سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مننژیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید



 

سرماخوردگی, مننژیت, بیماری‌های عفونی

یک متخصص بیماری‌های عفونی، مننژیت را یکی از بیماری‌های التهابی پرده‌های مغزی عنوان کرد و افزود: این بیماری دارای یک طیف گسترده است که در یک سر آن بهبودی کامل در صورت درمان سریع بیمار و در طرف دیگر این طیف مرگ فرد بیمار قرار دارد.

دکتر حمید عمادی در گفت وگو با ایسنا ، تصریح کرد: مننژیت در نتیجه التهاب و عفونت پرده‌های مغزی که سرتاسر مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند، رخ می‌دهد. این بیماری با علایمی چون سردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ و سفتی عضلات گردن همراه است، به طوری که گردن به سمت جلو یا عقب خم نمی‌شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا میکروب‌های موجود در حلق که ممکن است به جدار مخاطی دهان هجوم برده و سبب التهاب پرده‌های مغزی شوند از منابع تولید مننژیت هستند.

وی هم چنین شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری را پنوموکوک، مننگوکوک و آنفلوانزا عنوان کرد و در ادامه افزود: احتمال ابتلا به مننژیت در هر سنی وجود دارد اما بروز این بیماری در کودکان و افراد با سن بالای 50 سال شایع‌تر است.

دکتر عمادی با تاکید بر شباهت برخی علایم میان مننژیت و سرماخوردگی هم چون تب و بی‌حالی اظهار کرد: برای پیشگیری از اشتباه در تشخیص این بیماری از سرماخوردگی، توجه به مدت زمان بروز علایم و شدت سردرد بیمار ضروری است. چنانچه کاهش هوشیاری و تشنج حاصل از ابتلا به مننژیت فرصت کمی را برای تشخیص این بیماری ایجاد کند فرد حداکثر تا 2 روز پس از شروع علایم باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به انواع مننژیت گفت: برای درمان مننژیت حاصل از باکتری‌ها، از آنتی بیوتیک‌های تزریقی با دوره درمان 2 تا 3 هفته استفاده می‌شود. همچنین مننژیت ویروسی با استراحت و خوردن مایعات بهبود می‌یابد.

دکتر عمادی افزود: مننژیت یک بیماری با طیف گسترده‌ای از وضعیت‌ها است که در یک سر آن بهبودی کامل و در طرف دیگر این طیف مرگ بیمار قرار دارد. چنانچه رسیدگی به وضعیت بیمار مبتلا به مننژیت زود آغاز شود فرد به طور کامل درمان می‌شود در غیراین صورت بروز عفونت شدید و کشنده منجر به مرگ وی خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انتقال مننژیت از طریق راه‌های تنفسی و ترشحات تنفسی فرد بیمار به دیگران، تنها راه پیشگیری در برابر میکروارگانیسم‌های شایع مسبب مننژیت را تزریق واکسن مننگوکوک به افراد دانست.وی در پایان خاطرنشان کرد: تزریق این واکسن در مکان‌هایی که جمعیت افراد زیاد است به خصوص برای حجاج و سربازان ضروری است.
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
مشاوره اشتباه نگیرید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید


یک فوق تخصص ایمنولوژی و آلرژی به مبتلایان آلرژی بهاره توصیه کرد اگر مجبورند از منزل بیرون بیایند، حتما ماسک بزنند. خبرگزاری ایسنا:  یک فوق تخصص ایمنولوژی و آلرژی به مبتلایان آلرژی بهاره توصیه کرد اگر مجبورند از منزل بیرون بیایند، حتما ماسک بزنند.


دکتر صبا عرشی با بیان اینکه وقتی درختان در بهار گرده‌افشانی می‌کنند، افراد مستعد دچار علائم بیماری می‌شوند، گفت: این علائم می‌تواند رنیت آلرژیک فصلی یا آسم آلرژیک فصلی ایجاد کند.

وی افزود: افرادی که آلرژی فصلی دارند حتما در فصل‌های دیگر نیز نسبت به موارد دیگر آلرژی دارند و این طور نیست که فقط در بهار، مشکل داشته باشند.

این فوق تخصص ایمنولوژی و آلرژی کودکان به کسانی که از این حساسیت‌ها رنج می‌برند، توصیه کرد: حتما به فوق تخصص آلرژی مراجعه کنند و تست آلرژی انجام بدهند.

وی تصریح کرد: این مراجعه باید در خارج از فصل صورت بگیرد تا مشخص شود فرد به چه چیزی آلرژی دارد تا درمان لازم صورت گیرد و در صورت صلاحدید پزشک، اقدام به تزریق واکسن کند.

عرشی با بیان اینکه از ساعت چهار تا پنج صبح، ساعت گرده‌افشانی درخت‌هاست و این گروه‌ها با نسیم حرکت کرده و از کیلومترها دورتر، وارد خانه‌ها‌ می‌شوند، توصیه کرد: پنجره اتاق‌ها باید بسته باشد و افراد مرتب بینی خود را با سرم شست و شو دهند.

عرشی افزود: اگر افراد مجبورند از منزل بیرون بیایند، باید ماسک بزنند و در روزهای طولانی بهتر است تا جایی که می‌توانند بیرون نیایند. شیشه‌های ماشین‌ها هم باید بالا باشد تا افراد در معرض جریان هوای حاوی گرده‌ها قرار نگیرند.

این فوق تخصص ایمنولوژی و آلرژی با بیان اینکه افراد اکثرا آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند، توضیح داد: سرماخوردگی فقط هفت روز طول می‌کشد اما آنچه که ادامه پیدا می‌کند، آلرژی است.

وی همچنین با بیان اینکه آلرژی بیماری ارثی است و ذات آن در بدن وجود دارد، تصریح کرد: آلودگی هوا و دودی که از ماشین‌ها بیرون می‌آید، باعث می‌شود قدرت آلرژی‌زایی گرده‌های گیاهان افزایش یابد، پس طبیعی است که آلودگی‌های شیمیایی که از سوخت ماشین‌ها ناشی می‌شود، آلرژی را تشدید کند.

عرشی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس آمار جهانی از سال 1970 به بعد در همه جای دنیا، شیوع بیماری‌های آسم و آلرژی رو به افزایش است، گفت: به طور مثال، 8-7 سال پیش 25 درصد انگلیسی‌ها و آمریکا‌یی‌ها آلرژی بینی داشته‌اند اما این آمار اکنون به 30 درصد رسیده است.