سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

غذا هرچه برشته‌تر كم‌كالری‌تر


برشته كردن مواد‌غذایی باعث كاهش كالری موجود در آن شده و مصرف آن باعث افزایش وزن نمی‌شود.





دكتراسماعیلی فوق تخصص  گوارش می گوید: «برشته كردن مواد‌غذایی باعث كاهش كالری موجود در آن شده و مصرف آن باعث افزایش وزن نمی‌شود.» او با اشاره به این نكته كه قسمت‌های سیاه و سوخته غذاهای كباب شده می‌تواند عامل ایجاد سرطان شود توصیه كرد از مصرف این قسمت‌ها خودداری كنید و فقط بخش‌هایی كه كاملا برشته شده‌اند ولی تغییر رنگ به سیاهی ندارند را مصرف كنید.  باید اضافه كرد، سبزی‌های تازه با حرارت دیدن، ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌های خود را از دست می‌دهند و دیگر ارزش غذایی بالایی ندارند.  كباب كردن، بخار پز كردن و آب پز كردن بهترین شیوه پخت مواد‌غذایی است كه مصرف آن توصیه می‌شود زیرا از روغن‌های اشباع و... در آن خبری نیست.  بدترین اشتباهی كه ممكن است صورت بگیرد این است كه سرخ كردن در روغن زیاد با برشته كردن روی شعله گاز جا به جا گرفته شود. استفاده از روغن با حرارت بالا یكی از عوامل زمینه‌ساز سرطان سیستم گوارش است كه ثابت شده. توجه داشته باشید برشته كردن بدون روغن می‌تواند در كاهش وزن به شما كمك كند.


ویدیو مرتبط :
كالری ها چه شكلی اند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماكروویو ارزش غذا را كم می‌كند



 

ماكروویو ارزش غذا را كم می‌كند

 

 

پخت غذا در ماكروویو موجب كاهش ارزش غذایی می‌شود و تغییر در عناصر غذایی و در نتیجه اختلال در هضم غذا از معایب ماكروویو است.


مرتضی صفوی افزود: حرارت دهی یكی از مهم‌ترین روش‌های متداول در فرآیند موادغذایی است.


وی به فارس گفت: از انرژی مایكروویو برخلاف پرتوهای یونیزه برای حرارت دادن مواد غذایی استفاده می‌شود.


در روش پخت متداول حرارت از منبع حرارتی خارجی به ماده غذایی وارد می‌شود ولی در پخت با مایكروفر حرارت در داخل خود ماده غذایی تولید می‌‌شود.


این متخصص تغذیه افزود: امواج تولید شده توسط مگنترون یك میدان متناوب مغناطیسی ایجاد می‌كند و مولكول‌های غذا مخصوصاً مولكول‌های قطبی مثل آب، پروتئین‌ها و چربی‌ها خودشان را با تغییرات سریع میدان متناوب الكتریكی همسو می‌كنند.


صفوی گفت: آنها حول یك محور نوسان می‌كنند كه حدود ۲۴۵ میلیون بار در ثانیه است، این نوسانات موجب ایجاد اصطكاك قابل توجهی بین مولكول‌ها شده كه نتیجه آن تولید انرژی است. پس درون غذا گرم شده در حالی كه ظرف غذا خنك است.


این متخصص تغذیه افزود: امواج مایكروویو به دلیل دارا بودن فركانس كم قادر به شكستن پیوندهای شیمیایی و آسیب‌رسانی مولكول‌های مواد غذایی نیستند.


امواج مایكروویو از طریق ایجاد اصطكاك مولكولی به خصوص بین مولكول‌های آب در غذا تولید حرارت می‌كنند.


وی گفت: هرچه توان مایكروویو بالاتر باشد به دلیل افزایش سرعت رسیدن ماده غذایی به دمای مورد نظر كاهش مواد مغذی كمتر خواهد بود.


صفوی اضافه كرد: هرچه عمق نفوذ امواج در ماده غذایی بیشتر باشد، زمان پخت كمتر خواهد بود.


صفوی افزود: عدم سرخ كردن غذا به دلیل نفوذ امواج، تشكیل نقاط گرم و سرد در غذا به علت جذب متفاوت امواج توسط تركیبات مختلف غذا و كاهش ۶۰ تا ۹۰ درصد انرژی حیاتی غذا و تغییر در عناصر غذایی و در نتیجه اختلال در هضم غذا از معایب ماكروویو است.... /  خبرگزارى فارس