سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شيرخوارانی که دچار كندي رشد هستند




کودک

 

توصيه هاي لازم در مورد شيرخواران زير 6 ماه كه دچار كندي و يا وقفه رشد هستند.

 

دفعات شيردهي را بيشتر كنيد.


وضعيت شيردادن را اگر درست نيست اصلاح كنيد و اگر درست است در وضعيتهاي مختلف شير بدهيد.


سعي كنيد حتماً قسمت آخر شير را كه چربي بيشتري دارد به شيرخوار بدهيد و اگر او نمي تواند همه پستان را تخليه كند قسمت آخر شيرتان را بدوشيد و با قاشق يا فنجان يا قطره چكان به او بدهيد .


اگر شيرخوار قبل از تخليه كامل پستان ، آنرا رها كرد او را به پستان ديگر بگذاريد و اينكار را چند بار تكرار كنيد تا با تحريك پستانها، شير بيشتري توليد شود و حداقل يكي از پستانها را در حد امكان ، خالي كند.


از دادن آب و آب قند و گول زنك(پستانك) به شيرخوار پرهيز كنيد.


گاهي شيرنخوردن شيرخوار به دليل زمان بازيگوشي و كنجكاوي و تلاش او براي شناخت اطرافيان است كه در نتيجه موجب مي شود كه شير كمتري بخورد . اگر او پستان را نمي گيرد ، شيرتان را بدوشيد و در هر فرصتي كه آمادگي دارد و از جمله مواقعي كه خواب آلود است به او بدهيد.


تحت تاثير صحبت اطرافيان كه شير شما كافي نيست قرار نگيريد و اعتماد به نفس داشته باشيد.


براي جاري شدن شير سعي كنيد آرامش و استراحت بيشتري داشته باشيد.


مراقب تغذيه كافي و استراحت خود باشيد.


فراموش نكنيد كه در اين دوران شما نبايد رژيم لاغري بگيريد زيرا اينكار مي تواند بر رشد كودكتان اثر سوء بگذارد.

 

 

سعي كنيد خودتان ريشه يابي كرده و رفع مشكل نماييد مثلاً گاهي گرفتاري ها و مشغله زياد مادر ، او را از تغذيه مناسب كودك غافل مي كند و يا به دليل فراهم نبودن شرايط روحي و رواني خاص مادر، تغذيه كودك تحت تاثير قرار مي گيرد.


اگر همه تمهيدات فوق را به مدت 15 روز به كار بستيد و با مراجعه به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مشخص شد كه باز هم وزن كودك شما فرقي نكرده است و پزشك اطمينان حاصل نمود كه كودك بيمار نيست در اين صورت:



در مورد شيرخواران زير 4 ماه: در صورت امكان از شير دايه و در صورت عدم دسترسي به شير دايه، با تجويز پزشك، شير مصنوعي ( شيرخشك) را به عنوان كمك به شير مادر ، براي او شروع كنيد ولي دقت كنيد كه اين شير را بلافاصله بعد از تغذيه با شير مادر و آن را فقط با قاشق يا فنجان به او بدهيد نه با بطري.



در مورد شيرخواران 4 تا 6 ماهه: مي توانيد غذاي كمكي را شروع كنيد و اگر رشد او باز هم بهتر نشد ممكن است لازم باشد علاوه بر شير مادر از شير مصنوعي هم استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد كه از دادن شير پاستوريزه، در زير يكسالگي بايد اجتناب نماييد.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
روان شناسی رشد - جذب و انطباق از نظریه رشد شناختی پیاژه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رشد خلاقیت در کودکان و جلوه های آن



مطالعات روان‌شناسان درباره خلاقيت نشان داده است که خلاقيت نيز همانند ساير جنبه‌هاي انسان از الگويي پيروي مي‌کند. به نظر آنها خلاقيت در اوايل زندگي و ابتدا در بازي کودک ظاهر مي‌شود و به تدريج در جنبه‌هاي ديگر زندگي از قبيل کار ، مدرسه ، فعاليت‌هاي تفريحي و مشاغل تجلي مي‌کند. ابتکارات يا توليدات خلاق در طول سال‌هاي 30 و 40 به اوج مي‌رسد. بعد از آن حالت فلات پيدا مي‌کند، به تدريج کاهش مي‌يابد.

 

 

وسایل بازی کودک

 

اريکسون ، ميان‌سالي را سن بحراني ناميده است که در آن توليد يعني تمايل به خلق يا به وجود آوردن يا رکود حکمفرما خواهد شد. به عقيده روان‌شناسان عوامل محيطي از قبيل فقر بهداشتي ، اوضاع و احوال خانوادگي ، فشارهاي مالي و نبودن وقت آزاد در به اوج رسيدن خلاقيت مؤثرند و شواهد دال بر کاهش آن به سبب محدوديت‌هاي موروثي وجود ندارد.

 

 

عوامل تسريع‌کننده در رشد خلاقيت


*وقت: کودکان براي خلاق شدن وقت زيادي لازم دارند تا با افکار و مفاهيم درگير شوند و با آنها بازي کنند و آنها را به اشکال نو و ابتکاري در آورند.

 


بازی کودک

 

*ترغيب و تشويق: کودکان براي خلاقيت و خلاق بار آمدن به تشويق و ترغيب نياز دارند و انتقاد مانع خلاقيت ايشان مي‌شود.

 

*مواد: بديهي است وجود مواد گوناگون مثلا کاغذ ، خمير و...براي تحريک خلاقيت در کودکان ضرورت دارد.

 

*محيط محرک: محيط خانه و مدرسه بايد با تشويق و راهنمايي کودکان در کاربرد مواد و اشيا ، خلاقيت ايشان را بر انگيزد.

 

*روابط غير انحصاري والدين کودک: والديني که نه حامي افراطي و نه انحصارگر افراطي فرزند خود هستند، طبعا او را به استقلال و اتکا به خويش تشويق خواهند کرد و اين دو تاثير بيشتري در خلاقيت دارند.

 

*روش‌هاي پرورش کودک:روش آزاد منشانه و آسان‌گير در پرورش کودکان درخانه و مدرسه خلاقيت را تسريع مي‌کند، در صورتي که سختگيري از آن جلو گيري مي‌کند.

 

*فرصت کسب معلومات : خلاقيت در خلا انجام نمي‌گيرد،بلکه مستلزم کسب معلومات است که زير بناي خلاقيت بشمار مي‌رود.

 

جلوه‌هاي خلاقيت در کودکان: کودکان فرايند خلاقيت خود را درسنين مختلف به شکل‌هاي گوناگون آشکار مي‌کنند که به جلوه‌هاي خلاقيت معروفند. اين جلوه‌ها عمدتاعبارتند از :

 

 

جاندار پنداري


علاقه به نسبت دادن هشياري به اشيا و موجودات غير جاندار. اين جلوه را غالبا در کودکان خردسال که هنوز نمي‌توانند جاندار را از غير جاندار تميز دهند، مي‌بينيم، آنها از نسبت دادن صفات زندگان به موجودات غير زنده لذت مي‌برند و معمولا صفاتي را به آنها نسبت مي‌کند که والدين‌شان به خود ايشان نسبت مي‌دهند.

 

 

بازي سازنده


کودکان زماني که به سن مدرسه مي‌رسند و مي‌توانند خيالبافي و واقعيت را از هم تشخيص دهند، توجه خود را از بازي نمايش يه بازي سازنده معطوف مي‌کنند.

 

 

دوستان خيالي


دوست خيالي از شخص ، حيوان يا چيزي که کودک در عالم خيالش مي‌آفريند تا نقش دوست را با او ايفا کند، زيرا بيشتر بازي‌ها براي لذت بخش بودن به همبازي نياز دارند و کودکاني که همبازي ندارند غالبا يک همبازي خيالي براي خودشان خلق مي‌کنند. کودکي که تجارب اجتماعي تلخ و ناخوشايند دارد، ممکن است همبازي خيالي را بر همبازي واقعي ترجيح دهد.

 

 

روياي بيداري


روياي بيداري مانند بازي‌ها ، فعاليتي است که شخص از پرداختن به آن لذت مي‌برد. شکلي از بازي ذهني است که معمولا خيال پردازي خوانده مي‌شود تا جلوه‌هاي کنترل شده تخيل مشخص شود.

 

 

دروغ‌هاي مصلحت آميز کودک


يکي از جلوه‌هاي بسيار شايع ميان کودک خردسال ، گفتن دروغ‌هاي مصلحتي است که با دروغ‌هايي که بزرگسالان فکر مي‌کنند تفاوت دارد. اين گونه دروغ را کودک بر خلاف تصور بزرگسالان عملا درست مي‌پندارند.

 

 

شوخي سازي


شوخي دو جنبه دارد: توانايي ادراک شوخي و ديگري توانايي توليد آن و جنبه پذيرش اجتماعي را هم بايد به آن افزود، زيرا جالب يا غيرجالب بودن شوخي را اطرافيان تعيين مي‌کنند. توليد شوخي مستلزم شناخت موقعيت است، همچنين با ميزان علاقه شخص به پذيرش اجتماعي بستگي دارد. به اين معنا که کودکان ناراضي از ميزان آن طبعا به توليد شوخي انگيزش بيشتري خواهند داشت تا به هدف خود برسد. شوخي‌ها انواع ساده و پيچيده دارند که خلاقيت عمدتا در شوخي‌هاي پيچيده به چشم مي‌خورد.

 

 

داستان‌گويي


يکي ديگر از جلوه‌هاي خلاقيت ، داستان‌گويي است. کودکان خلاق در انتخاب و بيان داستان مو فقيت بيشتري دارند و بهتر و بيشتر مي‌توانند توجه شنوندگان خود را جلب کنند.

 

 

مفهوم خود آرماني


مفهوم خود آرماني آرزوي کودکان به اين است که آن باشند يا آن چيز را عرضه کنند که خود دوست دارند به آن برسند. به عبارت ديگر منظور از خود آرماني ، علاقه شخص به اين است که ديگران او را آنچنان که خودش مي‌خواهد دريابند. اعم از خود پنداري بدني و خود پنداري روان‌شناختي.

رشد