سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

لیسانس بگیرید تا سرطان نگیرید!


بیشتر خال‌ها بی‌ضرر هستند اما در مواردی ممکن است این لکه‌های به ظاهر بی‌خطر تبدیل به بافت‌های سرطانی شوند. تغییر رنگ و شکل خال‌ها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های شناسایی سرطان پوست و دیگر انواع سرطان‌ها در مراحل اولیه است.




مراقب خال‌ها باشید

تقریبا همه انسان‌ها روی بدن خود خال دارند. با این‌که تعداد این لکه‌های رنگی روی بدن افرادی که پوست روشن دارند مثل اروپایی‌ها بیشتر است اما به هر حال خال‌ها در تمام نژادها دیده می‌شوند.

بعضی از این خال‌ها از هنگام تولد روی بدن وجود دارند ولی بیشتر آن‌ها در دوره کودکی و اوایل نوجوانی ظاهر می‌شوند. اگر تعداد لکه‌های رنگی در دوره نوجوانی زیاد شوند موضوعی کاملا طبیعی است و شما نباید نگران باشید. اما به اعتقاد کارشناسان بهتر است هر چند وقت یک‌بار به دقت وضعیت این خال‌ها را بررسی کنید و درصورتی که تغییر غیر عادی در آن‌ها مشاهده کردید حتما با یک پزشک مشورت کنید. درصورتی که اندازه این خال‌ها به سرعت بزرگ شد، تغییر رنگ داد، روشن‌تر یا تیره‌تر شد یا به رنگ قرمز درآمد، بدانید که این نشانه‌ها طبیعی نیست. ایجاد خارش روی این نواحی و به‌خصوص خونریزی از مواردی است که حتما باید نسبت به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

بیشتر خال‌ها بی‌ضرر هستند اما در مواردی ممکن است این لکه‌های به ظاهر بی‌خطر تبدیل به بافت‌های سرطانی شوند. تغییر رنگ و شکل خال‌ها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های شناسایی سرطان پوست و دیگر انواع سرطان‌ها در مراحل اولیه است. معمولا در دوره جوانی و میانسالی تعداد خال‌های بدن به یکباره افزایش پیدا نمی‌کنند. در بسیاری از موارد این حالت نشان‌دهنده یک وضعیت غیرعادی در بدن است و باید نسبت به آن توجه جدی صورت گیرد.





با رژیم غذایی پیشگیری کنید

این هم یک دلیل دیگر تا شما قانع شوید به میزان توصیه شده در رژیم غذایی خود ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید. دانشمندان دریافتند، با داشتن یک رژیم غذایی خوب و متعادل می‌توان از نابینایی به دلیل افزایش سن پیشگیری کرد.

همراه با بالا رفتن سن سلول‌های بخش مهمی از شبکیه شروع به تخریب شدن می‌کنند و به همین دلیل به مرور زمان کیفیت بینایی انسان کاهش پیدا می‌کند. این بیماری به اختصار AMD نامیده می‌شود و متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. البته شاید بتوان با جراحی یا مصرف دارو از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد اما راهی برای برگرداندن بینایی از دست رفته وجود ندارد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود مقادیر بالایی از مواد مغذی مانند زینک و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می‌کنند با احتمال کمتری در سنین بالا دچار این نوع کم‌بینایی یا نابینایی می‌شوند.AMD یکی از شایع‌ترین عوامل نابینایی در سراسر جهان است، به‌طوری که در کشورهای توسعه یافته بیش از نیمی از نابینایان به دلیل ابتلا به این بیماری قدرت دید خود را از دست داده‌اند. برای این که بتوان از این بیماری پیشگیری کرد زنان باید هر روز 1/1 گرم امگا 3 و 8 میلی‌گرم روی(زینک) مصرف کنند. در مورد مردان نیز این مقدار به ترتیب 6/1 گرم و 11 میلی‌گرم در هر روز است. از غذاهای سرشار از روی می‌توان به گوشت قرمز و مغزهای خوراکی اشاره کرد. مصرف انواع مختلف ماهی‌ها هم می‌تواند به بدن در تامین امگا3 مورد نیاز کمک کند. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند اسفناج، هویج، فلفل سبز و مانند آن می‌تواند دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.



مردانی که دور کمر بزرگ‌تر از 110 و زنانی که دور کمر بیشتر از 95 دارند بسیار بیشتر از دیگران باید نگران وضعیت سلامت خود باشند





سایزتان کلید سلامت شماست

توجه مردان به اندازه دور شکم‌شان بسیار بیشتر از آنچه که آن‌ها تصور می‌کنند می‌تواند روی سلامت آن‌ها موثر باشد.

درست به همان اندازه که مردان باید به فاکتورهایی مانند فشار خون، کلسترول، قند خون و وزن خود توجه داشته باشند، توجه به اندازه دور شکم هم برای داشتن یک زندگی سالم فوق‌العاده ضروری است. درصورتی که دور شکم یک مرد با اندام متوسط بیشتر از 101 سانتی‌متر باشد، این فرد در منطقه خطر قرار می‌گیرد و باید انتظار ابتلا به بیماری‌های مختلف را داشته باشد. تحقیقات ثابت کرده است، چربی‌های شکمی خطر بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و بعضی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. این چربی‌ها از نوعی هستند که دور اندام‌های حیاتی بدن ذخیره شده و مانع از انجام فعالیت‌های طبیعی آن‌ها می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مردم برای سنجش تناسب اندام خود فقط به وزن توجه می‌کنند اما حتی اگر فردی وزن نرمال داشته باشد ولی شکم او از حد طبیعی بزرگ‌تر باشد باز هم خطر او را تهدید می‌کند. در این بین مردانی که دور کمر بزرگ‌تر از 110 و زنانی که دور کمر بیشتر از 95 دارند بسیار بیشتر از دیگران باید نگران وضعیت سلامت خود باشند. دور کمر سالم برای زنان کمتر از 80 سانتی‌‌متر و برای مردان کمتر از 94 سانتی‌متر است.



خواب آخر هفته‌ها کافی نیست

تعداد زیادی از مردم تصور می‌کنند درصورتی که آخر هفته‌ها زیاد بخوابند، می‌توانند کمبود خواب طول دوران هفته را جبران کنند اما این تصور کاملا اشتباه است. دانشمندان اعلام کردند با این کار نمی‌توان جلوی عوارضی را که در اثر بی‌خوابی در بدن به‌وجود می‌آید، گرفت.

کارایی افرادی که هر شب کمتر از 6 ساعت می‌خوابند به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و حتی اگر آن‌ها 2 شب متوالی بیش از اندازه طبیعی بخوابند نیز این مشکل برطرف نمی‌شود. اگرچه این نوع خوابیدن می‌تواند اندکی به بهبود هوشیاری و خستگی انسان کمک کند اما باز هم افراد کم‌خواب سرعت پایین‌تری در انجام کارهای خود دارند و عملکرد آن‌ها ضعیف‌تر است.

مطالعات دیگر هم نشان داده است، زنان بهتر از مردان می‌توانند خود را با اثرات سوء بی‌خوابی تطبیق بدهند. به این ترتیب باید گفت مردان بیشتر از زنان استحقاق خوابیدن تا دیر وقت در روزهای تعطیل را دارند زیرا بدن آن‌ها نسبت به بی‌خوابی از زنان آسیب‌پذیرتر است. زنان به سرعت می‌توانند بعد از یک خواب عمیق، شرایط اولیه را پیدا کرده و خستگی و خواب‌آلودگی را از خود دور کنند اما برعکس این کار برای مردان دشوارتر و زمان‌برتر است.قبلا هم تحقیقاتی انجام شده بود که نشان می‌داد مغز افراد میانسالی که کمتر از حد تعیین شده توسط محققان می‌خوابند به‌طور متوسط بین 4 تا 7 سال از دیگران پیرتر است و کارآیی کمتری  نیز دارد. ترشح هورمون استرس در این افراد هم بیش‌تر از حد معمول است و به همین دلیل آن‌ها با احتمال بیشتری ممکن است به بیماری‌های قلبی دچار شوند.





ضدآفتاب‌های مخصوص بچه‌ها

با فرا رسیدن فصل تابستان، محافظت از پوست نوزادان اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، پوست نوزادان به‌طور قابل توجهی نسبت به بزرگسالان عملکرد متفاوتی دارد و به همین دلیل هنگام خروج آن‌ها از خانه باید نسبت به مراقبت از پوست آن‌ها دقت زیادی داشت.

پوست نوزادان درست از لحظه‌ای که برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، شروع به تولید رنگدانه می‌کند و این تغییرات در سنین بسیار پایین می‌تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند، نوزادان 6 ماه به بالا باید حتما از کرم‌های ضد‌آفتاب و همراه با ترکیبات مرطوب کننده استفاده کنند. البته درصورتی که مجبورید نوزاد خود را به‌طور مرتب قبل از رسیدن به 6 ماهگی از خانه بیرون ببرید، باز هم استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب محدودیتی به همراه ندارد. اگر می‌خواهید  در فصل تابستان با نوزاد خود بیرون بروید حتما ساعت‌های اوج تابش نور خورشید را به یاد داشته باشد. نور آفتاب در بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر به بیشترین شدت خود می‌رسد، به همین دلیل سعی کنید تا حد ممکن در این زمان‌ها از خانه خارج نشوید. به‌طوری کلی برای خرید کرم‌های ضد‌آفتاب بهتر است از انواعی استفاده شود که اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم دارند. این ترکیبات روی پوست قرار می‌گیرند و به این ترتیب مانع از رسیدن نور خورشید به بافت‌های حساس پوست کودکان می‌شوند. اما کرم‌های ضد‌آفتاب دیگر ترکیبات شیمیایی دارند که جذب پوست شده و به این ترتیب از پوست محافظت می‌کنند که بهتر است از این نوع برای نوزادان استفاده نشود.





تحقیقات نشان می‌دهد افرادی كه بیش از 2 ماه به‌طور مداوم كار می‌كنند بیشتر دچار افسردگی، خشونت و حتی بیماری می‌شوند اما با گرفتن یك مرخصی كوتاه و رفتن به سفر می‌توان تا حد زیادی از این موارد پیشگیری كرد



زنان افسرده به دنیا می‌آیند!

بعضی از مردان همیشه از بداخلاقی‌های همسرشان شکایت می‌کنند و معتقدند او از روز اول تولد این‌گونه به دنیا آمده است. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد این موضوع چندان هم اشتباه نیست و بدخلقی‌های زنان در اصل مادرزادی است.

اگر زنان بیشتر دچار افسردگی و ناامیدی می‌شوند و از خود بداخلاقی نشان می‌دهند، چندان مقصر نیستند زیرا مغز آن‌ها به این شکل برنامه‌ریزی شده است. متاسفانه علاوه بر مورد بالا، بسیاری از زنان برای کاهش وزن خود به سراغ برنامه‌های کاهش وزن با کالری‌های بسیار پایین می‌روند که این موضوع هم می‌تواند به بداخلاقی و بی‌حوصلگی زنان دامن زده و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی و تغییر در رفتار را بیشتر کند.

تقریبا یک چهارم زنان در دوره‌ای از زندگی خود به دلیل ابتلا به افسردگی، تحت درمان قرار می‌گیرند، در حالی که این آمار در بین مردان فقط 10 درصد است. از سوی دیگر تحقیقات بیشتر اثبات کرده است، زنان نسبت به هورمون سروتونین در بدن‌شان پاسخ ضعیف‌تری نسبت به مردان نشان می‌دهند. کمبود سروتونین که از آن به‌عنوان هورمون شادی یاد می‌شود، می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی و ناامیدی در انسان شود. عادات ماهانه زنان هم باعث بروز تغییرات هورمونی زیادی در بدن می‌شود و می‌تواند مقادیر هورمون سروتونین را کاهش دهد. به همین دلیل احتمال ابتلا به افسردگی در روزهای قبل از شروع عادت ماهانه، بعد از تولد و یائسگی در زنان بیشتر از مواقع دیگر است.





لیسانس بگیرید تا سرطان نگیرید

میزان مرگ و میر افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند نسبت به افرادی که وارد دانشگاه نشده‌اند بسیار کمتر است.

دانشمندان متوجه شدند، احتمال مرگ و میر افرادی که کمترین میزان تحصیلات را در یک جامعه دارند، نسبت به افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند نزدیک به 2/5 برابر بیشتر است و این میزان همچنان هم افزایش پیدا می‌کند.

تحصیلات دانشگاهی از بسیاری جهات می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت یک فرد کمک کند که از جمله آن‌ها می‌توان به داشتن درآمد بیشتر، داشتن اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌ها، تغذیه سالم و تحرک بدنی اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد از هر 100 هزار نفر که کمتر از 12 سال تحصیل کرده‌اند بیش از 148 نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که تعداد مرگ و میر بر اثر سرطان در میان افرادی که حداقل 16 سال تحصیل کرده‌اند فقط 56 مورد است.در مورد سرطان ریه، وضعیت افرادی که به دانشگاه نرفته‌اند بسیار بدتر است به‌طوری که آن‌ها با احتمال 5 برابر بیشتر ممکن است بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

دانشمندان تخمین می‌زنند، اگر هر فردی بتواند حداقل موفق به کسب مدرک کارشناسی شود از بیش از یک سوم سرطان‌ها پیشگیری خواهد شد. دانشگاه نرفته‌ها بیشتر از دیگران سراغ کشیدن سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی و پرخوری می‌روند و معمولا اضافه وزن بیشتری هم دارند.


ویدیو مرتبط :
4 روزه فوق لیسانس و 6 روزه دکترای مدیریت بگیرید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری پوستی بگیرید تا سرطان پوست نگیرید!



اخبار ,اخبار علمی , بیماری پوستی

 

اخبار علمی - بیماری پوستی بگیرید تا سرطان پوست نگیرید!

بر اساس پژوهشی جدید، واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری‌های پوستی می‌تواند از طریق پوست‌اندازی سلول‎های بالقوه سرطانی، مانع تشکیل بافت سرطانی و رشد تومورها شود.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به اگزما، خطر ابتلا به سرطان پوست کمتر از دیگران است.

پژوهشگران کینگز کالج لندن دریافته‌اند که واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری‌های پوستی، از طریق پوست اندازی سلول‌های بالقوه سرطانی، مانع از تشکیل بافت‌های سرطانی می‌شود.

این دانشمندان در آزمایش‌های خود از موش‎های دست‏‎کاری‎شده ژنتیکی که فاقد سه پروتئین پوستی بودند، (و موش‌های «ناک اوت شده» نامیده می‌شوند)، برای شبیه سازی برخی از نقایص پوستی مشاهده شده در افراد مبتلا به اگزما، استفاده کردند.

پژوهشگرات اثرات دو ماده شیمیایی مسبب سرطان را با موش‌های طبیعی مقایسه کرده و دریافتند که تعداد تومورها در موش‌های ناک اوت شده، 6 برابر کمتر از موش‌های طبیعی است.

به گفته پژوهشگران کینگز کالج، هر دو نوع موش به یک اندازه مستعد جهش‌های ایجاد کننده سرطان بودند، اما یک واکنش التهابی شدید در موش‌های ناک اوت شده منجر به افزایش پوست اندازی سلول‌های بالقوه سرطانی در پوست (و کاهش تعداد سلول‌های باقیمانده در بدن) شد.

تحقیقات پیشین حدس زده بودند که اگزمای پوستی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست رابطه داشته باشد، اما اثبات چنین ادعایی کار دشواری است، زیرا علایم تغییر می‌کنند و داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند نیز ممکن است روی سرطان تاثیر بگذارند.

به گفته پژوهشگران، این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد حساسیت پوستی ناشی از اگزما، درواقع از پوست در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند.

پروفسور فیونا وات مسئول مرکز سلول‌های بنیادی و داروهای احیا کننده کینگز کالج لندن می‌گوید: « این یافته‌ها ما را هیجان زده کرده‌اند، چرا که ارتباط اشکاری را بین استعداد ابتلا به سرطان و یک بیماری پوستی آلرژیک در مدل آزمایشی ما نشان دادند. همچنین این یافته‌ها از این دیدگاه که ارتقای سیستم ایمنی یک استراتژی مهم در درمان سرطان است، پشتیبانی می‌کنند. من امیدوارم که تحقیق ما تا حدی تسلی‌بخش مبتلایان به اگزما باشد که این بیماری پوستی آزار دهنده می‌تواند در برخی از شرایط به نفع آنها هم باشد».

دکتر مایک ترنر سرپرست سرایت و ایمنی ولکام تراست می‌گوید: «سرطان پوست در بسیاری از کشورها رو به افزایش است و هر شناختی از توانایی بدن در جلوگیری از تشکیل تومور، کمک ارزشمندی در راستای جنگ علیه این نوع سرطان است. این یافته که اگزما می‌تواند از افراد در برابر سرطان پوست محافظت کند، از نظریه‌هایی پشتیبانی می‎کند که حساسیت پوستی را به جلوگیری از سرطان ربط می‌دهند و علاوه بر آن که اندک آسایشی برای مبتلایان به اگزما فراهم می‌آورد، راهی را هم برای کاوش بیشتر می‌گشاید».

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، از هر سه مورد سرطان تشخیص داده شده در دنیا، یکی سرطان پوست است. طبق تحقیقات انجام شده، تنها در انگلستان، ملانوم بدخیم که خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است، نسبت به سال 1970 / 1349 تا 5 برابر افزایش یافته است.
اخبار علمی - خبرآنلاین