سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نارسایی كلیه خبر نمی‌‌‌‌دهد



 

بیماری‌های كلیوی, نارسایی كلیه

نارسایی كلیه خبر نمی‌‌‌‌دهد

یكی از مهم‌ترین بیماری‌های كلیوی، نارسایی كلیه است. این بیماری اغلب بی‌سروصدا بروز كرده و به آرامی پیشرفت می‌كند و زمانی بیمار دچار علائم آن می‌شود كه دیگر كار از كار گذشته و عملكرد كلیه‌ها تا حد زیادی مختل شده است. در آستانه هفته حمایت از بیماران كلیوی با محمد افشاریان، جراح و متخصص بیماری‌های كلیه و مجاری ادراری و تناسلی گفت‌و‌گو كرده‌ایم تا شرایطی كه كلیه از كار افتاده برای بدن ایجاد می‌كند مورد بررسی قرار داده و نیز ضمن كسب اطلاعات بیشتر، با اقداماتی ساده از ابتلا به این بیماری پیشگیری كنیم.

نارسایی كلیه چیست و به چه علت رخ می‌دهد؟
به كاهش شدید عملكرد كلیه، نارسایی كلیه می‌گویند. این نارسایی به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می‌شود. اگر كلیه‌ها به صورت ناگهانی از كار بیفتند، مثلا فردی در اثر تصادف یا حادثه، خون زیادی از دست بدهد، به نارسایی حاد مبتلا می‌شود. از دست دادن خون، میزان كاركرد خون كلیه را كه عضوی پرخون است، به خطر می‌اندازد و باعث می‌شود در مدت كوتاهی از كار بیفتد و نارسایی حاد ایجاد شود، اما اگر عملكرد طبیعی كلیه‌ها بتدریج با اشكال مواجه ‌شود، نارسایی مزمن ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علت نارسایی مزمن، ابتلا به بیماری دیابت است. بیماری دیابت به رگ‌های متوسط خون در افراد مبتلا آسیب می‌رساند و باعث ایجاد نارسایی در عضوهایی مانند كلیه و چشم می‌شود. پس از آن پرفشاری خون، دومین علت نارسایی مزمن كلیه محسوب می‌شود. از دیگر بیماری‌های ایجادكننده این نارسایی، بزرگی پروستات است. این عارضه می‌تواند جلوی ادرار را بگیرد. چنانچه فردی متوجه بیماری شود، می‌تواند از ایجاد این نارسایی جلوگیری كند، اما اگر از بیماری اطلاعی نداشته باشد، نارسایی ماندگار خواهد شد. همچنین گاهی یكی از كلیه‌های بیمار بر اثر عفونت از بین می‌رود و كلیه دوم او نیز مبتلا به سنگ می‌شود، اما فرد متوجه بیماری نمی‌شود و به همین دلیل هر دو كلیه از كار می‌افتد. گاهی نیز نارسایی كلیه بر اثر بیماری‌های مادرزادی مانند دو نوع كیست كلیه به‌وجود می‌آید. یكی از این نوع كیست‌ها در سن كودكی و دیگری در بزرگسالی ایجاد و منجر به نارسایی كلیه می‌شود.

مصرف دارو هم می‌تواند باعث ایجاد نارسایی كلیه ‌شود؟
مصرف دارو در دو حالت عوارض به همراه دارد؛ نخست آن كه باعث نارسایی حاد كلیه می‌شود. در این حالت ایجاد نفرتیك یا التهاب سلول‌های بینابینی باعث نارسایی حاد كلیه می‌شود. این عارضه با مصرف دارو و درمان‌های نگهدارنده قابل برگشت است. همچنین مصرف برخی داروها در درازمدت باعث می‌شود كلیه‌ها كاركرد خود را از دست بدهند و به نارسایی برسند. مشهورترین این داروها، داروهای ضددرد است. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این داروها جدا خودداری كنید.

آیا بیماری نارسایی کلیه علامت مشخصی دارد؟
كم‌خونی از علائم اولیه و شایع نارسایی كلیه است. معمولا این بیماران دچار درد نمی‌شوند و پس از مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش، متوجه بیماری می‌شوند. اگر فردی متوجه بیماری‌اش نشود و در موارد شدید به پزشك مراجعه كند، دچار علائم نارسایی مزمن كلیه مانند كاهش وزن، ورم دست و پا، بی‌اشتهایی، خستگی مفرط و ساطع شدن بوی بددهان خواهد شد. اكثر بیمارانی كه مبتلا به نارسایی كلیه هستند، احساس خارش آزاردهنده‌ای را در بعضی مراحل پیشرفت بیماری تجربه می‌كنند. خونریزی‌های كوچك روی پوست یا تیره شدن رنگ ناخن‌ها و پوست از دیگر علائم دیررس این بیماری است و باید فرد تحت دیالیز قرار بگیرد.

نارسایی كلیه در كودكان با چه علائمی همراه است؟
یكی از مهم‌ترین علت‌های شیوع ابتلای كودكان به نارسایی كلیه، عفونت‌ ادراری و برگشت ادرار به كلیه‌ها(ریفلاكس ادراری) است. این بیماری بین دختران شایع‌تر از پسران است. در این حالت، ادرار از مثانه به كلیه بازمی‌گردد. اگر این عامل در كودك شناسایی نشود، كودك به نارسایی كلیه مبتلا خواهد شد. بنابراین اگر بچه‌ای بیش از یك بار به عفونت ادراری مبتلا شود، باید حتما تحت بررسی قرار گیرد. یكی دیگر از علت‌های شیوع بیماری، تنگی ابتدا یا انتهای حالب است. این بیماری مادرزادی ممكن است با عوارضی همچون دل‌درد، دل‌پیچه، گریه و بی‌قراری، بی‌اشتهایی و كاهش وزن همراه باشد.

كنترل قند خون در افراد دیابتی و كنترل فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است

رژیم غذایی مناسب برای این گروه از افراد چیست؟
افرادی كه نارسایی كلیه مزمن دارند، باید از رژیم غذایی خاصی پیروی كنند. مصرف نمك در این شرایط باید محدود شود و غذاهای كم‌پروتئین و كم‌چرب مورد استفاده قرار گیرد. غذای مصرفی این افراد باید بیشتر گیاهی باشد. گفتنی است، در افرادی كه نارسایی شدیدكلیه دارند، اختلالات الكترولیتی ایجاد می‌شود و عملكرد الكترولیت‌های خونی آنها مختل می‌شود كه منجر به بالا رفتن پتاسیم خون خواهد شد و بسیار خطرناك است. به همین دلیل این افراد باید از خوردن سبزی‌ و میوه حاوی مقدار زیاد پتاسیم مانند موز و سیب‌زمینی اجتناب كنند.

آیا برای خوردن مایعات در مبتلایان به نارسایی كلیه محدودیتی وجود دارد؟
بیمارانی كه نارسایی كلیه شدید دارند، در خوردن مایعات محدودیت دارند، اما افرادی كه در مرحله اول بیماری قرار دارند، محدودیتی ندارند.

بیماری نارسایی کلیه چگونه درمان می‌شود؟
مهم‌ترین اقدام برای درمان بیماری، برطرف كردن عامل بیماری مثلا دیابت و فشارخون است تا باقیمانده بافت سالم كلیه حفظ شود و كلیه‌ها بتوانند كار خود را بخوبی انجام دهند. در مراحل اولیه نارسایی كلیه ممكن است به روش‌های مصنوعی تصفیه خون مانند دیالیز نیازی نباشد و بیمار با مصرف دارو بیماری‌اش را كنترل كند، اما اگر نارسایی كلیه در مراحل پیشرفته باشد، كلیه قادر نخواهد بود عمل تصفیه خون را بخوبی انجام دهد و سموم را از بدن خارج كند. بنابراین افراد مبتلا باید با روش مصنوعی دیالیز و در نهایت، پیوند كلیه درمان شوند. افراد بسته به شدت بیماری، هفته‌ای دو تا سه مرتبه دیالیز صفاقی یا خونی می‌شوند. برای انجام پیوند هم باید گیرنده‌ای از بستگان یا اهداكنندگان یا فردی كه دچار مرگ مغزی شده، وجود داشته باشد كه با كلیه بیمار سازگار باشد. همچنین بهترین زمان برای انجام پیوند كلیه، هنگامی است كه بیمار به حد دیالیز رسیده و چند ماهی دیالیز كرده باشد، چون انجام عمل دیالیز احتمال پیوند را بالا می‌برد.

با این وصف، نارسایی كلیه با مصرف دارو درمان نمی‌شود.

چنانچه نارسایی حاد باشد با رفع عامل نارسایی برطرف می‌شود، اما اگر مزمن باشد، با مصرف دارو از بین نمی‌رود. داروهای نگهدارنده كمك می‌كند بیمار به زندگی ادامه دهد، اما نارسایی باقی خواهد ماند.

آیا پیوند كلیه در هر سنی امكان پذیر است؟
پیوند كلیه محدودیت‌هایی دارد و در هر سنی انجام نمی‌شود. این عمل برای افراد مسن بیش از 60 سال و كودكان زیر 10 سال نتایج خوبی ندارد.

برای پیشگیری از ابتلا به  بیماری نارسایی کلیه چه توصیه‌ای دارید؟
كنترل قند خون در افراد دیابتی و كنترل فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است. بنابراین اگر مبتلا به فشارخون یا قند خون هستید، با پزشك خود مشورت كنید. همچنین سنگ‌ها و عفونت‌های ادراری را جدی بگیرید. اگر كلیه شما سنگ‌ساز است یا سابقه بیماری مادرزادی دارید، با در نظر گرفتن یك شیوه زندگی درست و همچنین به‌كار بردن رژیم مناسب غذایی، از ابتلا به این بیماری پیشگیری كنید.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
انیمیشن غددهاى فوق كلیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هادی غفاری خبر دستگیری خود را تکذیب کرد



 

 

امام جماعت مسجد الهادی، در واکنش به انتشار خبر دستگیری خود، این خبر را تکذیب کرد.

وی در تماس تلفنی با برنا ضمن تکذیب خبر دستگیری خود، تصریح کرد: چگونه اجازه می دهید که به آدم های محترم جامعه توهین شود و به غیر از بحث قانونی آن، در این جا بحث معاد مطرح است که به نظر من مهم تر از بحث قانون است.

امام جماعت مسجد الهادی، تصریح کرد: کیسه های برنج های پیدا شده در زیرزمین مسجد الهادی متعلق به یک برنج فروش شمالی است.

غفاری گفت: مساحت زیرزمین مسجد، در حدود ۱۵ تا ۱۶ متر مربع است که از سوی مسجد به این شخص اجاره داده شده است و به من هم ارتباطی ندارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل کساد شدن بازار برنج، وی توانایی پرداخت اجاره خود را نداشت و چندین ماه نیز اجاره وی عقب افتاده است.

امام جماعت مسجد الهادی، تصریح کرد: این شخص آدم بسیار پاکدامنی است که حتی می توان پشت وی نماز خواند.

غفاری ادامه داد: در خصوص سلاح ها نیز آن زیرزمین انبار بسیج بوده که چندین سال پیش منحل شده و این سلاح ها نیز مربوط به همان مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: روح من نیز از انبار شدن این سلاح ها بی خبر است.