سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فقط هفته‌ای یك بار بستنی بخورید


هم‌زمان با تغییر فصل‌ها ما با طیف جدیدی از خوراكی‌ها روبه‌رو می‌شویم. تنوع در این خوراكی‌ها هم به خصوص در مورد گروه میوه‌ها و صیفی‌ها در فصل بهار و تابستان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.




هم‌زمان با تغییر فصل‌ها ما با طیف جدیدی از خوراكی‌ها روبه‌رو می‌شویم. تنوع  در این خوراكی‌ها هم به خصوص در مورد گروه میوه‌ها و صیفی‌ها در فصل بهار و تابستان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. این تغییرات همراه با پاره‌ای تغییرات اقلیمی نا‌خودآگاه الگوی خوراكی ما را تغییر می‌دهند. در راستای همین تغییرات، آبمیوه‌ها در شمار نوشیدنی‌های محبوبی قرار دارند كه در فصل بهار و تابستان تمایل به استفاده از آن‌ها بیشتر از همیشه می‌‌شود. متاسفانه در بین مردم این باور غلط رایج است كه خوردن مایعات تاثیر چندانی براضافه وزن ندارد! در حالی كه به هیچ وجه اینطور نیست. به طوری كه نه تنها خوردن آبمیوه‌ بلكه خود میوه‌ هم براضافه وزن بی‌تاثیر نیست. مصرف یك لیوان آبمیوه معادل عصاره گرفته شده از تمام میوه‌هایی است كه برای تهیه آن استفاده شده، بنابراین كالری تمام میوه‌ها را یك‌جا دارد. نكته دیگر در مورد این نوشیدنی‌ها این‌كه بسیاری از آبمیوه‌هایی كه ما از مغازه‌ها به‌عنوان نوشیدنی‌های طبیعی تهیه می‌كنیم علاوه بر قند طبیعی خود میوه‌، برای خوش طعم‌شدن مقدار قابل توجهی شكر هم دارد كه خود این شكر می‌تواند كالری اضافه‌ به بدن ما وارد كند. این درحالی است كه اغلب ما بر این تصوریم كه در خوردن آبمیوه و حتی میوه‌ها به‌دلیل قند طبیعی كه دارند هیچ محدودیتی وجود ندارد، چون این مواد منجر به اضافه وزن نمی‌شوند! به هر حال میوه و آبمیوه‌ها هم به سهم خود مقدار مشخصی كالری دارند كه به طبع مصرف بیش از مقدار نیاز آنها می‌تواند افزایش وزن را به‌دنبال داشته باشد. اتفاقا این حساسیت در مورد آبمیوه‌ها بیشتر هم می‌شود. وقتی آبمیوه مصرف می‌كنیم در حقیقت بدن‌مان را از فیبری كه درون میوه‌ وجود دارد محروم كرده‌ایم. در حالی كه این فیبر خاصیت‌های بسیاری دارد از جمله این‌كه از ابتلا به برخی سرطان‌ها جلوگیری و كاركرد دستگاه گوارش و میزان قند خون را تنظیم می‌كند. به طور كلی منظور از این توضیحات صرف نظر كردن از آبمیوه‌ها نیست بلكه توصیه اكید من این است كه با توجه به مردود بودن این تصور كه خوردن آبمیوه منجر به اضافه وزن نمی‌شود خوردن آن تا حد امكان محدود شود. همچنین  این را فراموش نكنیم كه چاقی و اضافه وزن امری نیست كه یك شبه رخ دهد؛ چاقی به صورت خزنده در سالیان زندگی و در مقابل دریافت تدریجی كالری‌های اضافه در بدن ایجاد می‌شود و از آنجا كه خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی كار ساده‌ای نیست بهتر است الگوهای درست تغذیه را رعایت كنیم تا بتوانیم از خطر بروز چاقی و عوارض آن در امان بمانیم.



 بستنی خوردن یا نخوردن، مسئله این است

بستنی یكی دیگر از خوراكی‌هایی است كه در فصل بهار و تابستان با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود. در مورد این خوراكی پرطرفدار باید گفت اگر بستنی فقط بستنی باشد، یعنی تركیب شیر با اسانس و مقدار كمی شكر، میان‌وعده خیلی نامناسبی نیست اما نكته اینجاست كه نه تنها مقدار شیرینی  بستنی‌هایی كه در بازار وجود دارد بسیار بالاست بلكه چربی به كار رفته در آنها هم مقدار قابل‌توجهی است و اتفاقا همین ویژگی است كه آنها را لذیذ و باب طبع‌تر هم می‌كند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود ما در خوردن بستنی احتیاط بیشتری به خرج بدهیم. البته بحث نخوردن بستنی نیست بلكه پای میزان مناسب مصرف آن در میان است. در مورد افرادی كه رژیم غذایی ویژه‌ای دارند پزشك متخصص، مصرف كردن یا نكردن بستنی و حتی مقدار آن را مشخص می‌كند. اما توصیه من به افرادی كه مشتاق هستند خودشان مراقب وضعیت سلامت جسمانی‌شان باشند این نیست كه بستنی را از برنامه غذایی‌شان حذف كنند، این افراد باید در نظر داشته باشند كه میزان مصرف آن‌ها كنترل شده باشد. این افراد می‌توانند هفته‌ای یك تا دو بستنی بخورند البته با در نظر گرفتن این نكته كه در حجم همین یكی دو وعده هم زیاده روی نكنند. چون بدون شك، كالری اضافه به بدن‌شان وارد می‌شود و این كالری اضافی هم به نوبه خود می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. اینكه چه حجمی از بستنی برای هر فرد مناسب است كاملا نسبی است و به وزن و تن سنجی افراد وابسته است. اما در یك نگاه كلی، یك كاسه ماست خوری كوچك برای یك وعده بستنی می‌تواند حجم متعادلی باشد.





در این فصل، با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت مواد خوراكی هم یك نكته قابل تاكید است. از این‌رو بد نیست این نكته را به یاد داشته باشید، در مورد مصرف میوه و حتی آبمیوه‌ها و به خصوص سبزی‌ها رعایت شست‌وشو و گندزدایی بسیار ضروری است



روزی 8 لیوان آب بخورید

آب، مایعی است كه بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی بدن با حضور آن انجام می‌شود. ضمن اینكه بسیاری از الكترولیت‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، محلول در آب هستند و از این طریق در بدن جابه‌جا می‌شوند واز آنجا كه اساسا حجم قابل توجهی از بدن موجودات زنده را آب تشكیل می‌دهد، طبیعی است بدن ما به مقدار قابل توجهی آب نیاز داشته باشد كه متاسفانه در غالب موارد هم نادیده گرفته می‌شود. توصیه من به همه خوانندگان این است كه روزانه حداقل 7 تا 8 لیوان آب در برنامه غذایی خود بگنجاند. با توجه به این‌كه فصل تابستان را در پیش داریم و با روبه‌گرمی گذاشتن هوا، تعریق بیشتری هم در انتظار ماست، تاكید این است كه از خوردن آب، آن هم به مقدار لازم غافل نمانیم تا دچار عوارض كم آبی و عواقب آن نشویم.  بالاخره اینكه در این فصل، با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت مواد خوراكی هم یك نكته قابل تاكید است. از این‌رو بد نیست این نكته را به یاد داشته باشید، در مورد مصرف میوه و حتی آبمیوه‌ها و به خصوص سبزی‌ها رعایت شست‌وشو و گندزدایی بسیار ضروری است. این مراقبت‌ها به سادگی می‌تواند از احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی كه می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد، جلوگیری كند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
‫2 مشت آجیل (میوه خشک) در هفته بخورید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزانه یك لیوان ماست بخورید



 

 

 

روزانه یك لیوان ماست بخورید

 

ماست علاوه بر این كه در درمان اسهال كودكان مفید است كلسیم مورد نیاز بزرگسالان را تأمین و از بروز سرطان روده پیشگیری می كند.

ماست منبع خوبی برای پروتئین رژیمی محسوب می شود. در هر لیوان ماست تقریباً۱۰ تا ۱۴ گرم پروتئین وجود دارد كه برای رشد كودكان مفید است.

ماست در درمان اسهال كودكان مفید است، اسید لاكتیك موجود در ماست نیز موجب سهولت هضم و جذب تركیبات مغذی موجود در غذا می شود، بویژه برای كودكان كه مبتلا به كندی رشد یا بیماری سوءجذب هستند، مفید است.

كلسیم موجود در ماست مانع رشد بی رویه سلول های پوششی روده بزرگ می شود و افرادی كه كلسیم بیشتری مصرف می كنند، بروز سرطان روده در آنها كمتر است.

ماست منبع غنی از كلسیم است. ۲۵۰ میلی لیتر (یك لیوان ماست) دارای ۴۵۰ میلی گرم كلسیم است. این مقدار می تواند حدود۴۰درصد نیاز كلسیم بزرگسالان را برطرف كند.

حضور باكتری های زنده در ماست باعث افزایش جذب كلسیم در بدن می شود. تحقیقات نشان داده كه ماست می تواند باعث كاهش كلسترول خون شود كه این ممكن است به علت تأثیر فعالیت باكتری های زنده و سهولت در متابولیسم كلسترول باشد.


منبع:farsnews.com