سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مجلس بله برون



 

 

مجلس بله برون

 

بله بران بخش مهمی از مراحل عروسی سنتی ایرانی است که در تحقق پیمان زناشویی و پیوند دو خانواده اهمیت بسیاری دارد.

 

بَله بُرون (یا بَلّه بُرون = بلی بُران ) بخش مهمی از مراحل عروسی سنتی ایرانی است که مراسم آن‌معمولاً پس از مرحلة خواستگاری و پیش از عقدکنان برگزار می‌شود.

 

بنابر عرف و سنتهای اجتماعی، مجلس بله برون بیشتر شب هنگام و با حضور جمعی از بزرگان وسالخوردگان دوگروه از قوم و طایفه و خویشان خانوادة دختر و پسر، در خانة پدر دختر برگزار می‌شود. گردهمایی در این مجلس به قصد تعیین شرایط مادی و معنوی ازدواج وپذیرش تعهدات خانوادة داماد نسبت به خانوادة عروس است. از این رو، بله­بُران در تحقق پیمان زناشویی و پیوند دو خانواده یا دو طایفه اهمیت بسیاری دارد.

 

در مجلس بله برون، مردان ریش سفید دوگروه دربارة میزان مهر، شیربها، و نقد یا نسیه پرداختن یا کم و بیش کردن میزان آنها، تأمین بعضی از هزینه های عروسی مانند میزان خرید طلا و جواهر، چگونگی برگزاری مجلس عقد و عروسی و سنگین یا سبک گرفتن آنها، شمارمهمانان و مانند اینها گفتگو می‌کنند که گاه ساعتها به درازا می کشد. پس از توافق طرفین، معمولاً سیاهه‌ای از تعهدات را روی دو نسخة کاغذ می‌نویسند و به امضای پدر داماد و پدرعروس و چندتن از ریش سفیدان مجلس می‌رسانند.

 

گل و شیرینی یکی از نمادهای زیبا و به یادماندنی­ ترین این مراسم که نمایان­گر حُسن سلیقه و مهر و محبت داماد و هم چنین توجه ویژه خانواده داماد به عروس و خانواده اوست. پس به جاست که در انتخاب آن دقت لازم به کار رود. هنگام ورود به خانۀ عروس حتماً سبد گل در دست داماد باشد و آن را به عروس خانم تقدیم کند.

 

معمولاً سینی شیرینی توسط قنادی­ها تزیین می­شود، سبد یا دسته­ گل انگشتر‌نشان برای عروس خانم و بعضی‌ها یک کله ­قند تزیین شده هدیه می­برند.

 

طبق یک سنت قدیمی خانواده داماد در مراسم بله بُران برای جلب رضایت عروس و خانواده او در گرفتن بله قطعی هدایایی تقدیم می­کنند. از قدیم پیش­کش متداول در این مناسبت یک قواره پارچه پیراهنی زنانه و یک انگشتر برای عروس است. البته در برخی خانواده­های مذهبی معمولاً به جای پارچه پیراهنی پارچه چادری هدیه می­شود. بدیهی است این پارچه چادری نباید مشکی باشد.

 

پس از یک پذیرایی مقدماتی، بر عهدۀ پدر یا بزرگ خاندان داماد است که باب گفتگو دربارۀ شرایط ازدواج را بگشاید. در این مورد بهتر است که پدر داماد مطلب کوتاهی را در رابطه با هر چه زودتر و بهتر سرگرفتن این پیوند با امید تداوم آن بیان کند و با احترام، شرایط پیشنهادی خانوادۀ عروس را از پدر عروس جویا شود. در این مرحله وظیفۀ بزرگ­ترها، افراد نکته­دان و خوش سخن است که نقش خود را به خوبی ایفا کنند و نگذارند زمانی دراز به سکوت یا تعارف­های بیهوده بگذرد.

 

در این هنگام بزرگ خاندان یا پدر عروس شرایطی را که در مشورت با مادر دختر، عروس و دیگر نزدیکان در نظر گرفته است با صراحت و بدون حاشیه رفتن مطرح می­کند. خانوادۀ عروس باید به خوبی آگاه باشند که این مرحله نه فقط از دیدگاه مادی، بلکه از منظر تمامی مسایل معنوی و خواسته­ های ویژه تأثیر به سزایی در آیندۀ زوج، به خصوص دخترشان خواهد داشت. به این دلیل باید توجه داشته باشند که نکته­ای را از قلم نیندازند.

 

 

معمولاً موارد زیر، در شرایط بله­ بُران مطرح می­شوند:

 

1. تعیین مهریه

 

2. اعلام میزان تقریبی جهیزیه عروس

 

3. مطرح کردن رسوم قدیمی مانند درخواست شیربها در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس

 

4. تعیین دقیق وضعیت مسکن زوج

 

5. اجازه ادامه کار یا ادامه تحصیل عروس

 

6. تقاضای حق انتخاب مسکن، طلاق و کار برای دختر، در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس

 

7. مطرح کردن آداب خانوادگی مانند امضای فهرست جهاز عروس از سوی داماد و بزرگ­تر او، در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس

 

8. مشخص شدن زمان مراسم نامزدی در صورت پذیرش خانواده عروس و فاصله زمانی آن تا عقد و ازدواج

 

9. مشخص شدن دقیق زمان عقد و عروسی و هم­زمانی یا جدا بودن آن.

 

 

شیربها


در بین بعضی مردم و در بعضی جاها مرسوم است که هنگام قرار دادن مهر چیزی را به عنوان شیربها تعیین می­کنند. شیربها را غالباً قبل از عروسی و بصورت نقد در اختیار خانواده عروس قرار می ‎دهند.

 

شیربها میزانی از پول یا املاک و مستغلات و یا کالایی است که برای انجام عقد ازدواج از طرف داماد یا خانواده او به پدر یا خانواده عروس و در مواردی به مادر عروس داده می­شود. کلمه شیربها به خوبی منظور از این رسم را می­رساند که داماد بهای رنج و زحمت والدین عروس و بزرگ شدن دختر را به آنها می­پردازد.

 

برابر واژه شیربها در پاره­ای نقاط واژه­ های «نقدینگی»، «زر» یا «باشلق» هم به کار می­رود.

 

 

تعیین شیربها به یکی از دو صورت می­تواند انجام بگیرد که حکم آنها متفاوت خواهد بود.

 

اول: این که شیربها واقعاً جزئی از مهر باشد که والدین دختر نقداً آن را دریافت می­کنند برای این که در خرید جهیزیه به مصرف برسانند. در این صورت وجه نقد گرچه به عنوان شیربها نامیده شود ولیکن در واقع جزء مهر می­باشد و مالک آن هم دختر است نه والدین او. چنین قراردادی اشکال ندارد، لیکن چون ملک دختر است تصرف در آن باید با اجازه او باشد.

 

دوم: این که شیربها جزء مهر نباشد بلکه مقداری باشد اضافی که والدین دختر می­خواهند آن را برای خودشان و به عنوان حق­الزحمه از داماد بگیرند، البته چنین قراردادی باطل ولی اصل عقد صحیح است. والدین دختر حق ندارند به عنان شیربها چیزی را از داماد مطالبه نمایند. و اگر بدون رضایت چیزی از او بگیرند حرام است و غیر مشروع.

 

به هر حال شیربها با این‌که یک امر غیرمشروعی است (در صورت دوم) اما متأسفانه در بین بسیاری از مردم و بالأخص در بعضی مناطق ایران صورت رسمیت به خود گرفته و یکی از لوازم حتمی ازدواج به شمارمی­رود. و به صورت مشکلی در طریق ازدواج به موقع جوانان شده است. چه بسیارند جوانانی که چون قادر به پرداخت شیربها نیستند ناچارند بر خلاف میل طبیعی ازدواج را به تأخیر بنیدازند.

منابع:

ـ امینی، ابراهیم، جوان و همسرگزینی، بوستان کتاب، چاپ سوم، قم، 1387.

ـ امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ ششم، تهران، 1387.

ـ فرهنگی، ریحانه، آداب و رسوم؛ بله­بُران و نامزدی؛ کلک آزادگان، جشن ازدواج، چاپ یکم، تهران، 1384.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس: "کمیته و کارگروه و نشست" تنها پاسخ دولت است/ برون مرزی بودن گرد و خاک"فرار به جلو" است



اخبار,اخباراجتماعی ,گرد و خاک در اهواز

در سال گذشته 22 هزار و امسال 17 هزار نفر در اهواز به خاطر پدیده گرد و خاک به بیمارستان رفته اند...

یک نماینده مجلس با اشاره به تداوم بحران گرد و خاک در اهواز گفت: پدیده ریزگرد ها بخاطر بی توجهی مسئولان دولت قبلی و فعلی به گرد و غبار تبدیل و اکنون به گرد و خاک مبدل شده است.

سید شریف حسینی در گفتگو با خبرنگار عصرایران در خصوص آخرین وضعیت هوای اهواز تصریح کرد: وضعیت کنونی اهواز دیگر گرد و غبار نیست بلکه الان شاهد نازل شدن گردوخاک از آسمان هستیم که این به خاطر بی تدبیری دولت ها قبلی و فعلی است.

نماینده مجلس:
نماینده اهواز با بیان اینکه مردم این شهر 13 سال است با گردوغبار دست و پنجه نرم می کنند گفت: وضعیت هوای اهواز به 70 درصد ذرات معلق رسیده و نمایندگان استان پیگیری های مختلفی داشته اند اما تنها پاسخی که شنیده ایم برگزاری نشست و کمیته و تشکیل کارگروه بوده است.

وی ادامه داد:کمیته ای که دولت قبلی به ریاست رحیمی تشکیل داد هیچ خروجی نداشته و الان هم کمیته ای ایجاد شده که اقدام خاصی صورت نداده است.

این نماینده با اشاره به اسید پاشی صورت گرفته در اصفهان و سفر وزیر بهداشت به این شهر با بیان اینکه عوامل آن حادثه البته شناسایی هم نشدند گفت: مردم استان خوزستان از تبعیض ناراحتند.

وی افزود: در سال گذشته 22 هزار و امسال 17 هزار نفر در اهواز به خاطر پدیده گرد و خاک به بیمارستان رفته اند اما هیچ یک از اعضای کابینه تا الان به خوزستان سر نزده اند و ناراحتی مردم همین است و آن ها گرد و خاک را تحمل می کنند اما احساس تبعیض را بر نمی تابند.

این نماینده مجلس ضمن هشدار طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس بخاطر وضعیت هوای مناطق جنوب غربی کشور گفت:دولت شجاعت داشته باشد و بگوید نمی تواند برای حل این معضل کاری بکند.

خبرنگار عصرایران از این نماینده درباره نقش کشورهای خارجی در وقوع پدیده غبار سئوال کرد که حسینی گفت: قبول داریم که 80 درصد گرد و غبار به بیرون مرزها بر می گردد  اما در سال 93 حدود 12 بار شاهد گرد و غبار بوده ایم که 10 مورد آن کانون داخلی داشته اگر دولت همین ده مورد را حل کند مشکلات آن دو موردی که کانون برون مرزی داشته پیش کش دولت و مردم آن را تحمل می کنند.


 اخبار  اجتماعی  -   عصرایران