سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

لطفا خودتان را تنبیه نکنید



احترام به خود

راضی بودن از خود همیشه منفی نیست‎


آیا برای خودتان ارزش خاصی قائل هستید؟ آیا بر توانایی های خود، آگاهی دارید و آنها را شناسایی کرده اید؟ این افکار و احساسات ممکن است مثبت، منفی یا آمیخته ای از این دو حس باشد. به نوعی این احساسات و این افکار میزان احترام شما را به خودتان نشان می دهد.

احترام به خود
راضی بودن از خود همیشه منفی نیست و اگر افراد خود را اصلا قبول نداشته باشند و فقط ضعف های خود را ببینند، درست مثل افراط در رضایت از خود، مانع پیشرفت آنها می شود.
در واقع باید بگوییم خود حرمتی به معنای مثبت اندیشیدن نسبت به خودتان در حالت عمومی و کلی است، ولی اعتماد به نفس، ایمان و اعتقاد داشتن به توانایی هایتان است. به بیانی دیگر احترام به نفس چگونگی دیدگاه شما نسبت به خودتان است، اما اعتماد به نفس چگونگی دیدگاه شما نسبت به توانایی هایتان.

بلندپروازی های سیاه وسفید
همه روزها، نمره ها، اتفاق ها و...سیاه یا سفید نیستند. وقتی وضعیت موجودتان را سیاه بدانید و هیچ كدام از نقطه قوت ها و خوبی های شرایطتان را با ارزش ندانید كم كم رؤیاپردازی ها به سراغتان می آید و برای خودتان هدف های بلندپروازانه غیر واقعی می خواهید. برای اینكه از فواید رضایت از خودی كه تواضع هم به همراه دارد بهره ببرید؛ هدف داشته باشید و با یك برنامه ریزی قدم های زمانبندی شده رسیدن به آن را تعیین كنید.


حال را دست كم نگیرید
مطمئن باشید هیچ كس از همه گذشته خود راضی نیست و گاهی حتی موفق ترین آدم ها هم حسرت گذشته خود را می خورند. اگر به طور وسواسی و ناامیدكننده ای در گذشته خود دائم سیر كنید از حال غافل می شوید و به نوعی به فكر ساختن امروز زندگی خود نباشید، عدم رضایت از خود را تجربه خواهید كرد. آدم هایی كه در حد تعادل از خود راضی اند، شادتر و دوست داشتنی ترند.


با خودتان كنار بیایید
موفق شدن، انرژی می خواهد و اگر دائم در حال تلاش برای تغییر شرایط غیرقابل تغییر خودتان باشید انرژی كم می آورید. رضایت از خود با وجود درگیری های فكری قدیمی و كارهای به زمین مانده جور نیست؛ این بار تلاش كنید تا به خاطر خودتان هم كه شده شرایط خانوادگی، فرهنگ شهر و... را درست بشناسید تا از آن به بعد فرصت زندگی بهتر را پیدا كنید. می توانید وقتی تنهایید با خودتان حرف های منطقی بزنید تا ذهن و قلبتان مثلا كوتاهی قدتان را باور كند. مقایسه، سم خطرناك رضایت از خود است از آن فرار كنید. با سرگرم شدن به یادگیری مهارت های جدید، جایگزینی برای مشغله های منفی ذهن تان پیدا كنید.


غمگینی به سراغ تان نمی آید
اینکه شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید خیلی مهم است، چون این حس، قدرت کنترل داشتن بر زندگی تان را به شما می دهد، به شما کمک می کند که از نحوه ارتباط های خود احساس رضایت کنید، به شما اجازه می دهد تا از خودتان انتظارات و توقعات واقع بینانه ای داشته باشید و قدرت دنبال کردن اهداف تان را به شما می دهد. از طرفی دیگر، اینکه احساسات بدی راجع به خودتان داشته باشید، به بدبینی شما نسبت به خودتان و دیگران کمک می کند، اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد و سرانجام عملکردی ضعیف، غمگینی و افسردگی را در شما ایجاد می کند.

 

رضایت از خود

احترام به نفس چگونگی دیدگاه شما نسبت به خودتان است‎

 

تکنیک های بهبود خود
انسان هایی که میزان خودحرمتی پایینی دارند زمان و فرصت کافی در زندگی روزمره برای خودشان درنظر نمی گیرند.


بنابراین حداقل روزی ۱۰ دقیقه را برای خود درنظر بگیرید. در این زمان تنها باشید، بنشینید و هیچ کار دیگری انجام ندهید. چشمان خود را ببندید و خود را در ییلاق ها و دشت های سرسبز تصور کنید یا فکر کنید که در کنار دریا هستید، به امواج دریا نگاه کنید و به صدای امواج گوش فرا دهید.


از زمانی که برای خود اختصاص داده اید لذت ببرید، این زمان مخصوص شما و تنهایی شماست و شما لایق آن هستید. بعد از انجام این تمرین خود را بهتر احساس خواهید کرد، پس این زمان را برای خود اختصاص دهید.


۵۰ نکته ازخود بنویسید
اگر شما از کم بودن میزان خودحرمتی خود رنج می برید می توانید این مشکل را در چند هفته حل کنید البته باید پشتکار داشته باشید!


یک کاغذ بردارید و خصوصیت های شخصیتی یا چیزهایی که راجع به خودتان به نظرتان می رسد را یادداشت کنید. حتی می توانید موارد و کارهایی را که اتفاق افتادن آنها باعث خوشحالی شما شده را هم یادداشت کنید.


مثلاً کتابی که به طور اتفاقی خریده اید پرفروش ترین کتاب سال بوده است، یا اینکه در سوپرمارکت به زن سالخورده ای در بردن وسائل اش به قسمت صندوق کمک کرده اید و...

این موارد شاید به نظر شما پیش پا افتاده است ولی هر مورد کوچکی که باعث خوشحالی و رضایت شما از خودتان شود ارزش زیادی در افزایش میزان خوداحترامی شما می شود. زمانی که این ۵۰ مورد را یادداشت کردید این فهرست را در مکانی که همواره در دید شماست قرار بدهید.


شما می توانید هر روز موارد جدید دیگری را هم به این فهرست اضافه کنید.

منابع:همشهری دو صالحی، همشهری آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اشتباهاتتان را با خودتان جابجا نکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جوانان را به خودتان وابسته نکنید



 

 

جوانان را به خودتان وابسته نکنید

 

مدت هاست که یکی از موضوع های بحث انگیز برای متخصصان آموزش و تربیت جوانان موضوع میزان  توجه و احترام به نیازها و خواسته های فرزندان از سوی والدین آنها بوده است.

 

معمولا تصور بر این بود که هر اندازه والدین بیشتر به فرزندانشان توجه کرده و خواسته هایشان را برآورده کنند، بچه ها عملکرد بهتری در مدرسه و دانشگاه و روابط اجتماعی بهتری در جامعه خواهند داشت ولی بی توجهی که باعث کاهش عزت نفس در آنان می شود باعث عملکرد ضعیف تحصیلی شده و حتی زمینه های ارتکاب جرم و اعتیاد را فراهم می کند.

 

امروزه اکثر والدین با این موضوع که فرزندان نیازمند عزت نفس بالا هستند؛ موافقند. ولی همین احساس «خود ارزشمندبینی» بیش از حد فرزندان و توجه بی اندازه والدین به آنها باعث به وجود آمدن نسلی بسیار متوقع شده است که بدون توجه به توانایی ها و شایستگی های واقعی اش همواره خواهان حق و حقوق بیشتر از خانواده و جامعه است.

 

درست است که فرزندان به عزت نفس بالا و توجه کافی از سوی والدینشان احتیاج دارند ولی اکثر خانواده ها با وجود این که به این مساله توجه زیادی می کنند درک درستی از آن ندارند و نحوه عملکرد صحیح را نمی دانند. برای مثال بعضی از والدین تصور می کنند که باید دائم از جوانشان تعریف و تمجید کنند و به آنها امتیازات فراوانی بدهند ولی این روش هم چندان کارساز نیست و باعث به وجود آمدن صفاتی چون خودپسندی و زورگویی در فرزندان می شود.

 

همان طور که کم توجهی به فرزندان باعث کاهش عزت نفس در آنان می شود، توجه بیش از اندازه نیز مشکل آفرین خواهد بود. زیرا فرزندانی که والدینشان بیش از حد معمول برایشان ارزش قائل شوند، برای داشتن احساس خوب همیشه نیازمند این هستند که کسی از آنها تعریف و تمجید کند و در موقعیت هایی که والدین در کنارشان نیستند، مثلا وقتی برای تحصیل در دانشگاه به شهر دیگری می روند، دچار بحران می شوند زیرا هیچ احساس درونی قدرتمندی وجود ندارد که به آنها اعتماد به نفس و حس ارزشمند بودن بدهد.

 

از طرفی آنها عمیقاً اعتقاد دارند که نسبت به سایرین برتر هستند و به همین دلیل به حقوق دیگران چندان احترام نمی گذارند.

 

فرزندانی که والدینشان به آنها کم توجهی کنند فکر می کنند اگر برای به دست آوردن چیزهایی که می خواهند از هر راه و روشی، چه درست چه غلط، وارد عمل نشوند هیچ کس دیگری به آنها برای دستیابی به اهدافشان کمک نخواهد کرد.

 

هر ۲ گروه نیازهای خودشان را مقدم به نیازهای اطرافیانشان می دانند و خودخواهانه عمل می کنند.

 

والدین باید همیشه در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند و آنها را از نظر عاطفی حمایت کنند. آنها باید برای رفتارهای فرزندانشان حد و مرزی تعیین کنند وسپس به آنها تا حدودی آزادی عمل و اجازه تصمیم گیری بدهند تا شخصیتی مستقل در وجودشان شکل بگیرد. توجه داشته باشید که به وجود آمدن این استقلال شخصیتی و آزادی عمل، یک هدف در تربیت فرزندان نیست بلکه این مورد در صورت وجود رابطه مناسب و متعادل بین والدین و فرزندان خود به خود به دست می آید. این راهکارها می تواند برای رسیدن به این هدف به شما کمک کند.

 

در هر مرحله از رشد فرزندتان، از خردسالی تا جوانی، به آنها مسئولیت هایی که متناسب با توانایی هایشان است بدهید و به آنها کمک کنید تا جایی که می توانند از پس مسائلی که به آنها مربوط می شود بربیایند.

 

معمولاً نوجوانان به طور ناگهانی نسبت به چیزی یا انجام کاری تمایل شدیدی نشان می دهند و بدون توجه به این که این کار عملی و منطقی هست یا خیر با اصرار آن را از والدینشان می خواهند. سعی کنید به آنها یاد دهید که این احساسات را در وجودشان کنترل کنند و به حقوق دیگران هم احترام بگذارند.

 

تنها برای موفقیت های واقعی شان تشویقشان کنید و به آنها جایزه بدهید. اگر برای هر چیز کوچکی از آنها تعریف و تمجید کنید باعث می شود که همیشه نیازمند تحسین دائمی شما باشند.

 

برای رفتارها و خواسته هایشان حد و مرزی قائل شوید و همیشه به آنها پایبند باشید. برای فرزندانتان توضیح دهید که چرا یک رفتار یا عمل خاص مناسب نیست و چه عواقبی را در پی دارد.

 

در مقابل مشکلات از جوانان بیش از اندازه محافظت نکنید و آنها را وابسته به خودتان بار نیاورید. در عوض به آنها کمک کنید تا شخصیتی مستقل و قدرتمند در وجودشان رشد کند. مطمئن باشید این کار به نفعشان است.

منبع:.kayhannews.ir