سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كودكان را به آرام غذا خوردن عادت دهيد



 

 

غذا خوردن کودک

 

يك متخصص بيماري‌هاي كودكان توصيه كرد: به كودكان آموزش دهيد تا به آهستگي و در مدت 30 دقيقه غذا را ميل كرده و در حين غذا خوردن آرامش داشته باشند.

 

این متخصص متخصص بيماري‌هاي كودكان گفت بيان اين‌كه نخوردن صبحانه از جمله عادات نادرست غذايي در كودكان است؛ صبحانه بهترين وعده غذايي براي همه گروه‌هاي سني به ويژه كودكان و نوجوانان است.

 

وي افزود: كودكاني كه صبحانه مي‌خورند عمدتا مقادير بيشتري از غذاهاي سالم تهيه شده از غلات و محصولات لبني را مصرف مي‌كنند بنابراين كيفيت رژيم غذايي بهتري نسبت به ساير همسن و سالاني كه صبحانه نمي‌خورند ، دارند و از نظر پروتئين در حد بالايي قرار دارند. همچنين بايد توجه داشت كه ميزان چربي اشباع شده (كه براي بدن مضر است) در تخم‌مرغ در حد پائيني است.

 

 

 

نان و تخم‌مرغ، بهترين گزينه


وي خاطرنشان كرد: افرادي كه از تخم مرغ و نان به عنوان صبحانه استفاده مي‌كنند، 419 كالري كمتر از افرادي كه نان شيريني يا پنير و ماست با چربي بالا به عنوان صبحانه مصرف مي‌كنند، دريافت مي‌كنند. عادت به استفاده از تخم مرغ به عنوان غذايي سالم از مصرف مواد غذايي كه چربي بالايي دارند، جلوگيري مي‌كند. بنابراين خوردن صبحانه مناسب احتمال به كارگيري عادات نادرست غذايي را در وعده‌هاي ديگر غذايي كاهش مي‌دهد.

 

وي به والدين توصيه كرد: سعي كنيد فرزندانتان را عادت دهيد كه صبحانه را به طور كامل مصرف و از شير و ساير مواد لبني كم چرب، سبزيجات، تخم‌مرغ و نان‌هاي سبوس دار استفاده كنند.

 

اين متخصص كودكان با اشاره به ديگر عادات غلط غذايي در كودكان گفت: پرخوري و مصرف غذاهاي چرب، 1 تا 3 ساعت بيش از خواب منجر به كاهش كيفيت و مدت خواب و در نتيجه احساس گرسنگي مي‌شود. بنابراين در صورت احساس گرسنگي فرزندانتان بهتر است قبل از خواب از ميوه‌جات استفاده كنند.

 

دكتر تاكيد كرد: از تند غذا خوردن كودكان جلوگيري كنيد زيرا سريع غذا خوردن باعث افزايش وزن مي‌شود. از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي‌كشد كه علائم سيري به مغز برسد بنابراين اگر فرزند شما ظرف مدت 5 تا 6 دقيقه غذاي خود را تمام كند، باعث زياده روي و پرشدن معده بيش از مقدار مورد نياز مي‌شود.

 

 



به كودكان آب بدهيد


این متخصص با اشاره به اين كه يكي ديگر از مشكلات غذايي در كودكان نخوردن آب به اندازه كافي است؛ گفت: نخوردن مقدار كافي آب در طول روز، باعث كند شدن سوخت و ساز بدن شده و ممكن است باعث افزايش وزن بدن شود.

 

وی خاطرنشان كرد: مصرف غذا چندين‌بار طي روز اشتباه است بنابراين كودكان بايد ياد بگيرند كه بيشتر از 4 تا 5 بار در روز غذا نخورند و حتما در كنار ديگر اعضاي خانواده وعده غذايي خود را ميل كنند و نيز در حين مصرف غذا به تماشاي تلويزيون نپردازند.

 

 



ویدیو مرتبط :
‫لاغری با خوردن غذا های سالم - عادت های ماهانه زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دردسرهای خاص غذا خوردن كودكان


در طول دوران رشد و پرورش نوزاد، والدین به فكر راههای مختلفی هستند تا اشتها كودك خود را افزایش دهند. یكی از باورهای اشتباه این است كه والدین تصور می كنند بهتر از كودك می دانند كه آنها چه میزان غذا باید بخورند. اما بهتر است بدانید كه...

نی نی سایت: در طول دوران رشد و پرورش نوزاد، والدین به فكر راههای مختلفی هستند تا اشتها كودك خود را افزایش دهند. یكی از باورهای اشتباه این است كه والدین تصور می كنند بهتر از كودك می دانند كه آنها چه میزان غذا باید بخورند. اما بهتر است بدانید كه كودكان به خوبی تشخیص می دهند كه چه زمان سیر شده اند و چه زمان نیاز به غذا دارند.

مشكلات و راهكار برای غذا خوردن كودكان نوپا

احتمال دارد كه كودكان نوپا نسبت به غذای خاصی میل و رغبت بیشتری از خود نشان داده و تمایل به خورد ن غذاهای دیگر نداشته باشند. این یكی از راههای نشان دادن استقلال آنها است.

والدین باید به آن احترام گذاشته و غذاهای دوست داشتنی و دوست نداشتنی كودك خود را شناسایی كرده و آنها را درك كنند. به والدین توصیه می كنیم در این مرحله از سن كودك، شكیبا بوده و سعی كنند تا به جای به زور غذا دادن به كودك، عادت خوب غذا خوردن را به او بیاموزند.

كودكان نوپا معمولاً حس استقلال طلبی خود را بوسیله امتناع كردن از خوردن بعضی غذاها نشان می دهند. حتی ممكن است كه در این زمینه از دیگران نیز تقلید كنند.

كودك نو پا به چه میزان غذا نیاز دارد

مقدار مواد مغذی كه یك كودك برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد، یك مقدار متوسط است. نیازی نیست تا كودك هر روز در هر وعده به خوبی غذا بخورد. تمام مواد مغذی در داخل بدن ذخیره می شود و این ذخایر در زمان مناسب مواد مغذی را به بدن او می رساند. به طور مثال اگر كودك شما یك روز شیر ننوشدهیچ آسیبی به استخوانهای او نخواهد رسید. چنانچه غذایی كه كودك می خورد حاوی مواد مغذی باشد، بدن او به اندازه كافی این مواد را در خود ذخیره خواهد كرد.

دلایلی كه ممكن است كودك كمتر از معمول غذا بخورد

-زمانی كه كودك خسته باشد اشتهای او كم می شود

-زمانی كه در وضعیت مناسب فزیكی نباشد. زمانی كه كودك تب دارد یا سرما خورده است تمایلی به خوردن از خود نشان نمی دهد. مثلا زمانی كه كودك در حال دندان درآوردن است، لثه های او درد می گیرد و همین امر اشتها او را كاهش می دهد.

-ممكن است كه از غذا خوشش نیاید. حواس چشایی و بویایی كودك بسیار حساس بوده و هر زمان تغییر می كند. ممكن است او غذایی را كه قبلاً خورده است در زمان فعلی نخورد و نسبت به آن تمایلی نشان ندهد.

مشكلات و راهكار برای غذا خوردن كودكان نوپا

روشهایی كه به افزایش اشتهای كودك كمك می كند

نوزادانی كه هنوز به طور كامل دندان ندارند مجبور هستند تا از غذاهای خاص نوزادان استفاده كرده و همین امر موجب می شود تا اشتها آنها كم شود. عدم اطمینان از جویدن غذاها یكی دیگر از عواملی است كه موجب می شود تا نوزاد از خوردن اجتناب كند.

-به كودك خود نشان دهید كه چگونه می تواند با دندانهایش غذا را بجود. این كار را با تكان دادن اغراق آمیز دهان و زبان به او نشان دهید.

-اجازه دهید تا كودك هر میزان كه دوست دارد غذا بخورد. او را مجبور نكنید تا زیاد غذا بخورد.

-از غذاهای نرم استفاده كنید. اسپاگتی، ماكارون، برنج، سیب زمینی، سبزیجات پخته شده، كره بادام زمینی، پنیرها و سایر غذاهایی كه جویدن آنها برای كودك راحت باشد. از دادن غذاهایی كه جویدن آنها برای كودك مشكل است مثل گوشت خودداری كنید.

- ظرف غذای كودك خود را با مواد غذایی رنگارنگ تزئین كنید. بعضی از دسرهای مغذی و خوش رنگ اشتهای كود را تحریك می كند به عنوان مثال پودینگهای میوه سرشار از كالری و مواد مغذی برای كودك است.

-غذاهایی را انتخاب كنید كه كودك از خوردن آنها لذت می برد. به جای استفاده از غذاهایی كه سایر افراد خانواده از آن می خورند، غذای مورد علاقه كودك خود را تهیه كنید. به ویژه اگر این غذاها به گونه ای باشد كه جویدن آنها برای كودك مشكل باشد و یا اینكه كودك آنها را دوست نداشته باشد. از غذاهای مغذی كه كودك از خوردن آنها لذت می برد استفاده كنید. سعی كنید تا از میوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی و حبوبات در غذای كودك خود بگنجانید. می توانید از گوشتهای ترد كه جویدن آنها راحت است به كودك خود بدهید.

-چنانچه كودك برای خوردن غذاهایی كه با دست خورده می شود آمادگی دارد قبل از آنكه كودك شروع به غذا خوردن كند مقداری سبزی پخته شده به او بدهید. این كار اشتها او را بیشتر می كند.

-در غذای كودك از ادویه های مختلف مثل سیر و سایر ادویه های معطر و گیاهی استفاده كنید.

-3 تا میان وعده برای كودك خود تهیه كنید. میان وعده ها می توانند به افزایش مقدار غذایی كه او در طول روز می خورد كمك كند. ماست، كره بادام زمینی، ژلاتین و سیب از انواع میان وعده های سالم هستند.

-در طول روز به كودك آبمیوه و شیر دهید.

-با كودك خود بازی كنید. فعالیت بدنی قبل از غذا كودك را گرسنه می كند.

- سعی كنید زمانی كه كودك مشغول خوردن غذا است حواس او پرت نشود. اسباب بازیهای او را از جلوی دستش دور كنید و تلویزیون را خاموش كنید. اجازه دهید تا روی خورد تمركز داشته باشد. بر هم خوردن تمركز كودك باعث می شود تا قبل از آنكه غذایش را تمام كند میز را ترك كند.

 -به كودك اجازه دهید تا غذای خود را با دست لمس كند. ممكن است تا مقداری از غذای خود را به اطراف بریزد این یك امر طبیعی است.

-اجازه دهید تا كودك خودش غذایش را بخورد.

-سعی كنید غذای كودك را همراه با سایر افراد خانواده سرو كنید. تماشای سایر افراد خانواده و لذت بردن آنها از غذا خوردن، كودك را تشویق می كند تا غذایش را بهتر بخورد.

- فضای خانه را به هنگام خوردن غذا آرام نگه دارید. به ویژه زمانی كه می خواهید غذای جدیدی به او بدهید

-زمانی كه كودك مشغول خوردن غذا است از او تعریف كنید فقط درباره غذا صحبت نكنید.

-از كودك نخواهید تا سریع غذایش را بخورد

مشكلات و راهكار برای غذا خوردن كودكان نوپا

غذا را با سبزیجات خوش رنگ كنید

بكاربردن رنگهای متفاوت و معطر در افزایش اشتها كودك تاثیر دارد. بهترین راه برای تزئینات و معطر كردن غذا، سبزیجات هستند. اما احتمال دارد تا كودكان سبزیجات را نخورده یا آنها را به خوبی نپذیرند. به مادران پیشنهاد می شود از ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی مهم و لازم برای حفظ سلامتی كودك خود غافل نشوند. مادران می توانند سبزیجات را به این شكل به رژیم غذایی كودك اضافه كنند:

-به جای آب، از آب سبزیجات پخته شده در سوپ جوجه و یا سوپ گوشت استفاده كنید.

-سبزیجات را خورد كرده و روی آنها پنیر رنده كنید. بسیاری از كودكان از این مدل متفاوت خوششان می آید و به خوردن تمایل نشان می دهند.

-مقداری میوه را خورد كرده و آن را با مقداری از سبزیجات مخلوط كنید. به خاطر داشته باشید كه كودكان عقیده ای درباره اینكه كدام غذا با چه غذایی باید خورده شود ندارند. تنها چیزی كه آنها می دانند این است كه آیا این غذا خوشمزه است یا نه.

- مقداری از سبزیجات را خورد كرده و با سس پاستا و یا سوپ مخلوط كنید.

-زمانی كه برای كودك خود پوره سیب زمینی تهیه می كنید آن را با فلفل های دلمه ای خورد شده رنگارنگ مخلوط كنید.