سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شکست خوردن را بپذیرید



 

 

شکست خوردن را بپذیرید

 

برنامه ریزی:مشخص کردن هدف‌های زندگی و برنامه‌ریزی کردن برای دستیابی به آنها را، خیلی‌ها مهم‌ترین مهارت برای موفق شدن می‌دانند. خوشبختانه می‌توان این مهارت را آموخت و تمرین کرد. مشخص کردن اهداف و اولویت‌های زندگی، بیشتر از هر کار دیگری، به شما کمک می‌کند عاقلانه‌تر زندگی کنید و به سمت موفقیت گام بردارید.

 

تلاشی ارزشمند است که معطوف به هدف باشد، تلاش بی هدف پرتاب تیر در تاریکی است یکی از موانع بسیار مهم موفقیت و کامیابی ، ناتوانی افراد و سازمانها در تدوین اهداف می باشد

 

برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف‌ها نیز این توانایی را به شما می‌دهد که کاری را که دوست دارید انجام دهید؛ جایی که دوست دارید، زندگی کنید و با مردمی باشید که از بودن با آنها لذت می‌برید و خلاصه، به آن شخصیتی تبدیل بشوید که آرزویش را داشته‌اید. مهمترین عامل ، در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدفگذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدفها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند.هدف گذاری به مثابه ترسیم جاده ای برای آینده است . تلاشی ارزشمند است که معطوف به هدف باشد، تلاش بی هدف پرتاب تیر در تاریکی است یکی از موانع بسیار مهم موفقیت و کامیابی ، ناتوانی افراد و سازمانها در تدوین اهداف می باشد . آنهایی که رویایی در ذهن و هدفی بر روی کاغذ نداشته باشند مقصدشان ناکجا آباد خواهد بود .

 

نتیجه تنظیم کردن اهداف و برنامه‌ریزی کردن برای رسیدن به آنها، این است که می‌‌توانید نوع زندگی‌تان را انتخاب کنید و آن‌گونه زندگی کنید که می‌خواهید. بین هدف گذاری و برنامه ریزی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. برنامه بدون هدف اثر بخشی نداشته و هدف بدون برنامه ، خیال و رویایی بیش نیست . هدف گذاری جزء لاینفك برنامه ریزی است و برنامه ریزی فرایندی است كه چگونگی حركت از وضع موجود به وضع مطلوب ( هدف ) را مشخص می نماید. برنامه ریزی خود هدف نیست بلكه وسیله و ابزاری برای تحق اهداف است . برای موفقیت و بهبود فردی و سازمانی ، هدف گذاری خوب شرط لازم و برنامه ریزی مناسب شرط كافی است .

 

با این حال، افرادی که اهداف‌شان را تنظیم می‌کنند، خیلی نادرند. طبق برخی تحقیقات ، کمتر ازسه درصد مردم، اهداف‌شان را می‌نویسند و کمتر از یک درصد، آنها را مرور کرده و به اهداف‌شان توجه می‌کنند و دلایلی که باعث می‌شود مردم سراغ تنظیم هدف‌ها و برنامه‌ریزی برای آنها نروند، چهار چیز است. این دلایل را با هم می‌خوانیم.

 

برایان تریسی می‌گوید آنهایی که در زندگی موفق‌ترند، قطعا اهل برنامه‌ریزی‌اند


آنها جدی نیستند.

 

وقتی با افرادی که به چیزهای قابل توجهی در زندگی‌شان دست یافته‌اند صحبت می‌کنم معمولا به این نتیجه می‌رسم که دستیابی آنها به هدف‌شان درست بعد از اینکه تصمیم گرفته‌اند جدی باشند، رخ داده است. تا وقتی که شما برای هدف‌تان کاملا جدی و مصمم نباشید، هیچ‌گاه پیروزی رخ نمی‌دهد.

 

آنها در خانواده‌شان چیزی از برنامه‌ریزی یاد نگرفته‌اند.

 

افرادی که از کودکی در خانواده‌شان برنامه‌ریزی را دیده‌اند و خودشان از سنین پایین شروع به تنظیم اهداف‌شان کرده‌اند، اهمیت اهداف‌شان را بیشتر درک می‌کنند. تصمیماتی که درون خانواده و در زمان بچگی گرفته می‌شوند، مهم‌ترین تاثیر را در زندگی شما دارند. اگر والدین شما هدفی نداشته‌اند و در مورد اهداف صحبتی نمی‌کرده‌اند، شما را برای تنظیم کردن اهداف‌تان دلگرم نمی‌کرده‌اند و در مورد کسانی که هدف داشته‌اند و توانسته‌اند به مدارج بالایی برسند صحبت نمی‌کرده‌اند، پس شما هم با این طرز تفکر بزرگ شده‌اید که هدف‌ها قسمتی از زندگی‌تان نیستند.

 

هدف‌های‌تان را پیش خودتان نگه دارید. فقط یک استثنا وجود دارد: می‌توانید آن را با کسانی در میان بگذارید که آنها هم اهدافی داشته‌اند که به آن رسیده‌اند و کسانی که واقعا موفقیت شما را می‌خواهند

 

آنها از انتقاد می‌ترسند.

 

ترس از مردود شدن که به علت انتقادهای مخرب در دوران کودکی به وجود می‌آید، در بزرگسالی به صورت ترس از انتقاد دیگران نمود پیدا می‌کند. خیلی از افراد از هدف‌های ارزنده‌ای که دارند، عقب می‌کشند؛ صرفا به این دلیل که هر وقت هدفی را برگزیده‌اند، کسی جلوی‌شان درآمده و به آنها گفته که نمی‌توانند به آن دست یابند یا اینکه آنها پول‌شان را از دست می‌دهند و زمان‌شان را تلف می‌کنند و...

 

بیشتر ما تحت تاثیر نظرات دیگران هستیم و به همین دلیل، اولین چیزی را که باید بدانید این است که وقتی هدفی را برای خودتان تنظیم کردید باید آن را مانند یک راز پیش خود نگه دارید و در مورد آن به هیچ کس چیزی نگویید. اغلب اوقات ترس از انتقاد بیشتر از هر عامل دیگری شما را هنگام تنظیم هدف‌های‌تان متوقف می‌کند. پس هدف‌های‌تان را پیش خودتان نگه دارید. فقط یک استثنا وجود دارد: می‌توانید آن را با کسانی در میان بگذارید که آنها هم اهدافی داشته‌اند که به آن رسیده‌اند و کسانی که واقعا موفقیت شما را می‌خواهند و به جز آنها نباید با کس دیگری از هدف‌های‌تان بگویید؛ مخصوصا آنهایی که اصلا در مقامی نیستند که بتوانند شما را نقد یا دلسرد کنند.

 

همه موفقیت‌های بزرگ در پی شکست‌های بزرگ حاصل شده‌اند. اگر این آرزو را دارید که استعدادها و توانایی‌هایتان را تماما به نمایش بگذارید، باید این میل را در خودتان ایجاد کنید که بارها و بارها ریسک شکست خوردن را بپذیرید

 

آنها از شکست می‌ترسند.

 

بعضی‌ها هم دنبال تنظیم کردن اهداف‌شان نمی‌روند زیرا از شکست می‌ترسند. در واقع ترس از شکست از بزرگ‌ترین سدهای سر راه موفقیت است که در زندگی افراد بزرگسال وجود دارد. ترس از شکست بیشتر از هر عامل روانی شما را عقب نگه می‌دارد.

 

دلیل اولیه‌ای که شما از شکست می‌ترسید این است که نقشی که شکست در رسیدن به اهداف‌تان بازی می‌کند ادراک نمی‌کنید. شکست پیش‌نیاز اصلی موفق شدن است. همه موفقیت‌های بزرگ در پی شکست‌های بزرگ حاصل شده‌اند. اگر این آرزو را دارید که استعدادها و توانایی‌هایتان را تماما به نمایش بگذارید، باید این میل را در خودتان ایجاد کنید که بارها و بارها ریسک شکست خوردن را بپذیرید زیرا اگر می‌خواهید به اهداف‌ ارزشمندتان دست یابید راه دیگری ندارید به جز اینکه بارها به صورت به زمین بخورید تا بالاخره درسی را که برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگ لازم دارید بیاموزید و حالا برای موفق شدن شما احتیاج دارید روی انرژی جسمی و روحی‌تان تمرکز کنید و همه آن را برای هدفی که از قبل تعیین کرده‌اید به کار ببرید.

 

افرادی که به طور خاصی انرژی زیاد دارند یا باهوش هستند کمی با این کار مشکل دارند زیرا اغلب آنها همیشه تلاش می‌کنند چند کار را با هم انجام دهند و در آخر بدون اینکه آنها را به خوبی به آخر برسانند رهای‌شان می‌کنند. مشخص کردن هدف زندگی، به شما کمک می‌کند تلاش‌های‌تان در مسیر مشخصی انجام شود و انرژی و تمرکزتان را روی پیش‌بردن مهم‌ترین چیزی که در ذهن دارید، بگذارید. داشتن هدف مشخص و تنظیم شده به زندگی شما نظم و ترتیب می‌دهد و کمک‌تان می‌کند با همه توان‌تان برای رسیدن به آن تلاش کنید.

 

محاسن و مزایای هدف گذاری :

 

هدف گذاری؛امكان اندازه گیری پیشرفت و بهبود را فراهم می نماید.

 

هدف گذاری؛انگیزه و روحیه تلاش را بهبود می بخشد.

 

هدف گذاری؛ باعث ایجاد هماهنگی و وحدت می گردد.

 

هدف گذاری؛ شرط لازم برنامه ریزی است ، برنامه بدون هدف بی معنی است .

 

هدف گذاری ؛باعث تمركز بر فعالیت ها می شود.

 

هدف گذاری؛ امكان تدوین شاخصها و معیارها و ارزیابی عملكرد را فراهم می نماید .

 

هدف گذاری؛ امكان مقایسه نتایج و پیامدها را فراهم می كند.

 

هدف گذاری؛ انحراف در عملكرد ها و برنامه ها را مشخص می كند.

 

هدف گذاری؛ فعالیتهای زاید را شناسایی و مشخص می كند.

 

هدف گذاری ؛احتمال موفقیت را بیشتر می كند.

 

هدف گذاری؛ باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

 

هدف گذاری؛ باعث رشد و تعالی می گردد.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
جنجالی-استاد دانشمند-مردم بپذیرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکست خوردن را به کودکان خود بیاموزید !



 

 

شکست خوردن را به کودکان خود بیاموزید

 

زندگی فقط برنده شدن نیست. گاهی اوقات باید به فرزندان خود بیاموزیم که شکست را نیز بپذیرند و با آن کنار بیایند.

 

همه ما پیروزی را دوست داریم. همه دوست داریم بعد از پیروز شدن بالا و پایین بپریم و از شدت شادی فریاد بکشیم. دادن جام های مختلف، هدایای نقدی و جوایز ارزشمند از راه هایی است که جامعه امروز ما برای تشویق برندگان به کار می برد تا بین فرد پیروز و شکست خورده تمایز قائل شود. طبیعتاً تمام والدین نیز دوست دارند فرزند آنها همیشه پیروز باشند و مایه افتخار و سربلندی آنها باشند.

 

اما پرورش این باور در میان کودکان که بردن و پیروز شدن تنها موضوع مهم در هر رقابتی است و شکست خوردن نشانه ای از ضعف است درست نیست. قبول شکست نشانه ضعف نیست. هر رقابتی که برنده دارد طبعاً بازنده هایی نیز به همراه خواهد داشت. آموزش شکست خوردن و روبه رو شدن با آن یکی از مهم ترین درس هایی است که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند. درسی که تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود و قطعاً راه های رسیدن به موفقیت های بزرگ تر را برای کودکان ما هموار خواهد کرد.

 

البته واضح است که هیچ کس دوست ندارد شکست بخورد. همچنین مسلم است زمانی که والدین شاهد شکست خوردن و ضعف فرزندان خود هستند باور این مسئله اصلاً برای آنها آسان نیست. اما باید باور داشته باشیم توانایی روبه رو شدن با شکست درسی به ارزش زندگی است که فرزندان ما را برای زندگی پرفرازونشیب آینده آماده خواهد کرد. در این مورد توجه به چند نکته جالب توجه است.

 

فرزند شما به هر چیزی که علاقه مند است چه ورزش، موسیقی، تحصیلات و هر چیز دیگر سعی کنید فردی را برای آموزش آنها انتخاب کنید که آنها را به بهترین وجه در جهت علاقه آنها آموزش دهد. این که افرادی غیر از پدر و مادر نقش آموزش فرزند شما را به عهده داشته باشند بسیار مهم است. اگر کودکان شما از فردی غیر از پدر و مادر تشویق شوند بسیار در آنها مؤثرتر است.

 

زمانی که فرزند شما در رقابتی شرکت می کند آنها را مطمئن کنید که نتیجه این رقابت هر چه باشد شما آنان به بیشترین میزان ممکن دوست خواهید داشت. بسیاری از کودکان فکر می کنند در صورتی که در یک مسابقه یا امتحان نتیجه دلخواه را کسب نکنند ممکن است پدرو مادر آنها را مانند قبل آنها را دوست نداشته باشند. ما باید آنها را مطمئن کنیم که به خاطر خودشان دوستشان داریم نه به دلیل نتایجی که آنها کسب می کنند و کارهایی که می توانند انجام دهند. ماباید آنها را مطمئن کنیم دوست داشتن ما کاملاً بدون شرط است.

 

به کودکان خود اجازه دهید بعد از شکست گریه کنند و حتی عصبانی شده و یا افسرده و ناراحت شوند.

 

بسیاری از والدین هنگام شکست به فرزند خود توصیه می کنند گریه نکند و ناراحتی خود را بروز ندهد اما ما باید به فرزندان خود یاد بدهیم از نظر عاطفی خود را تخلیه کنند و به شیوه درستی به این حس ها پاسخ بدهند.

 

مدتی بعد از شکست باید با کودکانمان راجع به گذشته صحبت کنیم.

 

باید کودکانمان را تشویق کنیم راجع به تجربیات خود صحبت کنند و از آن ها بیاموزند. باید کودکان ما یاد بگیرند شجاعت روبه رو شدن با حوادث گذشته را داشته باشند و هیچ گاه از واقعیات فرار نکنند.

 

همیشه کودکان خود را تشویق کنید.

 

اگر فرزند شما در عملکرد خود عالی عمل نمی کند چندان مهم نیست. به دنبال جاهایی باشید که فرزند شما در آن خوب و حتی متوسط عمل می کند و به خاطر همان ها کودک خود را تشویق کنید. کودکان ما نیاز دارند زمانی که کاری را درست انجام می دهند مورد تشویق واقع شوند. همگان این موضوع را قبول دارند که تماشای شکست خوردن فرزندان ما بسیار مشکل است اما اگر فرزند شما شکست خورد آنها را تشویق کنید که باز هم تلاش کنند. تلاش کنند و تلاش کنند تا این که به نتیجه برسند. همیشه می توان از شکست ها درس آموخت. مهم ترین درسی که می توان به کودکان خود بیاموزیم این است که آنها باید همیشه امید داشته باشند. امید سنگ بنای هر موفقیتی است.

 

منبع:khabaronline.ir