سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فرق محصولات رژیمی، لایت، كم‌چرب و...



 

فرق محصولات رژیمی، لایت، كم‌چرب و...


1.رژیمی یعنی چه؟

اصولا محصولات رژیمی را می‌توان جزو آن گروه از مواد غذایی به شمار آورد كه كالری كمتری در مقایسه با نوع معمول دارند. در واقع، اساس تهیه محصولات رژیمی، كم كردن یا حذف عوامل انرژی‌زا (به‌خصوص قند و چربی) و جایگزین كردن عوامل غیرانرژی‌زا یا كم‌انرژی به جای این‌گونه تركیبات است.

 

2.برچسب‌ غذایی یعنی چه؟

قدم اول برای آشنایی با واژه‌ها و اصطلاحات رژیمی، شناخت برچسب غذایی است. برچسب‌ غذایی یک راهنمای كوچك تغذیه‌ای است كه محتوای مواد مغذی متشكله را نشان می‌دهد. روی برچسب‌های غذایی برای سهولت مصرف‌كنندگان به جای گرم از واحد غذایی یا سروینگ (Serving) استفاده می‌شود كه مقدار و نوع واحد غذایی به كار رفته برای یك نوع محصول غذایی یكسان است و معمولا بر اساس واحدهای آشپزخانه (قاشق غذاخوری و لیوان) یا عدد تعریف می‌شوند؛ مثلا واحد غذایی را برای انواع مربا بر اساس قاشق غذاخوری بیان می‌كنند.

 

3.اصطلاحات رایج

برای هر عبارتی كه روی بسته‌بندی محصولات رژیمی درج می‌شود، تعاریف علمی دقیقی وجود دارد. برخی از رایج‌ترین این عبارات به شرح زیرند:

بدون چربی: یعنی كمتر از 5/0 گرم چربی در هر واحد.

كم چربی: یعنی كمتر از یك گرم چربی در هر واحد. در واقع، محصولی كه روی آن كلمه «كاهش‌یافته» یا «Reduced» نوشته شده، به این معناست كه حداقل 25 درصد كالری كمتر از محصول معمولی آن دارد.
سبك یا لایت (Light): یعنی یك سوم كمتر از محصول معمولی آن كالری دارد. این نوشته را روی برخی نوشابه‌ها حتما دیده‌اید.

بدون قند: یعنی كمتر از 5/0 گرم در هر واحد قند دارد.

كم سدیم: یعنی كمتر از 140 میلی‌گرم در هر واحد سدیم دارد.

بدون كلسترول: یعنی كمتر از 5/0 گرم در هر واحد از محصول، كلسترول دارد.

كم كلسترول: یعنی كمتر از 20 میلی‌گرم در هر واحد از محصول، كلسترول دارد.

 

4.4 اشتباه رایج درباره محصولات رژیمی

1.درباره نان‌های رژیمی: این نان‌ها یا فیبر بالایی دارند یا از جو تهیه شده‌اند یا به شكل خشك به فروش می‌رسند و بسیاری از ما تصور می‌كنیم كه كالری ندارند؛ در حالی كه این، اشتباهی بزرگ است؛ زیرا جو نیز دارای نشاسته است و هر گرم نشاسته، 4‌كیلوكالری انرژی تولید می‌كند. درباره نان خشك هم باید گفت که این نوع نان، آب كمی دارد اما میزان نشاسته‌اش فرقی ندارد و بنابراین

.در وزن برابر، دارای كالری بیشتری است.


2.درباره سس‌های رژیمی: روی سس‌ها هم اگر عبارت كم‌چرب یا Low Fat درج شده باشد، باز باید به این موضوع توجه داشت كه این محصولات دارای كالری هستند؛ زیرا به جای چربی، آرد یا تركیبات پروتئین‌دار به آنها افزوده شده كه آنها نیز پس از ورود به بدن، كالری تولید می‌كنند؛ البته کمتر از نوع معمولی.

 

3.درباره شكلات‌های رژیمی: ممكن است در یك شكلات رژیمی، تنها قندهای مصنوعی به جای شكر استفاده شده باشد اما چون روغن و آردش همچنان همانی است که هست، نمی‌توان به میزان دلخواه از آن خورد؛ زیرا تركیبات دیگر كالری تولید می‌كنند.

 

4.درباره نوشابه‌های رژیمی: خیلی‌ها خیال می‌کنند نوشابه‌های رژیمی را كه با قند مصنوعی تهیه شده‌اند، می‌توانند به میزان دلخواه مصرف كنند؛ در حالی كه این تصور، اشتباه است؛ زیرا در اینجا «رژیمی» معادل «سالم» نیست و نوشیدن نوشابه نه فقط به‌خاطر كالری بالای آن، بلكه به دلیل زمینه‌سازی برای ابتلا به پوكی استخوان و بیماری‌های دیگر نیز توصیه نمی‌شود.

منبع:noorsabet.com


ویدیو مرتبط :
محصولات پوست چرب تالگو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كبد چرب؛ بیماری كم تحركی



 

كبد چرب؛ بیماری كم تحركی

 

تغییر الگوی غذایی در دهه‌های اخیر و بخصوص افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده و عدم تحرك و فعالیت فیزیكی منظم باعث افزایش وزن و چاقی در بیشتر افراد شده است. یكی از عوارض این تغییر الگوی زندگی شیوع بیماری‌های مختلف و از جمله بیماری كبد چرب است.

كبد در قسمت بالایی و راست شكم، درست در زیر دیافراگم قرار دارد و این بیماری به دلیل نشست چربی ـ به دلیل عدم توانایی كبد در سوزاندن چربی اضافی ـ به‌وجود می‌آید كه ممكن است كبد در این حالت ورم كند یا سلول‌های آن تخریب شده و بیماری به سمت سیروز (تخریب كبد) پیش برود.

 

نشانه‌ها

در بیشتر موارد، افراد چاق، بیماران دیابتی یا مبتلایان به چربی خون بالا به این عارضه دچار می‌شوند؛ دكتر نبوی می‌افزاید: درد مبهم و خفیف در قسمت فوقانی سمت راست شكم یكی از علائم این بیماری است اما متاسفانه بسیاری از بیماران بدون علامت بالینی هستند و فرد اغلب زمانی به پزشك مراجعه می‌كند كه به درجاتی از سیروز مبتلا شده است، زیرا در بیماری كبد چرب علائم اغلب بیماری‌های كبدی نظیر درد شدید غیر قابل تحمل، تهوع و استفراغ، زردی و تب و لرز دیده نمی‌شود؛ معمولا بیماری بدون علامت است و اغلب پزشك در بررسی آزمایشگاهی یا سونوگرافی یا سی‌تی‌اسكن كه به علل دیگر انجام می‌شود، متوجه آن می‌‌شود.

 

علت‌ها

بیماری كبد چرب ممكن است به علت مصرف برخی داروها، چاقی، گرسنگی، سوءتغذیه، كاهش سریع وزن و... ایجاد شود، اما علت عمده بیماری كبد چرب، چاقی است. به‌طوری كه در آمریكا حدود یك سوم افراد بالغ دچار بیماری كبد چرب (بیماری كم تحركی و چاقی) هستند.

این بیماری با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و به دلیل افزایش چاقی در جوامع مختلف شیوع آن رو به افزایش است. باید گفت كه در ابتلا به این بیماری میزان چربی بدن و اندازه دور شكم (دور شكم بیش از 102 سانتی‌متر در آقایان و 88 سانتی‌متر در خانم‌ها) نقش مهم‌تری از وزن دارد، اما بیماری در هر سنی به وجود می‌آید كه بیشترین شیوع آن بین 40 تا 60 سالگی است و ـ در كشور ما برعكس اكثر كشورهای جهان ـ در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

 

درمان

انسان بدون كبد نمی‌تواند زنده بماند؛ جالب است بدانید كه كبد تنها عضو بدن است كه خودش دوباره بازسازی می‌شود و حتی اگر بیش از 70درصد آن برداشته شود، دوباره به اندازه و شكل طبیعی برخواهد گشت.

هرچند احتمال وقوع مرگ یا از كار افتادن كامل كبد در پی بروز عارضه «كبد چرب» بسیار نادر است، اما به دلیل عملكرد حیاتی كه كبد در تصفیه و پالایش خون، تنظیم هورمون‌های بدن، ذخیره گلوكز (قند)، ترشح صفرا و كمك به هضم غذا و... دارد، توجه به درمان بموقع آن بسیار اهمیت دارد.

بهترین روش و آسان‌ترین راه درمان كبد چرب حذف عوامل ایجادكننده بیماری است. به عنوان مثال فرد چاقی كه دچار كبد چرب شده است با كنترل وزن و فرد دیابتی با كنترل دیابت خود از بیماری كبد چرب رهایی پیدا می‌كند. در ضمن دارو درمانی نیز می‌تواند در كنترل بیماری تاثیر داشته باشد.

بیماری كبد چرب قابل درمان است و می‌توان با اصلاح شیوه تغذیه از طریق یك رژیم غذایی سالم و متعادل، كم‌كالری و كم چرب به همراه فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم (دست‌كم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته)، كنترل وزن بخصوص چاقی شكمی و كنترل دقیق قند خون با كمك پزشك در جهت درمان این بیماری، نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

برای حفظ سلامتی این عضو حیاتی بدن از قرار گرفتن در معرض عوامل سمی محیط زیست شامل دود اتومبیل یا پاك‌كننده‌های شیمیایی و حل‌كننده‌ها تا آنجا كه می‌توانید خودداری كرده و با اضافه كردن ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان مثل ویتامین E و C و مواد معدنی نظیر روی و سلنیوم به برنامه غذایی، از كبد خود در برابر آسیب رادیكال‌های آزاد محافظت كنید.

منبع:jamejamonline.ir