سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل خون ریزی غیر طبیعی در نوجوانی



قاعدگی,خون ریزی غیر طبیعی در دختران,علل خون ریزی غیر طبیعی در دختران نوجوان,پریود

علل خون ریزی غیر طبیعی در نوجوانی
در طی 2 سال اول بعد از شروع خون ریزی قاعدگی اكثر دوره ها بدون تخمك گذاری است كه در محدوده 21 - 24 روزه رخ می دهد. انتقال از سیكل های فاقد تخمك گذاری به سیكل های همراه با تخمك گذاری در طی چند سال پس از شروع قاعدگی اتفاق می افتد.

از آن جایی كه روند تكاملی باید كامل شود. شخص ممكن است بعد از خون ریزی اول چندین ماه قاعدگی نداشته باشد و سپس دوباره خون ریزی قاعدگی از سر گرفته شود. اگر سن فرد در هنگام شروع خون ریزی قاعدگی كمتر باشد ، تخمك گذاری منظم زودتر تثبیت می شود. در نوجوانان علت خون ریزی باید از نظر ؛ حاملگی به علت سقط خود به خودی و حاملگی نا به جا یا خارج رحمی بررسی شود.
- هورمون هایی كه شخص استفاده می كند مانند قرص های جلوگیری از بارداری كه ممكن است خون ریزی در حین مصرف قرص و یا در اثر فراموش كردن مصرف قرص رخ دهد. لازم به یاد آوریست كه همه انواع روش های هورمونی جلوگیری از بارداری می توانند با خون ریزی همراه باشند.

البته گاهی به روش جلوگیری مربوط نمی باشد بلكه سایر علل موضعی مانند زخم شدن دهانه رحم یا التهاب دیواره داخلی رحم باعث خون ریزی می شود.داشتن اختلالات انعقادی می تواند در نوجوانان به خصوص در هنگام آغاز شروع خون ریزی قاعدگی ایجاد مشكل كند.

عفونت ها مانند سرویسیت كلامیدیایی كه یك بیماری آمیزشی است می تواند باعث خون ریزی غیر طبیعی رحمی شود و از آن جایی كه در نوجوانان شایع تر است ، نوجوانان باید از این نظر تحت غربال گری قرار گیرند.
-  سایر علل مانند اختلالات تیروئیدی ، كبدی ، افزایش پرولاكتین و یا وجود كیست در تخمدان باید مورد بررسی قرار گیرد.
مواردی مانند چاقی ، پر مویی و جوش در نوجوانان كه گاهی اوقات اشتباها طبیعی تلقی می شود باید به دقت بررسی شود.
برای تشخیص به موقع این علائم  ها معاینه اولین قدم می باشد كه بیمار باید با شرح حال كامل علائم خود ، پزشك را از بیماری خود مطلع كند. و سپس زیر نظر پزشك تحت معالجه قرار گیرد.علل خون ریزی غیر طبیعی در گروه سنی شایع ترین علت خون ریزی كمتر از 7 روز است در این گروه سنی شایع ترین علت خون ریزی نا منظم مسائل هورمونی می باشد.

عواملی كه سبب خون ریزی غیر طبیعی در این گروه سنی یعنی 19 - 45 سالگی می شود عبارتند از :
عوامل هورمونی حاملگی ( حاملگی نا به جا و سقط ) اختلال عمل كرد رحمی مانند عدم تخمك گذاری       عفونت ها مانند كلامیدیا        بیماری تیروئیدی       دیابت       علل ساختمانی مانند وجود پولیپ در دیواره داخلی رحم و لیومیوم ها از تومورهای خون ریزی دهنده می باشند.
گاهی زخم شدن دهانه رحم به علت هرپس سیمپلكس ، كلامیدیا و یا دیگر ارگانیسم ها نیز خون ریزی غیر طبیعی در فواصل بین قاعدگی و خصوصا پس از نزدیكی را به وجود می آورند.
این افراد باید مشخصات بیماری خود را به پزشك اطلاع دهند تا بررسی و درمان هر چه سریع تر در این افراد صورت گیرد چرا كه ادامه خون ریزی سبب عواقبی هم چون طولانی شدن بیماری می شود.

منبع:pardad.ir

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫علل و بهترین روش های درمان خون دماغ !‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ راهكار طبیعی برای كنترل قند خون



 

 

۱۰ راهكار طبیعی برای كنترل قند خون

 

 

در شرایطی كه آمارها نشان می دهد شمار مبتلایان به دیابت در اكثر كشورهای جهان به سرعت رو به افزایش است، آگاهی از چگونگی كنترل قند خون به ویژه به شیوه های طبیعی برای حفظ سلامت و بهبود كیفیت زندگی افراد، اهمیت بیشتری پیدا كرده است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، هر چند كنترل قند خون در ابتدا كار دشواری به نظر می رسد اما اگر به روش اصولی و با شیوه های استاندارد و طبیعی صورت گیرد، معمولا به سادگی امكان پذیر خواهد بود.

سایت اینترنتی كامن سنس در مطلبی در این باره آورده است: هرچند یك بدن سالم می تواند از پروتئین و چربی نیز گلوكز تولید كند اما میزان قند خون اساسا به مقدار مصرف كربوهیدرات ها بستگی دارد.

در این مطلب ۱۰ راهكار طبیعی برای كنترل قند خون توصیه شده است كه به كنترل فشارخون و حفاظت از دستگاه گردش خون در برابر بیماری های عروقی نیز كمك می كنند.

این راهكارها عبارتند از:

۱) ۳۰ دقیقه ورزش در روز كه به كنترل قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین كمك می كند.

۲) انتخاب رژیم های غذایی كه حاوی كربوهیدرات پایین باشند. كربوهیدرات ها به سرعت قند را وارد جریان خون می كنند و به همین دلیل از عوامل موثر در بروز «هایپوگلیسمیا» و دیابت هستند.

۳) مصرف حجم زیادی از مواد غذایی حاوی فیبر خوراكی كه میزان قند خون را ثابت نگه می دارند و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را نیز كاهش می دهند.

۴) استفاده از غلات ۱۰۰ درصد سبوس دار كه قند خون را در سطح سالم نگه می دارند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را كاهش می دهند.

۵) پرهیز از مصرف خوردنی هایی كه قند بالایی دارند مثل كربوهیدراتهای تصفیه شده و همچنین محدود كردن مصرف كافئین و پرهیز از مصرف الكل چرا كه این مواد توانایی بدن را در كنترل قندخون دچار اختلال می كنند.

۶) مصرف چربی های مفید مثل روغن ماهی امگا – ۳ و پرهیز از مصرف چربی های بد شامل چربی های ترانس و چربی های اشباع شده كه سلامت قلب را به خطر می اندازند.

۷) تقسیم وعده های غذایی به ۴ تا ۶ وعده در روز كه البته باید حجم كمتری هم داشته باشند تا از این طریق به ثبات قند خون كمك شود.

۸) گنجاندن منابع غذایی پروتئینی به رژیم غذایی به منظور كمك به ثابت نگه داشتن میزان قندخون.

۹) تمرین بیشتر برای كنترل كردن وزن و نگه داشتن آن در حد سالم چرا كه حتی درصد اندكی كاهش وزن، تاثیر قابل توجهی در كاهش خطر بروز دیابت دارد.

۱۰) استفاده از مكمل های با كیفیت مثل ویتامین C، ب كمپلكس و سایر ریزمغذی های سالم كه همگی در متعادل نگه داشتن قند خون نقش موثری دارند..... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا