سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

من و اعتیاد؟ غیر ممکنه...




من و اعتیاد؟ غیر ممکنه...

 

مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان، دلایل گوناگونی دارد: گاهی فراموشی از تنش های زندگی، گریزهای موقت و حتی به ادعای برخی از نوجوانان درک زیباتری از جهان. باید اذعان کرد که مصرف مواد به هیچ عنوان به تندرستی یا چالاکی بیشتر فرد کمک نمی کند، باعث افزایش خلاقیت نمی شود یا توانایی یک نوجوان را در مقابله با مشکلات زندگی افزایش نمی دهد. حجم عمده تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد برای هر یک از ویژگی های یاد شده نه تنها مفید نیست، بلکه بسیار زیان آور است . بنابراین هر نوع ادعا در مورد اثرات مثبت مواد مخدر، اساس علمی ندارد. مصرف مواد مخدر صرفا محدود به گروه سنی نوجوانان نیست، بلکه در بین بزرگسالان تاریخچه ای چند هزار ساله دارد .

درصد نوجوانانی که به نحوی از مواد مخدر استفاده می کنند، مشخص نیست، ولی در برخی از کشورهای صنعتی ۴۰درصد از فارغ التحصیلان دبیرستان دست کم یک بار از مواد مخدر نظیر کوکایین استفاده کرده اند. آمار برخی از شهرهای بزرگ مانند لوس آنجلس و شیکاگو نشان می دهد که شروع اعتیاد برای ۴۰ الی ۵۰ درصد از جمعیت از حدود آخرین سال راهنمایی آغاز می شود. تمایل نوجوانان به مصرف مواد دلایل متنوعی دارد و در هردوره از تاریخ، افراد به مصرف مواد متفاوتی گرایش داشته اند. به عنوان مثال، در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، LsD که یک ماده خطرناک توهم زاست به تدریج جای خود را به مواد دیگری نظیر کوکایین داد و مصرف سیگار که آن هم نوعی ماده اعتیادآور تلقی می شود، روند نزولی داشته است.

یکی از دلایل عمده ای که می تواند در افزایش آمار اعتیاد نقش داشته باشد، قابل دسترس بودن آن است. اکثر نوجوانان کنجکاو و ماجراجو هستند و درباره توانمندی های خود، پندارهای افسانه ای دارند ، یعنی معتقدند که با مصرف مواد، هرگز معتاد نخواهند شد. با توجه به این خصلت، دردسترس بودن مواد، می تواند زمینه را برای افزایش اعتیاد هموار کند. برآنیم تا در این مقاله، دلایل اعتیاد در بین نوجوانان را به عوامل زیر نسبت دهیم: همسالان در سوق دادن نوجوانان به مصرف مواد نقش موثری دارند. یکی از بهترین عوامل در پیش بینی اینکه یک نوجوان در آینده به ماده ای معتاد خواهد شد، این است که بدانیم دوستان او (به ویژه بهترین و نزدکترین دوستش) چه نوع ماده اعتیاد آوری را مصرف می کنند . وقتی نوجوانان مصرف برخی از مواد مخدر را تایید نکنند، همسالان آن ها نیزبه مصرف چنین موادی کمتر گرایش نشان می دهند.

بسیاری از نوجوانان با مشکلات متعددی مواجه هستند و در مواردی نیز دستخوش احساس پوچی و بی حوصلگی می شوند. برخی از نوجوانان برای فرار از وظایف عمده رشدی، یعنی کسب مهارت های اجتماعی، شغلی و شناختی، به مواد مخدر روی می آورند، روابط خانوادگی یکی از عوامل موثر در ایجاد اعتیاد، نوع رابطه نوجوان با والدین اوست . در خانواده مقتدر و اطمینان بخش که والدین به تدریج به فرزندان خود استقلال اعطا می کنند، گرایش به مواد مخدر کمتر است. برعکس در خانواده های مستبد، متخاصم و سهل انگار، موارد اعتیاد افزایش می یابد. برخی از نوجوانان مصرف مواد را به عنوان راهی برای عصیان یا جلب توجه والدین انتخاب می کنند. بسیاری از نوجوانان با مشکلات متعددی مواجه هستند و در مواردی نیز دستخوش احساس پوچی و بی حوصلگی می شوند. برخی از نوجوانان برای فرار از وظایف عمده رشدی، یعنی کسب مهارت های اجتماعی، شغلی و شناختی، به مواد مخدر روی میآورند. بدین ترتیب، اعتیاد برای بسیاری از نوجوانان نوعی اجتناب از مسوولیت های زندگی است .

برخی از نوجوانان که مصرف کننده شدید انواع مواد مخدر هستند، از اختلالات روانی رنج می برند. در این قبیل نوجوانان احساس طردشدگی از سوی والدین، فقدان پذیرش از سوی همسالان، احساس انزوا وعزت نفس ضعیف مشاهده شده است . در موارد زیادی این قبیل نوجوانان ویژگی های یاد شده را تحت لوای اعتیاد کتمان می کنند. در اکثر کشورهای جهان، درصد قلیلی از نوجوانان دستخوش از خودبیگانگی هستند، از خودبیگانگی یعنی: " نفی عمیق ارزش های جامعه یا کناره گیری از مردم درحدی که فراتر از هنجارهای معمول در بین نوجوانان است. " گاهی از خودبیگانگی منجر به احساس بی تفاوتی، پوچی و طردشدگی می شود. این قبیل نوجوانان نسبت به آینده مایوس اند و در نتیجه ممکن است تلاش آنها برای کسب یک هویت منسجم و اهداف معنادار، با موفقیت همراه نباشد. چنین شرایطی زمینه را برای استفاده از مواد مخدر فراهم می کند.

منبع:mardomsalari.com


ویدیو مرتبط :
سایت تخصصی ترک اعتیاد در نهمین همایش دانش و اعتیاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتیاد-انواع مواد،مراحل اعتیاد و...



تعریف اعتیاد

اعتیاد پاسخ فیزیولوژیک بدن است به مصرف مکرر مواد مخدر. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد می‏گردد و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات سبب جستجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‏شود. در این حالت فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به تدریج مقدار ماده مصرفی را افزایش دهد.

 

 

مواد اعتیادآور

سازمان بهداشت جهانی مواد اعتیادآور را از جهت تأثیر آنها بر انسان به ۸ دسته کلی تقسیم می‌کند، که عبارت‌اند از:

*۱. توهم ‌زاها

*    2.کانابیس یا شیره گیاه شاهدانه

*3. مواد مخدر

*4. سستی ‌زاها (مسکن‌ها- خواب آورها )

*5. آرام‌ بخش‌ها

*6. چسب و مواد فرار (مواد استنشاقی )

*7. محرک‌ها

*8. الکل ، توتون و قهوه

 

مراحل اعتیاد

1. آشنایی: در این مرحله فرد از راه‌های مختلف (مثلاً از طریق دوستان خود) با مواد مخدر و نحوه استعمال آن آشنا می‌شود.

2. شک و تردید: در این مرحله، فرد سعی می‌کند با میل خود مبارزه کند.

3. اعتیاد واقعی: در این مرحله فرد دچار اعتیاد می‌شود و برای رسیدن به حالت نئشگی، هر بار بر میزان مصرف خود می‌افزاید.

 

زیان‌های جانبی

اعتیاد به مواد مخدر افزون بر زیان‌هایی که به طور مستقیم برای مصرف‌کنندهٔ آن دارد و هیچ فایده و سودی برای استفادهٔ آن تأیید نشده‌است، یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت می‌باشد و همچنین زیان‌های اجتماعی و اقتصادی درخوری برای جامعه دارد که از آن میان می‌توان به از بین بردن بخشی از نیرو و مغز فعال جامعه اشاره کرد

به تازگی، برخی با مدل‌سازی اعتیاد با به کارگیری دانش اقتصاد نشان داده‌اند که درآمد و مصرف امروز مواد مخدر به چه میزان بر تقاضای مواد مخدر در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

 

آزمایش اعتیاد

یکی از آزمایش‌های سنتی اعتیاد آزمایش ادرار است که روشی حتمی و دقیق نبوده و فرد می‌تواند با استفاده از مصرف مواد شیمیایی ویژه‌ای نتیجهٔ آزمایش را تغییر دهد هرچند که روش‌های دیگری برای آزمایش اعتیاد وجود دارد که با اطمینان بسیار بالا می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.