سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كمبود ويتامين A در نوجواني باعث شب كوري



 

ویتامین A

 

كمبود ويتامين A در نوجواني باعث شب كوري، كدري و خشكي پوست و مخاط مي‌شود. ويتامين D يكي از ويتامين‌هايي است كه در سنتز و استحكام بافت استخواني نقش دارد كه نياز به اين ويتامين در دوران نوجواني افزايش مي‌يابد.

 

بدن براي رشد سلولي به ويتامين‌هايي مانند A و C و E نيازمند است كه در دوران نوجواني به علت افزايش تقسيم‌هاي سلولي و رشد سلولي نياز به اين ويتامين‌ها افزايش مي‌يابد.

 

ويتامين A از منابع حيواني به صورت رتينول و از منابع گياهي به صورت بتاكاروتن در اختيار بدن قرار داده مي‌شود. اين ويتامين نقش بسيار حياتي در دوران نوجواني دارد و كمبود آن باعث عوارض متعددي مانند شب كوري، كدري و خشكي پوست مي‌شود.

 

جگر، روغن‌ ماهي، گوشت، زرده تخم مرغ و تخم مرغ كامل، شير، پنير، روغن حيواني و كره از منابع حيواني ويتامين A هستند. در منابع گياهي، ميوه‌ها و سبزي‌هاي زرد و نارنجي رنگ و همچنين سبزي‌هاي با رنگ سبز تيره از منابع غني كاروتن محسوب مي‌شوند. هويج، اسفناج، كدو حلوايي، كلم بروكلي، زردآلو، هلو، سيب، انبه، پرتقال و طالبي از منابع گياهي غني از اين ويتامين به شمار مي‌روند.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
كمبود آب آشامیدنی در اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كمبود آهن در زنان باردار باعث سقط جنين



 

 

 

به گفته متخصصان تغذيه كمبود اهن در زنان باردار باعث افزايش سقط جنين، افزايش خطر مرگ و مير مادران هنگام زايمان مي شود.



یكي از شايعترين انواع كم خوني ،ناشي از فقرآهن است اگر براي ساخت گلبول هاي قرمز خون آهن به مقدار كافي در دسترس بدن نباشد، بدن از ذخاير آهن خوداستفاده مي كند و زماني كه كمبود آهن ادامه پيدا كند و ذخاير آهن بدن هم تمام شود كم خوني ناشي از فقر آهن بوجود مي آيد.



از عوامل كم خوني مي توان به كمبود آهن در رژيم غذايي روزانه، ابتلا به آلودگي هاي انگلي و بيماري هاي عفوني، عادات نامناسب غذايي مثل خوردن چاي 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از غذا و كمبود آهن مورد نياز در دوران حساس زندگي به خصوص دوران كودكي و بارداري اشاره كرد.

 


علائم اين كم خوني شامل رنگ پريدگي ، زبان و مخاط داخل دهان و چشم، سرگيجه و سردرد، خستگي و كسل بودن و حالت تهوع است. كمبود آهن در زنان باردار باعث ضعف، افزايش خطر مرگ و مير مادران هنگام زايمان و افزايش سقط جنين و تولد نوزاد مرده مي شود.

 


استفاده از مواد غذايي حاوي آهن مثل گوشت، ميگو، ماهي،‌زرده تخم مرغ، حبوبات، غلات، شير در برنامه غذايي روزانه استفاده از انواع خشكبار مثل توت، كشمش، برگه آلو، انجيرخشك، پرهيز از نان هاي سفيد و نان هاي حاوي جوش شيرين و استفاده از مواد داراي ويتامين ث يا ميوه هاي ترش مثل مركبات همراه با مواد غذايي حاوي آهن مي تواند از كم خوني ناشي از فقرآهن جلوگيري كند.