سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

میوه‌های ممنوع برای كودكان زیر یك سال



نتایج مطالعات نشان داده است، میوه‌های دانه‌دار همچون كیوی و توت فرنگی و نیز سفیده تخم مرغ به دلیل ایجاد حساسیت و آلرژی و خوردن عسل به دلیل ایجاد مسمومیت برای كودكان زیر یك سال ممنوع است.

توت فرنگی

علت بروز حساسیت یا آلرژی توسط مواد غذایی همچون سفیده تخم مرغ و میوه‌هایی مانند گیلاس، كیوی و .... تولید ایمونوگلوبین E و چگونگی بروز علائم حساسیت در كودكان نیز به صورت كهیر و قرمزی پوست است.

حساسیت به پروتئین شیرگاو نیز از جمله حساسیت‌های غذایی كودكان می باشد حساسیت به شیر گاو، ناشی از حساسیت به كازئین شیر است و از آنجایی كه این نوع پروتئین در اثر حرارت بالا و جوشاندن تغییر می‌كند، اغلب افراد به ویژه كودكان با مصرف شیر جوشانده و استریلیزه ی شیر خشك دیگر دچار آلرژی نمی‌شوند.

شیر

کارشناسان تغذیه در خصوص ممنوعیت مصرف عسل در نوزادان زیر یكسال گفته اند : به دلیل نارس بودن دستگاه گوارش نوزادان زیر یك سال ،،باكتری كلستریدیوم بوتولینوم غیر فعال موجود در عسل نمی‌تواند توسط ترشحات معده به طور كامل غیر فعال شود، بنابراین سم بوتولیسم در دستگاه گوارش نوزاد تولید و نوزاد دچار مسمومیت شدید غذایی می‌شود.گاهی این سم با فلج كردن عضله تنفسی نوزاد می‌تواند منجر به مرگ وی شود.

عسل

بنابراین این باور عمومی كه تركیب غذای كمكی نوزاد زیر یك سال با عسل باعث مقوی شدن آن می‌شود، كاملا نادرست است.


ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرطان بعد از تروما دومین عامل مرگ كودكان زیر یك سال است



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطلان

رییس انجمن جراحان كودكان ایران گفت: سرطان بعد از تروما (صدمات) دومین عامل مرگ و میر كودكان زیر یك سال است كه لزوم توجه به این بیماری، سبب شد تا سرطان به عنوان موضوع ' بیست و چهارمین كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان' انتخاب شود.

به گزارش ایرنا، انجمن جراحان كودكان ایران، دكتر احمد خالق نژاد طبری در آستانه برپایی ' بیست و چهارمین كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان' افزود:30 درصد سرطان های كودكان مربوط به سرطان خون است كه این نوع از سرطان، شایع ترین سرطان كودكان به شمار می رود.


وی با اشاره به اینكه تومورهای مغزی در كودكان 25 درصد سرطان های كودكان را تشكیل می دهد، یادآور شد: سرطان 'لنفوم' با 15 درصد در رتبه سوم سرطان های كودكان قرار داشته و پس از آن سرطان ' نوروبلاستوما ' كه مربوط به سلول های عصبی است با 8 درصد فراوانی در رتبه بعدی قرار دارد.


رییس انجمن جراحان كودكان ایران اظهار كرد: با توجه به اهمیت نقش جراحان كودكان در درمان سرطان های كودكان به عنوان یكی از اركان اصلی درمان، انجمن جراحان كودكان، موضوع سرطان های كودكان را به عنوان محور اصلی كنگره خود انتخاب كرده است.


وی گفت: 80 درصد سرطان های كودكان در صورت تشخیص به موقع درمان پذیر است كه این امر لزوم مراجعه به هنگام كودك به پزشك از سوی والدین را در صورت مشاهده عواملی همچون سفتی در بافت های بدن كودك، سرماخوردگی های مكرر، تب های ناشناخته، تعریق شبانه و كاهش وزن ضروری می كند.


خالق نژاد طبری افزود: به غیر از نبود سیستم جامع ثبت سرطان كودكان در كشور، مراجعه دیر هنگام كودكان به مراكز درمانی از دیگر موانع موجود در نجات جان كودكان مبتلا به سرطان به شمار می رود كه یكی از اهداف این كنگره، آگاهی بخشی در زمینه تشخیص و درمان زودرس این بیماری است.


وی تصریح كرد: شیوع سرطان در یكسال اول زندگی بسیار بالاست و از سال اول تا دو و سه سالگی رشد ثابت دارد سپس رشد رو به كاهش دارد كه این روند تا 9 سالگی ادامه می یابد و پس از 9 سالگی تا سن بلوغ دوباره رشد آن شتاب می گیرد.


به گفته رییس انجمن جراحان كودكان ایران، برخی سرطان ها مانند سرطان كلیه در كودكان یا سرطان ' نوروبلاستوما ' از سلول های جنینی اولیه داخل بدن نشات می گیرد.


وی با اشاره به اینكه سرطان در كودكان در صورت تشخیص به موقع با نتایج درمانی موفقیت آمیزی روبرو است، علت این موفقیت را به چند عامل نسبت داد و یادآور شد: اول آن كه اثر بخشی داروهای شیمی درمانی در كودكان نسبت به بزرگسالان بهتر است، دوم استفاده از روش های چند تخصصی در درمان و سومین علت مربوط به تشكیل گروه های مطالعاتی و تحقیقاتی در سرطان های خاص در جهان بوده كه اینك مورد استفاده همه كشورهای دنیا قرار می گیرد.


بیست و چهارمین كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان ایران با حضور جراحان فعال كودكان از سراسر كشور و نیز یك آنكولوژیست مطرح از كشور آلمان 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مركز همایش های رازی تهران برگزار می شود.