سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مبتلايان به آرتروز زانو بخوانند!



آرتروز

از انجام دادن حرکات شدید ، ناگهانی و غیر معمول زانو خودداری کنید. افراد مسن ( به ویژه مبتلا به آرتروز زانو) باید از نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد، نظیر چهارزانو و دو زانو نشستن ، خودداری کنند . به این افراد توصیه می شود حتی الامکان روی زانو ننشینند و برای نشستن از مبل یا صندلی راحتی استفاده کنند .

افراد مبتلا به این درد ، باید هنگام بلند شدن از صندلی ، ابتدا دست های خود را روی دسته های صندلی قرار دهند و خود را کمی به سمت جلو بکشند ، بعد با فشار دست ها از روی صندلی بلند شوند. روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی کنند . حتی الامکان کمتر از پلکان بالا و پایین روند ، اما در صورت نیاز به ویژه زمانی که درد زانو شدت پیدا کرده از پهلو ، از پله ها پایین یا بالا بروند . استفاده از سطوح شیب دار به جای پلکان به همه افراد به ویژه مبتلایان به درد زانو توصیه می شود .

آرتروز زانو

در مواردی که آرتروز بسیار پیشرفت کرده است، بیماران مبتلا باید پشت میز نماز بخوانند . به این ترتیب که هنگام سجده ، روی صندلی بنشینند و پیشانی خود را روی میزی که مهر روی آن است قرار دهند .

ممکن است تغییر ناگهانی نوع فعالیت های روزمره ، به زانو آسیب برساند . لذا بهتر است، این تغییرات یکباره صورت نگیرد .

همواره باید از کفشهای خوب و با اندازه مناسب استفاده کرد . از پوشیدن کفش ها ، صندل ها و دمپایی هایی که کف لغزنده دارند ، خودداری شود . همچنین از پوشیدن کفشهای سفت و خشک اجتناب شود . این کفش ها ، مانع انجام حرکات طبیعی مچ پا می شوند و زانوه را در معرض فشار ثانویه و شدید قرار می دهند .

برگرفته شده از : پارسی طب


ویدیو مرتبط :
زانو درد ، آرتروز زانو، جراحت های ورزشی، زنگ سلامت 12

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش مناسب برای آرتروز زانو



 

 

 

آرتروز

 

 

شما هم از درد زانو شكایت دارید؟ برای بالا و پایین رفتن از پله ها با مشكل مواجه هستید؟ اگر این مشكل شماست، بهتر است در مورد آن اطلاعاتی داشته و برای بهبود آن كاری انجام دهید.

یكی از مشكلاتی كه ممكن است برای زانوها پیش بیاید آرتروز زانو است. آرتروز زانو یكی از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالای ۴۰ سال محسوب می شود و شایع ترین بیماری تخریبی میان مفاصل بدن است. میزان ابتلا به این بیماری در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است.

محمد عالمی، فیزیوتراپیست در این باره به جام جم می گوید: «یكی از مشكلات شغلی كه در هر كار و فعالیتی احتمال بروز آن وجود دارد، آرتروز است. آرتروز به معنای تخریب غضروف مفاصل زودتر از موعد مقرر است.»

وی اشاره می كند: «با انجام ورزش های ملایم به مدت ۳۰ دقیقه در روز می توانیم فشارهایی را كه در طول روز به بدن وارد می شود، كاهش دهیم. در حقیقت با ورزش به نوعی بدن را در برابر این فشارها تقویت می كنیم؛ البته مهم است بدانیم رفت و آمدها چه از خانه به محل كار و بالعكس و چه در محیط كار و منزل، به هیچ وجه جای ورزش را نخواهند گرفت و حتی می تواند فشارهای وارد بر بدن را نیز افزایش دهد.»

او تاكید می كند: «ورزش تعریف مشخص خود را دارد و به معنای همراه كردن جسم و روح با هم است.

به همین دلیل فعالیت های روزمره نمی تواند جایگزین مناسبی برای ورزش باشد. زمانی كه شرایط ورزش فراهم نباشد، آن حركات، تنها فشاری بر بدن محسوب می شوند.»

- علائم اولیه آرتروز

عالمی درباره علائم اولیه آرتروز می گوید: «از اولین نشانه های آرتروز كاهش عملكرد زانوی فرد است.

همچنین تورم، خشكی مفاصل در صبحگاه كه كمتر از ۳۰ دقیقه طول بكشد، بدشكلی و ناصافی سطوح مفصلی و وجود صداهای غیرمتعارف از جمله دیگر علائم آرتروز هستند.»

- عوامل موثر در ایجاد آرتروز

این فیزیوتراپیست درباره عوامل موثر در ایجاد آرتروز اضافه می كند: «عوامل ارثی، جنسیت، عوامل هورمونی، عوامل شغلی، چاقی و پوكی استخوان می توانند از جمله علل موثر در بروز آرتروز باشند. به علاوه ورزش های شدید، افزایش سن، استعمال دخانیات، یا حتی ضربه نیز می توانند باعث بروز این مشكل شوند.»

- آرتروز زانو

یكی از شایع ترین انواع آرتروز كه خیلی از افراد با آن درگیرند، آرتروز زانو است. باید بدانیم در هر شغلی (در میان افرادی كه زیاد در حالت ایستاده به سر می برند یا افرادی كه بیش از حد معمول می نشینند) احتمال بروز آرتروز وجود دارد. شاید بتوانیم بگوییم كه آرتروز زانو در بیشتر اقشار جامعه دیده می شود.

این فیزیوتراپیست می افزاید: «به علاوه این مشكل میان خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود. عوامل هورمونی و كم تحركی خانم ها نیز می تواند از جمله دلایل این مساله باشد. در مورد افراد چاق نیز همین طور است؛ این مشكل میان این گروه بیشتر دیده می شود.»

وی درباره درمان و روش های كنترل آرتروز می گوید: «بهتر است بگوییم كه می توانیم جلوی پیشرفت آرتروز را بگیریم یا روند آن را كند كنیم.»

- توصیه هایی برای مبتلایان به آرتروز

عالمی به روش هایی برای كنترل پیشرفت بیماری اشاره كرده و می افزاید: «بهتر است افرادی كه دچار آرتروز زانو هستند در منزل از صندلی های بلند استفاده كنند. به این معنی كه هنگام نشستن، كف پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.

بعلاوه استفاده از سرویس های بهداشتی فرنگی نیز می تواند به این افراد كمك كند. كاهش مدت زمان راه رفتن و پوشیدن كفش هایی دارای كفی نرم نیز می تواند كمك موثری باشد.

همچنین بهتر است این افراد از بالا و پایین رفتن از پله ها، دوزانو یا چهارزانو نشستن نیز اجتناب كنند. ورزش درمانی نیز از دیگر راه هایی است كه به این بیماران توصیه می شود.»

- ورزش مناسب

ورزشی كه بعد از انجام آن، درد مفاصل بیشتر از ۲ ساعت ادامه پیدا كند، یك علامت هشداردهنده است.

در این مواقع باید شدت ورزش را كاهش دهیم. ورزش همچنان كه بر استحكام مكانیكی و تقویت عضلات موثر است می تواند روی تغذیه غضروف نیز اثر بگذارد.

بعلاوه ورزش باعث افزایش جریان خون می شود و به انعطاف پذیری مفصل كمك می كند. یكی دیگر از فوایدی كه ورزش برای این گروه از افراد در بر خواهد داشت، كاهش وزن است. زیرا یكی از نكات مهم در ارتباط با آرتروز زانو كاهش وزن است.

به گفته این فیزیوتراپیست: «ورزش های انعطاف پذیری مانند كشش عضلات اطراف مفصل، ورزش های قدرتی و ورزش های هوازی مانند شنا، ورزش در آب و پیاده روی، ورزش هایی مناسب هستند؛ البته برای هر نوع از آرتروز و برای هر شخص باید ورزش خاص خود او و اغلب متفاوت با دیگران توصیه شود. بنابراین بهتر است كه این كار را به متخصص بسپاریم.»

عالمی می افزاید: «این افراد باید قبل از ورزش و برای شروع آن ۵ دقیقه ورزشی ملایم و سبك یا پیاده روی انجام دهند. بعد از ورزش های سبك باید چند حركت كششی مناسب برای عضلات اطراف مفصل انجام شود.

البته این كشش باید حتما ۵ تا ۱۰ ثانیه ادامه پیدا كند. حتما باید هر مفصل را در حالت بدون تحمل وزن و در تمام طول دامنه حركتی اش حركت داد. در ضمن نباید روی مفاصل ملتهب زیاد فشار وارد كنند.»

وی درباره تاثیر پله ها می گوید: «بالا و پایین رفتن از پله هم بهتر است انجام نشود. اما شاید نتوانیم از این كار اجتناب كنیم. در این موارد بهتر است برای بالا رفتن از پله اول پای سالم را بالا بگذارید و برای پایین آمدن از پله اول پای ناسالم را.»

محمد عالمی توصیه می كند: استفاده مداوم از دمپایی و كفش های پاشنه دار و خواباندن پشت كفش را هم باید كاهش داد.

بهتر است این افراد ورزش ها را در رختخواب و بلافاصله پس از بیدار شدن انجام دهند و بعد از انجام ورزش از جای خود بلند شوند. این ورزش ها باید ۳ تا ۵ روز در هفته نیز ادامه پیدا كنند.»..../تحلیل:جام جم