزاد چگونه گرم می ماند؟
چطور کودکی که از محیطی با حرارت 37 درجه  می آید، با درجه حرارت اتاق زایمان که حدود 21 درجه است سازگار می شود. تیروئید نقش بسیار مهمی در این فرآیند ایفا می کند. زمان تولد میزان تیروئید کودک بسیار بالاست که این مسئله به علت قرار گرفتن در معرض سرما و افزایش آدرنالین اتفاق می افتد. میزان بالای تیروئید باعث گرم شدن نوعی از چربی به نام "چربی قهوه ای" می شود. این چربی  برای کمک به نوزاد در تنظیم درجه حرارت بدنش خارج از رحم ضروری است.

 آیا نوزاد در زمان تولد احساس درد می کند؟
امروزه پزشکان می دانند که احتمالا کودکان تازه متولد شده درد را احساس می کنند.اما اینکه در طول زمان زایمان و تولد چه میزان درد را احساس می کند به درستی مشخص نشده است. اما اگر کمی بعد از تولد در معرض آزمایشات پزشکی قرار بگیرد، مطمئنا درد را احساس خواهد کرد. بنابراین ممکن است بتوان نتیجه گرفت که نوزاد در خلال عبور از کانال زایمان هم درد را احساس می کند اما نمی توان در این باره مطمئن بود.

دردی که ممکن است توسط نوزاد احساس شود شبیه احساس فشرده شدن تدریجی است اما گفتن اینکه کودک دقیقا چه حسی دارد، سخت است اما دردی که شما تجربه می کنید با دردی که ممکن است نوزاد تجربه کند، کاملا متفاوت است. ممکن است درد کودک شبیه تحت فشار قرار گرفتن در فضایی تنگ باشد.

 نوزاد چه چیزی را می بیند و می شنود؟
همانطور که نمی توان با اطمینان از نوع دردی که نوزاد در کانال زایمان متحمل می شود سخن گفت، پزشکان در مورد میزان بینایی و شنوایی نوزاد در طول زایمان مطمئن نیستند اما توانایی های شنوایی کودک پیش از تولد و ورود به دنیا ثابت شده است. در واقع پزشکان عقیده دارند شنیدن صدای مادر در حال حرف زدن و آواز خواندن در طول بارداری به کودک اجازه می دهد که صدای مادر را بعد از تولد تشخیص دهد.  تخمین میزان بینایی کودک پیش از تولد کمی دشوار است اما می دانیم که دید نوزاد بعد از تولد تار است و نمی تواند به خوبی تمرکز کند. اگر کودک را حدود 8 تا 10 اینچ از صورت مادر دور کنید ( این فاصله همان فاصله میان نوزاد و صورت مادر در زمان شیردهی از سینه است ) می تواند اجزای صورت مادر را تشخیص دهد که یکی از عناصر مهم پیوند میان مادر و کودک است.

 نوزاد در طول زایمان چگونه حرکت می کند؟
در فرآیند زایمان، نوزاد شما همه تلاشش را برای کمک به این فرآیند خواهد کرد.

1. برای شروع اتساع سرویکس، سر کودک به کانال تولد فشار وارد می کند

2. نوزادان معمولا در خلال فرآیند زایمان برای پیدا کردن آسان ترین راه خروج می چرخند و تغییر جهت می دهند.

3. به محض اینکه پهن ترین قسمت بدن نوزاد که همان سر است، خارج شد، بقیه فرآیند زایمان با سرعت و آرامش بیشتر انجام می شود.
 
تجربه کودک در زایمان سزارین چیست؟
تجربه تولد نوزاد در زایمان سزارین چه تفاوتی با تجربه نوزاد در زایمان طبیعی دارد؟ اولین تفاوت در شکل سر کودکی است که از کانال زایمان عبور نکرده است، سر نوزاد سزارینی گردتر است.

یک تفاوت کلیدی دیگر این است که تنفس نوزاد سزارینی سریعتر و سطحی تر از نوزادی است که به روش طبیعی متولد شده است. این تفاوت به علت انقباضات رحم مادر در طول زایمان و به موازات آن فشار سینه نوزاد در کانال زایمان است که به خروج مایع از شش ها کمک می کند. در نتیجه نوزاد سزارینی با تعدد تنفس در دقیقه (تاکی پنه گذرا  یا ریه مرطوب) متولد می شوند و ممکن است مجبور شوند سریع تر و سخت تر نفس بکشند تا مایع درون شش جذب شود. این مسئله معمولا بدون نیاز به مداخله ظرف 24 تا 48 ساعت حل می شود.


منبع:ninisite.com


ویدیو مرتبط :
روند زایمان طبیعی چقدر طول می کشد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد



زایمان طبیعی, فواید زایمان طبیعی, فایده های زایمان طبیعی

درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از حس مادر شدن لذت می برند.

در ماه آخر حاملگی، دهانه رحم نرم می شود. موقع زایمان، انقباضات رحم که باعث درد زایمان می شود، زیاد می گردد و جنین در لگن مادر جای می گیرد. دهانه رحم کشیده و باز می شود و جنین به طرف پایین حرکت می کند و می چرخد تا سر او به طرف پایین قرار گیرد.

با هر انقباض رحم، علامت هایی به مغز فرستاده می شوند که باعث آزادشدن هورمون اکسی‌توسین می گردد. با آزاد شدن این هورمون، انقباضات شدت بیشتری می یابند.

اکسی توسین هورمونی است که در طی زایمان و بعد از آن نقش دارد. این هورمون بعد از باز شدن دهانه رحم و در طی زایمان آزاد می شود و باعث تسهیل زایمان و تحریک نوک سینه و آزاد شدن شیرمادر می شود.

درد زایمان

دردی است که بیشتر زنان از آن وحشت دارند. درد زایمان ناشی از انقباضات رحم است و باعث تسهیل زایمان می شود.

افزایش شدت انقباضات باعث می شود که جنین به طرف دهانه رحم حرکت کند.

اگر درد از بین برود، سیستم انقباض رحم عمل نمی کند و زایمان با سرعت کمتری انجام می شود.

اگر درد زایمان زیاد شود، اندورفین به مقدار زیاد در بدن ترشح می شود و به صورت طبیعی باعث کاهش درد می شود

اولین دیدار

بعد از تولد نوزاد، مادر او را در آغوش می گیرد، در حالی که هیجان زده و شگفت زده است و احساس غرور می کند.

در این مرحله است که مادر و نوزاد از نظر جسمی و عاطفی به هم وابسته می شوند.

نوزاد در آغوش مادر گرم می شود.

در عرض مدت کمی، نوزاد دستانش را بر لبانش می گذارد و لبانش را می مکد، یعنی اینکه شیر می خواهد.

در عرض چند ساعت و یا چند روز، نوزاد و مادر همدیگر را بهتر می شناسند و عاشق همدیگر می شوند.

فواید زایمان طبیعی برای نوزاد

- تکامل جنین: وقتی رشد جنین کامل می شود، زایمان طبیعی انجام می شود.

- کاهش مشکلات تنفسی : هنگامی که کودک از دهانه واژن با فشار عبور می کند، مایع آمنیوتیک از ریه نوزاد خارج می شود.

- دریافت باکتری های محافظت کننده : هنگامی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند، باکتری های محافظت کننده را برمی دارد. این باکتری ها وارد روده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی را شکل می دهند.

- عبور از مجرای زایمان، سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می کند و باعث گردش خون بهتر و آماده سازی او برای تولد می گردد.

- در طی زایمان طبیعی، نوزاد از امواج هورمونی در کاتکول آمین ها استفاده می کند. این هورمون ها باعث می شوند نوزاد هوشیار شود و با مادر خود ارتباط برقرار کند.

- هورمون اندورفین در جفت و بندناف موجود می باشد. این هورمون باعث می شود نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت تر زایمان رخ دهد.

شیر مادر

-نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مانند مکیدن و گرفتن سینه مادر می باشند.

- تحقیقات نشان داده کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، 20 درصد کمتر دچار بیماری دیابت نوع یک می شوند.

- زایمان طبیعی نسبت به سزارین باعث می شود که نوزاد بر استرس غلبه بیشتری داشته باشد.

- اگر زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها باشد، نوزاد عوارض جانبی داروها را تجربه نخواهد کرد.

- بعد از زایمان طبیعی، تماس پوست به پوست در مادر و نوزاد رخ می دهد. این تماس دارای فواید روانی بسیاری برای نوزاد می باشد از جمله: رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیرمادر.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از این حس که مادر شده اند لذت می برند.

- در این روش مادر هوشیار و آگاه می باشد و به جنین فشار وارد می کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند.

- مادر نیازی به تزریق اکسی توسین برای شدت گرفتن انقباضات، قرار دادن سوند در مثانه و یا استفاده از انبرک جراحی ندارد.

- نسبت به سزارین، بهبودی سریع تر حاصل می شود و مدت زمان کوتاه تری را در زایشگاه باید ماند.

- خطر زخم شدن و ایجاد عفونت و مشکلات دیگر در زایمان بعدی وجود نخواهد داشت، مانند پارگی رحم در سزارین.

- مرگ و میر در این روش بسیار کمتر از سزارین است.

- زایمان طبیعی مقرون به صرفه تر است.

نکات لازم برای زایمان طبیعی

- باید قبل از زایمان در مورد این مسائل فکر کنید: انتخاب محل زایمان، برنامه ریزی تولد نوزاد، اطمینان از اینکه زایمان خوبی را خواهید داشت، آموزش های لازم برای زایمان و روش های مقابله با استرس.

- بسیاری از مادران با روش های تمدد اعصاب می توانند نوزاد خود را به راحتی شیر دهند و ناراحتی پس از زایمان را تحمل کنند.

 

منبع:tebyan