سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مبارزه با بینی‌های فاجعه بعد از جراحی


می‌خواهیم شما را از همه عوارضی که ممکن است چنین جراحی‌ بینی به همراه داشته باشد آگاه کنیم تا شما هم جزو آن دسته از افرادی نشوید که بعد از عمل به جای لذت از زیبایی آن به دنبال درمان‌های مختلف می‌روند.


مجله سیب سبز: آمار جراحی‌های بینی در ایران چندین برابر آمارهای جهانی است و طبیعی است که با بالا رفتن تعداد جراحی‌ها عوارض نیز افزایش پیدا می‌کنند. متخصصان می‌گویند برخی از این جراحی‌ها کاذب است و می‌توان بسیاری از مراجعان جراحی بینی را با راهنمایی صحیح از جراحی بی مورد منصرف کرد. جالب است بدانید که در كشور ما بیشتر جراحی‌های ترمیمی، پس از انجام جراحی‌های بینی صورت می‌گیرند كه بر اثر ابتلای افراد به مشكلات تنفسی یا ایجاد ظاهری نامناسب ایجاد شده است. از آنجا که همیشه گفته‌ایم پیشگیری مقدم بر درمان است، می‌خواهیم شما را از همه عوارضی که ممکن است چنین جراحی‌ای به همراه داشته باشد آگاه کنیم تا شما هم جزو آن دسته از افرادی نشوید که بعد از عمل به جای لذت از زیبایی آن به دنبال درمان‌های مختلف می‌روند.

حد و مرز کوچک كردن بینی

نخست آنکه زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی درگرو تناسب قسمت‌های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت‌های مختلف چهره است. هدف جراحی زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی‌هایی که با وجود اندازه‌های کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده‌اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده‌اند.

دوم آنکه نوع بافت‌های بینی فاکتور محدودکننده‌ای در جراحی بینی است. بینی‌های با پوست ضخیم و بافت غضروفی ناچیز بارزترین نمونه تاثیر بافت بینی بر نتیجه عمل است. این بینی‌ها تمایل دارند در مقابل تلاش جراح برای زیبایی مقاومت کنند و با ضخامت پوست ظرافت های بینی را کم کنند. این هنر، دانش و تجربه جراح است که باید در چنین تنگناهایی بر محدودیت‌های بافتی فائق آید.



سوم آنکه کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد.  ازمهم‌ترین عوارض جراحی بینی  عوارض عملكردی یا همان تنفسی است که  بسیار مهم‌تر از عوارض زیبایی است. برخی از مردم فكر می‌كنند خس خس یا تنفس صدادار موقع خواب یا اصطلاحا فین فین كردن بعد از جراحی پلاستیك بینی طبیعی است، درحالی كه این تصور كاملا اشتباه است.  حداقل توقع هركس بعد از جراحی پلاستیك بینی این است كه تنفس بعد از عمل پلاستیك اگر بد بوده اصلاح شود و اگر خوب بوده حفظ شود. اگر تنفس كسی بعد از جراحی دچار مشكل شود این طبیعی و درست نیست. بسیاری از این بیماران حاضرند بینی‌شان هر حالتی داشته باشد ولی بتوانند یك شب راحت بخوابند و درست نفس بكشند. این افراد چون خوب نمی‌خوابند و اكسیژن كافی به بدن‌شان نمی‌رسد اغلب كسل، خواب آلوده، بی‌حوصله، عصبی و گاهی پرخاشگر هستند. فردی كه چنین مشكلاتی دارد، نمی‌تواند ورزش كند و در نتیجه دچار مشكلات فیزیكی و بدنی هم می‌شود.

کدام جراح پلاستیک را انتخاب کنیم؟

توصیه‌هایی كه باید جدی بگیرید

جراحی را انتخاب کنید که مشاور خوبی باشد، جراحی که به دنبال جراحی کردن همه افراد نیست و سعی می‌کند خیلی‌ها را با مشاوره صحیح از انجام عمل منصرف کند. جراحی که روی هر کسی که پیش او می‌آید جراحی را انجام می‌دهد چندان قابل اطمینان نیست، چرا که مسلما در میان آن همه بیمار حتما کسی بوده که به هیچ عملی نیاز نداشته‌ است.جراح خوب  باید در میان کسانی که قصد عمل دارند دست به انتخاب بزند و هر کسی را راهی اتاق عمل نکند.  از طرف دیگر بسیار مهم است که جراح پلاستیک با یک آنالیز دقیق از صورت، راهنمایی صحیح را برای افراد انجام دهد  تا فرد متقاضی زیبایی متوجه شود برای زیباتر شدن کدام قسمت صورت باید اصلاح شود.

سخت ترین جراحی پلاستیک

در تمامی کتاب‌های‌های مرجع جراحی پلاستیک آمده‌است که جراحی بینی مشکل‌ترین جراحی‌های پلاستیک است چرا که بینی در مرکز صورت است و هر اشتباهی می‌تواند زیبایی صورت را دچار مشکل کند، از طرف دیگرهرگونه اشتباهی در جراحی بینی می‌تواند سلامت فرد را از او بگیرد و موجب مشکلات متعددی از جمله مشکلات تنفسی شدید از راه بینی شود تا جایی که فرد روزها خواب‌آلود، بی‌حوصله و خسته و حتی دچار مشکلاتی در روابط اجتماعی خود شود ، صدایش عوض ‌شود و راه تنفسی  اش از بینی کامل بسته ‌شود.


فرورفتگی‌های پره‌های بینی چرا به وجود می‌آید؟

معمولا فرورفتگی پره‌های بینی به دنبال برداشتن غضروف‌های پره‌های بینی برای جمع کردن نوک بینی روی می‌دهد و در اکثر موارد در نخستین هفته‌های پس از جراحی، ورم بافت‌ها مانع آشکار شدن کامل این عارضه می‌شود و در مواردی که نوک بینی بیش از اندازه‌‌‌‌‌ لازم جمع شود، کم بودن غضروف‌های حمایت‌کننده‌‌‌‌‌ نوک بینی و نزدیک شدن بیش از اندازه‌‌‌‌‌ این غضروف‌ها به یکدیگر، گذشته از آنکه ممکن است فرورفتگی بیش از اندازه‌ای در ظاهر بینی پدید آورد، در تنفس از راه بینی نیز اشکال ایجاد  می‌کند.




بدشکلی هشت ‌مانند چرا به وجود می‌آید؟

بدشکلی هشت ‌مانند در فاصله هرم استخوانی و غضروفی از عوارض دیگر عمل جراحی بینی است و شکاف عمیق اسکلت استخوانی و غضروفی بینی بر اثر برداشتن بیش از اندازه بافت‌های حمایت کننده بینی حالتی ایجاد می‌کند که در آن، بینی از روبه‌‌رو مانند عدد هشت به نظر می‌رسد. این نمای هشت‌مانند در فاصله‌‌‌‌‌ بالایی استخوانی و بخش پایینی غضروفی، موجب دوتکه به نظر رسیدن بینی می‌شود.



راه پیشگیری؟

پیشگیری این حالت، بسیار بهتر و ساده‌تر از اصلاح و درمان آن است. کافی است حین عمل جراحی، اتصالات غضروفی استخوانی اسکلت بینی تا حد ممکن حفظ و در نتیجه از فروافتادگی این ناحیه جلوگیری شود.


بالا رفتن بیش از اندازه‌‌‌‌‌ نوک بینی

چرا به وجود می‌آید؟

برداشتن بیش از اندازه بافت‌های غضروفی و پوست قسمت پایینی بینی، امکان دارد موجب بالا رفتن بیش از حد نوک بینی و در نتیجه، نمای بینی خوکی شکل ‌شود. در این حالت، عمق سوراخ‌های بینی از فاصله‌‌‌‌‌ دور نیز نمایان است و حالتی کاملا مصنوعی و غیرطبیعی به بینی می‌دهد.



راه پیشگیری؟

اصلاح این حالت نیز از موارد مشکل در جراحی مجدد بینی است زیرا برداشتن و کم کردن بافت‌ها آسان‌تر از اضافه کردن به بافت‌هاست.


آسیب دیدن پوست بینی 

چرا به وجود می‌آید؟

صدمات عمیق مویرگی پوستی موجب نرسیدن خون کافی به پوست و ایجاد مرگ سلولی پوست می‌شود. پس از مرگ سلولی پوست بینی، التیام پوست همراه با بافت جوشگاهی ناهماهنگ سبب بدشکلی پوست بینی می‌شود.



 راه پیشگیری؟

 استفاده جراح از ابزارهای جراحی بینی در قسمت‌های زیر پوست بینی، به ویژه در پوست پوشاننده‌‌‌‌‌ استخوان بینی باید در کمال آرامش و ملایمت صورت پذیرد. بهترین مواد پیوندی همیشه مواد طبیعی و بافت‌های سالم خود بیمار هستند. نکته جالب دیگر اینکه احتمال آسیب پوست بینی در جراحی دوم بیش از جراحی  اول است و در عمل‌های مجدد هم این احتمال بسیار بیشتر می‌شود.


باریک شدن نوک بینی

چرا به وجود می‌آید؟

در صورت باریک شدن بیش از حد نوک بینی، تناسب بین دو بخش بالایی و پایینی بینی و نیز پره‌ها به هم می‌خورد و بخش بالایی و پره‌ها پهن‌تر به نظر می‌رسند. معمولا چنین حالتی مشکلات تنفسی را نیز به دنبال خواهد داشت.



راه درمان؟

در چنین مواردی مجبوریم بافت‌هایی كه اضافه برداشته شده‌اند را بازسازی و جایگزین كنیم. در برخی موارد می‌توانیم از بافت‌های خود بینی برای بازسازی استفاده كنیم ولی در اغلب موارد این كار امكان‌پذیر نیست و مجبوریم از گوش، دنده، لگن یا سایر بخش‌ها بافت مورد نیاز را برداشته و طی یك جراحی بسیار سنگین و طولانی كوچكی، مجاری تنفسی و نقایص ظاهری را جبران كنیم.


بینی زینی شکل

چرا به وجود می‌آید؟

در اثر برداشتن بیش از اندازه‌‌‌‌‌ قوز استخوانی- یا غضروفی ( در نیمه پایینی بینی)- ایجاد می‌شود. برداشتن بیش از اندازه قوز استخوانی، معمولا به دلیل تخمین نادرست جراح در مقدار لازم برداشتن قوز حاصل می‌شود. در روز‌های نخست پس از جراحی، تورم موجود در بافت‌ها، شاید مانع از آن باشد که این عارضه به راحتی دیده ‌شود.



راه پیشگیری؟

برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شود افراد از جراح خود درخواست نکنند بینی‌شان را خیلی کوچک کند. ایجاد قوس مقعر در پشت بینی، ممکن است نه تنها منجر به عوارض ظاهری ایجاد بینی زینی شکل و حالت مصنوعی آن شود، بلکه به دلیل ارتباط تنگاتنگ میان ظاهر و کارکرد بینی فضای تنفسی داخل بینی را نیز کم و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.


ویدیو مرتبط :
‫مدت زمان جراحی بینی چقدر است ، جراحی بینی چه مدت طول می کشد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

40 % تخفیف جراحی بینی - کرایو لیپولیز


کرایولیپولیز، پکیج های لاغری، پاکسازی سطح پوست، آبرسانی، لایه برداری، جوانسازی و رفع خطوط صورت، لیفتینگ صورت و گردن و...