سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فرار از چنـگال بیماری بهاری


بهار با همه زیبایی‌هایش، دردسرهای خاص خودش را دارد. انواع آلرژی‌ها با بهار می‌آیند و بسیاری را آزار می‌دهند. اما اگر نكاتی را رعایت كنید و كمی پرهیز داشته باشید، از انواع آلرژی ریوی، پوستی و چشمی بهاری فرار می‌كنید، حتی احتمال خودكشی و سكته هم پایین می‌آید!



1 - آلرژی چه وقت متولد می‌شود؟

همه چیز در فصل بهار و در آب و هوایی معتدل رخ می‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشانی گیاهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافیای گیاهان آلرژی‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشانی درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌های ابتدایی بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشانی چمن و برخی علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌های ابتدایی پاییز گرده افشانی درختچه‌ها و علف‌های هرز اتفاق می‌افتد. بنابراین بسته به این‌كه بیمار در كدام مقطع و منطقه دچار آلرژی شده باشد، نشانه‌ها و علائم بیماری متفاوت است.



2 - آلرژی مختص بهار است؟

آلرژی فصلی، تنها مختص فصل بهار نیست؛ این عارضه با آمدن بهار آغاز می‌شود و در تابستان و پاییز ادامه پیدا می‌كند. فصل ابتلا به این بیماری در همه یكسان نیست. در واقع، نوع حساسیت است كه فصل بیماری را تعیین می‌كند؛ برای مثال آنهایی كه به گرده درختان حساسیت دارند، فصل بیماری‌شان اوایل بهار است. آنهایی كه به گرده‌های تولید شده از علف و چمن حساسیت دارند، فصل بیماری‌شان اواخر بهار و اوایل تابستان است. آنهایی كه منشا حساسیت‌شان گل‌های تزئینی است، از اواسط تابستان تا اواخر پاییز، حساسیت دارند. حالا فكر كنید اگر یك نفر به همه این موارد حساسیت داشته باشد، فصل بیماری‌‌اش چه می‌شود؟ از اوایل بهار تا اواخر پاییز؛ یعنی در بیشتر مواقع سال!



3 - چرا در بهار آلرژی ها بروز می کنند ؟

همه چیز در فصل بهار و در آب و هوایی معتدل رخ می‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشانی گیاهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافیای گیاهان آلرژی‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشانی درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌های ابتدایی بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشانی چمن و برخی علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌های ابتدایی پاییز گرده افشانی درختچه‌ها و علف‌های هرز اتفاق می‌افتد. بنابراین بسته به این‌كه بیمار در كدام مقطع و منطقه دچار آلرژی شده باشد، نشانه‌ها و علائم بیماری متفاوت است.



4 - چرا آلرژی هر سال تكرار می‌شود؟

تكرار حساسیت‌های بهاری بیش از هر چیز برمی‌گردد به حافظه‌ بسیار قوی سیستم بدنی انسان كه دانشمندان نامش را «شاهكار بزرگ» خالق گذاشته‌اند. داستان این تكرار از زمانی شروع می‌شود كه نخستین علامت از این بیماری در یك نقطه‌ از بدن بروز می‌كند. سیستم ایمنی دست به كار می‌شود و خودنمایی می‌كند و بعد از آن تا پایان عمر هر بار كه بدن با آن عامل آلرژیك برخورد كند به یاد خاطره سال گذشته می‌افتد و همان رفتاری را از خود نشان می‌دهد كه در سال گذشته انجام داده است.



5 - آلرژی به معنای ضعف سیستم بدنی است؟

در واقع این تصور عامه كه بعضی از آدم‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند، پایه علمی ندارد. آنچه در بدن برخی از انسان‌ها اتفاق می‌افتد این است كه عوامل حساسیت‌‌زا برای آنها نوعی عامل بیماری‌زا محسوب می‌شوند و در حقیقت، حكم یك میكروب یا یك عامل پاتوژن و بیماری‌زا دارند. این عوامل می‌توانند در بدن، بیماری‌های شدیدتری ایجاد كنند. سیستم ایمنی با دخالت در این جریان، واكنش‌های ایجاد شده را تعدیل می‌كند. درست در همین شرایط است كه علائم حساسیتی در چشم ایجاد می‌شود و ما آن را بیماری می‌نامیم اما واقعیت قضیه این است كه ما نه با یك بیماری كه با واكنش طبیعی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا طرف هستیم. همه این واكنش‌ها ناشی از وفاداری سیستم ایمنی به بدن است. در واقع نخستین چیزی كه سیستم ایمنی قبل از تولد یاد می‌گیرد این است كه به بدن خود وفادار باشد و از آن محافظت كند. این ماموریتی است كه تا پایان عمر آن‌را به‌خوبی انجام می‌دهد.





6 - علائم آلرژی چیست؟

سرفه، آبریزش، خارش چشم، بینی و عطسه از علائم خفیف آلرژی هستند. اگر دچار آلرژی خفیف هستید، خوش به سعادت‌تان اما فكر نكنید همیشه شدت بیماری به یك صورت باقی می‌ماند. ممكن است بیماری با گذشت زمان شدیدتر شود. هر چه سن‌تان بالاتر می‌رود، این عارضه شما را بیشتر اذیت می‌كند. زمانی كه حس می‌كنید دیگر دارید از دست بهار خفه می‌شوید؛ یعنی دچار علائم شدید آلرژی شده‌اید. آبریزش و خارش شدید بینی، اشك ریزی مداوم از چشم‌ها و درد و فشار در اثر التهاب درصورت و مجاری تنفسی، تحمل این بیماری را مشكل می‌كند. بی‌خوابی، خستگی و تحریك‌پذیری هم به‌دنبال این علائم می‌آید و شما را كلافه می‌كند. گود رفتن چشم‌ها و كبود شدن زیر آنها نیز اتفاق دیگری است كه رخ می‌دهد. وقتی این بیماری آن‌قدر شدید شود كه زندگی و كارتان را مختل كند، لازم است حتما درمان شود وگرنه علاوه بر جسم، روان تان را نیز دچار مشكل می‌كند.



7 - چطور از دست آلرژی خلاص شویم؟

 شست‌وشوی مرتب چشم‌ها: نخستین قدم در راه رسیدن به آرامش در چشمان‌تان این است كه آنها را بشویید. این شست‌وشو باید مداوم و با برنامه باشد. چشم‌های‌تان را با آب ولرم و شامپو بچه بشویید. لازم است هر 6 ساعت یك‌بار چشم‌ها را بشویید‌ سپس خشك كنید. 

 كاربرد محتاطانه قطره‌های استریل چشمی: بعد از شست‌وشو و خشك‌كردن‌، قطره بتامتازون چشمی را ‌یك دهم درصد در چشم بریزید یعنی 2 قطره در هر چشم بچكانید. این كار را 4 بار در روز تكرار كنید. طول درمان 7 روز است. توجه كنید اگر بعد از 7 روز چشم‌تان خوب نشد؛ این كار را ادامه ندهید.

  استفاده از داروهای ضد‌حساسیت دیگر: آلرژی اگر بیاید؛ به این زودی‌ها رهای‌تان نمی‌كند. این مهمانی است كه زیاد می‌ماند و هر سال هم به شما سر می‌زند. داروهای ضد‌‌حساسیت خوراكی هم می‌توانند تا حد زیادی به شما كمك كنند. خوردن قرص‌ آنتی‌هیستامین هر 6 ساعت، می‌تواند تا 7 روز مؤثر باشد.

 تغییر آب و هوا: گاهی اوقات تنها راه درمان، ترك شهر و دیار و تغییر آب و هواست. یك كلام باید مهاجرت كنید.راهی مناطق سرد و مرطوب شوید. این بهترین راه برای خلاصی از این بیماری است.



8 - حساسیت‌ چشمی چطور شروع می‌شود؟

با شروع گرده‌ افشانی گل‌ها، انتشار ترشحات گیاهان و تماس آنها با چشم، چشم از خود واكنش نشان داده و شروع به خارش می‌كند.

 خارش چشم: ‌خارش، نخستین اتفاقی است كه ممكن است برای چشم شما بیفتد. این مشكل معمولا شایع‌تر از قرمزی چشم‌ها و در اكثر مواقع نخستین علامت بروز حساسیت‌های بهاری است. چشم‌ها مدت كوتاهی پس از بیرون آمدن از منزل، دچار خارش شدید می‌شوند؛ خارشی كه فرد نمی‌تواند كنترلش كند و آن‌قدر ادامه می‌یابد تا چشم‌ها پرخون و كاملا قرمز شوند.به همین دلیل قرمزی چشم‌ها اكثرا به‌دنبال خارش‌های شدید است.

 قرمزی چشم: یكی از علامت‌هایی است كه به ما می‌فهماند دچار آلرژی شده‌ایم. واكنش‌های آلرژیك در چشم، سبب قرمزی در سطوح داخلی پلك‌ها و كره چشم می‌شوند. این قرمزی در اكثر موارد به‌صورت حاد رخ می‌دهد و فرد پس از یك روز سخت كاری یا یك گردش ساده در محیط باز در پایان شب، متوجه قرمزی چشم‌ها می‌شود كه معمولا هر دو چشم را درگیر می‌كند اما می‌تواند یك‌طرفه نیز باشد.

 ترشحات چركی: به ندرت بیمارانی كه دچار ترشحات چركی چشم می‌شوند می‌توانند شب‌‌ها به راحتی بخوابند. یكی از مشكلات این افراد ترشحات صبحگاهی فراوانی است كه در برخی موارد چشم‌ها را كاملا به هم می‌چسباند. برای جدا كردن مژه‌ها و باز كردن چشم، شست‌وشو دادن آنها با مقداری آب بهترین كار است.
 این ترشحات كه اكثرا شیری‌رنگ و چرك‌آلود هستند، می‌توانند علامت وقوع عفونت باكتریال باشد و نشان‌دهنده شدیدتر شدن واكنش آلرژیك است. در این صورت باید در اسرع وقت درمان آنتی‌‌بیوتیكی برای فرد آغاز شود.

 ریزش اشك: ساده‌ترین نوع این بیماری،‌ زمانی است كه فرد تنها از یك ریزش اشك كلافه‌كننده شكایت می‌كند؛ ریزشی كه معمولا در فضای باز رخ می‌دهد و ظاهر بیمار را مختصری ناخوشایند می‌كند.



9 - چگونه با مشكلات چشمی مبارزه كنید؟

برای خیلی‌ها بهار، جدا از تازگی و زیبایی یادآور شروع دوباره قرمزی و خارش‌های شبانه چشم‌هاست.
راز این دردسر سالانه هم در مكانیسم پیچیده سیستم ایمنی بدن است. سیستمی كه گمان می‌كند همه عوامل خارجی برایش مضر است و باید از بین برود. كم نیستند كسانی كه با سیستم ایمنی شان در بهار هر سال درگیر هستند. چشم‌ها اصلا میانه خوبی با فصل گل و بلبل ندارند و با آمدن آن،كمر همت می‌بندند تا با تمام قوا به جنگش بروند.



10 - آلرژی چطور آسم می‌شود؟

گرده‌ گل‌ها كه در فصل بهار در هوا منتشر می‌شوند، در دستگاه تنفس و نقاط تحتانی‌تر ایجاد التهاب می‌كنند. این التهاب، تنگی نفس، احساس ناراحتی و درد سینه، سرفه و خس خس سینه به همراه دارد. این گرده‌ها با ایجاد التهاب در راه هوایی، جا خوش می‌كنند و كم كم ماندگار می‌شوند. سرفه‌های خلط دار و شدید، مهمان ثانیه‌های شما می‌شوند. این ماندگاری همان چیزی است كه آسم می‌نامند. چیزی نمی‌گذرد كه دست به دامان اسپری‌های آسم می‌شوید تا راه باریكی برای تنفس باز كنید. دلیل 40 درصد از آسم‌ها، آلرژی است. عوامل اصلی تحریك این آلرژی نیز غذا، گرد و خاك و گرده افشانی گیاهان، به علاوه گزیدن حشرات و اثرات به جا مانده از آنها و فضولات باقی مانده از سوسك‌ها در حمام است.



 11 - چطور از آلرژی فرار كنید؟

 دوری كنید: از هر چیزی كه موجب بروز حساسیت در شما می‌شود، دوری كنید. اگر نسبت به موی حیوانات حساسیت دارید، از ورود حیوانات به اتاق خواب‌تان جلوگیری كنید. می‌توانید از رو تختی‌های مخصوص و ضد‌حساسیت استفاده كنید. ملحفه‌ها و پتو را در آب داغ بجوشانید تا مواد حساسیت زا از بین بروند. از یك دستگاه تصفیه هوا هم استفاده كنید.

 خوراكی‌ها را چك كنید: اگر نسبت به یك ماده غذایی حساسیت دارید، همیشه برچسب مواد‌غذایی را چك كنید تا از مواد و اجزای تشكیل‌دهنده آن آگاه شوید.





12 - آلرژی ارثی است؟

آلرژی‌ها، به‌صورت ارثی، توسط ژن‌ها از پدر و مادر به كودك منتقل می‌شوند. ممكن است نوزادانی با زمینه مساعد ژنتیك برای ابتلا به آلرژی به دنیا بیایند. وقتی فقط یكی از والدین مبتلا باشد، این احتمال در فرزند 48 درصد است اما اگر هر دوی آن‌ها مبتلا باشند، تا
70 درصد ممكن است كودك آنها هم درگیر بیماری شود. آقایان به‌خصوص اگر نخستین فرزند خانواده باشند، بیشتر مبتلا می‌شوند. در این مورد، مردان می‌توانند بگویند بدشانس‌تر از خانم‌ها هستند! فصل خانه تكانی است و طبیعتا خانه تمیز و كلا پاكیزه نگه داشتن اتاق كودك و كل خانه، قراردادن اسباب بازی‌ها و عروسك‌های پشمالو در جعبه و تمیز كردن و گردگیری مداوم اتاق نیز می‌تواند مواد حساسیت زا را از كودك مبتلا به آلرژی دور نگه دارد. عجیب این‌جاست كه قرار گرفتن در معرض دود سیگار در سال اول زندگی همچنین مواد حساسیت‌زای دیگر مانند گرد و غبار و حیوانات خانگی هم آتش این بیماری را شعله‌ور می‌كند. یكی از جالب‌ترین روش‌هایی كه می‌توان از همان دوران نوزادی برای پیشگیری از آلرژیك به كار برد، تغذیه با شیر مادر است. كسانی كه تا یك سالگی شیر مادر می‌‌خورند، در آینده كمتر آسم وآلرژی می‌گیرند.



13 - آلرژن‌های محیط خانه چه چیزهایی هستند؟

گاهی حساسیت نه از گرده افشانی گل‌ها و گیاهان بلكه ناشی از حساسیت زاهای محیط خانه هستند.
پر، موی حیوانات، حشرات، سوسك‌ها و كپك‌ها كه ممكن است همواره در محیط داخلی خانه وجود داشته باشند، از جمله آلرژن‌ها هستند. برای رهایی از این نوع آلرژی نیز كافی است حشرات را از بین ببرید و خانه را تمیز نگهدارید. تمیز كردن داخل رختخواب با جارو برقی‌های مجهز به سیستم خاص نیز گرده‌ها را به حداقل ممكن می‌رساند.



14 - با گرده‌افشانی چه كنیم؟

اگر به گرده‌های گیاهان حساسیت دارید؛ كافی است اوایل صبح و عصر از خانه بیرون نیایید؛ حتی اگر در خانه می‌مانید هم در و پنجره‌ها را بسته نگهدارید تا گرده‌ها از پنجره و مجراها، راه نفوذ به داخل نداشته باشند. روزهای خشك و بادخیز را برای بیرون رفتن انتخاب نكنید. اگر مجبور به خروج از خانه شدید درصورت استفاده از ماشین، شیشه‌ها را بالا دهید. از عینك‌های مناسب استفاده كنید تا گرده‌ها كمتر وارد چشم‌تان شود. اگر بیرون از خانه علامت خاصی را مشاهده كردید یا برای مثال، عطسه‌های پی در پی داشتید، به محض برگشت به خانه دوش بگیرید. دوش گرفتن كمك می‌كند تا گرده‌های مختلف در قسمت‌های مختلف بدن‌تان تا حد زیادی شسته شود. بهترین زمان برای شما وقتی است كه یك باران خوب باریده و هوا را از مواد حساسیت‌‌زا آفرین پاك كرده باشد. از فیلتر‌های مخصوص هوا كه قابلیت پاك كنندگی بالایی دارند در خانه استفاده كنید. بهتر است برای خشك كردن لباس و ملحفه‌ها از محیط باز استفاده نكنید. این كار باعث می‌شود گرده‌های پراكنده در محیط به بافت پارچه نفوذ كرده و به‌طور غیرمستقیم وارد محیط زندگی‌تان شوند. اگر سابقه حساسیت و آلرژی دارید؛ می‌توانید با مصرف داروهای پیشگیرانه مثل كلروملین، 2 تا 4 هفته قبل از آغاز گرده‌افشانی گیاهان، خودتان را واكسینه كنید. به این ترتیب یا علائم ظاهر نمی‌شود یا شدت بروز آن به حداقل می‌رسد.



15 - با آلرژی چه باید كرد؟

اگرچه درمان‌های مختلفی از قرص و شربت گرفته تا اسپری برای تسكین این بیماری وجود دارد اما مسلم است تا وقتی ماده حساسیت‌زا در محیط وجود دارد، بدن شما به آن واكنش نشان می‌دهد. البته اگر «ایمونوتراپی» انجام دهید تا حد زیادی می‌تواند آلرژی شما را مهار كند، اما انجام این كار هم بی‌دردسر نیست. در این روش، با تزریق دوره‌ای یك ماده حساسیت‌زا كه به‌تدریج میزان آن زیاد می‌شود؛ حساسیت سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ماده از بین می‌برد. این تزریق كه به‌صورت ماهانه و تا 5 سال انجام می‌شود، اثرش معمولا بعد از 3 تا 6 ماه شروع می‌شود.



16 - به چه چیزی حساس هستید؟

آگاهی از چیزی كه باعث حساسیت می‌شود هم نعمتی است. اگر شما در فصل خاصی با بروز حساسیت‌های آلرژیك مواجه هستید و نمی‌دانید چه چیزی شما را آزار می‌دهد؛ كافی است سری به مراكز دانشگاهی بزنید. این مراكز با انجام تست آلرژی به‌صورت كاملا علمی نوع آلرژی شما را مشخص كرده و دشمن را به شما معرفی می‌كنند.





17 - حساسیت‌زاهای خوراكی را می‌شناسید؟

افراد حساس به گرده‌های خاص ممكن است با خوردن غذاهایی دچار علائم حساسیت و آلرژی شوند كه تا به حال از آنها استفاده می‌كردند. كسانی كه به گرده گیاهی حساسیت دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، سیب، كیوی و شاه بلوط در فصل بهار دچار علائم حساسیت می‌شوند. این در حالی است كه همین میوه‌ها را در فصل‌های دیگر می‌توانند مصرف كنند. افزایش و تراكم گرده‌ها در فصل بهار تنها دلیل بروز این حساسیت است. شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، سبوس، میگو، خرچنگ و صدف نیز از جمله غذاهایی هستند كه ایجاد آلرژی می‌كنند.





18 - شما سرما خورده‌اید؟

حتما پیش آمده كه صبح از خواب بلند شوید و احساس كنید سرما خورده‌اید اما در حقیقت تراكم گرده‌ها شما را دچار آلرژی كرده‌اند. ساعات آغازین روز با بیشترین میزان تراكم گرده‌ها همراه است. این حالت در عصر هم تكرار می‌شود. بسیاری از اوقات تشخیص سرماخوردگی از آلرژی بسیار سخت است، زیرا علائم هردو می‌توانند شبیه هم باشند. اما سرماخوردگی معمولا دو، سه روز بعد از تماس با ویروس ایجاد می‌شود و اغلب بعد ازگذشت 5 تا 7 روز، علائم بیماری از بین می‌رود. بنابراین اگر علائم سرما‌خوردگی شما بیش از 2 هفته طول كشید، به احتمال زیاد شما دچار آلرژی شده‌اید.



19 - آلرژی با سرماخوردگی چه تفاوتی دارد؟

بین سرماخوردگی و آلرژی تفاوت‌هایی وجود دارد. هنگام بروز علائم حساسیتی بینی و چشمان شما دچار خارش می‌شوند. درصورتی كه در سرماخوردگی چنین حالتی به‌وجود نمی‌آید. اگر آبریزش بینی شما ترشحاتی آبكی و گاهی غلیظ و زرد رنگ دارد و كمی‌ هم بدن درد و تب دارید، احتمالا دچار سرماخوردگی هستید اما اگر ترشحات بینی‌تان خیلی آبكی است و تب هم ندارید، باید به فكر آلرژی هم باشید. اگر شما عطسه می‌كنید، خارش دارید و به خس‌خس سینه دچار شده‌اید یا اغلب بعد از خوردن یك ماده غذایی خاص دچار بیماری می‌شوید، به احتمال زیاد دچار آلرژی هستید و باید از مصرف آن ماده غذایی خودداری كنید. استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیك‌ها و مسكن‌ها در مواقع بروز تظاهرات آلرژیك یا استفاده از كورتون در مواقع سرماخوردگی می‌تواند عوارضی را به‌دنبال داشته باشد. استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیك شدت علائم آلرژیك را افزایش می‌دهد. تشخیص سرماخوردگی و حساسیت برای خودتان كار سختی است؛ این تشخیصی است كه باید پزشك انجام دهد.



20 - دچار تب یونجه شده‌اید؟

اگر آب ریزش پیدا كرده‌اید و احساس خفگی می‌كنید، اگر مدام عطسه می‌كنید و در تمام طول روز چرت می‌زنید و شب‌ها هم با دهان نفس می‌كشید؛ ممكن است به تب یونجه معروف است، دچار شده باشید؛ تبی كه علتش گرد‌و‌خاك و گرده‌افشانی گیاهان است. تب یونجه یكی از فعل و انفعالاتی است كه توسط فاكتور شرایط محیطی یا غذا، مردمی را كه سیستم ایمنی حساسی دارند، مبتلا می‌كند.



21 - در بهار سكته نكنید

غیر از خودكشی، یك اتفاق دیگر هم در بهار بیشتر ثبت شده است؛ سكته. سكته در فصل بهار شایع‌تر از سایر فصول سال است. نكته مهم این‌كه افزایش خطر بروز آن در مردان، زنان، جوانان و افراد مسن مشابه است. احتمال بروز سكته در فصل بهار تقریبا چهار برابر بیشتر از فصل تابستان است. در این بررسی، خطر سكته در ماه‌های مارس، آوریل و می كه به‌ترتیب با ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت مطابقت دارند بدون توجه به عوامل خطرساز شناخته شده‌ای مانند فشارخون بالا، سیگار كشیدن و دیابت بالاتر بود. مكانیسم ارتباط شیوع سكته با تغییر فصل هنوز كاملا شناخته نشده است. البته مشخص شده فشارخون، تنوع فصلی مشابهی دارد. اگر فشارخون طی ماه‌های سرد سال بالا برود، می‌تواند در شیوع بیشتر سكته كه در فصل بهار مشاهده می‌شود دخیل باشد. همین‌طور شواهدی وجود دارد كه بر مبنای آن خون ممكن است طی فصل‌های سردتر سال بیشتر مستعد لخته شدن باشد، سطوح كلسترول خون در این زمان از سال بالاتر می‌روند و سطوح پروتئین‌ها و سلول‌های خونی خاصی كه در بروز التهاب و لخته دخیل هستند نیز در این مقطع زمانی افزایش می‌یابد. همچنین آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌های تنفسی نیز ممكن است نقش مهمی داشته باشند.





22 - خواب بهاری هم آلرژی است؟

معروف است كه بهار فصل خواب‌های لذیذ است. اما چرا در بهار كه با شادابی و طراوت شناخته می‌شود، احساس خواب‌آلودگی به سراغ انسان می‌آید؟ كسالت بهاری از دیدگاه پزشكی بیماری محسوب نمی‌شود بلكه این حالت ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. این تغییرات تنها مختص انسان نیست بلكه در میان جانوران نیز تغییرات چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود. كافی است نگاهی به پرندگان بیندازیم؛ اغلب پرندگان بر خلاف دیگر ماه‌های سال، به ناگاه در اوایل اسفند یا ساكت می‌شوند یا به ندرت آواز می‌خوانند.
البته خواب آلودگی بهاری می‌تواند با افزایش شیوع آلرژی در این فصل نیز ارتباط داشته باشد. با فرارسیدن فصل بهار، میزان بروز آلرژی‌های فصلی و همچنین سرماخوردگی به‌دلیل متغیر ‌بودن هوا افزایش می‌یابد كه برای كنترل آن، افراد مجبورند داروهایی را مصرف كنند كه گیجی و خواب‌آلودگی در پی دارند. دانشمندان با كالبد شكافی برخی پرندگان دریافتند مغز پرندگان در فصل بهار كمی‌ بزرگ‌تر از اندازه معمول می‌شود. آنها معتقدند، تغییرات شدید آب و هوایی باعث نیاز بیش از معمول انسان به خواب در فصل بهار می‌شود. رگ‌های خونی بدن انسان به‌خوبی قادرند با هرگونه دمایی خود را وفق دهند. بر این اساس رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با وجود این، رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد كافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتا شدید آب و هوایی تطابق دهند كه نتیجه این حالت ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است. از سویی دیگر، بدن انسان در فصل بهار به‌شدت نیازمند تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، زیرا كمبود این ماده مهم حیاتی، خون‌سازی را دچار اختلال كرده و به‌دنبال آن روند تامین اكسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود كه نتیجه آن خستگی، ضعف و افت كارآیی بدن است.
با این حساب مشخص است كه در بهار باید بیشتر اكسیژن‌گیری كنید تا خواب بهاری كمتری سراغ‌تان بیاید. میوه هم حسابی بخورید.



23 - با آلرژی پوستی چه كنیم؟

آلرژی فصلی بیشتر با علائم ریوی ظاهر می‌شود، اما ممكن است با شروع این علائم، در سایر قسمت‌های بدن و به‌ویژه درصورت و پوست نیز علائمی ظاهر شود. شروع فصل بهار عموما با 2 نوع بیماری پوستی همراه است. یك دسته بیماری‌های میكروبی و قارچی هستند و دسته دیگر نیز بر اثر تابش خورشید در افراد ایجاد می‌شود. درخصوص بیماری‌های ناشی از تابش آفتاب، مشكلات با مصرف یك ضد‌آفتاب تا حد زیادی برطرف می‌شود. بیماری‌های قارچی و میكروبی پوست هم با رعایت بهداشت در مكان‌های عمومی قابل پیشگیری است.



24 - بهار فصل افسردگی است؟

بهار فصل شادی و خوشی است و نباید انتظار افسردگی داشت.  اما جالب اینجاست كه بالاترین درصد خودكشی را فصل بهار از آن خود كرده و ماه اردیبهشت سرآمد خودكشی‌های بهاره است. علت این فاصله را آفتاب بهاری می‌دانند. با اینكه آفتاب با افزایش ترشح سروتونین در مغز باعث مقابله با افسردگی می‌شود اما گویا به كسانی كه نقشه خودكشی در سر پرورانده اند، انرژی مضاعفی برای تجلی افكارشان می‌بخشد. سروتونین ماده‌ای شیمیایی‌ است كه در مغز احساس شادی به همراه می‌آورد و ترشح آن به تغییرات مثبت خلق و خو كمك می‌كند. اما گویا این ماده در افرادی كه از میزان افسردگی بالا رنج می‌برند یا در حال خروج از آن هستند، كاملا برعكس عمل می‌كند. روبه‌رو شدن با فصل بهار برای كسانی كه به افسردگی شدید مبتلا هستند، خارج از تحمل است. همین بی‌تحملی، میزان خودكشی در این فصل را بالا می‌برد.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : او انسانی بهاری بهاری بهاری است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از بیماری شیرین اما تلخ فرار کنید



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری دیابت

 

اخبار اجتماعی - از بیماری شیرین اما تلخ فرار کنید

شیرینی، بشقاب پر برنج با عطر دل انگیز ایرانی، نوشابه خنک، سیب زمینی سرخ شده و... این ها خوشمزه و وسوسه انگیزند، بویژه وقتی که گرسنه باشیم.

اما اگر در خوردن اندازه نگه نداری، به جمع 10 درصد ایرانیانی افزوده می شوی که گرفتار دیابت اند. بیماری موذی که با غذاهای خوشمزه جلوی تو دام پهن می کند. هر سال بیش از پنج میلیون نفر در جهان قربانی بیماری دیابت می شوند. 


در ایران نیز بیش از 10 درصد از جمعیت بالغ را بیماران دیابتی تشکیل می دهند، بیمارانی که نیمی از آنها از بیماری خود بی خبرند.


دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران، در گفت و گو با روزنامه ایران از نشانه های دیابت، عوارض و راه های کنترل آن می گوید.


بیماری دیابت چه علائمی دارد و چه زمانی باید آن را جدی گرفت؟
دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می‏آید. انسولین ماده‏ای است که در بدن توسط لوزالمعده تولید می شود و موجب می شود، قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

در بیماری دیابت، بدن فرد بیمار قادر به تولید انسولین و کنترل قند نیست و در نتیجه غلظت قند خون افزایش می یابد و سبب پیدایش تغییراتی در رگ های کوچک بدن می شود. در این شرایط فرد بیمار ناچار است با رعایت ورزش و رژیم غذایی مناسب، میزان قند موجود در بدنش را کنترل کند.

بیماران دیابتی از چه زمانی نیازمند مصرف انسولین خواهند بود؟
مصرف انسولین در واقع وقتی به بیمار دیابتی نوع دوم پیشنهاد می شود که درمان های اولیه روی او پاسخ نداده باشد. تجارب شخصی من از درمان بیماران دیابتی نشان می دهد، وقتی فرد بیمار در تصحیح عادات نادرست غذایی خود مصر است و علاقه ای به تحرک و ورزش نشان نمی دهد ادامه این روند می تواند موجب شدت و پیشرفت بیماری وی شود.

 در صورت پیشرفت بیماری دیابت، فرد مبتلا چه صدماتی را متحمل می شود؟
 بیماری های قلبی و عروقی، آسیب دیدن اعصاب (نوروپاتی)، آسیب دیدن کلیه (نفروپاتی)، آسیب های چشمی. آسیب دیدن پا، صدمات پوستی و دهانی، بیماری آلزایمر، کمای دیابتی، مشکلات شنوایی و پوکی استخوان از جمله مشکلاتی است که غالباً در صورت کنترل نشدن می تواند گریبان فرد بیمار را بگیرد.

از میان عوارضی که برای بیماری دیابت نوع دوم نام بردید کدام یک می تواند مشکلات بیشتری را برای فرد بیمار به وجود آورد؟
بیشترین هزینه های دیابت صرف درمان عوارض آن شامل مشکلات قلبی- عروقی، چشم، کلیه و پا می شود. این عوارض با تشخیص بموقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است. به طوری که در تحقیقات جدید بروز نابینایی ناشی از عوارض دیابت، کمتر از یک درصد است. با «ترویج شیوه زندگی سالم» می توان بیش از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت را پیشگیری کرد. این درصد، برابر پیشگیری از 150 میلیون مورد ابتلای جدید به دیابت در سال 2035 خواهد بود.

چه راهکاری برای مصون ماندن از بیماری دیابت نوع دو پیشنهاد می کنید؟
 در کل شیوه های سالم زندگی می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. اگر شما مبتلا به دیابت هستید می توانید با به کار بستن روش ها و شیوه هایی مانند خوردن غذای سالم یعنی استفاده از غذاهای کم کالری و کم چرب و مصرف سبزیجات، افزایش تحرک و ورزش و کم کردن وزن از ابتلا به این بیماری مصون بمانید.

اخبار اجتماعی - روزنامه ایران