سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كودكان و مسواك زدن



كودكان و مسواك زدن,مسواك زدن,مسواك زدن کودکان,آموزش مسواك زدن به کودکان

برای پیشگیری از مشكلات بعدی در سلامت دندان های كودك بهتر است مسواك زدن را از همان زمان كه دندان ها شروع به رویش كردند، یعنی حدود شش ماهگی، آغاز كنید.

 

برای این كار، بهترین روش این است كه او را روی پای خود بنشانید،سرش را كمی كج كنید و روی آرنجتان بگذارید و به آرامی، روی دندان هایش را بشوئید. این كار را می توانید دو بار در روز انجام دهید.اگر با این روش راحت نیست، میتوانیدترتیبی بدهید كه او دراز بكشد و سرش روی پای شما بگذارد زیرا به هر حال از آرنج نرم تر است و بعد دندان هایش را بشوئید.

 ممكن است كودك بخواهد مسواك را بجود ویا با دستش آن را بگیرد.بگذارید كنجكاوی اش را امتحان كند اما بعد مسواك را مجددا به داخل دهانش برگردانید و شستن را ادامه دهید.دقت كنید هیچوقت نباید كودك را به زور وادار به قبول این كار یا باز كردن دهان كرد زیرا قرار است بعدها مسواك زدن برایش یك عمل خوشایند باشد نه كاری كه از آن گریزان است.

فراموش نكنید خمیر دندانی كه می خرید باید از نوع كم فلوراید و مانند مسواك،مخصوص بچه ها باشد و توجه داشته باشید هنگام مسواك كردن مقدار زیادی از خمیر دندان را روی مسواك نریزید زیرا فلوراید بیش از حد، موجب ایجاد لكه های سفید رنگ روی دندان ها می شود . كم كم كه بزرگ تر شد می توانید به او یاد بدهید كه بعد از پایان كار، خمیر دندان های اضافی داخل دهانش را بیرون بریزد.

معمولا تا هفت یا هشت سالگی پدرو مادر باید به كودك در مسواك زدن كمك كنند اما از این سن به بعد می توان انجام كار را به تدریج به خود او واگذار كرد.

نكته آخر اینكه بچه ها عاشق كپی برداری هستند پس یك راه مناسب برای اینكه به او بفهمانید سلامت دهان و دندان مهم است،این است كه خودتان حداقل یك بار صبح و یك بار شب در مقابل چشمانش دندان هایتان را مسواك كنید.

منبع:ninisite.com


ویدیو مرتبط :
نحوه آموزش مسواك زدن كودكان-دندانپزشكی لبخند كودك من

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسواك زدن خطر ابتلا به سرطان را كاهش می دهد



 

فواید مسواک زدن,پلاک دندان

 

تهران - بر اساس یافته های محققان سوئدی، مسواك نزدن موجب انباشتگی پلاك های دندانی مرتبط با بیماری های مزمن و درنتیجه بروز سرطان می شود.

 

به گزارش ساینس دیلی، محققان می گویند عفونت ها و التهابات نقش مهمی را در بروز سرطان ها دارند. از سوی دیگر مهمترین عامل در بیماری های لثه نیز در واقع همین پلاك های دندانی هستند.

افرادی كه بیشترین میزان باكتری را بر روی سطح دندان و لثه خود دارند 80 درصد بیشتر در خطر مرگ زودهنگام هستند.

با این حال محققان می گویند یافته های آنها تایید كننده ارتباط میان سرطان و پلاك های دندانی نیست. اما بهداشت ضعیف دهان، می تواند شاخصی از عوامل محیطی مرتبط با سرطان باشد.

بیماری های لثه موجب بوی بد دهان و خونزیری لثه می شوند و در صورتی كه پلاك های ایجاد شده بین دندانها و لثه درمان نشوند، پوسیدگی ، از دست دادن دندانها و تحلیل لثه ها را در پی خواهد داشت.

علاوه براین عدم رعایت بهداشت دهان ودندان با بروز مشكلات مزمن برای سلامت از جمله بیماری قلبی مرتبط است. محققان دلیل این امر را التهاباتی می دانند كه از طریق لثه به جریان خون راه می یابد . این در حالی است كه محققان آمریكایی اخیرا اعلام كرده اند چنین ارتباطی می تواند تصادفی باشد.

دراین مطالعه محققان، سلامت 1390 شهروند سوئدی را از سال 1985 به مدت 24 سال مورد بررسی قرار دادند.

تمامی شركت كنندگان در ابتدای تحقیقات در دهه 30 سالگی و 40 سالگی بودند.

اگرچه در آن زمان بیماری لثه در این افراد مشاهده نشد اما همگی آنها دارای سطوح مختلفی از پلاك بر روی دندان و سطح لثه بودند.

در سال 2009 ، 58 نفر از این تعداد جان خود را از دست دادند كه حدود یك سوم آنها زن(35 درصد) بودند. ازمیان این 58 نفر 35 نفر بر اثر سرطان مرده بودند..... / خبرگزاری ایرنا