سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مدهای زیبایی چه بر سر دندان‌های‌تان می‌آورند؟


مد فقط در ظاهر، لباس، کیف، کفش و مدل مو و آرایش نیست. بعضی وقت‌ها چیزهایی مد می‌شوند که سر و کله‌شان‌ در صورت، دست و پا و اعضای بدن پیدا می‌شوند؛ مثل پیرسینگ و تاتوهای عجیب و غریب که این روزها بلاهایی به اسم مد سر دندان‌ها می‌آورند.

مجله سیب سبز - رزیتا اشتری: مد فقط در ظاهر، لباس، کیف، کفش و مدل مو  و آرایش نیست. بعضی وقت‌ها چیزهایی مد می‌شوند که سر و کله‌شان‌ در صورت، دست و پا و اعضای بدن پیدا می‌شوند؛ مثل پیرسینگ و تاتوهای عجیب و غریب که این روزها بلاهایی به اسم مد سر دندان‌ها می‌آورند.  تا حالا دندان با نگین درخشان یا یک حلقه طلایی درون آن دیده‌اید؟ یا اینکه دندان‌های جلوآمده و خرگوشی شده؟

پیروی از مد، گاهی بدون آگاهی از عواقب آن با عوارضی جبران‌ناپذیر همراه می‌شود. عوارضی که اگر از قبل از آن خبر داشتید هیچ‌وقت سراغ آن نمی‌رفتید و عطای زیبایی و مد را به لقای دردسرش نمی‌بخشیدید، به‌همین دلیل با دکتر علیرضا آشوری دندانپزشک صحبت کرده‌ایم تا با همه عوارض این مدهای عجیب و غریب آشنا شوید.

7مد زیبایی که سلامت دندان‌های‌تان را نشانه گرفته‌اند

نگین دندان از مد افتاده اماپرطرفدار

نگین دندان چند سال پیش در کشورهای غربی مد شد و خیلی زود هم از مد افتاد. اما‌هنوز برخی از مردم در سراسر جهان از این‌مد پیروی‌می‌کنند. چسباندن نگین روی دندان به‌طور کلی ضرری برای دندان‌ها ندارد، چون تراشی روی دندان‌ها انجام نمی‌شود، اما احتمال پوسیدگی دندان را زیاد می‌کند. برای همین فرد باید بهداشت را به‌خوبی رعایت کند، اما اگر دندان دچار پوسیدگی شود آن زمان می‌توان گفت سلامت فدای زیبایی شده است، برای همین توصیه می‌شود از این دسته از مدهایی که تاحدودی احتمال دارد سلامت دندان‌های‌تان را به خطر بیندازند، پیروی نکنید.

دندان‌های ردیف به چه قیمتی!

درمان دندان‌های به‌هم ریخته بسته به شدت به‌هم ریختگی متفاوت است. اگر این به‌هم ریختگی خفیف باشد، می‌توان با کمک درمان‌های محافظه‌کارانه مثل انواع لامینیت این مشکل را برطرف کرد. حتی با کمک لامینیت می‌توان فاصله بین دندان‌ها را هم برطرف کرد، البته به شرط آنکه خفیف باشد. اما اگر این درهم ریختگی شدید باشد، توصیه می‌شود از روش ارتودنسی برای درمان کمک بگیرید.

متاسفانه خیلی از افراد برای اینکه ارتودنسی انجام ندهند اصرار به انجام روکش یا لامینیت دارند. البته می‌توان از این روش هم استفاده کرد اما روی دندان‌ها را باید تراش زیادی داد. متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند روش ارتودنسی از مد افتاده است و روش‌های دیگر می‌تواند بهترین جایگزین این روش باشد. برای درمان به‌دنبال مد نباید باشید، ارتودنسی هنوز بهترین انتخاب است و در مواقعی که لازم باشد باید فقط از این روش استفاده کرد.

بعد از لامینیت باید بدانید

روش لامینیت اگر به‌درستی به‌کار گرفته شود، نه‌تنها زیانی به‌همراه ندارد، بلکه بعد از انجام کار به دندان‌ها جلوه و زیبایی خاصی می‌بخشد. خیلی از افراد فقط محو زیبایی این روش می‌شوند و سایر باید و نبایدهای ضروری را در این نوع درمان نادیده می‌گیرند. افرادی که لامینیت انجام می‌دهند باید بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنند. همچنین بعد از انجام لامینیت، دور خوردن خوراکی‌هایی که کمی سفت هستند را باید خط بکشید، مثل تخمه خوردن. 

نباید از یک حدی نیروی بیشتری به لامینیت وارد شود زیرا احتمال لب پر شدن یا شکستگی در این مواقع زیاد است. لامینیت باید درمورد تجویز خودش به کار برده شود و اگر فردی درمانش روش دیگری است نباید اصرار به انجام لامینیت داشته باشد. خیلی از افراد فقط با ظاهر زیبای لامینیت آشنا هستند و فکر می‌کنند این روش فقط جنبه زیبایی دارد، درصورتی که ممکن است این روش به آن فرد جواب‌دهی مناسب ندهد.

7مد زیبایی که سلامت دندان‌های‌تان را نشانه گرفته‌اند

دندانواره‌های مخرب

سوراخ کردن گوش طبیعی است که خیلی از خانم‌ها این کار را برای زیبایی انجام می‌دهند. اما برخی افراد فقط به سوراخ بودن گوش‌های‌شان اکتفا نمی‌کنند و به‌دنبال این هستند که دندان‌های‌شان هم برای داشتن گوشواره سوراخ شود. این هم یکی از مدهایی است که بین برخی جوان‌ها به اشتباه جا افتاده است و بدون آنکه از پیامدش آگاه باشند فقط از زیبایی پیروی می‌کنند که ممکن است تا چند وقت دیگر دل‌شان را بزند.

سوراخ کردن دندان مثل نگین دندان نیست که فقط احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد، بلکه حین غذا خوردن حلقه مدام به دندان اصابت می‌کند و بعد از مدتی دندان مستعد شکستگی خواهد بود. افرادی که برای این کار ساختمان دندانی سالم‌شان را تراش می‌دهند باید منتظر عواقبی مثل پوسیدگی، درگیر شدن عصب دندان، حساس شدن و... هم باشند. نکته دیگر این است که اگر سوراخ کردن دندان به‌درستی انجام نشود احتمال دارد حین کار دندان بشکند. در آخر ممکن است بعد از مدتی این مد زود گذر شما را خسته کند و آن زمان شما می‌مانید و یک دندانی که بی‌دلیل سوراخ شده است. برای همین قبل از انجام هر مدی که در حیطه سلامت وارد شده اول بیندیشید و به عواقب بعد از آن هم فکر کنید.

بین دندان‌های‌تان فاصله نیندازید

 دندان‌هایی زیبا هستند که بدون فاصله و با نظم خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و هیچ فاصله اضافه‌ای بین آنها وجود نداشته باشد. اما امروزه خیلی از افراد به‌دلیل پیروی از مد، بین دو دندان جلو فاصله می اندازند. هیچ‌وقت فراموش نکنید که تراش خوردن دندان‌ها بدون دلیل منطقی باعث از بین رفتن یکپارچگی ساختمان دندان می‌شود. اگر یکپارچگی از بین برود پوسیدگی، صدمه دیدن مینای دندان، حساس شدن دندان و ... گریبانگیرتان خواهد شد.

دوست دارید خرگوشی‌شوید

بعضی لبخندها، لبخند لثه‌ای هستند که در این مواقع اگر جایز باشد به ارتفاع دندان‌ها اضافه می‌شود. برای انجام این کار اول مقداری از لثه‌ها را برمی‌دارند  (به اندازه‌ای که به ساختمان آناتومی لثه صدمه‌ای وارد نشود) و بعد دندان‌ها را لامینیت می‌کنند. در این مواقع می‌توان گفت انجام این کار برای زیبایی جایز است. اما برخی افراد بی‌دلیل و فقط برای داشتن لبخند دندان خرگوشی دست به اقداماتی می‌زنند که بازهم سلامت دندان‌ها به خطر می‌افتد.

اگر دندان ارتفاعش درست باشد و لثه‌ها در جایگاه درست خود قرار گرفته باشند، دستکاری کردن دندان عواقبی به‌دنبال خواهد داشت. اول از همه بلند کردن دندان‌ها بیش از حد طبیعی احتمال شکستگی‌اش را زیاد می‌کند. همچنین ممکن است اختلالاتی در فک، جویدن، حرف زدن و... ایجاد شود.  

زیاده‌روی در بیلیچینگ عواقب‌دارد

بیلیچینگ یکی از کم‌عارضه‌ترین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی است. بیلیچینگ به دو طریق خارجی و داخلی انجام‌می‌شود. بیلیچینگ خارجی روی سطح دندان قرار می‌گیرد؛ معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که از چای، قهوه، سیگار و... زیاد مصرف می‌کنند و رنگ دندان‌های‌شان تغییر کرده است. افرادی که دندان‌های‌شان به‌دلیل ضربه یا درمان ریشه دچار  تغییر رنگ شده باشد، از بیلیچینگ داخلی استفاده می‌کنند.

7مد زیبایی که سلامت دندان‌های‌تان را نشانه گرفته‌اند

یعنی ماده بیلیچینگ داخل دندان وارد می‌شود. این روش عارضه‌ای برای دندان به‌دنبال ندارد و فقط ممکن است کمی دندان‌های فرد حساس شود که در این صورت پزشک داروی ضدحساسیت تجویز می‌کند. اما نکته مهم درمورد بیلیچینگ این است که بعد از انجام این کار حدود 6ماه بعد ممکن است رنگ دندان به حالت قبل برگردد. بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بیلیچ کردن قابل بازگشت نیست و درصورت مشاهده تغییر رنگ، به رنگ اولیه از پزشک درخواست می‌کنند مجدد این کار را برای‌شان انجام دهد.

برای همین ممکن است فرد در طول یک سال 7 تا 8بار این کار را انجام دهد. در این مواقع می‌توان گفت بیلیچینگ تبدیل به پرعارضه‌ترین روش دندانپزشکی خواهد شد. اگر بیش از حد انجام شود به مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث ضعیف شدن مینای دندان می‌شود. در کنار بیلیچینگ باید رژیم غذایی هم به‌درستی انجام شود و از خوردن مواد غذایی که به دندان‌ها رنگ می‌دهند، مثل قهوه چای و... پرهیز کنید. همچنین افرادی که دندان پرکرده یا پوسیده دارند نمی‌توانند بیلیچ کنند. 

لطفا برای خودتان نسخه نپیچید

برخی افراد سعی می‌کنند با چند راهکار خانگی دندان‌های خود را سفید کنند که اغلب این کارها به دندان صدمه‌های جدی وارد‌می‌کند.

-  یکی از این کارها جویدن لیموترش است. اسید لیموترش به مرور زمان مینای دندان را حل خواهد کرد به‌خصوص در ناحیه طوق دندان (جایی که دندان از لثه خارج می‌شود) همچنین عوارض دیگری ازجمله پوسیدگی و حساسیت شدید دندانی را به‌همراه خواهد داشت. درمان این ضایعات پرهزینه، پردردسر و کم‌دوام است.

-  زدن جوش‌شیرین روی دندان‌ها شاید در ابتدا دندان را سفید کند اما بعد از مدتی دندان‌ها زرد می‌شوند، مینای دندان به مرور زمان برداشته می‌شود، بعد از مدتی بدرنگ می‌شود و درمواقع حاد ممکن است دندان عصب‌کشی ریشه‌ای شود.

-  گول پودرهای سفید‌کننده دندان که در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد را نخورید. شما آگاه نیستید که علت تغییر رنگ دندان‌تان چیست، شاید نیاز به جرم‌گیری است، اما از راه دیگری برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنید. حتی نمی‌دانید چه میزان باید از این مواد را استفاده کنید این یک کار حرفه‌ای است که باید دندانپزشک انجام دهد.

-  لطفا برای مسواک زدن از مسواک‌های نرم استفاده کنید. همچنین سفت مسواک زدن یا استفاده از خمیردندان‌های ضدجرم و مسواک‌های سخت (زبر) کمکی به سفید کردن دندان‌های‌تان نمی‌کند.


ویدیو مرتبط :
آشغالهای ما چه بر سر طبیعت می آورند؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا بعضی بچه ها دیر دندان در می آورند؟



 

 

چرا بعضی بچه ها دیر دندان در می آورند؟

 

رویش دندان های شیری از حدود هشت ماهگی شروع می شود و تا حدود ۲/۵ سالگی ادامه دارد. بسیاری از والدین با نگرانی از تاخیر رشد دندان های فرزندشان، می پرسند این تاخیر تا چه زمانی طبیعی است.

 

باید گفت عوامل متعددی بر رویش دندان ها تاثیر می گذارند. حرکت رویشی دندان پس از آهکی شدن کامل تاج دندان، در حالی که ریشه شروع به تشکیل می کند درون فک به سمت دهان آغاز می شود، بنابراین رشدونمو ریشه در حرکت دندان ها بسیار مهم است. تغییرات پالپ (مجموعه رگ و عصب) دندان نیز عامل دیگری در رویش دندان ها محسوب می شود. تغییرات در بافت همبند اطراف دندان، تغییرات در استخوان آلوئول فک و تغییرات در بافت انتهای ریشه دندان نیز از همین عوامل هستند. شش ماه تاخیر در رویش این دندان ها، یعنی شروع رویش اولین دندان در یک سال و دو ماهگی، نباید والدین را نگران کند.

 

به طور معمول مداخله دندان پزشک برای رویش دندان ها حتی پس از این سن نیز کمتر صورت می گیرد. استفاده از وسایل پلاستیکی مخصوص می تواند به تسریع در رویش دندان ها و کنار رفتن لثه از روی آن کمک کند. تاخیر در رویش دندان های شیری نسبت به دائمی ها کمتر دیده می شود. برخی بیماری ها یا عوامل دیگر در تاخیر رویش دندان ها موثر هستند.

 

در دندان های دائمی عوامل دیگری نیز مانند مسیر رویشی نادرست، دندان شیری انکیلوز (فک جوش)، سابقه ضربه به دندان شیری، سابقه درمان عصب دندان شیری، وجود دندان اضافه یا مواد استخوانی شبیه دندان، وجود کیست، شکل و اندازه غیرطبیعی، جوش خوردن دو دندان مجاور به یکدیگر و مشکلات ساختمان دندان، موثر هستند. لازم به ذکر است که تاخیر در رویش دندان های دائمی تا یک سال و نیم، گرچه نگران کننده نیست اما معاینات در این گروه سنی راحت تر و اقدامات مورد نیاز، آسان تر است بنابراین معاینات به موقع می تواند مفید باشد.

 


منبع:روزنامه سلامت