سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

عوارض مصرف الکل



الکل,عوارض مصرف الکل,آثار مصرف الكل

عوارض مصرف الکل
الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.

 

مصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد. میزان غلظت به عواملی چون وزن شخص و نیز این که آیا شخص الکل با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد. اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد.

 

کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می‌کند. بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری لازم دارد تا آن را تجزیه کند. در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می‌زند. مصرف دائم  الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و بلهوسی شود.

 

الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) شود. نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود. ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود. علاوه بر آن، خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد. الکل ممکن است، عملکرد جنسی را مختل کند. در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد. نوشیدن الکل رگ‌های پوست را گشاد کرده، موجب دفع گرما از بدن می شود. نوشیدن درازمدت الکل خطر ابتلا به پرفشاری خون را می‌‌افزاید.

آثار مصرف الكل
‌‌● رفتارهای نامناسب، پرحرفی یا كم حرفی، بی ربط حرف زدن، معاشرتی شدن یا گوشه‌گیری، پرخاشگری
‌‌●ناتوانی در انجام حركات دقیق و ظریف
‌‌●تلوتلو خوردن به هنگام راه رفتن
‌‌●اشكال در به خاطر سپاری وقایع


عوارض مصرف طولانی الكل
‌‌●اختلال خواب
‌‌●بیماری‌‌های معده (مثل زخم معده)، مری، كبد، لوزالمعده
‌‌●سوء تغذیه
‌‌●افزایش فشار خون و خطر سكته‌های قلبی و مغزی
‌‌●ضعف عضلانی
‌‌●ناتوانی جنسی و تأخیر در انزال
‌‌●افزایش خطر سرطانهای سر و گردن و دستگاه گوارش
‌‌●ابتلا به فراموشی
‌‌●برای جلوگیری از ایجاد فراموشی ناشی از مصرف طولانی الكل،‌هر فرد الكلی باید روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین (ویتامین B۱) دریافت كند.


علائم ترك الكل
چنانچه فردی پس از مصرف طولانی و زیاد الكل، ناگهان آن را قطع كند و یا مقدار مصرف آن را كاهش دهد دچار علایم ترك می‌گردد. این علایم عبارتند از:
‌‌●تعریق
‌‌●افزایش ضربان قلب
‌‌●لرزش شدید دستها
‌‌●بی‌خوابی
‌‌●تهوع و استفراغ
‌‌●توهمات شنوایی و بینایی (شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی كه وجود ندارد)
‌‌●هیجانات شدید
‌‌●اضطراب
‌‌●تشنج
بیمارانی كه دچار علائم ترك الكل می‌شوند باید سریعاً تحت نظر پزشك قرار گرفته و مداوا شوند در غیر این صورت خطر مرگ بیمار را تهدید می‌كند.

منبع:salamatiran.ir


ویدیو مرتبط :
‫اثرات مصرف الکل‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف الکل، دانش آموزان دبیرستانی آلمان




مصرف الکل، کشیدن سیگار و سردرد در دانش آموزان دبیرستانی آلمان


 

مصرف الکل، دانش آموزان دبیرستانی آلمان

 

 

تحقیقات جدید محققان آلمانی نشان می‌ دهد که مصرف الکل و کشیدن سیگار با افزایش حملات میگرنی و سردردهای تنشی در دانش آموزان دبیرستانی در ارتباط است.


به نقل از Science Daily، سردرد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که از سوی نوجوانان در سنین دبیرستان مطرح می‌شود به طوری که ۵ تا ۱۵ درصد از میگرن و ۱۵ تا ۲۵ درصد از آن ها از سردردهای تنشی رنج می‌برند.


عوامل خطرساز تغییر کننده ای همچون مصرف الکل، کشیدن سیگار و مصرف قهوه با سردرد در افراد بزرگسال در ارتباط است ولی در جوانان به طور کامل به اثبات نرسیده است.


محققان آلمانی ۱۲۶۰ دانش آموز را بین سنین ۱۴ تا ۲۰ سال مورد بررسی قرار دادند و به آن ها سؤالاتی در خصوص سبک زندگی و میزان سردردهای داده شد تا به آن ها پاسخ دهند.


نتایج به دست آمده نشان داد که حدود ۱/۸۳ درصد از دانش آموزان حداقل یک بار طی ۶ ماه گذشته سردرد را تجربه کرده اند، ۲/۱۰ درصد میگرن و ۷/۴۸ درصد سردرد تنشی و ۸/۱۹ درصد میگرن به همراه سردرد تنشی داشته اند. ۴/۲۸ درصد صبح ها صبحانه نمی خورند، ۵/۱۶ درصد از میان وعده ها استفاده نمی‌کنند، و تنها ۲۴ درصد روزانه از نهار گرم استفاده می‌کنند.


محققان با این تحقیقات دریافتند که ۳/۲۲ درصد از دانش آموزان کم تر از ۱ لیتر نوشیدنی غیر الکلی در روز مصرف می کنند.


و با توجه به نتایج به دست آمده متوجه شدند که مصرف بالای نوشیدنی های‌ الکلی و قهوه، کشیدن سیگار، و فعالیت بدنی کم با بروز توأم میگرن و سردردهای میگرنی در ارتباط است.


محققان بر این امر تأکید دارند که داشتن فعالیت بدنی منظم و کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در نوجوانان و با هر نوع سردردی مفید خواهد بود.


طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ‌آلمان، ۷۵ درصد از نوجوانان آلمانی از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می کنند که همین امر آمار بالای سردرد را در میان این گروه سنی ‌بالا می‌ برد.... /  خبرگزاری ایسکانیوز