سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

منشأ پرخاشگری کودکان



 

منشأ پرخاشگری کودکان

 

کودکان نسل امروز در دریایی از فیلم ها، بازی ها، داستان ها و مسابقه های تلویزیونی غرق شده اند اما پسر بچه ها و گاهی هم دختر بچه ها به تصاویر خشونت آمیز به دقت نگاه می کنند و با لذت بردن از قدرت شخصیت های داستانی یا قهرمانان مسابقه، صبح روز بعد همه آموخته های خود را در مدرسه روی همکلاسی های خود تمرین می کنند. در گذشته خشن ترین صحنه ها و داستان هایی که بچه ها می دیدند و می شنیدند، جنگ سپاهیان داستان های تاریخی بود اما امروزه خشونت و دعوای تن به تن را زیاد می بینند.

 

انواع نرم افزار های رایانه ای و روش های فیلمبرداری و تدوین فیلم ها، کلوزآپ های ملموسی را در اختیار کودکان قرار می دهند و کودک صحنه تیراندازی، شمشیر کشیدن، کتک کاری و دیگر اعمال وحشیانه را از نزدیک حس می کند.

 

عامل دیگری که باعث القای خشونت به بچه ها می شود به تصویر کشیدن قهرمان هایی قوی و خشن است که در تمام داستان یا بازی می توانند هرکس را که خواستند، از سر راه خود بردارند. نتایج تحقیقات نشان می دهند ۴۰ درصد صحنه های خشن فیلم ها و سریال ها، فقط به شخصیت های خوب داستان اختصاص دارند بنابراین کودک یاد می گیرد آدم های خوب قوی و خشن اند.

 

محققان دریافته اند هریک ساعت تماشای برنامه تلویزیونی خشن، خطر قلدرشدن کودک را در سنین ۱۱ ۶ سالگی، بین ۶ تا ۹ درصد افزایش می دهد و دختربچه هایی که چنین برنامه هایی را می بینند در آینده زنانی خشمگین و عصبی خواهند شد.

 

فیلم ها، بازی های رایانه ای و موسیقی های سبک جدید و غربی در افزایش خشم کودکان تاثیر دارند ولی می توان آنها را از دسترس کودک دور کرد. والدین می توانند با مراقبت بیشتر و قراردادن الگوهای سالم و بهتر برای فرزندشان، سلامت روانی او را تضمین کنند.

 

اما مساله این است که محدودیت های لازم را ایجاد نمی کنند و خودشان هم از این رسانه ها الگوبرداری می کنند بنابراین حتی اگر کودک را از تماشای تصاویر و فیلم ها و بازی های خشونت بار منع کنیم، خشونت را از بزرگ ترها یاد می گیرند. آنها بازیکن های محبوب فوتبال را می بینند که هنگام بازی ناگهان با یکدیگر گلاویز می شوند، رانندگانی که با یک تصادف کوچک یقه همدیگر را می گیرند یا درگیری های لفظی مردم یا اعضای خانواده و... کودک تمام این تصاویر را ضبط می کند.

 

منبع:روزنامه سلامت


ویدیو مرتبط :
گریه و منشأ آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل پرخاشگری کودکان چیست؟


پرخاشگری جزوی از غریزه کودکانه است. می توان گفت نوعی زبان قدیمی برای بیان استقلال است که باعث می شود تا کودکان در این سن پرخاشگر شوند. عصبانیت، زدن و گاز گرفتن کودکان تا اندازه ای نرمال است زیرا کودک دوساله روی «من» و «مال من» تاکید بسیاری دارد.





صبح بخیر:

چرا کودک دو ساله پرخاشگر می شود؟


تصور کنید در پارک نشسته اید و از اینکه کودک دلبند شما این همه شیرینی و لحظه های شاد و زیبا به زندگی شما هدیه داده است غرق در خوشحالی هستید که ناگهان می بینید این کودک آرام با مشت به صورت کودک دیگر می زند یا صورتش را چنگ می اندازد. همه خوشحالیتان از بین می رود و از پرخاشگری او تعجب می کنید.

اما پرخاشگری جزوی از غریزه کودکانه است. می توان گفت نوعی زبان قدیمی برای بیان استقلال است که باعث می شود تا کودکان در این سن پرخاشگر شوند. عصبانیت، زدن و گاز گرفتن کودکان تا اندازه ای نرمال است زیرا کودک دوساله روی «من» و «مال من» تاکید بسیاری دارد. بنابراین، هنگامی که کودک رفتارهای پرخاشگرایانه از خود نشان می دهد خیلی نگران نشوید.  فقط به طور غیر مستقیم به او یاد بدهید با روش های بهتری نیز می تواند احساسات خود را بیان کند و در این مسیر او را کمک کنید.



چگونه می توان پرخاشگری را کنترل کرد؟

سریع رسیدگی کنید

هنگامی که نخستین نشانه های پرخاشگری را در کودک می بینید، سریع واکنش نشان دهید. به طور مثال هنگامی که خواهر و برادر با هم دعوا می کنند سریع و با صدای جدی بگویید که «دیگر بس است!» این بهترین روش برای این است که کودک متوجه شود کار اشتباهی انجام می دهد.

او را از موقعیتی که موجب عصبانیتش شده است دور کنید. حتی اگر شده چند ثانیه او را دور کنید تا متوجه شود اگر کار اشتباهی کند، گاز بگیرد یا کودکان دیگر را کتک بزند دیگر نمی تواند بازی کند. 

گوش به زنگ باشید

اگر کودک دوساله شما در زمین بازی شروع به پرتاپ توپ به سمت بچه های دیگر کرد، سریع او را از زمین بازی خارج کنید. مجبورش کنید بنشیند و بازی دیگران را تماشا کند و برایش توضیح دهید زمانی می تواند به زمین بازی برگردد که بتواند با آرامش و بدون دعوا با بچه ها بازی کند.

اگر عصبانی هستید هم سعی کنید سر او داد نزنید یا به او نگوید بچه بدی است. در عوض، این شانس را به او بدهید تا رفتارش را تغییر دهد. به او آموزش دهید که پرخاشگری راه مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران نیست. وقتی خودتان در عین عصبانیت داد نمی زنید به طور غیرمستقیم به او می آموزید که باید خشم خود را کنترل کند.

برنامه ریزی داشته باشید

تا حد امکان به رفتارهای پرخاشگرایانه به یک شکل واکنش نشان دهید. این باعث می شود تا کودک واکنش شما را حدس بزند و به مرور زمان بیاموزد نباید این رفتار را انجام دهد و حرف های شما را قبول خواهد کرد.

اگر در یک جمع کودک موجب سرافکندگی یا خجالت شما شد سعی کنید با او بازی کنید. والدین دیگر شما را درک می کنند و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

برای رفتارهای خوب به او جایزه بدهید

سعی کنید هرگاه کودک دوساله شما رفتار خوبی از خود نشان داد او را تشویق کنید و برایش جایزه بخرید. به این ترتیب، به طور غیرمستقیم به او می آموزد رفتارهای خوب پاداش های خوبی هم دارد. او می تواند به تدریج جادوی رفتار مودبانه و درست را بیاموزد.



با حرف و رفتار او را متوجه کارش کنید

کودک را کنار بکشید، هنگامی که کمی آرام شد با مهربانی برایش توضیح دهید چه اتفاقی افتاده است. از او بخواهید بگوید چرا از کوره در رفته و چنین رفتار کرده است. برایش توضیح دهید همه انسان ها گاهی عصبانی و پرخاشگر می شوند اما نباید به واسطه عصبانیت کسی را کتک زد یا گاز گرفت. به کودک دوساله خود بیاموزید باید راه بهتری برای بیان خشم خود پیدا کند. به طور مثال، بالشت خود را بزند یا به توپ شوت بزند اما نباید به دیگران آسیبی برساند.

محدود کردن زمان تماشای تلویزیون

کارتون های کودکان این روزها مملو از خشونت، دعوا، تهدید و کتک زدن است. ترجیحا کودک را از تماشای برنامه های این چنینی محروم کنید. یا اگر نمی شود، هم پای او برنامه را تماشا کنید و رفتارهای آنها را برای کودک توضیح دهید. یا زمان بازی کودک را زیاد کنید تا خیلی پای تلویزیون و برنامه های خشن آن ننشیند.

از متخصص کمک بگیرید

اگر همه راه ها را امتحان کردید و کودک همچنان پرخاشگر و عصبانی بود، نزد مشاور یا روانشناس کودک بروید و از او کمک بطلبید. کتاب های اموزشی در این زمینه مطالعه کنید یا در اینترنت به دنبال مقاله های مفید بگردید. به خاطر داشته باشید کودک شما هنوز خیلی کوچک است و به راحتی می توانید رفتارهای بد او را از بین ببرید و با رفتارهای خوب جایگزین کنید.