سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ناخنک چشم در اثر نور آفتاب



 

 

ناخنک چشم در اثر نور آفتاب

 

ناخنک چشم یک بافت اضافی دارای عروق است که در ناحیه سفیدی چشم (بیشتر در بخش داخلی چشم) در مجاورت قرنیه (بخش رنگی چشم) به وجود می آید. ناخنک، شایع‌ترین عارضه چشم‌ی پس از کاتاراکت (آب مروارید) است.
ناخنک چشم
ناخنک چشم خفیف‌ترین عارضه اشعه ماورای بنفش نور آفتاب است. هنوز برای این عارضه چشمی علت مشخصی یافت نشده است، اما به نظر می‌رسد قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب، بدون استفاده از عینک آفتابی، از علل مهم بروز آن است.

عینک آفتابی باید امواج مضر نور آفتاب (ماورای بنفش) را جذب کند. امواج ماورای بنفش با طول موج کمتر از 340 برای چشم مضر است.

در مراحل اولیه که ضایعه کوچک است و روی قرنیه چشم را نگرفته است، علائم بیماری نیز خفیف می باشد، ولی به تدریج باعث خارش، سوزش و قرمزی چشم می شود. در موارد پیشرفته تر، بیماری ناخنک سبب تاری دید در بیمار می شود. ناخنک در افرادی که از لنز طبی و یا رنگی استفاده می کنند، باعث ثبات لنز بر روی چشم شده و سبب ناراحتی چشم در زمان استفاده از لنز می شود.

ناخنک با نفوذ تدریجی بر سطح خارجی مردمک، کم‌بینایی را سبب می‌شود. آستیگماتیسم هم از عوارض دیگر ناخنک چشمی است. نابینایی ناشی از ناخنک درمان‌پذیر است.
کشاورزان و کارگران ساختمانی به علت حضور دائم و طولانی‌ مدت در فضاهای باز (در معرض نور آفتاب) مستعد ابتلا به ناخنک چشمی هستند. استفاده از عینک آفتابی برای این افراد و همه کسانی که در طول روز، ساعت‌ها زیر نور مستقیم خورشید هستند، توصیه می‌شود

در مراحل اولیه بیماری، قطره های چشمی ضد التهابی، قرمزی و ناراحتی چشم را کنترل می کنند. در صورت درگیری قرنیه (بیشتر از 2 میلیمتر)، ناراحتی بیمار، مزاحمت در استفاده از لنز تماسی و یا مشکل زیبایی، این ضایعه باید با عمل جراحی برداشته شود.

در درمان جراحی این عارضه چشمی، نسج سالم، سلول‌های بنیادی یا نسج ملتحمه دیگر جایگزین نسج ناخنک می‌شود و در موارد عودکننده آن از پیوند قرنیه استفاده می‌شود.

مسئله مهم در جراحی ناخنک، عود مجدد آن است. چنانچه بیمار به درستی برای درمان جراحی انتخاب نشود تا 60 درصد احتمال عود بیماری وجود دارد.هم اکنون جهت کاهش میزان عود، از داروهای ضد رشد ناخنک در حین عمل و یا پس از آن استفاده می شود. عمل جراحی می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام گیرد.

قطره های چشمی ضد عفونت و ضد التهاب بنا بر صلاحدید پزشک، تا چندین هفته پس از عمل جراحی باید توسط بیمار استفاده شوند. قرمزی مختصر در ناحیه عمل شده معمولا ظرف 2 تا 3 ماه به طور کامل از بین می رود.

داروهای ضد ناخنک بسیار سمی می باشند، لذا در صورت تجویز پزشک بایستی مرتبا فرد توسط پزشک ویزیت شود تا از عوارض دارو جلوگیری شود.

 

* هشدارها:

- جهت جلوگیری از آثار سوء اشعه های مضر خورشید، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

 

- تا حد ممکن از کار طولانی مدت در محیط های گرم و خشک و دارای گرد و غبار پرهیز نمایید.

 

- از مصرف قطره های مختلف چشمی بدون تجویز چشم پزشک جدا خودداری نمایید . قطره های ضدالتهاب چشمی معمولا دارای عارضه هستند و حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
ناخنک - مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویری تکان دهنده از اثر نور آفتاب روی صورت


تصویر منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان دهنده بیماری است که متخصصان بیماری های پوستی از آن با عنوان پیری ناشی از نور آفتاب یاد می‌کنند.

خبرگزاری مهر: تصویر منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان دهنده بیماری است که متخصصان بیماری های پوستی از آن با عنوان پیری ناشی از نور آفتاب یاد می‌کنند و حکایتگر صدماتی است که یک طرف صورت این راننده بازنشسته کامیون در نتیجه برخورد نور آفتاب متحمل شده است.

جنیفر گوردن متخصص بیماریهای پوستی دانشگاه نورث وسترن که مورد این راننده کامیون بازنشسته 69 ساله را گزارش کرده است، گفت: وی قسمت اعظم زندگی خود را به عنوان راننده کامیون فعالیت کرده و هرگز از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده است، ما اعتقاد داریم که قرارگیری یک سمت صورت این مرد در مقابل نور آفتاب موجب ایجاد این صدمه شده است.

اشعه ماوراء بنفش A که از نور خورشید ساطع می شوند به سادگی می تواند از شیشه پنجره و حتی لباس های سبک عبور کند. این اشعه ها می تواند صدمات عمیقی روی پوست ایجاد کنند و بافتهایی را چون کلاژن و الاستین از بین ببرد.

گوردن یادآور شد: این نور موجب می شود که شما تأثیر پیر شدن را روی صورت مشاهده کنید، چروکها روی صورت ظاهر می شوند و این صدمات به خوبی روی پوست قابل مشاهده می شود.



راننده بازنشسته کامیون که تأثیر تابش نور خورشید پیری زودرس را برای نیمی از صورتش به همراه آورده است

عکس این بیمار در تصویر که پس از سوالهای متعدد نوه اش درباره یک طرف صورتش به ستوه آمده و به دکتر گوردن مراجعه کرده نشان می دهد که این هیچ نشانه ای از سرطان پوست در این فرد دیده نمی شود اما وی باید به دقت در آینده سلامتی خود را کنترل کند.

براساس اظهارات این متخصص پوست، بهترین راه پیشگیری از سرطان پوست و همچنین پیری زودرس پوست استفاده از کرم ضد آفتاب است.

آکادمی آمریکایی امراض پوستی استفاده از ضدآفتابهایی که دست کم دارای شاخص محافظ خورشید (SPF) بیش از 30 باشند را توصیه کرده است تا بتواند از پوست در مقابل اشعه های ماوراء بنفش A و B محافظت کند.

اشعه های ماوراء بنفش B نخستین علت آفتاب سوختگی است، اما این اشعه ها از پنجره شیشه ای عبور نمی کنند، درحالی که اشعه های ماوراء بنفش A حتی در روزهای ابری نیز وجود دارند و 80 درصد اشعه های ماوراء بنفش از ابرها عبور می کنند.

از این رو توصیه شده است که به صورت روزانه و حتی در روزهای زمستانی از ضدآفتاب استفاده کنید.

براساس اظهارات گوردن، آنچه که از این عکس می توان فراگرفت این است که شما هرگز از نور خورشید در امان نیستید.

اشعه های ماوراء بنفش محدوده ای از طیف نور خورشید هستند که پس از طی میلیونها کیلومتر از خورشید به ما می رسد. این قسمت از نور خورشید در محدوده بینایی انسان نیست و نمی توانیم آن را ببینیم به همین خاطر به آن نور تاریک نیز می گویند.

این اشعه خود به سه دسته UV-A,UV-B,UV-C تقسیم می شود.