سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شناخت کودکان از خود



 

 

 

شناخت کودکان ,اشتباه کودکان

 

امکان دارد کودکان تصور کنند که از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع دارند ولی این مسئله زمانی مفید خواهد بود که منطبق با واقعیت باشد و تنها در این صورت است که آنها می توانند مسیر مناسب را انتخاب کنند. دلایل مختلفی برای اشتباه کودکان در شناخت توانایی های شان وجود دارد. احتمال دارد آنها به علت بی تجربگی دچار اشتباه شوند و عقایدشان با توجه به اطلاعات محدود شکل بگیرد.

 

فرض کنید در سر کلاس، معلم یکی از دانش آموزان را تحسین می کند ولی او متوجه تمجیدهای معلم از سایر دانش آموزان نمی شود. در این شرایط دانش آموز به این نتیجه می رسد که از سایرین مستعدتر است.

 

کودکان غالباً برای شناخت خود ابزار مقایسه با سایر همسالان را به کار می برند. آنها وقتی احساس می کنند که در حوزه ای از همسالان خود بهترند به این باور می رسند که از سایرین متمایز هستند در حالی که این موضوع را در نظر نمی گیرند که شاید سطح همسالان آنها کمتر از حد استاندارد باشد.

 

کودکان ممکن است دربرآورد میزان تلاش مورد نیاز نیز دچار اشتباه شوند زیرا تجربه چندانی ندارند.آنها در بیشترین موارد احساس می کنند که علی رغم تلاشی که می کنند کارها به خوبی پیش نمی رود و از این مسئله ناراحت می شوند در صورتی که در واقع به حد کافی تلاش نمی کنند!

 

کودکان، گاهی نیز برای دانستن اینکه باید تا چه حد تلاش کنند افراد بسیار موفق را الگو قرار می دهند.متأسفانه راهی برای تعیین میزان تلاش یک فرد وجود ندارد. به عنوان مثال همه مردم برای دانشمندانی مثل ابوعلی سینا احترام خاصی قائلند ولی نمی دانند که آنها برای رسیدن به موفقیت تا چه حد زحمت کشیده اند.

 

گاهی کودکان دچار اعتماد به نفس کاذب می شوند و توانایی های خود را بیشتر از آنچه در واقعیت است تصور می کنند. والدین نیز مخالفتی با این مسئله ندارند. در واقع بیشتر والدین فرزندان خود را متفاوت از سایر کودکان می دانند.

 

اعتماد به نفس کاذب می تواند مشکلاتی را به بار آورد و کودک را به این باور برساند که بدون تلاش می تواند به موفقیت دست یابد. این مسئله انگیزه و قدرت تمرکز را در کودکان از بین می برد.

 

قضاوت نادرست از توانایی های فرد در دو حالت خود را نشان می دهد:

 

۱ روند پیشرفت کودک کند می شود.

 

۲ کودک پس از رویارویی با واقعیت ها دچار سرخوردگی، خشم و اندوه می شود.

 

شناخت منطبق با واقعیت از توانایی ها به کودک اجازه می دهد برای آینده خود بهتر برنامه ریزی کند و تصمیمات درستی بگیرد.

 

اشتباه نکنید. منظور ما این نیست که کودکان عادی نباید برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.

 

درست است که همه کودکان نمی توانند در فعالیت های مختلف بدرخشند ولی شرکت در این فعالیت ها فواید زیادی به همراه دارد. در واقع کودکان با این کار احساس رضایت کرده و تجربیات گرانبهایی کسب می کنند.

 

کودکانی که درک درستی از توانایی های خود ندارند هنگام ناکامی از نظر روانی به شدت به هم می ریزند.

 

کودکان واقع بین در بیشتر موارد موفق هستند. آنها از موفقیت های خود شاد می شوند ولی از سوی دیگر ناکامی ها نیز انگیزه شان را نابود نمی کند.

 

چنین کودکانی از موفقیت ها و ناکامی ها درس های مفیدی می گیرند و از آنها در فعالیت های آینده سود می برند.

 

از آنجا که کودکان از تجربه کافی برخوردار نیستند والدین نقش مهمی در راهنمایی آنها دارند.

 

از فرزندتان بپرسید که درباره توانایی های خود چه عقیده ای دارد و اگر عقاید او با واقعیت منطبق نبود راهنمایی اش کنید. شما می توانید سؤالات زیر را از فرزندتان بپرسید:

 

۱ اکنون چه احساسی داری؟

 

۲ چه تصوری از توانایی های خود داری؟

 

۳ چقدر تلاش می کنی؟

 

۴ تا چه حد از فعالیت های خود لذت می بری؟

 

۵ چه اهدافی را در زندگی دنبال می کنی؟

 

اگر می خواهید فرزندتان شناخت درستی از توانایی های خود داشته باشد در ابتدا خودتان به این شناخت دست یابید، در غیر این صورت دچار مشکل می شوید.

 

بسیاری از والدین این مسئله را درک نمی کنند که فرزندشان از سایرین متمایز نیست.

 

برای شناخت بهتر توانایی های فرزند خود می توانید از مربیان و آموزگاران وی کمک بگیرید.

منبع:روزنامه کیهان


ویدیو مرتبط :
معرفی و شناخت کودکان بیش فعال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی


نقاشی نیز مانند سایر توانایی‌های ذهنی و عملكردهای كودك، تابع مستقیمی از سن، شرایط محیطی، نوع ارتباطات درونی و بیرونی خانواده، حساس بودن و پاسخگو بودن محیط نسبت به نیازهای ذهنی و روانی كودك و ویژگی‌ها و گرایشات كلی شخصیتی كودك است.


 صبح بخیر: نقاشی نیز مانند سایر توانایی‌های ذهنی و عملكردهای كودك، تابع مستقیمی از سن، شرایط محیطی، نوع ارتباطات درونی و بیرونی خانواده، نوع محركات ارایه شده به كودك، متناسب بودن این محركات با سطح شناختی كودك، حساس بودن و پاسخگو بودن محیط نسبت به نیازهای ذهنی و روانی كودك و ویژگی‌ها و گرایشات كلی شخصیتی كودك است. در تحلیل نقاشی، باید این نكته را در نظر داشت كه می‌توان حالات روانی و احساسی كودك را از میان اجزای نقاشی استنباط كرد، اما این در شرایطی است كه كودك، با آزادی و به دلخواه خود و نه به اصرار اطرافیان، دست به قلم ببرد.



 در این نقاشی می‌توان به‌خوبی، آمیزه‌ای از دقت، خلاقیت و استعداد را مشاهده كرد. طراحی دقیق برگ‌ها و لباس‌های مترسك، نشان‌دهنده دقت و توجه كودك به جزییات است. هم‌چنین حالت كشیدن چشم‌های مترسك، بازگوی همین حقیقت است كه كودك، نگاهی دقیق به اطراف خود دارد، نسبت به اتفاقات اطراف خود، كنجكاوی نشان می‌دهد و تمایل دارد كه از تمام وقایع و مسایل، آگاه باشد.

گل آفتابگردان، نماد سرزندگی و امید است. كودك، با استفاده از رنگ‌های مختلف برای ترسیم گل آفتابگردان، نشان می‌دهد كه خواهان دوری از یكنواختی در محیط است.





كودك، شخصیت مثبتی دارد و ملایم و آرامش‌طلب است. ممکن است كودك، رابطه كمی با محیط اطراف خود داشته باشد. باید درصدد بود از راه‌های مختلف، از جمله بازی‌های گروهی نظارت شده و بهبود كیفیت روابط با والدین، به‌خصوص مادر و دیگران و تاثیرگذاری كودك در جمع، عزت نفس و روابط اجتماعی كودك را افزایش داد.

نیازهای كودك، در خانواده و به‌طور كامل و به‌موقع برطرف می‌شود، اما نكته‌ای كه می‌توان به آن توجه كرد، این است كه احتمال دارد كودك، خواسته‌ای داشته باشد كه برای ابراز آن، دچار مشكل است یا به‌طور آشكار نمی‌تواند آن را عنوان كند.





استفاده از رنگ‌های گرم و روشن در نقاشی، نشان‌دهنده روحیه شاد كودك است. تسلسل وقایع رخ داده، یعنی پریدن گربه روی لبه حوض برای شكار ماهی‌ها و افتادن گلدان گل روی زمین، نشان می‌دهد كودك، از نظر استدلال روابط منطقی و رشد شناختی- عینی، در سطح خوبی قرار دارد؛ اما خطاهایی نیز وجود دارد، از قبیل پوشانده شدن قسمتی از درخت توسط حوض كه از نظر منطقی اشتباه است؛ به علت این‌كه درخت، از حوض بالاتر قرار دارد كه این خطا به علت عدم وجود تفكر انتزاعی، در این سن، طبیعی است. درخت با تنه قوی و شاخه‌های پُر و سرسبز، نشان‌دهنده جاری بودن احساس امنیت در زندگی كودك و داشتن عزت نفس است.





نقاشی كودكان، حدود سن سه سالگی، تركیبی از خطوط درهم و اشكال نامنظم و تكامل نیافته است. به‌مرور، ترسیم‌های آن‌ها، شكل منسجم‌تری به خود می‌گیرد. این نقاشی، علاوه‌بر تایید نظریه مراحل ترسیمی، نشان‌دهنده خلاقیت و قدرت تعمیم كودك در محیط است.

برای كودك سه ساله، ترسیم اجزای صورت رسم شده در یكی از دایره‌ها، نشان‌دهنده رشد شناختی بالای كودك، نسبت به سطح معمول آن در هم‌سالانش است. تمرینات افزایش قدرت توجه و تمركز، برای این كودك، می‌تواند موجب استفاده بیش‌تر از توانایی‌های ذهنی و شناختی او شود.