سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

علل ایجاد نفخ معده



 

علل ایجاد نفخ معده

نفخ معده

 

نفخ معده

یک متخصص گوارش گفت: مسایل روانی همچون اضطراب و استرس های محیطی در ایجاد نفخ معده تاثیر بسیار دارد. دکتر نجمه آل طاها، فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اختلالات افزایش گاز در معده و روده باعث ایجاد نفخ معده می شود.

 

نفخ معده ممکن است به صورت احساس سنگینی سر دل، احساس تورم، ایجاد درد در اطراف ناف و به طور کلی تجمع گاز در معده و روده که با درد و پیچش همراه است، ظاهر  شود.

وی در مورد تشخیص علت ایجاد نفخ معده گفت: در صورتی که نفخ با علایم هشدار دهنده همراه باشد، ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد، بنابراین نیاز به بررسی های دقیق تر ضروری است.

 

این فوق تخصص گوارش، شایع ترین علت نفخ را سندرم روده تحریک پذیر یا کولیت های عصبی عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که سیستم روده ای با اعصاب روده ای کنترل می شود کولیت های عصبی و سندرم روده  تحریک پذیر با استرس روانی در ارتباط است.

 

در صورتی که سیستم اعصاب روده و معده عملکرد مناسب نداشته باشد تحت تاثیر واکنش های محیطی، حرکات روده دچار مشکل شده و دردهای شکمی همراه با اسپاسم های شدید بروز می کند. همچنین استرس های محیطی ممکن است سبب ایجاد اسهال و یبوست شوند که یکی از علایم آن معمولا ایجاد نفخ معده است.

 

دکتر آل طاها برخی بیماری ها را از عوامل ایجاد نفخ معده بیان کرد و گفت: بیماری های انسداد روده ممکن است باعث ایجاد نفخ شدید و حاد شوند.

همچنین نفخ معده می تواند از مشخصه های سرطان معده باشد. گروهی از اختلالات حرکتی نیز باعث ایجاد نفخ معده می شوند به عنوان مثال دیابت، بیماری های تیروئیدی و بیماری های التهابی روده می توانند ایجاد نفخ معده کنند.

 

وی عفونت را یکی دیگر از علل ایجاد نفخ معده دانست و اظهار کرد: عفونت های روده ای یکی دیگر از عوامل ایجاد نفخ معده است. رشد بیش از حد باکتری ها در داخل روده و برخی بیماری های انگلی باعث ایجاد نفخ معده می شوند.

یکی از علایم وجود میکروب هلیکوباکترپایلوری که خود عاملی برای زخم معده است، می تواند باعث ایجاد نفخ معده شود.

 

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تحریک پذیری روده در برخی افراد گفت: در برخی موارد ممکن است، میزان گازی که در افراد طبیعی ایجاد مشکل نمی کند در برخی دیگر ایجاد ناراحتی کند. بنابراین روده  این افراد تحریک پذیرتر از سایرین بوده و گاز معده با میزان کم هم آنها را دچار مشکل می کند. وی میزان حرکات روده را در ایجاد نفخ موثر دانست و ادامه داد: در یبوست اختلال در حرکات روده و کند بودن آن باعث تجمع گاز شده و اختلال در دفع گاز باعث ایجاد درد و ناراحتی در روده می شود.

 

علل ایجاد نفخ معده

 

دکتر آل طاها با اشاره به نفخ در افراد مسن گفت: در صورتی که نفخ معده در افراد مسن به طور ناگهانی بروز کند نیاز به بررسی دقیق دارد. چنانچه با انجام بررسی ها، علت خاصی برای نفخ معده تشخیص داده نشود درمان های دارویی، کنترل شرایط استرس زا و رژیم غذایی مناسب به کار گرفته می شود.

 

وی با بیان این که نفخ معده همان طور که ممکن است بیماری ساده ای باشد می تواند علامتی از یک بیماری باشد، گفت: در صورتی که نفخ معده با گروهی از علایم هشدار دهنده مانند کاهش وزن، کم خونی، اسهال و علایم سوجذب همراه باشد به بررسی های دقیق تر نیاز است تا با تشخیص علت ایجاد نفخ درمان مناسب به کار گرفته شود.

 

این در حالی است که در بیشتر موارد استرس روی سیستم معده و روده تاثیر منفی گذاشته و باعث افزایش شدت علایم و همچنین ایجاد یک سیکل معیوب می شود. وی گفت: خوردن غذا با سرعت و عجله باعث می شود که به همراه غذا مقدار زیادی هوا بلع شود که این امر باعث ایجاد نفخ معده می شود.

 

این فوق تخصص گوارش با بیان این که همانطور که علل ایجاد نفخ معده متفاوت است درمان آن نیز متفاوت است، گفت: به طور طبیعی گروهی از باکتری های روده و معده تولید گاز می کنند که استفاده از دوره های درمان آنتی بیوتیک باعث کاهش علایم نفخ می شود; چرا که میکروب های معده و روده کمتر شده و فرد احساس راحتی می کند.این درحالی است که این درمان ها دوره ای است.

همچنین در عوامل انگلی بوسیله  درمان های آنتی بیوتیکی نفخ معده به صورت دوره ای درمان می شود.

 

دکتر آل طاها، استرس های عصبی و برخی مواد غذایی مانند حبوبات، موز، سیر، کلم و پیاز را در ایجاد نفخ معده موثر دانست و گفت: افرادی که به صورت دائمی دچار نفخ معده هستند از استرس و نگرانی دوری کرده و مواد نفاخ کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

به طور کلی از آنجا که نفخ بیماری عملکردی روده و معده است و اختلالات حرکت معده و روده بر آن تاثیر دارد به صورت کامل برطرف نمی شود بلکه می توان علایم آن را بوسیله درمان های دارویی کنترل کرد. دکتر آل طاها در پایان گفت: در صورتی که علایم هشدار دهنده با نفخ معده همراه نباشد، اطمینان دادن به بیمار و کاهش استرس می تواند در درمان آن موثر باشد.

منبع:ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫درمان نفخ و درد معده‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داشتن نفخ علامت ورم معده است



داشتن نفخ علامت ورم معده است

 

بیماری رفلاكس معده در جوامع مختلف در حال گسترش است كه مصرف غذاهای فوری، كم تحركی و چاقی از جمله عوامل بتلا به آن است.

بیماری رفلاكس معده در جوامع مختلف در حال گسترش است كه مصرف غذاهای فوری، كم تحركی و چاقی از جمله عوامل ابتلا به آن است.

دكتر سید محمود اسحاق حسینی در گفتگو با ایسنا با تاكید بر ارتباط تنگاتنگ استرس با عوامل دیگر در ابتلا به بیماری های معده، درباره بیماری ورم معده توضیح داد: ورم معده با نفخ شكم همراه است و برای تشخیص آن آندوسكوپی و نمونه برداری از معده صورت می گیرد تا تغییرات التهابی این عضو بدن زیر میكروسكوپ بررسی شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان این كه بیماری موسوم به ورم معده در بیشتر موارد ناشی از تغییرات حركتی معده است، اضافه كرد: بیشتر مبتلایان به این عارضه دچار نفخ می شوند و احساس دل پیچه، پر بودن شكم و سیری زودرس دارند كه به آن سوء هاضمه گفته می شود.

این بیماری تقریبا در ۱۰ درصد از موارد بر اثر استقرار میكروب «هلیكوباكترپایلوری» در معده ایجاد می شود.

وی افزود: آنچه به عنوان ورم معده شناخته می شود، در واقع اختلال عملكردی معده است و در بیشتر موارد به درمان خاصی نیاز ندارد و با كنترل رژیم غذایی، زیاد استفاده نكردن از مواد نفاخ مانند نخود، لوبیا، عدس و غذاهای حجیم و ورزش مناسب بدون مصرف دارو بهبود می یابد.

این فوق تخصص گوارش گفت: خیس كردن حبوبات در آب باعث كاهش مواد نفاخ آن می شود، اما آنها را كاملا از بین نمی برد.

بنابراین مبتلایان به سوءهاضمه باید در رژیم غذایی خود از حبوبات كمتری استفاده كنند.

اسحاق حسینی در پاسخ به این پرسش كه آیا سوزش سردل هنگام گرسنگی و خوردن مواد ترش و شور از علائم ورم معده است، تاكید كرد: این علائم، ارتباطی با بیماری ورم معده ندارد.

بیشتر افراد دارای این علائم، دچار اختلال تحتانی مری هستند كه باعث برگشت غذا به دهان می شود. مشكلات این گونه افراد با مصرف بیشتر ترشی، ادویه، نوشابه و غذاهای چرب و خوابیدن پس از مصرف غذا تشدید می شود.

وی درباره تاثیر عادات غذایی بر ابتلا به ورم معده نیز گفت: عادات غذایی در این زمینه تاثیر به سزایی دارد؛ چرا كه نوع رژیم غذایی، بد غذا خوردن، دیر خوردن و مصرف نوشابه همراه غذا می تواند برمیزان شدت این بیماری اثر بگذارد..... / خبرگزارى ایسنا