سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مراحل مهم تكاملی در سال اول زندگی: دندان در آوردن



 

 

   مراحل مهم تكاملی در سال اول زندگی: دندان در آوردن

 

دندان درآوردن در همه كودكان در زمان یكسانی رخ نمی دهد. دندان درآوردن، مرحله ای است كه تكمیل آن تا حدود سه سالگی كودك طول می كشد.

 

مقدمات دندان درآوردن در رحم مادر آغاز می شود. هنگامی كه شما حامله بودید، جوانه دندانها در كودك شما شكل گرفت كه شالوده دندانهای اولیه كودك (یعنی دندانهای شیری) است. این جوانه ها بین سه تا دوازده ماهگی، به تدریج از زیر سطح لثه كودك بیرون می آیند.

 

شما احتمالا اولین دندان كودك خود را (كه یك نشانه محسوس از رشد او است) در حدود شش ماهگی مشاهده خواهید كرد، كه معمولا در همین زمان، غذاهای معمولی نیز به رژیم غذایی كودك افزوده می شوند. در سه سالگی، دندانهای شیری او تكمیل می شوند و او می تواند با كمی كمك از جانب شما، خودش دندانهایش را بشوید كه این كار، یك گام اساسی در مسیر یادگیری " مراقبت از خود" خواهد بود.

 


اولین دندان چه زمانی بیرون می زند؟

از هر 2000 كودك، یك كودك در هنگام تولد، یك یا دو دندان دارد! اما در اكثر كودكان، اولین دندان بین شش تا هفت ماهگی بیرون می زند. اولین دندانها در كودكی كه به سرعت رشد می كند ممكن است (كه معمولا دندانهای پیشین مركزی در پایین هستند) در سه ماهگی بیرون بزند، در حالی كه كودكی كه كندتر رشد می كند ممكن است اولین دندانهای خود را در یك سالگی در بیاورد. آخرین دندانها (دندانهای آسیاب دوم در بالا و پائین عقب دهان)، معمولا در سال دوم در می آیند. در سه سالگی كودك شما باید مجموعه كاملی از 20 دندان شیری داشته باشد.

 

رشد و تكامل دندانها چگونه است؟

برای بسیاری از كودكان و والدین آنها درآمدن اولین دندان، بامزه و جالب نخواهد بود و ممكن است خیلی طول بكشد یا سخت باشد. نشانه های اولیه (مانند خروج بیش از حد آب دهان كودك یا كمی درد) معمولا یك تا دوماه زودتر از واقعه اصلی رخ می دهند. برای تسكین درد، كودك ممكن است گاز گرفتن را آغاز كند؛ اما این گاز گرفتن در اثر عصبانیت یا خصومت نیست. اگر به او چیزی بدهید كه گاز بگیرد یا با انگشت لثه های او را به آرامی بمالید، ممكن است در تسكین درد او موثر باشد.

 

همچنین، هنگامی كه كودك می خواهد دندان دربیاورد، ممكن است لثه های او متورم شوند، كه در نتیجه لپهای كودك شما كمی پرتر و بادكرده به نظر خواهند آمد. هرچند برخی از والدین ادعا می كنند كه نوزاد آنها در زمان دندان درآوردن دچار تب یا اسهال شده است، اكثر متخصصین اذعان می كنند كه دندان درآوردن موجب بروز هیچگونه بیماری نمی شود. احتمال ابتلای كودك به یك سرماخوردگی، آنفولانزای مختصر و مشكلات گوارشی وجود دارد، پس او را برای معاینه به نزد پزشك ببرید.

 

برای برخی والدین خوش شانس، دندان درآوردن كودك بدون درد است. در این هفته كودك یك لثه خالی دارد و هفته بعد، لبه سفید یك دندان بر روی لثه او ظاهر شده است. درآمدن اولین دندان را جشن بگیرید: عكس بگیرید و تاریخ آن را در دفترچه خاطرات نوزاد خود ثبت كنید.

 

دندانها یكی پس از دیگری در می آیند: دندانهای جلو در پایین پیش از بقیه، سپس دندانهای پیشین بالا و نهایتا دندانهای عقبی. دندان درآوردن یك امر ارثی است، پس اگر شما خیلی زود دندان درآورده اید، ممكن است كودك شما هم خیلی زود دندان درآورد!

 

مرحله بعد چه خواهد بود؟

دندانهای شیری كودك، قبل از آنكه دندانهای دائمی او آماده روییدن باشند، نمی افتد؛ این اتفاق در حدود شش سالگی خواهد افتاد.

 

نقش شما چیست؟

شما نمی توانید در بیرون آمدن دندانها نقشی داشته باشید، اما در صورتی كه با آغاز این مرحله كودك احساس درد كند، شما می توانید به او كمك كنید. اول از همه چیزی به كودك خود بدهید كه آن را بجود: مثلا یك حلقه مخصوص دندان درآوردن كودك كه در یخچال گذاشته اید. همچنین ممكن است خوردن غذاهای سرد مانند پوره سیب یا ماست نیز برای او مفید باشد. اگر مشكل كودك شما ناراحت كننده است، شما می توانید مقدار مناسبی از استامینوفن كودكان را به او بدهید. برخی از والدین نیز به استفاده از درمانهای هومیوپاتی اعتقاد دارند. اگر دمای بدن كودك بالا رفت یا درد او ساكت نشد به دكتر مراجعه كنید. ممكن است دچار عفونت گوش شده باشد.

 

وقتی اولین دندان كودك درآید، تمیز كردن آن بر عهده شما است. در سال اول لازم نیست دندانهای او را مانند یك بزرگسال بشویید، صرفا كافی است كه روزی یكبار آنها را تمیز كنید، كه این كار را می توانید قبل از خواب انجام دهید. ممكن است كودك شما اجازه ندهد دندانهای او را با مسواك بشویید، در این صورت می توانید از یك تكه پارچه تمیز برای این كار استفاده كنید. همچنین، هرگز نباید شیشه شیر كودك را در رختخواب در دسترس او قرار دهید. شیر خشك یا شیر مادر در هنگام شب ممكن است در دهان كودك جمع شده و باقی بمانند و نهایتا منجر به پوسیدگی دندانهای شیری شوند.

 

در 18 ماهگی، كودك شما ممكن است آمادگی لازم برای یادگیری شستن دندانهایش را داشته باشد. با این حال تا چند سال باید به او كمك كنید و بررسی كنید كه آیا دندانهایش را به خوبی می شوید یا خیر؛ اما اینكه آنها را به این كار عادت دهید بسیار خوب است. به او نشان بدهید كه چگونه مسواك را دور دندانهایش حركت دهد. از یك مسواك نرم و كمی خمیر دندان استفاده كنید. كودك شما لازم نیست دندانهایش را در یك جهت خاص بشوید، او صرفا باید ذرات غذا را از دهان خارج كرده و سطح دندانها و لثه ها را تمیز كند.

 

اگر كودك شما از مزه خمیردندان خوشش نمی آید، یك مارك دیگر را امتحان كنید یا كلا خمیر دندان را كنار بگذارید. در واقع كودك شما به استفاده از خمیر دندان نیازی ندارد، مگر اینكه مقادیر زیادی از شكر و سایر غذاهای قندی در رژیم غذایی او باشد؛ كه البته باید از اینگونه رژیمهای غذایی پرهیز كنید. در صورتی كه كودك شما در مصرف شیرینی افراط كرد، مثلا در یك جشن تولد، باید فورا پس از خوردن شیرینی دندانهای خود را بشوید، یا اینكه از او بخواهید تا نهایتا یك غیر شیرین (مثلا یك خوراكی شور مانند یك تكه پنیر) بخورد. توصیه می شود كه پس از درآمدن اولین دندان، بهتر است كودك توسط دندانپزشك معاینه شود تا اطمینان حاصل كنید كه وضعیت دندانهای او طبیعی است. شما می توانید از دندان پزشك خود بپرسید كه چه چیزی را برای كودك شما توصیه می كند. همچنین بهتر است در سه سالگی، هنگامی كه همه دندانهای شیری او درآمده اند، او را برای معاینه نزد یك دندانپزشك ببرید.

 

چه وقت باید نگران شد؟

نوزادان نارس ممكن است اولین دندانهای خود را چند ماه دیرتر دربیاورند. اگر در پایان سال اول تولد نوزاد، هنوز هم هیچ اثری از دندان درآوردن در او نمی بینید، در معاینه بعدی این مطلب را با پزشك در میان بگذارید. در صورتی كه همه نشانه های دندان درآوردن (خروج بیش از حد آب دهان و تورم لثه ها) در كودك شما ظاهر شده است، اما به نظر می رسد كه درد شدیدی را هم تحمل می كند (كه گریه بی امان كودك می تواند نشانه درد شدید او باشد)، با پزشك مشورت كنید. دندان درآوردن نباید یك كار سخت و مشقت بار برای كودك باشد.

 

منبع:ninisite.com


ویدیو مرتبط :
ویدیوی جالبی از مراحل درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سال 90، مهم‌ترین سال زندگی‌ام است


یك چیزهایی با هم جمع نمی‌شوند مثل آب و روغن. اگر آب و روغن را روی هم بریزی، هرقدر هم كه همش بزنی باز از هم جدا می‌شوند. یك چیزهایی هم اساسا با هم مشكل دارند و برهم اثر می‌گذارند و یكی‌شان همیشه مغلوب می‌شود مثل آب و آتش. خوشگلی و بازیگری هم در آقایان همین حكم آب و آتش را دارد. می‌گویی نه؟ از رضا كیانیان بپرس!‌ تنها كسی كه این حكم كلی را نقض كرده، بهرام رادان است.