سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فراگیری فنون صحیح امتحان دادن



خواندن درس,مطالعه کردن,عوامل موفقیت در امتحان

امتحان دادن ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است

 

در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پیشرفت خویش را می آزمایند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشیابی تحصیلی است و از آن برای تعیین موارد قدرت و ضعف تحصیلی دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره های امتحانی به كار می رود و ملاك قضاوت درباره ی معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگیری فنون صحیح امتحان دادن، سوابق تحصیلی درخشان و خوبی را از خود به جای گذاریم.

1- در حین مطالعه ی درس ،  مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس ، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟ چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان كرده است؟

2- همراه با خواندن درس به طور مرتب برای خود سوالاتی طرح كنید تا توجه شما به موضوع درس بیشتر جلب شود  . بهتر است سوالات به نوعی با مطالب درسی هماهنگی داشته باشد.

3- سوالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و كلید هر پاراگراف باشند.

4- در هنگام مطالعه در منزل به مطالبی كه به نوعی در كلاس علامت زده یا در حاشیه و پاورقی نوشته شده نیز توجه خود را مبذول بدارید.

5- توجه داشته باشید توکل به خدا , آرامش و اعتماد به نفس و پشتکار و برنامه ریزی مهمترین عوامل موفقیت در امتحان است.


6- سعی کنید هرگونه برداشت نا به جا از امتحانات و ناراحتی و انزجار و نفرت از امتحان دادن را از خود دور کنید. زیرا امتحان جزء لاینفک زندگی ماست .


7- روز های قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود کاملا کنار بگذاریدزیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. و کاهش تمرکز روی درس خود به خود اضطراب به وجود می‌آورد.


8- آغاز کار مطالعه با یاد خدا و به جا آوردن نماز واجب و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آرامش را برایتان به ارمغان می آورد .


9- همواره سعی کنید امنیت و آرامش را در خانه فراهم کنید و برای مطالعه یک مکان آرام و بی سروصدا را مد نظر قرار دهید.

10- جمع بندی مطالب را با بیان خود ؛ بیان كنید تا فراموشی شما كمتر شود.

مطالعه کردن,عوامل موفقیت در امتحان

همه حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید

 

11- اگر از جزوات و مطالب خارج از كتاب استفاده می كنید ، دقت كنید كه با مطالب موجود در كتاب سازماندهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه های جدا از هم یك زنجیر در نیایند.

12- اوراق امتحانی نوبت های گذشته ی خود اعم از ترم و نیم ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنید تا اولاً نوعی مرور كرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را كه در آن زمان در‌ آن تكرار كرده اید، مجدداً تكرار نكنید.

13- یك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعی كنید خلاصه ی دروس  ، فیش برداری و فهرست نكات مهم را‌آماده و در پوشه ای جمع ‌آوری كنید.

14- در اتاقی که مطالعه می کنید عوامل مزاحم از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و... را از خود دور نمایید.


15- حتما وسایل و مکان مطالعه را قبل از مطالعه، مرتب و منظم نمایید. تنها وسایلی را که واقعا مورد نیازتان می باشد مقابلتان قرار دهید.


16- در خود تمرکز ایجاد نمایید و تمام حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید.


17- هنگام مطالعه خود را به جای معلم قرار دهید و سوالات امتحانی را طرح نمایید .


18- سوالاتی را که قبلا معلم از شما امتحان گرفته یا در اختیارتان قرار داده است مجددا مرور کنید .

19- پس از یاد گرفتن کامل مطلب‌، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن اشکالات‌، نمونه سؤال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخ گویی به سؤال‌های نهایی را خوب بیاموزید. همچنین با دیدن کلید تصحیح امتحانات نهایی‌، به روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

خواندن درس,مطالعه کردن,یادگیری بهتر دروس

هنگام مطالعه روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم بیشتر تأکید داشته باشید

 

20- این خطاست اگر فکر کنید سؤال‌های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال‌های قبل باشد. اخیراً طراحان تلاش می‌کنند، سؤال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم و ریزه‌کاری‌های کتاب درسی تأکید بیش‌تری داشته باشید.

21- مراقب باشید اگر بدخط هستید و از کارهای نوشتاری مانند حل تمرینات گریزانید، بیش‌تر در معرض بد امتحان دادن و پایین آمدن نمره‌ی معدل قرار دارید.

22- به اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه‌ها اشکالات ساده مانند خطای محاسبه‌، درست نخواندن متن سؤال و…. را اشکال نمی‌دانند. آن‌ها بلد نبودن‌های بزرگ را اشکال می‌دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند. این نگرش دانش‌آموزی است که به اشکال و اشکال‌گیری حساس نیست. ولی دانش‌آموزان ممتاز حتی با یک اشتباه ساده‌ی محاسباتی‌، دوباره مسئله را حل می‌کنند. آن‌ها نسبت به ساده‌ترین اشکالات خود بی رحم هستند. این تجربه را از آن‌ها بیاموزید! برای گرفتن نمره‌ی 18یا19، دانستن مطلب کافی است‌، ولی برای گرفتن نمره‌ی 20، تسلط و حساسیت به اشکالات، اهمیت بیش‌تری دارد.

23-  تاکیدات معلم در زمان تدریس یا پرسشهای او را مجددا یادآوری کنید .


24- نمونه سئوالات امتحان سال های قبل را تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا با نحوه وسبک طرح سئوالات آشنا شوید.


25- برای امتحانات پایان ترم، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید و اشتباهات قبلی خود را بررسی کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.


26- اشکالات درسی خود را یادداشت کنید و در روزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان و همکلاسی ها و اعضای خانواده و در صورت دسترسی از معلم بپرسید. و این کار را تا حد اکثر شب قبل از امتحان انجام دهید .


27- مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد داشت.


گردآوری:بخش آرایش وزیبایی صبح بخیر

منابع:
blogfa.com
bartarinha.ir
konkur.in

 


ویدیو مرتبط :
آموزش پیانو - روش صحیح در شروع فراگیری پیانو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیوه صحیح مطالعه راه موفقیت در امتحان



 

 

شیوه صحیح مطالعه عامل اصلی موفقیت درامتحان

 

امتحان ترم نخست دانش آموزان دوره های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آغاز شد و با توجه به اینکه نمرات این ترم در مجموع نمرات ترم های بعد تاثیر زیادی دارد بنابر این، اهمیت این ترم کمتر از ترم پایانی نخواهد بود. برای موفقیت در امتحانات راه ها و روش های مختلفی وجود دارد که بکارگیری اصول درست در مطالعه مطالب درسی از جمله عوامل موفقیت در امتحانات است. هنوز بسیاری از دانش آموزان شیوه صحیح مطالعه را نمی دانند و این مساله باعث شده که با وجود صرف وقت زیاد در یادگیری مطالب، نتوانند آن را در روز امتحان بیان و یا روی کاغذ بیاورند. کارشناسان شیوه های مختلفی برای موفقیت در امتحانات به دانش آموزان گوشزد می کنند برای مثال می گویند در جایی مطالعه کنید که قادر به تمرکز باشید یا برای امکان تکرار مطالب فراگرفته برگه های خلاصه نویسی تهیه کنید و زیر مطالب مهم نیز خط بکشید. دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات نباید خود را با دیگران مقایسه کنند زیرا هر فردی با داشتن امکانات مختلف، استعدادهای متفاوتی نیز دارد.

 

در طول تحصیل بویژه در روزهای امتحان، تغذیه مناسب، سبک و پرانرژی و خواب کافی را فراموش نکنید. سعی کنید قبل از امتحان، برای ارزیابی میزان دانسته ها، خود را محک بزنید. از عوامل استرس زا و همچنین همکلاسی هایی که گفتار آن ها شما را دچار اضطراب می کند، دوری کنید.

 

بعداز شروع امتحان سعی کنید ابتدا پرسش هایی که از نظر شما آسان است پاسخ دهید و وقت و انرژی خود را با نگران شدن و فکر کردن به عواقب امتحان و کنجکاوی درباره اینکه دیگران چه می کنند، هدر ندهید.

 

یک ساعت قبل از امتحان، از مطالعه درس دست بکشید و به هیچ وجه قبل ازشروع امتحان از یکدیگر چیزی نپرسید زیرا ممکن است سوالی را بلد نباشید و دچار اضطراب شوید و مطالب دیگر را نیز فراموش کنید.

 

هنگامی که به شما اضطراب دست می دهد،خودتان را بیازمایید. کتاب را ببندید و جمله را تکرار کنید. این کار اضطراب شما را از بین خواهد برد. اگر حین مطالعه نگرانید و حواستان پرت می شود چند دقیقه استراحت کنید و سپس به مطالعه بپردازید. دانش آموزان باید در طول سال تحصیلی برنامه ای کاربردی برای مطالعه کتاب های درسی برای خود تدوین کنند و براساس برنامه به مطالعه درسی بپردازند. اگر در ترم نخست این موضوع را رعایت نکردید در ترم های بعد آن را به مورد اجرا بگذارید.

 

انباشته شدن مطالب درسی از عوامل اضطراب و استرس است بنابر این دانش آموزان باید در ابتدای سال تحصیلی برای خود برنامه ریزی درسی داشته باشند. روزهای امتحان، زمان مرور درس ها است و نمی توان در روزهای امتحان، حجم زیادی از کتاب را آماده کرد. محیط ناآرام و تنش زا از عوامل عدم موفقیت در امتحانات است. تلاش کنید در طول تحصیل بویژه روزهای امتحان، محیطی آرام و ساکت برای خود مهیا کنید زیرا آرامش روحی و روانی تاثیر زیادی در موفقیت شما دارد. روزهای امتحان به معنی دست کشیدن از تفریح و سرگرمی نیست. پس از حدود یک ساعت مطالعه حدود 10 تا 15 دقیقه به خود استراحت دهید. دراین موقع سعی کنید از اتاق مطالعه خارج شوید و به نقاط دور دست و مورد علاقه تان نگاه کنید.

 

استراحت قدرت تمرکز شما را بیشتر خواهد کرد و می توانید با نیرو و انرژی تازه ای به ادامه مطالعه بپردازید. توجه داشته باشید زمانی که برای مطالعه تعیین می کنید حتما در همان ساعات، به مطالعه بپردازید و برنامه درسی خود را با کارهای دیگر تعطیل نکنید. نوشیدن یک لیوان آب میوه یا شیر به همراه بیسکویت، آجیل در این میان تاثیر مفیدی بر عملکرد مغزی شما خواهد داشت.

 

دكتر كوروش جعفریان متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در زمینه استفاده از مواد غذایی معتقد است ،كه در ایام امتحانات از مواد غذایی كه استرس زا است مثلا نوشیدن قهوه، چای و آبمیوه‌های صنعتی خودداری شودچون در هنگام امتحانات استرس دانش‌آموزان به شدت افزایش می‌یابد كه این سبب اختلالاتی در تعادل بدن و ترشح بیشتر بعضی هورمون‌ها از جمله آدرنالین و كورتیزول می‌شود، این هورمون‌ها که هورمون استرس نامیده می‌شوند به بدن کمک می‌کنند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد. وی در ادامه با انتقاد از باورغلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: مواد كافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی شكلات‌ها در كوتاه مدت سبب بیداری و حتی تمركز حواس می‌شوند اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعكس شده و باعث برهم خوردن تمركز و حتی كاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

 

دکتر جعفریان تاكید كرد: افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبك و غذاهایی كه انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود استفاده كنند.غلات و موادی حاوی كربوهیدرات‌های پیچیده كه بیشتر در نان سنگك و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبر آنها بالاست، سبب كاهش استرس در افراد می‌شود.

 

این متخصص تغذیه با تاكید بر صرف تمام وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه در ایام امتحانات اضافه کرد: در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف كرد بخصوص صبحانه كه در كنترل استرس نقشی اساسی دارد؛ چرا كه در هنگام صبح میزان ترشح كورتیزول به بیشترین حد خود رسیده و صبحانه سبب كنترل استرس می‌شود.

منبع:tafahomnews.com